discussie wat is nou een dierenvriend..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missyissy

discussie wat is nou een dierenvriend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:43

wat vinden jullie nu egt een dieren vriend?
ik vind dat je dieren moet dehandelen zoals je zelf ook behandeld wild worden met RESPECT!! want ik word zo gek van die mensen die denken dat ze dierenvrienden zijn maar het alleen zeggen omdat ze aandacht willen

maar wat vinden jullie nu een egte dieren vriend???

Ashkerlon

Re: discussie wat is nou een dierenvriend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:55

Iemand die weet hoe hij met zijn dieren moet omgaan.
Bijvoorbeeld: Je houd heel erg van hamsters en besluit er twee te kopen en in dezelfde kooi te steken... dan ben je misschien wel iemand die graag dieren ziet, maar dan ben je geen dierenvriend, want hamsters zijn solitaire dieren.

Of als je een nieuwe kooi koopt voor je dier... Je kijkt niet naar de kostprijs van de kooi, maar koopt gewoon de kooi die het beste is voor je dier. Dan ben je een dierenvriend.

Ook je dier niet zien als een stuk speelgoed dat moet knuffelbaar zijn elk moment van de dag. Als je een nachtdier koopt, dan laat je je dier overdag gewoon met rust, zelf al heb je nu toevallig overdag meer tijd om met je dier te spelen.

Je moet je gewoon aanpassen aan je dier, en niet willen dat je dier zich aanpast aan jou behoeftes. Het dier moet zichzelf kunnen zijn.
Zo ga je bijvoorbeeld ook geen hond kopen op uiterlijk (bijvoordeeld een terrier omdat je die gewoon mooi vind) maar koop je een hond die gefokt is op de kwaliteiten waar jij het meeste in kan vinden. Zo koop je een retriever als je graag met je hond wil apporteren en koop je een border collie als je aan agility wil doen.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:08

groot gelijk!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:40

Iemand die de verantwoordelijkheid durft/wil/kan nemen om het dier te verzorgen! Hem elke dag eten drinken liefde en veiligheid bied. Hem niet in de steek laat. Zo iemand vind ík een dierenvriend

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:46

Citaat:
Je moet je gewoon aanpassen aan je dier, en niet willen dat je dier zich aanpast aan jou behoeftes. Het dier moet zichzelf kunnen zijn.
Zo ga je bijvoorbeeld ook geen hond kopen op uiterlijk (bijvoordeeld een terrier omdat je die gewoon mooi vind) maar koop je een hond die gefokt is op de kwaliteiten waar jij het meeste in kan vinden. Zo koop je een retriever als je graag met je hond wil apporteren en koop je een border collie als je aan agility wil doen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik vind dat je, als je kiest voor een dier, alles eraan moet doen om het het dier naar de zin te maken en het zoveel mogelijk de kans moet geven op een normaal, "natuurlijk" leven. Maar ik vind wel dat mijn katten zich aan mijn regels moeten aanpassen, net als mijn paard dat moet en zeker niet andersom.

Ook vind ik, als ik een dier ga kopen, uiterlijk zeker wel belangrijk. Het is immers het eerste wat je van een dier ziet. Ik ben het wel met je eens dat de kwaliteiten (karakter en gedrag) uiteindelijk de doorslagegevende factor moeten zijn.

Maar goed, misschien vinden jullie mij dan wel geen goede dierenvriend,haha Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:47

IkbenMarije schreef:
Iemand die de verantwoordelijkheid durft/wil/kan nemen om het dier te verzorgen! Hem elke dag eten drinken liefde en veiligheid bied. Hem niet in de steek laat. Zo iemand vind ík een dierenvriend

Idd!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:55

met linnie & ikbenmarije eens Ja

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:00

@Goof: Ik bedoel natuurlijk niet dat je je dier alles moet toelaten Knipoog Het dier moet weten wat zijn grenzen zijn. Ik bedoel eerder dat je geen hond moet kopen als je hem heel de dag in zijn bench steekt... Daar heeft het dier ook niets aan. Die hond moet kunnen spelen en wandelen en geknuffeld worden.

En ik vind, persoonlijk, dat als je een hond koopt, dat je eerst moet kijken welk type hond je wil (jacht, waak, speur, noem maar op) en dan pas de verschillende rassen moet bekijken die tot dat type behoren. Dan kun je gaan kiezen op het uiterlijk.
Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die Border Collie's heeft, die beesten zitten gewoon heel de dag in de tuin en kunnen nog niet eens liggen of zitten op bevel. Die persoon heeft gewoon Collie's gekocht omdat hij dat mooie dieren vond, maar hield er geen rekening mee dat het een ras is dat koste wat kost wil presteren voor zijn eigenaar... gevolg... die twee collie's worden stilletjes aan probleem honden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:01

Ik vind mijzelf een voorbeeld van een dierenvriend. *ego*

Haha!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:43

Kun je jezelf dan ook omschrijven? *LOL* Knipoog

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:47

een dierenvriend is iemand die zich bij het in huis nemen van een dier doordrongen is van de verpliuchtingen die er aan vast zitten en al het mogelijke doet daar aan te voldoen, en zich beseft dat je een dier niet 'bezit' maar dat de zorg van een levend wezen aan jou is toevertrouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:22

IkbenMarije schreef:
Kun je jezelf dan ook omschrijven? *LOL* Knipoog

Ik behandel dieren net als mensen. Ik bedoel hiermee natuurlijk niet dat ik ze kleertjes aantrek, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

Ik houd geen dieren in kleine hokjes. Een diertje van 15 cm lang zit hier niet opgesloten in een hokje van 40 x 30.
Mijn vogels vliegen in een ruime voliere.

Ik loop stage in het asiel en 'help' de dieren met psychische problemen, ik communiceer (op mijn manier) met dieren, pas ook reiki toe bij dieren, sinds kort.

Mijn huisdieren hebben alle vrijheid. Krijgen alles wat hun hartje begeert.

Ik neem een dier, of een dier komt bij mij, en doe het ook nóóit meer weg. Ik ga een hele diepe band aan met mijn dieren. Ik zal álles doen om ze gezond en gelukkig te maken al gaat dat ten koste van mezelf. Ik geef mijn dieren veel liefde en laat ze nooit in de steek. Mijn dieren zijn álles voor mij.

Ook met de katten in het asiel voel ik mij sterk verbonden. Bepaalde gevallen vragen gewoon je hulp.

Dieren komen hier ook vaak 'aanwaaien', ik denk dat ze voelen dat ze hier terecht kunnen. En ik help ze waarmee ik kan. Mijn huis en tuin zijn al zovaak een rustpunt geweest voor dieren die het al bijna hadden opgegeven.
Dieren komen vaak op mij af. Met de in politietraining zijnde bouvier van een vriend van mij, ben ik sinds de eerste ontmoeting bevriend. Terwijl het beest behoorlijk was agressie in zich heeft en bijna niemand toelaat. Ik kan mij één voelen met dieren.

Ik kan het niet goed uitleggen. Mijn liefde voor dieren gaat zó diep. Dieren zijn beter dan de mensheid!
Dieren gaan bij mij boven álles. Ik zou mijn leven geven voor een dier.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:44

Kíjk dat is nou een goeie uitleg! Ik geloof helemaal wat je zegt, en geloof dus ook dat jíj een echte dierenvriend bent Lachen Jij laat dieren in hun waarde, en laat hun ook lekker de beest uithangen. Dit moet eigenlijk dus iedereen doen die beweerd dat hij/zij een dierenvriend is *LOL*

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:33

IkbenMarije schreef:

Dat vind ik nou ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:38

Wuis schreef:
Ik behandel dieren net als mensen.

Ik dus niet
Ik vind juist dat je een dier een dier moet laten zijn en daar geen menselijk eigenschappen en behoeftes aan toe moet dichten.
Mijn honden leven dus gewoon als honden en mijn paarden als paarden.
Ik ben verantwoordelijk voor hun welzijn en gezondheid maar ze zullen wel ten allen tijden naar mij moeten luisteren en zich aan de "regels" houden.
Juist die duidelijkheid werkt erg goed omdat een ieder precies weet waar hij/zij aan toe is.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:54

Helemaal eens met Lia_.
Verder vind ik het altijd een goed voorbeeld wat een dierenvriend is, als je een ziek dier hebt. Wij hadden bv een konijn dat ineens verlamd is geraakt aan zijn achterlijf. Dit was een zodanige aandoening dat er weinig kans op herstel was. Hij heeft enige tijd 'gerevalideerd' maar het werd niet beter. Ik dacht in het begin nog wel dat ik hem door de verzorging aan te passen nog een goed leven kon geven, dus elke dag zijn achterlijf wassen en meenemen naar de dierenarts voor vitamine spuiten. Ik wilde dus ook echt alles voor dat dier doen.
Maar ik realiseerde me toen dat dat geen leven is, en er was een grote kans dat hij in de zomer maden zou krijgen. Dat is echt een vreselijke dood. Dus heb ik ervoor gekozen hem in te laten slapen, omdat dat voor hem het beste was. Dat lijkt dan zo ondiervriendelijk en dan vinden mensen je geen dierenvriend, maar ik vond dat hij waardig mocht sterven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:43

Voor mij is een dieren vriend iemand die naar het dier kijkt een naar de behoeftes. Dus die dieren in hun waarden laten. bv Je hebt een hond van 10 jaar. Je houd heel erg veel van die hond, alleen hij heeft erg veel pijn , hij piept heel erg, imo ben je geen vriend als je deze hond niet in laat slapen. Dan ben je egoistisch en denk je alleen maar aan je zelf.

Dus mensen die realistisch kijken naar het dier en niet naar zich zelf.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:13

IkbenMarije schreef:

Ja idd, en dan ook, vóórdat hij het dier aanschaft, met zijn neus in de boeken duikt en weet wat voor een dier die aanschaft en wat voor een huisvesting, verzorging, etc. erbij komt kijken.

Bovendien komen er altijd wel dierenartsenkosten bij kijken. Een dierenvriend heeft het voor zijn dier over om, als het nodig is, naar de dierenarts te gaan, en deze kosten te kunnen/willen betalen.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:05

Een dierenvriend is iemand die een dier als dier ziet en niet als een mens. heel vaak gebeurt dat. Jammer genoeg.

Je hoort iedergeval een dier met liefde te behandelen. Maar wel laten weten dat jij de baas bent.

Tuurlijk moet een dier zich zelf kunnen zijn. maar het blijven nog steeds dieren die of in een kooi zitten of aan de lijn. Dus helemaal zich zelf zijn kunnen ze nooit of te nimmer.

Een dierenvriend is iemand waarbij de dieren gelukkig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:31

Lia_ schreef:
Wuis schreef:
Ik behandel dieren net als mensen.

Ik dus niet
Ik vind juist dat je een dier een dier moet laten zijn en daar geen menselijk eigenschappen en behoeftes aan toe moet dichten.
Mijn honden leven dus gewoon als honden en mijn paarden als paarden.
Ik ben verantwoordelijk voor hun welzijn en gezondheid maar ze zullen wel ten allen tijden naar mij moeten luisteren en zich aan de "regels" houden.
Juist die duidelijkheid werkt erg goed omdat een ieder precies weet waar hij/zij aan toe is.

Jij hebt niet gelezen wat ik schreef.

Ik behandel dieren net als mensen, maar ik vermenselijk ze niet. Daar zit hem het verschil. Ik zei er nog bij; Je begrijpt vast wel wat ik bedoel.
Maar dat begijp jij blijkbaar niet dus leg ik het nog maar even uit. Haha!

Ik bedoel maar te zeggen dat ik een dier evenveel waard vind als een mens. Maar ik vermenselijk ze niet, ik bedoel, ik laat geen hond aan tafel zitten te eten, en ik neem een paard niet mee in huis.

Mensen denken altijd dat ze goden zijn en overal boven staan. En daarmee ben ik het dus totaal oneens.

Ik behandel ze als gelijken, maar in een ander opzicht dan dat jij bedoelt. Mijn vogels leven als vogels, mijn knagers als knagers enz. enz. Ik laat ze juist zo natuurlijk mogelijk leven.

Jij hebt het namelijk over het vermenselijken van een dier en dat is dus nadrukkelijk iets wat ik NIET doe.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:37

Een pony kopen van een manege die voor hen al dood is, en hem toch een half jaar nog een goed leven geven.

Een konijntje kopen op een rommelmarkt en hele dagen de vrije loop geven.

Twee paarden kopen en ze dan in de volle vrijheid in groep op de wei zetten.

Denk dat ik mijn job als dierenvriend toch goed doe Haha!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:50

Net zoals dat mensen denken dat een dier levend beter af is dan dood (terwijl een ziek dier dat niet meer zal verbeteren toch echt beter waardig kan sterven imo) denken ook veel mensen dat ze een dier 'redden' als ze het weg halen bij een handelaar o.i.d. Terwijl die handelaar wel vaart bij al die mensen die het zo zielig vinden omdat hij op die manier weer meer dieren kan gaan inkopen en/of fokken. Dan werk je dus mee aan de nieuwe dieren die daar geboren worden/ingekocht worden en de tijd dat ze daar zijn onder erbarmelijke omstandigheden gehouden worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:54

Juist. Ik been zéér erg tegen broodfokkers en de verkoop van dieren in winkels (en vooral konijnen en knaagdieren. Hoeveel er daarmee rondgeprutst wordt, is echt niet normaal).

Fokken doe je alleen als je echt iets aan de soort kunt verbeteren, en je gaat niet doelloos vermeerderen.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:43

Ik vind een echte dierenvriend iemand die goed voor zijn dieren is. Dus ze de ruimte geeft, eten en drinken geeft op tijd en naar de dierenarts gaat mocht dat nodig zijn. Ik ben erg tegen dierenzaken die dieren verkopen om er alleen zelf maar beter van te worden. Ook zijn er fokkers die het totaal niet kijken naar het welzijn van het dier. Maar alleen maar naar het resultaat. Dus konijnen die hun leven lang in een hokje zitten van 50 bij 60 cm.
Ik vind wel dat je moet kijken of een dier nog een dierwaardig bestaan heeft als je hem laat helpen bij een dierenarts, anders kan je hem beter laten inslapen.
Maar een dierenvriend is mijn ogen dus niet iemand die koste wat het kost alles in leven wilt houden, maar iemand die een dier een dierwaardig leven kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:32

Wuis schreef:

Ik bedoel maar te zeggen dat ik een dier evenveel waard vind als een mens.

Dat vind ik dus absoluut niet.
Ik ben hondengeleider bij de politie en ga door het vuur voor mijn honden maar zou ik in mijn werk ooit de keuze moeten maken tussen het leven van een collega of dat van mijn hond hoef ik daar geen seconde over na te denken.....