Konijn alleen en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freaky

Konijn alleen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 00:12

Na 12 jaarheb ik helaas mijn hoogbejaarde cavia in moeten laten slapen.
Hij zat samen met mijn konijn. Zij is nu 1 1/5, wat zal ik nu doen?
Alleen vind ik ook zo zielig. Nog een konijn erbij? (mannetje of vrouwtje?) of weer een cavia erbij.

Essepoester

Re: Konijn alleen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:14

Mijn konijn kwam na een paar jaar ook alleen te zitten,
omdat mijn andere konijn overleed.

Als je er zelf geen problemen mee hebt, tijd , zin om er nog een beestje bij te kopen zou ik het zeker doen.

Ik heb er toen ook nog een konijntje bijgekoch,,
maar die oude heeft ze allebei overleefd.. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:15

Een konijn introduceren kon nog wel eens meer problemen opleveren dan een cavia, konijnen onderling vechten eerder. Is je konijn een mannetje of vrouwtje? Als je ze op de juiste manier aan elkaar laat wennen kan het vast allebei wel, maar ik vind dat een cavia en een konijn veel stel aan elkaar hebben.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:16

Ik had ze in 2 aparte hokken,
maar tegenover elkaar.. (zo konden ze elkaar toch zien e.d)
dat was volgens de dierenwinkel het beste (aangezien ik mannetjes had)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:17

Als je konijn een vrouwtje is, zal ik eens kijken in een opvang of er een gecastereerd mannetje zit. anders zal ik er een vrouwtje bijzetten.
Cavia's en konijnen kunnen niet communiseren met elkaar. Dus een konijn erbij lijkt me leuker voor je nijn!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:28

www.bunnybin.nl en dan koppelen
daar staat alles wat je moet weten als je je konijn een nieuw vriendje geven wil Haha!

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 10:20

Mijn konijn is een vrouwtje. Dus twee vrouwtjes gaat niet goed samen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:27

jawel, alleen 2 mannetjes gaan snel vechten. tenzij ze altijd al van jongs af aan bij elkaar hebben gezeten. zo had ik 4 broertjes bij elkaar zitten. ging prima totdat ze gescheiden van elkaar door mensen waren opgevangen toen ik in het ziekenhuis lag en vervolgens weer met zijn 4en bij elkaar werden gezet. toen werd het vechten. ik heb nu nog 1 van die 4 samen met 3 kippen in een hok. gaat prima!

nu een vraag van mij: kan een cavia ook buiten? en een mannetjes konijn en mannetjes cavia... gaat dat goed samen? of wordt dat ook vechten...

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 10:53

Een cavia kan ook buiten, ik heb die van mij na de zomer altijd naar binnen gehaald. Ze kunnen niet goed tegen de vorst. Ik zou niet weten of een mannetjes konijn en een mannetjes cavia goed samen gaan?

Ben erg aan het twijfelen wat ik nu moet doen? Cavia of konijn? Heb gelezen dat een jong vrouwtje bij een wat ouder vrouwtje evt wel gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:04

Ik denk dat je meer kans hebt om er succesvol een cavia bij te zetten, man of vrouw, dan dat het met een konijntje goed gaat. 2 vrouwtjes konijnen willen ook nog wel vechten. Maar het ligt ook aan het karakter van je konijn. Als je een rustig hangoortje hebt kan je wel een ander konijntje proberen.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:10

alleen als het een rustig HANGOORTJE is? geen ander rustig konijntje? mijn konijn is vrij dominant en door erge ziekte dat ze jong was ook niet zo heel lief meer naar mensen.....
Weet niet of een ander konijntje een succes kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:15

Ik noem een hangoor als voorbeeld, die zijn vaak niet zo dominant, uitzonderingen daargelaten. Als je een pittig konijn hebt is het een gok, maar het hangt ook van de grootte van je hok af en het karakter van je nieuwe konijn.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:21

Het buiten hok is groot. Doordat mijn cavia in de winter niet buiten ka zit ze nu ook binnen. Heb binnen twe grote kooien aan elkaar vast. Had ik haar nu maar buiten gelaten. Het blijft denk ik een gok. Maar ook als ik lees bij de opvang is het niet zo heel makkelijk om een voedster te koppelen. Geldt dat ook als je er een jong konijntje bij zet?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:54

Wij zetten op de boerderij ook vaak konijnen bij elkaar (2 vrouwtjes of een gecastereerd mannetje met vrouwtje) en dat gaat 9 van de 10 keer gewoon goed.

Mijn eigen konijn heb ik eerst een dag een ouder konijntje bij gehad, dat ging ook goed. Maar dat nieuwe konijntje moest weg omdat ze mijn kanaries vermoordde. Toen heb ik een jong gekocht en erbij gezet. Dat gaat harstikke goed en ze zijn de dikste maatjes.

Cavia's kunnen absoluut niet goed tegen vorst. Ik zal echt voor een konijntje kiezen,

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:31

Wat heb je er toen bijgezet? Een jong konijntje welk geslacht? waren dat twee vrouwtjes?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:12

Ik had zelf een gecastereerd mannetje en heb daar eerst een ongeveer 1 jaar oud vrouwtje bijgezet. Dat ging heel goed alleen ze at dus mijn kanaries op.
Daarna heb ik haar eruit gehaald en een jong van 8 weken bij mijn man gezet. Dat ging ook heel goed.

Op de kinderboerderij waar ik werk zetten we woms weleens 2 volwassen voedsters bij elkaar en dat gaat gewoon 9 van de 10 keer goed. Als ze maar genoeg de ruimte hebben!

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 11:03

Hoorde dat je vrijwel alles bij een man kan zetten maar dat een vrouwtje wat moeilijker is. Heb gisteren een jong vrouwtje gekocht. Heb ze nu apart in twee kooien naast elkaar. Gisteren even los gehad, dat ging op zich goed. Net even in de kooi geprobeerd, dat ging iets minder. Zodra het konijntje gind lopen dook de ander erop. Daarna liet ze het konijntje met rust. Probeer het eerst wel buiten de kooi. Is dit normaal gedrag?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:08

Hier op de boerderij zetten we ook gewoon mannetjes bijelkaar of vrouwtjes. Gaat vrijwel altijd goed.

Ik zou absoluut geen cavia bij je konijn zetten. Helaas zijn nog steeds veel mensen van mening dat dat helemaal geen kwaad kan. Nou, konijnen zijn konijnen en cavia's Cavia's.

Ja, ze gaan een soort van tikkertje spelen ( voor ons oog dan ). Snuffelen, wegduiken en etc. De 1 zal achter de ander gaan aanzitten.

Laat ze begaan, zolang er geen gewonden vallen, zolang er geen bloed te zien is, laat ze de rangorde uitzoeken.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:51

Ik laat ze steeds los samen en dat gaat gelukkig erg goed. Gisteren was de oudste de jongste voorzichtig aan het wassen. Volgens mij is dat wel een goed teken!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:53

Ze zal wel vaker bovenop de kleine gaan "rijden" dat doen ze om de rangorde te bepalen of, in dit geval, laten weten Haha!