Zelf een RATTEN kooi maken!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Zelf een RATTEN kooi maken!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:46

Hoi!

Ik heb al een keer ratjes gehad, en we hadden toen zo'n kooi gekocht in de winkel. Hij is groot genoeg, maar toch vind ik hem te klein Clown
Nu wil ik zélf een kooi gaan maken, met de afmetingen: 80x40x50 (lxbxh).
Helemaal van dat "plexie"(?) glas (oftewel: "Kunstof" glas). Met aan de binnenkant van dat kippen-gaas zodat ze gewoon tegen de wanden kunnen klimmen. Bovenaan van dat dichte tralie spul zodat het toch nog wel WAT lucht. De bovenkant bevestig ik dan door middel van die knipdingen. Zodat je hem er ook zo af kunt halen. En de onderkant komt met zo'n schuif-systeem zodat je die er makkelijk onder weg kan schuiven om hem te verschonen.

Er komt een vast huisje in, waarvan het dak als "verdieping" kan dienen. Plus dat er nog een verdieping komt.
Ik heb even een "schets" gemaakt hoe die ong. wordt:
Afbeelding
- Geel = verdieping
- Rood = huisje (kunnen ze ook op lopen)
- Blauw = vogel-trappetje

Natuurlijk komen er speeltjes ed. in ben die ook van plan zelf te maken Ja

Maar nu ben ik benieuwd naar jullie gemaakte kooien, hoe jullie dat hebben gedaan en als jullie nog tips hebben?
En hoe kun je het beste dingen aan elkaar bevestigen? Schroeven? Lijm?

BellyBel

Anoniem

Re: Zelf een RATTEN kooi maken!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:09

Hou het even in de gaten. Wil eigenlijk ook een wat grotere kooi voor mijn ratjes.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:12

Wij hadden een houten kooi, met aan de binnenkant kippengaas zeg maar, zodat ze niet t hout konden opeten. Wel weggewerkt natuurlijk zodat ze zich geen pijn deden, maar toch. En dan zeg maar een hoge kooi,m met 2 verdiepingen, begane grond en nog een zeg maar, en dan gaten in de bovenste verdieping zodat ze naar onder konden. Hebben eerst de fretten in gewoond, en toen nog een tijdje de ratten, en na n jaar of 1.5 was het hout doorgerot en hebben we een andere kooi gekocht. Maar daar hebben wel de beesten en wij veel lol van gehad!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:25

én dan vind ik m nog te klein!
Ferplast Jenny vind ik een aardige maat en die is 80x40x70.. Als je ze er vaak uithaalt dan kan dat wel, maar vind m stiekem nog te klein..
Ik heb een Ferplast Jenny voor mn hamster!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:28

is het wel handig om het huisje vast te maken? bv bij het uitkuisen van het kooite lijkt dat mij niet erg handig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:45

80 x 40 vind ik een mínimale maat voor een hamster (en ja helaas worden de meeste in 30 x 40 of kleiner gehouden, om te janken is het).

Voor een rat vind ik dit echt véél te klein. Oók als hij er veel uit komt. Helemaal als je zelf een kooi maakt heb je júist de kans om het groter te maken dan de standaard kooien in winkels, die meestal veel te klein zijn.

Een vast housje zou ik ook niet doen ivm schoonmaken. Helemaal als ze er in gaan plassen wordt het een vieze bende.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:47

Ik heb een grote kooi 100x80x60, maar wil eigenlijk een grotere, zon kamervoliere.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:07

Waarom vinden jullie hem te klein dan?
de minimale maat is 80 x 40 x 40.. Knipoog

En ik zat er ook wel aan te denken om hem 100 x 50 x 50 te doen, maar omdat hij natuurlijk ook nog in de woonkamer moet komen kan ik geen reuzachtige kooi maken Knipoog
Het is voor 2 ratjes hè Knipoog Die er ook eigenlijk de hele dag uit zijn.. Bloos
En wat betreft dat huisje, de bovenkant kan je er af halen, en de onderkant is dus de "bodem" van de bak. Waardoor je er makkelijk bij kan met schoonmaken Knipoog

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:32

BellyBel schreef:
Waarom vinden jullie hem te klein dan?
de minimale maat is 80 x 40 x 40.. Knipoog

Tja de minimale maat voor een hamster is 40 x 30 volgens de boekjes. Rolleyes Gestoord

Je kunt toch zelf ook wel nagaan dat 80 x 40 voor een rat véél te klein is. Zo moeilijk lijkt me dat niet te begrijpen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:43

Ik had een zelfgemaakt hok van 120 hoog x 60 x 80 cm. Volledig in hout en de deur aan de voorkant met gaas. Daar zaten vier verdiepingen in. Die verdiepingen liepen van voor niet tot helemaal tegen de voorkant, zodat ze langs de deur naar boven konden klimmen. In de verdiepingen zelf had ik grote ronde gaten gemaakt, en met van die schroefoogjes had ik daar houten vogelladdertjes aan gemaakt.
Het onderste gedeelte bestond uit een grote bak waar het zaagsel in lag en die ik in zijn geheel eruit kon nemen. Bovenin stond een "kattenbak" waar ze een groot del van hun behoeftes op deden.
Om je een idee te geven Lachen

Als jij zegt "plexi met gaas ertegen" zegt denk je dan wel aan hoe je dat schoon kunt krijgen?? Plexi zul je wel regelmatig moeten schoonmaken, door die kleine pootjes die er op staan. Als er gaas voor zit wordt dat moeilijk...

Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:10

Ik zeg al, ik heb een kooi van 80x40x70 voor mn hamster!
Voor 1 rat vind ik het al te klein, laat staan voor 2 ratten Nagelbijten / Gniffelen
Idd net wat Wuis zegt; als je m zelf maakt heb je júíst de kans om hem groter te maken!
Als je er geen ruimte voor hebt moet je twee keer nadenken vind ik.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:41

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 14:42

Ons huis is groot zat, op zolder kunnen we ook één hele grote kooi maken waar wel 50 ratten kunnen leven.. Knipoog Maar om de kamer gelijk overvol te protten lijkt ons géén goed idee.. Tong uitsteken We hebben net verbouwd en willen zo veel mogelijk ruimte over houden. We hebben echt een groot huis hoor Knipoog
Ik zou ook een kooi op me kamer kunnen maken. Die kan ik dan groter kunnen maken {even opmeten} 120x60x90 Knipoog Ik computer altijd op me kamer en slaap der.. dus opzich ben ik wel genoeg op me kamer Ja

@ kooslover: héél erg bedankt!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 14:43

Volgens die site, met een kooi van 80x50x50 kunnen 3 ratten. En ine en kooi van 120x60x90 11 ratten Knipoog

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:48

weetje wat handig is om die kooi die je wilt maken te ontwerpen?
met google sketchup . daar kan je van alle aanzichten een tekening maken in de kleuren/motieven die jij wilt hebben!
veel succes trouwens!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:14

Ja daag, die site geeft aan dat in mijn ferplast jenny 5 ratten kunnen! Nou sorry hoor, beetje sneu voor ze
Bij mij op school zitten de ratten ook in proefdierbakken, daar worden ze ook niet vrolijk van ofzo? Maar ja, het kan wel idd!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:37

Nee idd die afmetingen dat jij hebt opgegeven zijn veeeeelste klein. Ookal zijn je ratten er veel uit ze blijven toch nachtdieren dus ze zijn 's nachts het actiefste en normaal gezien slaap jij dan Clown

Mijn 2 mannen zitten in een kooi van 1m lang, 90 cm hoog en 50 cm diep. Het is ook een beetje een zelfbouwkooi Clown Ik had eerst een Freddy 2 kooi van Savic maar die vond ik eigenlijk te klein (was: 50 x 80 x 63 )Ik wou graag zo'n volière ma dat geraakte niet in mijn kamer en was nogal duur voor mijn studentenleventje Haha! In het asiel waar ik help stonden enkele mooie grote konijnhokken te vergaan dus heb er eentje meegenomen. Helemaal schoongemaakt en dan de bovenkant van de freddy 2 erop vastgemaakt, m'n ventjes vinden ze in ieder geval fantastisch. Haha!

Dit is trouwens een hele leuke site van zelfbouwkooien: www.annikas-site.tk staan er in alle maten en vormen bij met een werkbeschrijving Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:01

als je perse zo'n kleine kooi wilt, vraag ik me af of je die ratten wel waard bent.
Klinkt hard, maar dsat is mijn mening. Er wordt al genoeg onverantwoordelijk rondgeprutst met knaagdieren.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:47

Wuis schreef:
als je perse zo'n kleine kooi wilt, vraag ik me af of je die ratten wel waard bent.
Klinkt hard, maar dsat is mijn mening. Er wordt al genoeg onverantwoordelijk rondgeprutst met knaagdieren.

Sorry hoor maar dit vind ik wel een beetje een héél harde oordeel Scheve mond
Ik bedoel, je hebt nog niet gezien hoe die wordt! HOe ons huis eruit zit, hoe wij voor dieren zijn etc.
Ik vind niet dat je dat zo via internet kan oordelen.

Ik ga toch ook niet zeggen dat jij je dieren niet waard bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:35

Ik zeg ook zeker niet dat jij je dieren niet waard bent. Je hebt niet goed gelezen. Knipoog

Maar het lijkt mij dat je je dieren zoveel mogelijk ruimte wilt geven (ik in ieder geval wel). En ik snap niet dat jij 80 x 40 níét klein vindt. Lachen

Persoonlijk vraag ik mij dat dan gewoon af. Ik zuo het niet over mijn hart kunnen verkrijgen namelijk om twee ratten in zo'n klein hokje te stoppen.

Niks boos bedoeld ofzo dus hoor, Knipoog maar het is gewoon mijn mening.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:50

Tja, als je dan een hele hoge kooi hebt.. met -> begane grond.. verdieping en verdieping kan het wel Knipoog

Maar goed, ik zal in dit toppic bijhouden van hoe de bevordingen gaan met de kooi Knipoog

Afbeelding
(omtrek is doorzichtig, bovenkant van tralies, en er zit dan zo'n uitschuif bak onder + trappetjes)
Zo-iets zou ik willen maken voor op mijn kamer.. (zal wel even een foto maken van het "rommelhokje" waar die evt. zou kunnen).

Als die in de kamer zou komen de kooi, dan moet ie wel kleiner dan het ontwerp wat ik net heb geplaats.
Edit: Foto (let niet op de rommel Nagelbijten / Gniffelen het heet niks voor niks een rommelhokkie.. bovendien liggen er ook nog een aantal dingen op de grond die even opgeruimd moeten worden Tong uitsteken)
Afbeelding

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:52

De afmetingen die je nu gebruikt heb staan me al beter aan Knipoog Maar ik vraag me af welke kooi je nu dan hebt voor je ratjes? Verder is het niet zo slim om je kooi op de grond te zetten ivm tocht enz..

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:17

@ Soprano: Op dit moment heb ik geen ratjes, ik heb nu zo'n standaard kooi in de winkel gekocht.. (staat nu op zolder, waar ik zo niet direct bij kan en weet de afmetingen ook niet uit mijn hoofd) hij was iig niet de kleinste Knipoog Maar goed, daar onder de grond tocht het absoluut niet.. Knipoog Aan de ene want waar het evt. zou kunnen tochten (buitenmuur) lopen verwarmingsbuizen en heb er even met me hand gevoelt of het erg tocht maar dit is neit zo (voelde helemaal niks) Als ik ze op die plank erboven zou zetten heb ik meer last van tocht.. Knipoog

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 09:51

Even een klein upie