konijnen en vorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

konijnen en vorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:59

Mijn konijnen (2) hebben dit jaar een nieuw hok gekregen. Eentje waar je van boven naar beneden kan met een trappetje. Daarvoor hadden ze een hok waar ze alleen boven zaten en niet naar beneden konden.
Dit nieuwe hok vinden ze helemaal geweldig. Nu zat ik te denken wat ik met de koude/vorstperiode moet doen. Bovenin het hok ligt natuurlijk zaagsel e.d. als bodembedekking maar beneden zitten ze gewoon op de stenen. Moet ik als het koud wordt beneden ook stro of zaagsel neerleggen of moet ik ze 's nachts alleen boven laten zitten.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen daarin.
groetjes Joyce

Binckydenice

Re: konijnen en vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:02

Mijn konijnen liepen zelfs los in de sneeuw, als ze maar wel een droog plekje hebben voor als ze het koud hebben, maar dan zoeken ze dat plekje zelf we op hoor. Zorg er alleen wel voor dat het plekje tocht en windvrij is en dat er genoeg stro in ligt dat niet te nat is.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:02

Mijn konijnen blijven buiten tot en met -5 word het kouder gaan ze bij mij 's nachts in de schuur. Maar met ook weer flink wat stro in hun hok en in de binnen ren.

Mijn konijnen blijven bij goed weer dag en nacht in de ren, met slecht weer doe ik ze 's nachts in hun hokje (deze staat ook in de ren maar dan doe ik ze daar 's avonds in). Met een flinke laag stro waar ze lekker in weg kunnen kruipen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:06

ik heb een rtote vollaire buiten met vogels en 3 konijnen buiten. De dieren kunnen in het buitenverblijv zitten waar aarde in ligt en als de regen verkeerd staat is alles nat. Maar binnen ligt voldoende stro en is het lekker droog. Omdat er ook vogels in zitten blijft in het nachthok een verwarming zodat de tempratuur bij vorst gewoon 0 graden blijft en zo bevriezen de waterbakjes ook niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:08

die van mij zit ook buiten. vorig jaar liep hij lekker in dse sneeuw ook. maar toen op kleigrond. nu idd ook op stenen, maar als ie t koud heeft kan ie zijn hokje in. zolang hij een droog warm plekje heeft maak ik me geen zorgen...

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:09

Konijnen zijn wilde dieren en leven altijd buiten (of in hun hol) ook met sneeuw of een grote ondertemperatuur. De diertjes kunnen zonder moeite met een dikke wintervacht -11 graden doorstaan.

Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken over de aankomende vorstperiode (ben bang dat het niet echt gaat vriezen deze winter Rolleyes maar daar gaat het niet om)

Een konijn krijgt een wintervacht. In het wild zitten deze konijnen ook met vorst gewoon buiten.
In zo'n hok met een uitloopje naar beneden krijgt het konijn gauw genoeg door waar de warme plekjes zijn. En daar gaat die dan ook gewoon zitten.

Ik zou het hok helemaal niet dicht maken ofzo, want het konijn heeft ook wel een keer zin om wel onderin het hok te gaan zitten.
Je hebt bovendien 2 konijnen bij elkaar in. Dat ze soms even appart van elkaar kunnen zitten is alleen maar goed voor ze. Knipoog

Konijnen in de schuur zetten omdat het te koud is buiten, is een interpretatie van de mens. Konijnen kunnen wel tegen die kou, maar mensen vinden het zielig om hem buiten te laten staan.

Ik zou ze gewoon buiten laten, met het uitloopje naar beneden open, en dan lekker wat stro en zaagsel in het hok leggen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:15

gewoon alles laten zoals het is, ze zoeken zelf het warme plekje wel op Ja als ze maar een toch en windvrij nachthok hebben.

Daar blijven de konijnen ook 'gehard' van, als je ze steeds opsluit en dan weer buiten laat, dat is niet echt goed voor het afweersysteem Knipoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:33

Ook mijn konijnen blijven gewoon buiten. Ze kunnen altijd in het ''warmere'' binnenhok gaan zitten, maar ze zitten eigenlijk altijd buiten.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:15

Mijn nijn kan dan niet een verdieping lager. Maar die staat gewoon hele winter buiten hoor. Ze staat zoveel mogelijk uit de wind en mocht het écht erg koud worden dan hang ik altijd 's nachts een plastic zak met daarin een houten balkje voor het open gedeelte. Maar daarmee en met een lekkere laag stro zal ze het moeten doen Haha!

(En Zidaantje, bij ons heeft het al gevroren hoor, nu niet echt noemenswaardig maar ik denk dat we zeker wel nog wat meer vorst kunnen verwachten Knipoog )

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 10:12

Ze blijven ook echt wel de hele winter buiten staan hoor (m.u.v. oud en nieuw). Maar omdat ik een nieuw hok heb vroeg ik me gewoon af of het niet ineens te koud was op de grond. De ene zit namelijk constant beneden. Daar zijn dus alleen stenen. Als ik daar stro ga neer leggen dan wordt het stro helemaal nat en dat lijkt me helemaal niet goed. Het liefst laat ik gewoon het hok lekker open zodat ze alle kanten op kunnen.
Gezien jullie antwoorden laat ik het lekker zo en kunnen ze nog een beetje in de sneeuw spelen hoop ik deze winter.
groetjes joyce