Hoeveel ervaring voor 'gevorderden hondenrassen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel ervaring voor 'gevorderden hondenrassen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:59

Naar aanleiding van een recent treurig geval in mijn nabije omgeving leek het me wel interessant om eens te vragen hoeveel (jaren) ervaring jullie hadden, en met welke hondenrassen, alvorens aan een 'gevorderden ras' te beginnen. Zowel puppy's (opvoeden!) als oudere honden (vb herplaats/ asiel honden, al dan niet met gedragsafwijking).

Als ik zo vrij mag zijn om een aantal rassen in het 'gevorderden rassen' hokje mag stoppen:

* Dobermann
* Herders
* Rottweiler
* Staffords
* .............

No offence overigens hoor, ik vind dit geweldige rassen. Knipoog

Brand maar los, ik ben nieuwschierig en hoor graag jullie mening en ervaringen!

luna1

Re: Hoeveel ervaring voor 'gevorderden hondenrassen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:22

voordat ik geboren werd tot mijn 10 de hebben we een grote zwarte hond gehad dit dier is 18 geworden een kruising bouvier.
toen zij doodging heb ik een tijd geen hond gehad vanaf mn 14 de tot mijn 16 hebben we een vuilnisbakje gehad mix met een labrador een behoorlijk dominante reu kon nog niks en was toen 10 mnd oud ik heb hem opgevoed en alles geleerd wat hij noidg had om een super leuke hond te worden.
echter was er te weinig tijd voor deze energieke hond en moesten we afstand,omwille van de hond,van hem doen hij heetf het super gekregen.
sinds jauari woon ik samen met mn vriend en in maart heb ik mijn paard in laten slapen toen werd ik thuis erg bang was onzeker en wilde niks meer.
iki kkek regelmatig op martkplaats naar honden en toen wij ik mijn huidige hond tegen diva een spaanse bulldog totaal anders dan wat ik en mn vriend gewend zijn maar ik heb er geen spijt van gehad ze is een trouwe hond ze weet dat ze me moet beschermen en zal dat dan ook met haar leven doen....
deze hond heeft een verleden geen papieren is rechts blind en heeft de eerste 6 mnd van haar leven op een flatje op 3 hoog gewoond ze heeft littekens van een gevecht met haar vader,ze was naar zeggen van de eigenaarresse aangevallen als pup zijde,ze heeft bij deze eigenaren ook met regelmaat een lel gehad wat zich uit in in heel veel dingen onzeker zijn.
hier zijn we nu mee bezig en dat gaat lang zaam maar beter goed.
het is een vrolijke hond die alles voor je doet maar ze zla altijd apart zijn.
en zijn hoort volgens jou rijtje ook tussen de gevorderden rassen.
in mijn profiel staan fotos.

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:41

Het is niet zo dat ik deze honden perse persoonlijk als gevorderden honden beschouw, maar in het algemeen worden ze er bij geplaatst. Vandaar dat ik ze ook maar even gebruikt heb. Knipoog

En ja ik weet dat er nog veel meer rassen zijn maar laat ik deze even als standaard voorbeeldgebruiken! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-06 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:11

Wuis: Er zijn nog veel meer rassen waarbij men eigenlijk enige ervaring nodig heeft Knipoog

Onze hond (kooiker) is toch ook wel een hond waar je een beetje ervaring voor nodig moet hebben ,omdat kooikers bekend staan om het hun hele leven proberen hoger op te komen in de rangorde.
Voor de rest is onze hond een schat van een beest Haha!

In prenciepe vind ik dat iedereen die een hond neemt een beetje ervaring moet op doen d.m.v. bijvoorbeeld een goed honden boek.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:02

Om een hond goed op te kunnen voeden heb je een combinatie nodig van feitelijke kennis, talent en zelfdiscipline/vermogen om consequent te kunnen blijven. De één kan dat al uitstekend bij zijn of haar eerste hond en de ander leert het nooit.
Jaren ervaring zeggen m.i. niet zo veel. Soms kom je mensen tegen die al járen honden hebben en ook al járen dezelfde opvoedingsfouten maken. Sommige mensen zitten ook al jaren vastgeroest in inmiddels allang achterhaalde trainingsmethoden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:04

Wij hebben twee Dobermanns. Dat zijn toch wel honden om wat meer ervaring te hebben vind ik. Zijn zeer baasgerichte honden en hebben een duidelijke, consequente hand nodig. Verder zijn ze erg energiek en moeten wat te doen hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:55

Wij hebben Duitse herders. Deze moet je echt bezig houden. Veder vindt ikeigenlijk dat jeje voor aanschaf in elk honderas moet verdiepen. Maar je hebt wel gelijk een herder en een rottweiler bijvoorbeeld zijn niet handig als eerste hond. Je ziet vaak dat er vooral dominatie problemen optreden bij de wat sterkere persoonlijkheden. Wat veel problemen opleveren

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:07

Wij hebben thuis altijd een spaniel gehad. (eigenlijk was het een kruizing) Toen mijn vriend en ik gingen samenwonen, heeft hij zijn hond (Friese stabijxspaniel) meegenomen. Een lieve hond, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing.
Na zijn dood, kwam er een nieuwe spanielpup. En nu hebben we sinds een paar maanden een oudere hond, die we hebben opgevangen, nadat haar baasje was overleden.
Spanieltjes zijn ook wel honden die de nodige opvoeding nodig hebben en ik moet zeggen dat we het best goed gedaan hebben.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:10

Ik vind dat je bij elk ras de nodige ervaring moet hebben, of de motivatie om het te willen leren. (er moet natuurlijk een eerste keer zijn).
Een rotweiler, dobermann etc (de honden van je lijstje) zijn net zo 'moeilijk' als een labrador of golden retriever. Het ligt grotendeels aan de opvoeding. Het enige verschil is dat een onopgevoede golden retriever zowieso anders is qua aard dan de onopgevoede dobermann.
Ik denk dat het hier niet eens zo sterk om ervaring gaat, maar om het consequent zijn en begeleid worden ja of nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:12

Ik heb een hele fijne hond en zou een doberman of rotweiller ook goed op kunnen voeden, maar ik heb helemaal geen zin in dominante hondenrassen. Mijn hondje is zo makkelijk... Het is eigenlijk net als met mijn paarden, ik zou best om kunnen gaan met een sensibel paard maar het is een hobby en ik heb dus een ongecompliceerd gelders paard. Heerlijk.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:31

Ja ik ga weer meer voor de rotweiler, heb nu een kruising mechelaar, is te neurotisch. Schat van een hond, topsporter, kan veel commando's (ook lolcommando's) maar is heel snel bang. Wat dat betreft is de rotweiler een stabieler ras, hou van zijn exterieur en het karakter staat me ook geweldig aan.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:54

Mijn vader heeft ervaring met herders/bouviers. Om het zo duidelijk te zeggen, politiehonden.
Ik zelf heb nooit meegemaakt dat mijn ouders honden hadden, dat was net voor mijn tijd.
De herder wat mijn vader had was zeer ongeschikt voor politiewerk en ook nog levensgevaarlijk voor kinderen. Daarom heeft mijn vader na lange tijd en met veel pijn besloten om hem in te laten slapen. (pa & ma konden hem nooit alleen laten, hij heeft uiteindelijk een volwassene gebeten. Dat was de druppel)

Maar ik hoop eigenlijk dat mijn vader later weer een hond bij neemt, pap is namelijk gek op honden. Maar hij heeft wel vreselijke hekel aan onopgevoede honden Haha! En imo heeft hij er dus ook veel ervaring mee.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:04

Ik ben m'n hele leven lang al in het gezelschap van honden geweest (21 jaar dus), maar zou mezelf nu niet ervaren willen noemen in het opvoeden van honden. De honden die ik heb gehad waren echte gezelschapshonden en kenden de basiscommando's als zit en af natuurlijk wel, maar als ze een keertje geen zin hadden dan was dat ook niet zo'n ramp zeg maar... Clown De hond die we nu hebben mag op de bank liggen, krijgt zo af en toe wat menselijk voedsel toegestopt, bijt in z'n riem als hij buiten loopt enz. Allemaal dingen die niet mogen, en dat weten wij ook heus wel, maar het stoort ons niet en stiekem vinden we het wel een beetje leuk.

Het zijn kleine onschuldige dingen, en we laten het echt de spuigaten niet uitlopen. Een hond blijft een hond en geen mens. Ik wil alleen maar aangeven dat het voor ons een echte vriend is, meer dan een werkhond. Dat zijn al onze honden altijd al geweest, en wij hebben dus ook alleen maar zeer vriendelijke hondsoorten gehad (retrievers), waarbij dit soort ondeugden nu niet direct leidt tot extreme dominantieproblemen enz. Hieruit zou ik concluderen dat ik te weinig echte opvoedingservaring heb om een dominanter/agressiever hondenras te kunnen houden, alhoewel ik aan de andere kant ook wel weet dat mocht ik ooit zo'n ras kiezen (kans is klein, hou nu eenmaal meer van grote, makke knuffelbeesten Vork ) ik zeker wel zou zorgen voor een goede consequente opvoeding. En tsja, om die ervaring te verkrijgen zal je er op een zeker moment toch gewoon aan moeten beginnen...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:49

Mijn ouders hebben vroeger een kruising friese stabij/wetterhoun gehad die uit het asiel kwam en nodig wat heropvoeding nodig had. Daarna hebben ze een duitse herder x husky gehad die wegens agressie al een paar keer weer terug was gekomen na herplaatsing en die op de nominatie voor een spuitje stond. Ook die weer op het rechte pad gekregen.
Mijn eerste "eigen" hond is een boerboel geworden en mijn zusje heeft een Appenseller sennenhond aangeschaft. Ook geen makkelijke rassen als je de boekjes moet geloven. Ben er echter niet bewust mee bezig geweest dat het een "moeilijke" hond zou zijn en dat is het dan ook niet. Ze is verschrikkelijk braaf, iets wat ik van veel honden die ik onder het wandelen tegen kom niet kan zeggen.
Ben trouwens wel benieuwd wat je eigenlijk wel onder "beginnershonden" vind vallen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:51

Ik alleen ervaring met andermans honden. Nicky was voor mij de eerste hond die we thuis hadden. Mijn ouders hebben wel nog een duitse staande gehad toen wij klein waren. Mijn vader is met die honden opgegroeid.
Nicky is een hollandse herder die wij als 3 jarige hebben gekregen.
Ze heeft (voor zover wij weten) eerst 3 jaar bij dr 1e baasje (nouja na fokker dan) gewoond, toen wij dr ophaalden woonde ze net 2 dagen bij de man waar wij haar van kochten.
Haar verleden kennen we niet echt, alleen de dingen die we aan haar zien/zagen of merkten. Omdat we wilden dat wij elkaar goed begrepen zijn we op hondencurcus gegaan, waar we erachter kwamen dat ze dit niet de eerste keer was. Ze kende het speuren, pakwerken en al veel commando's en was netjes afgericht. Wel op een, waarschijnlijk, niet zo'n leuke manier gezien haar reactie's op bepaalde dingen. Met een aantal hondentrainers van de curcus zijn we dus op bepaalde dingen gekomen.
Zo had en heeft ze wel meer eigenaardigheden waarvan wij vinden dat het niet klopt dat ze zo reageert op die dingen en er dus waarschijnlijk niet zo'n leuke ervaring mee heeft gehad.

We hebben 2 gehoorzaamheidsdiploma's met hoge punten met haar behaald en ik was bezig met een curcus behendigheid, wat ze ontzettend leuk vond, maar gestopt ivm verhuizing van mijn ouders (en dus hond) en zwangerschap.
Ze is nu gesteriliseerd en we hebben haar inmiddels dik een jaar en ze is ontzettend vooruitgegaan, vooral de sterilisatie heeft haar super goed gedaan. Het is echt een hele leuke hond nou.

We hebben dus een "gevorderden hondenras" niet omdat wij zelf zoveel ervaring hebben, maar puur mooi vonden en het karakter ook. Mijn vader heeft dus wel ervaring maar ik denk dat het verschil maakt of je ook écht aan een goede samenwerking met je hond wilt werken. Ik vond het heel prettig om die begeleiding van de trainer te hebben. Dit gaf ons veel duidelijkheid (en de hond) en mede dankzij de hondenschool hebben wij Nicky goed leren kennen. Ik zal dus zeker ook bij een volgende hond voor mijn vriend en mij weer op curcus gaan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:06

Ik heb zelf een Rottweiler. Dit is mijn eigen 1e hond.
Ik ben opgegroeid met honden (en dat waren niet altijd de makkelijkste).
Maar toen ik mijn Rottweiler thuis kreeg ben ik ook gelijk begonnen met de puppycursus en vervolg cursussen.
Ik denk dat die cursussen voor iedereen erg leerzaam zijn, of het nou je eerste hond is of niet. Maar zo ben je op een leuke manier met je hond bezig en je blijft toch wat consequenter, omdat je een stok achter de deur hebt.
Dus zou er weer eens een hond bijkomen, dan ga ik daar ook zeker weer cursussen mee volgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:21

heel vroeger hadden wij een labrador,maar daar heb ik een te sterk karakter voor,de lab deed meer kruipen voor mij,ook al deed ik niets,en dat vind ik zo vreselijk,dus ik wist dat ik een hond met een wat sterker karakter moest hebben,en was helemaal gek van rottweilers.

op mijn 23ste heb ik mijn eerste rottweiler teef genomen,gered,anders zou ze ingeslapen worden,totaal onopgevoed,sleurde me alle kanten op.

daar ben ik politiehond I mee gaan trainen,heel consequent,en heb er echt een super luisterende hond voor gekregen,en meteen een pittige opvoeding voor mezelf Haha!

inmiddels heb ik 6 honden,welke allemaal redelijk netjes zijn opgevoed,soms zijn ze wat druk,maar oke... Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:45

mijn ouders hebben eerst 2 Cavalier King Charles spanieltjes genomen ( suffe duikels waren dat Haha! maar wel lief)
En nu hebben we dus 2 dwerschnauzers, misschien niet meteen een risico-ras, maar wel zo erg dat ik er nu ik 16 ben pas mee over straat mag, omdat ze zo vreselijk eigenwijs, dominant, en de ene redelijk verdedigend agressief, zijn..
Ik denk dat je als je consequent bent wel alle honden gewoon normaal op kunt voeden, maar dat consequente schort het bij sommige mensen aan...
(voor jullie een verkeerd beeld van de dwergschnauzer krijgen, 't zijn gewoon jackrusseltjes in een ander jasje, de een wat erger dan de ander zegmaar Knipoog )

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:25

Ik heb zelf 5 jaar een rottweiler gehad, helaas heb ik haar afgelopen dinsdag in moeten laten slapen.
Het wkas een schat van een beest en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, ik kon haar met alles 100% vertrouwen zoals:
Met kleine kinderen( ook mijn eigen dochter) op haar zitten, aan haar hangen,spelen.
Met katten
Met andere honden
Alleen thuis
Met vreemde mensen
Autorijden
Ze liep altijd los en luisterde super naar mijn commando's

Mijn vriend heeft al 9 jaar een engelse stafford en ook hij is voor 100% te vertrouwen met al het boven staande.

Ik ben er van overtuigd dat het gedrag niks met het ras te maken heeft, je kan een hond maken zoals jij wil.
Veel mensen denken over stafford en rottweiler etc... dat het agressieve honden zijn, ik ben er van overtuigd dat als jij je hond goed opvoed en consequent te werk gaat het super honden zijn.
Het gedrag van een hond heeft niet echt iets met het ras te maken, in elk ras komen honden voor die moeilijker in de omgang zijn, het is te vergelijken met mensen de een leert beter dan de ander.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:15

Wij hebben vanalles gehad. Een vuilnisbakras. Een kleintje. Was erg lief voor ons, maar vreemden hoefden niet bij hem in de buurt te komen! Dan nog een jachthond. Daar was niks mis mee, echt een schat van een hond! Maarja.. soms achter de konijnen aan enz. Dan was het weer even zoeken en roepen. Nu hebben we een Akita. Daar hebben we in het begin héél lang mee moeten oefenen. Ze trok héél erg en liep weg enz. Toen een tijd lang puppie curcus en nu loopt ze heel netjes naast je! Ze is wel erg dominant naar andere honden toe (van andere mensen dan..) en kan ook uithalen naar kinderen als zie over haar heen gaan hangen. Dan nog een kruising husky-kollie. Dat is echt een schatje! Altijd makkelijk geweest, maar wel de grote baas! Cool En onze 'nieuwe' aanwinst is een münsterlander. We hadden verwacht dat ze met onze Akita het wel 'moeilijk' zou hebben, maar het ging héél anders! Ze spelen samen, stoeien en doen alles! De Akita is weer helemaal jong en naar mijn gevoel zelfs 'liever' geworden.

We hebben verder een dierenpension, en in de zomervakantie hebben we daar over de 100 honden zitten!

Rassen die ik nooit zou nemen zijn toch wel: Jack russels en andere dominante honden zoals dobbeman en rotweilers. Daar moet je veel te veel opletten, en echt goed opvoeden wil je een liefe krijgen! Jack russels zijn bijna altijd agressief tegen grotere honden. En voor de rest.. kleine hondjes loop ik zo omver Clown Dat is niks voor mij!! Geef mij maar een mooie 'grote' mooie Duitse Herder ofzo.. geweldig!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:18

wendyashley schreef:
Ik heb zelf 5 jaar een rottweiler gehad, helaas heb ik haar afgelopen dinsdag in moeten laten slapen.
Het wkas een schat van een beest en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, ik kon haar met alles 100% vertrouwen zoals:
Met kleine kinderen( ook mijn eigen dochter) op haar zitten, aan haar hangen,spelen.
Met katten
Met andere honden
Alleen thuis
Met vreemde mensen
Autorijden
Ze liep altijd los en luisterde super naar mijn commando's

Mijn vriend heeft al 9 jaar een engelse stafford en ook hij is voor 100% te vertrouwen met al het boven staande.

Ik ben er van overtuigd dat het gedrag niks met het ras te maken heeft, je kan een hond maken zoals jij wil.
Veel mensen denken over stafford en rottweiler etc... dat het agressieve honden zijn, ik ben er van overtuigd dat als jij je hond goed opvoed en consequent te werk gaat het super honden zijn.
Het gedrag van een hond heeft niet echt iets met het ras te maken, in elk ras komen honden voor die moeilijker in de omgang zijn, het is te vergelijken met mensen de een leert beter dan de ander.

Dan heb jij het gewoon goed gedaan! Maar veel mensen maken sneller fouten met de opvoeding, die maken hem meer tot een 'familie lid'. En daar gaan ze vaak de fout in. Maar over het álgemeen zijn ze wat gevoeliger voor een 'foute' opvoeding en dan worden ze agressief.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:56

Als een kind een verkeerde opvoeding krijgt kan het ook behoorlijk fout gaan en zo zie ik het ook bij honden en paarden.Ik ben altijd consequent, zijn ze braaf krijgen ze een beloning doen ze iets fout dan straf ik ze, blijven ze iets verkeerds doen blijf ik ze straffen net zo lang tot ze braaf zijn.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:34

Ik zelf heb 3 jaar geleden een rottweiler aangeschaft ( euh bijna 4 jaar alweer hihi) ik heb hem alleen opgevoed, ik ben dan wel opgegroeid met honden. Sinds kort hebben wij er een jack russel bij, nu moet ik eerlijk toegeven dat ik veel meer moeite heb met het opvoeden van de jack russel dan dat ik ooit heb gehad met die rottweiler.

elke hond of ie nou groot of klein is heeft een consequente baas nodig. En ook al ben je onervaren, als je een goede hondenschool hebt kunnen ze je goed verder helpen, in mijn mening maakt het dan echt niet uit welk ras hond je hebt

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:18

ik denk dat je iedere hond conseqent moet opvoeden. je ziet zo vaak met die kleindere honden die niet los kunnen lopen en niet mogen spelen van de baas en naar iedere hond blaft die langsloopt. als ze gwewoon van begin af aan de hond hadden opgevoed of naar de hondenschool waren geweest was de hond heel anders

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:41

Ik ben opgegroeid tussen de Rottweilers, nooit een andere hond gehad en bijna nooit géén hond gehad (op de halve jaren tussen de honden in).
Als je ermee opgroeid heb je een andere kijk op de dieren en lijkt het me ook mits je ook geinteresseerd bent in dát ras, je ook genoeg ervaring hebt om zo'n hond te nemen Lachen