Konijntje heeft 'n abces!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Konijntje heeft 'n abces!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:38

Heeey

Vandaag waren we de konijnenhokken aan het verschonen. Toen zag mijn zusje ineens dat er een een wondje had, zei ze. Ik kijken, het was helaas geen gewoon wondje
Naar de DA geweest gelijk, het is een abces. Bij zijn mondje onder.
Oorzaak is onbekend, het komt niet door een ontsteking in zijn mond.
Het konijntje is 7,5 jaar oud. We hadden twee opties, opereren of met medicijnen proberen het te genezen. Opereren is heel duur, het konijntje is oud en de kans is groot dat het abces na de operatie terugkeert.
We hebben dus gekozen voor medicijnen, al werkt dat vaak veel minder goed.

Hebben jullie ervaring met konijn die een abces heeft gehad?
Volgens mij is het meestal fataal voor een konijntje..maar hij is verder nog gezond en eet nog.

Groetjes Marleen

Medea

Re: Konijntje heeft 'n abces!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:22

Ik denk dat het met dat fataal wel mee valt eigenlijk, moet er wel bij zeggen dat ik natuurlijk geen expert bent.

Mijn cavia heeft zeker 2 maanden geleden een enorm abces gehad na zijn castratie. Mijn dierenarts had nog nooit van dit verschijnsel na een operatie gehoord en was hier totaal onervaren mee, ze vond het er daarnaast niet goed voor hem uit zien, gezien het formaat.. Bij mijn cavia werd in eerste instantie het abces leeggezogen, maar omdat dit niet effectief genoeg was, werd hij lokaal verdoofd en werd er een klein sneetje in het abces gezet. Thuis moesten wij 2 keer per dag een zalfje (geen idee welke?) erin spuiten. De mini-operatie heeft ze twee keer gedaan en daarna was het abces verdwenen.

Heel veel succes met je konijntje Lachen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:51

Ik heb het ook een paar keer meegemaakt, maar dan bij mijn cavia's.
Een abces kan komen als iets niet in orde is met zijn tandjes, maar ook als er bijvoorbeeld hard stro of hooi in zijn wang heeft geprikt.

1 keer heeft de dokter het leeggezogen en daarna moest ik hem zelf nog na behandelen met antibiotica.
1 keer is het me zelf aan de buiten kant opengesprongen.
Dit heb ik zelf zo goed mogelijk proberen te verzorgen, maar hij heeft het niet gehaald.
Mijn cavia was toen wel al op leeftijd.

Een abces kan dus inderdaad terug komen.

Ik vraag me af hoe dat dan gaat met medicijnen, want dat abces zit vol met pus en dat moet er dan toch uit?
Anders kan hij aan de binnenkant of aan de buitenkant openbarsten en als hij aan de binnenkant openbarst heb je een groot probleem,
maar goed ik heb geen ervaring met medicijnen.

Hopelijk lukt het en wordt jouw konijntje weer beter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:56

Mijn konijn heeft toen ze 3 maanden was een abces gehad, 2 zelfs naast elkaar op haar ruggetje. Met prikken om de dag en elke dag het pus eruit halen is ze weer beter geworden, maar het was kantje boord.
De dierenarts zei dat ze het gekregen had doordat ze een wondje opengebeten had van een inenting en dat er toen een bacterie uit het speeksel in het wontje is gegaan. Het kwam volgens hem bijna nooit voor en zeker niet bij van die jonkies..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 23:37

Hm, jullie hebben het allemaal over gewoon openprikken
Die DA had het gelijk over een fikse operatie om het te verwijderen.
Toch nog maar ff een andere DA opbellen..

Het komt in elk geval niet door zijn tanden want die zijn in orde omdat hij goed eet en drinkt.
Nog steeds trouwens, hij schijnt nog steeds nergens last van te hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:43

Ik vind het ook apart dat hij opereren als optie heeft. Wat valt er aan te opereren, als het pus er maar uit gaat toch?

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 02:00

het moet uitgeknepen worden en met opereren wordt bedoeld het blootleggen (helemaal open snijden) dan kunnen ze er pas echt goed bij om alles eruit te krijgen..
ik heb 3 konijnen gehad met abces, alledrie bij de dierenarts gebracht, tis schoongemaakt en antiibiotica mee naar huis, 2 zijn er als nog dood gegaan.. 1tje overleefde het

elle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 02:10

Ik heb het ook bij mijn cavia gehad, heb haar eerst laten opereren, alleen toen kwam de abces terug
daarna medicijnen geprobeert en dat werkte perfect!!!
de abces is niet terug gekomen en het gaat harstikke goed met haar..
Goed opletten dat je konijn blijft eten enz!!

Veel succes!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:08

Mijn dierenarts vond opereren echt de allerlaatste optie ivm het grote risico dat het meebrengt..

@ Juul. Soms zit om een in een wat verder stadium een cyste rond het abces, waardoor medicijnen etc. geen effect meer hebben. Bij een operatie halen ze de cyste eruit.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 13:21

Bij konijnen is open snijden lastig omdat ze pus hebben dat zo dik is als tandpasta
Ookal snijdt je het dus open, het komt er niet uitgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:01

Buffy schreef:
Mijn dierenarts vond opereren echt de allerlaatste optie ivm het grote risico dat het meebrengt..

@ [naam]. Soms zit om een in een wat verder stadium een cyste rond het abces, waardoor medicijnen etc. geen effect meer hebben. Bij een operatie halen ze de cyste eruit.

Okee, in dat geval snap ik het! Lachen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:04

nadat 2 hamsters van ons hadden gevochten
had er 1 ook een abces..
dit werd open gesneden --> rotzooi der uit en toen 2 x pr dag er een zalfje op smeren

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:09

Ik heb hetzelfde gehad bij een cavia en een konijn. We hebben het laten verwijderen, medcijnen etc. Maar het kwam na een paar maanden steeds weer terug. Achteraf had ik ze beide beter meteen in kunnen laten slapen, dan hadden ze al die ellende bij de DA ook niet mee hoeven te maken.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 20:53

Marloez schreef:
Ik heb hetzelfde gehad bij een cavia en een konijn. We hebben het laten verwijderen, medcijnen etc. Maar het kwam na een paar maanden steeds weer terug. Achteraf had ik ze beide beter meteen in kunnen laten slapen, dan hadden ze al die ellende bij de DA ook niet mee hoeven te maken.

Dat zei de DA ons ook, daarom laten we niet opereren.
Hij is nu hard bezig zich zelf te opereren geloof ik, hij krabt het steeds stuk
Verder heeft ie nog steeds niks, eet nog super goed, drinkt en rent nog rond..