cavia: alleen of met twee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

cavia: alleen of met twee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:19

hey!

Heeft er iemand enig idee of een cavia die alleen gehouden wordt wel "gelukkig" is? Of zet je ze beter met twee?
Mijn vriend wil nl een cavia als verjaardagsgeschenk. En nu ben ik aan het bedenken of ik er 1 of 2 zou nemen. (indien 2 natuurlijk wel 2 vrouwtjes, om andere problemen te vermijden Knipoog )
alvast bedankt!
xxx

mirre

Re: cavia: alleen of met twee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:21

cavia's leven graag in groepen. Je kunt er beter in ieder geval 2 nemen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:23

Een cavia hou je best niet alleen. Het is een sociaal dier en is het gelukkigst als hij een vriendje heeft. Ideaal is een groepje van 5 dieren (1 mannetje, 4 vrouwtjes) maar dan heb je binnen de kortste keren een hele hoop jongen, en dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling Tong uitsteken

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:25

Ehm liever niet nee Haha! Maximum 2 is wel genoeg vermoed ik Haha!
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:28

hou er ook rekening mee dat de kooi groot genoeg is! Die kan niet groot genoeg zijn, dus als je budget het toelaat: het is beter de grootste kooi te kopen die je kunt vinden. Dan heb je gegarandeerd gelukkige diertjes, ook als je eens een dag geen tijd hebt om ze wat aandacht te geven.

edit: typfoutje

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:31

ok, grote kooi dus. Ik had er vroeger een van ong. 80cm x 40cm. Hebben jullie enig idee van de prijzen? (van de kooi dan) Ben even aan het bekijken hoeveel dat allemaal kost. Moet ook nog hooi rekenen, houtkrullen, voer, drinkbuisje, voerbakje, ...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:42

hmm... ik heb er geen idee van hoe groot een kooi moet zijn voor een cavia Verward
Ik weet in ieder geval dat ik een gloednieuwe kooi gekocht heb voor mijn ratjes, super kwaliteit, gekend merk, 80X60X80... en die kooi heeft me 100 euro gekost... als ik dan al mijn materiaal erbij reken (speelgoedjes, bodembedekking en eten) dan kwam ik uit op ongeveer €140 en ik kan een maand mijn beesten goed gelukkig houden.

Ik gok dat het voor een cavia iets minder gaat kosten. Je hebt veel merkloze kooien die je kan kopen, je hebt absoluut niet zoveel hoogte nodig in je kooi, en speelgoedjes heb je ook niet direct nodig (met een huisje heb je vaak genoeg) ook is een cavia een populairder huisdier en dat drukt de kosten ook wel (een cavia kost in de winkel €5, een rat €7.5, dus qua kooien en dergelijke is het ook ongeveer in die verhoudingen)
Ik denk dat je al vlug je volledige 'startpakket' hebt voor 100 euro... en dan heb je waarschijnlijk nog steeds een luxe uitvoering te pakken.

Afmetingen heb ik geen verstand van... toch niet uit het hoofd...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 00:03

ok dank je wel!
Ik was dit weekend nog in de Boerenbond, en daar vragen ze 12 euro voor een cavia Nagelbijten / Gniffelen Best veel blijkbaar!
xxx

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:06

Kooien zijn vrij prijzig hoor, je kan misschien eens op marktplaats o.i.d. kijken. Daar kan je soms best goede spullen krijgen, dan wordt het al minder duur.
Verder kun je ook een cavia bij een particulier kopen of wat dacht je van een asiel? Je hebt ook knaagdierenopvang, ik weet niet of er zoiets in je buurt is?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:10

Het kan ook zijn dat 'mijn' winkel ze gewoon goedkoop de deur uit doet... hoewel... ik heb nog winkels gezien waar ze ratten verkochten voor €2.5...
Maar ik denk dat de winkel aan de andere kant van de straat (super handig om prijzen te vergelijken Haha! ) ze toch wel voor iets meer verkoopt dan die €5

voor kooien... ik denk dat je een nieuwe kooi kunt krijgen tussen de €30 en de €150... dus het hangt eigenlijk volledig van je budget af... Ik zou eerst een bepaald budget opstellen, dan rekenen hoeveel de spulletjes kosten en de cavia's en dan de rest van het geld spenderen aan een zo groot mogelijke kooi.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:46

Ik vind dat een kooi voor twee cavia's echt minimaal 100 bij 50 moet zijn. Kijk anders eens voor een tweedehands op internet, staan mooie en goedkope hokken op!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:21

Afmeting van een kooi voor 2 caafjes is minimaal 1 meter bij 50cm...
Verder kun je ook gewoon 2 mannetjes nemen...een ouder beertje met een van 4-5 wekjes...of gewoon 2 kleintjes...Dat gaat eigenlijk altijd goed...
Ik heb al ruim 3 jaar 1 beer met 3 verschillende beertjes gehouden...nooit problemen gehad...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:24

Wij hebben hier thuis een knaafje. Overgenomen van iemand omdat hij niet meer voor hem kon zorgen, en zo hebben we ook een knijn. Die zitten bij elkaar en zijn wel gelukkig geloof ik. Heben een hok van ik dank zo 1.5x2 meter... Maar als ik dan bij mijn vzorgpaardjes 45 knaafjes op een weilandje zie lopen, die naar je toe gehobbeld komen en heel hard squeeken, dan weet ik dat het beter als dat niet kan Haha! Dat is echt een geweldig zicht.. Dus ik zou er, als je er de kans voor hebt altijd 2 of meer nemen.
Groejtes, mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:30

Ik heb mijn knaafjes bij een fokker gekocht, dat vind ik zelf veel fijner dan in een dierenwinkel. Ze heeft ons eerst uitgebreid alles over cavia's uitgelegd, wat wel kan en wat niet, wat 'moet' en wat niet, hoe ze te houden, etc. etc. Haha! We kunnen altijd terugkomen voor vragen, als we met vakantie zijn past zij er tegen betaling op..
En indd, liever 2 kopen dan 1 Haha! De grootte van de kooi moet zoals al gezegd minstens 1 bij 0,5 meter zijn, een soort schuilplekje voor ze is wel fijn. Ik heb zelf twee zeugjes (zussen) maar twee beertjes kan ookgewoon goed, ik geloof dat dat het beste gaat als ze al van jongs af aan bij elkaar hebben gezeten maar ik weet het niet zeker!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:41

Ik heb twee caviabeertjes. Ze zitten samen in een hok van 100x50x50cm. Dagelijks lopen ze een uur los en 's avonds zitten ze ombeurten op schoot. Twee cavia's vind ik beter dan één. Als ze met z'n tweeen 'wonen' hebben ze gezelschap aan elkaar. Ik raad je dan ook aan om twee diertjes te kopen.

Ik heb één van mijn cavia's opgehaald bij de Caviaopvang, van Stichting Cavia. Daar kun je een cavia ophalen voor, volgens mij € 8,-. Voorwaarde is natuurlijk dat je goed voor de cavia zorgt. Mocht de caviaopvang twijfels hebben over de verzorging van het dier, dan kan de opvang de cavia terugvorderen. Voordat je nml. een diertje mee mag nemen moet je een formulier invullen en tekenen.
Als je diertjes ophaald, dan zou ik ervor kiezen om diertjes uit een opvang te halen. Om zo die cavia's een tweede kans te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:44

Cavia's idd samen. Want hoeveel aandacht je ook aan een cavia besteedt die alleen is, een soortgenoot kun je niet vervangen.

Een kooi van 80 x 40 vind ik véél te klein. Dat vind ik de minimale maat voor een hamster.

De meeste hokken uit dierenwinkels zijn te klein. Als het ook maar even kan, zou ik zelf een hok maken.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:48

WildWings schreef:
Ik heb mijn knaafjes bij een fokker gekocht, dat vind ik zelf veel fijner dan in een dierenwinkel. Ze heeft ons eerst uitgebreid alles over cavia's uitgelegd, wat wel kan en wat niet, wat 'moet' en wat niet, hoe ze te houden, etc. etc. Haha! We kunnen altijd terugkomen voor vragen, als we met vakantie zijn past zij er tegen betaling op..
En indd, liever 2 kopen dan 1 Haha! De grootte van de kooi moet zoals al gezegd minstens 1 bij 0,5 meter zijn, een soort schuilplekje voor ze is wel fijn. Ik heb zelf twee zeugjes (zussen) maar twee beertjes kan ookgewoon goed, ik geloof dat dat het beste gaat als ze al van jongs af aan bij elkaar hebben gezeten maar ik weet het niet zeker!

Ik heb toen mijn caafje zo'n 3 maand was er een kleintje bij gezet...Hij is helaas na ruim een jaar overleden...Toen heb is er bij mijn povergebleven caaf een jong beertje gezet...ging meteen goed...Alleen was het diertje al erg zwak vna de fokker af...en is hij ook overleden...Nu ruim een jaar geleden heb ik (als redmiddel...mijn caaf wilde na een kiesoperatie niet meer eten) er weer een jong kereltje bij gezet...Dat is mijn caaf zijn redding geweest...Het ging dan ook meteen goed...en hij ging weer eten...

Fokkers plaatsen vaak jonge beertje bij hun vader in...Omdat ze eerder bij de moeder weg moeten...Theoretisch kunnen ze met 4 weken al dekken...Vraag het de fokkers...ik hoor in ieder geval alleen maar positieve verhalen...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:22

cavia's leven in een groep en zijn erg sociale dieren het beste kan je er 2 kopen. die van mij is zelf vriendjes geworden met de hond. het beste is dan idd twee vrouwtjes als je ze uit een opvang neemt kan je ook net zo goed en soms zelfs beter een vrouwtje en een gecastreerd mannetje nemen dat gaat vaak op super samen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:31

met 2 zeker, het zijn ook groepsdieren, zorg wel voor voldoende ruimte in het hok!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:51

Samen is inderdaad veel beter. In 1 geval geen mannetjes wel samen, namelijk als het twee nestbroertjes zijn. Dat is het enige geval waarbij het wel kan. Maar dan moet je ze nooit en te nimmer van elkaar scheiden. Dat hadden we ooit gedaan om ze allebei een vrouwtje te laten dekken. Toen ze na twee weken weer bij elkaar kwamen was het een grote vechtpartij, en hebben we er dus eentje weg moeten doen.

Zelf heb ik er altijd twee gehad. Wat opviel is dat cavia's ook in de rouw zijn. Toen een van de vrouwtjes dood ging zag ik de ander alleen nog maar als ze wilde eten of dinken.
Toen ik er een nieuw vrouwtje bij kocht ging het meteen weer goed.
Wel is er altijd een rangorde dus de nieuwe cavia zal dan altijd ondergeschikt worden aan de oude.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:19

wij hebben 2 mannetjes. gaat prima maar een cavia kun je beter in groepen nemen idd. of je moet er al zooooveeeel aandacht aan schenken

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:23

Hoi,

Ik heb ook 2 cavia's.
1 is even alleen geweest omdat de ander is overleden.
Mara nu hebben we een half jarige bij een 6 jarige en ze fleurt weer helemaal op!

XX

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:29

Ik heb er ook 2 Ja omdat het groepsdieren zijn.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:45

heb er nu 19 Bloos

De zeugen zitten in een groep. nu met z´n 7en. Beertjes zitten appart. maar meestal met een zeugje of een jong beertje.

Ik fok zelf kleinschalig met u.s. teddy en peruvians. Ik vind het echt super leuke beestjes !!!

Ik zou als ik jou was ze ook kopen bij een hobbyfokker. dan heb je rascavia´s met een stamboom en weet je dat er geen inteelt is.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:02

Heel erg bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Hier heb ik echt wat aan Lachen
xxx