de mechelse herder gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

de mechelse herder gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:38

ik zat eens een oud topic van mij terug te lezen over het feit dat ik een pup had aangeschaft ( en je raad het al, een mechelaartje Tong uitsteken ) we zijn inmiddels een jaar verder.
Het is de liefste hond van de hele wereld en doet geen vlieg kwaad. Ze komt uit werklijnen ( paps is politiehond ). We hebebn op de hondenschool gezeten met haar en ze is erg gehoorzaam naar ons en andere mensen toe Lachen alleen betje lui Haha! ( maar niet dik Tong uitsteken ).
In dat topic werd vermeld door sommige mensen of ik wel wistw aar ik aan begon omdat ze uit werklijnen komt en het wkam erop neer dat ze waarschijnlijk in een asiel zou belanden, want mechelse herders hadden iemand nodig die ervaring had met mechelaars ( ik had die niet ) en zou het allemaal niet goed uitpakken en zou ze vals worden.
ik hoor dit vaker om mij heen dat je als doorsnee stelletje of gezinnetje zo'n hond niet moet aanschaffen. ik vind dit de grootste onzin die er is. Met elke hond kan het fout gaan, daar hoeft het niet perse een mechelaar voor te zijn.
Ik ben samen met mijn vriend dus een gewoon dorsnee stelletje met een leuk huisje en een mechelaar met ene hart van goud.
Om het verhaal kort te maken, mijn vraag is dus...mensen die geen ervaring hebben met mechelaars zijn maar dom deze in huis te nemen? En die stempel dus ook te krijgen ( wat wij hebben gekregen toen der tijd )?
Ik zie het ook om mij heen dat het best goed kan gaan met mechelaars...Lachen waarom dan toch altijd veel negatieve reacties op mensen als ze een pupje nemen?

Anoniem

Re: de mechelse herder gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:49

Cinnepin schreef:
waarom dan toch altijd veel negatieve reacties op mensen als ze een pupje nemen?

Omdat het gewoonweg heel vaak wel fout gaat....
Ik wordt zeker 2 a 3x per maand gebeld met de vraag of ik nog ruimte heb voor een herder of iemand weet die er wat mee kan.
Als pups goed opgevoed worden is er niets aan de hand maar niet iedereen heeft dat in zich.
Wat ik "gevaarlijker" vind dan een pup is een jonge hond die al wel in de africhting heeft gezeten maar net niet goed genoeg was en via via terecht komt bij mensen die er geen bal verstand van hebben.
Dat gaat gewoon erg vaak fout als hond van nature een dominant karakter heeft en de nieuwe baas niet doorpakt en consequent is.
Herders uit de KNPV africhting worden in de training vaak vrij hard gecorrigeerd en zijn dus niet snel onder de indruk van een simpel "FOEI".
Ik merk dat mensen dat vaak onderschatten.
Een getrainde, maar niet luisterende, herder kan nu eenmaal meer schade aanrichten dan een onopgevoede Beagle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:55

dat snap ik, maar er zullen inderdaad veel herders binnen komen dat wil ik best geloven, maar sommige mensen doen echt alsof het NOOIT goed gaat. En zijn het ook niet merendeels reuen die je binnen krijgt?
Kijk ik zei in dat topic dat ik er de volste vertrouwen in had in mijn hond, en nu een jaar later ( hond is nu 1 jaar en 2 maanden ) nog steeds heb.
En ik bend an wel groot gebrachtmet honden maar heb nooit een cursus honden opvoeden gehad ofzo. Tong uitsteken
Maarja ik ben erg dominant en concequent ingesteld, zou dat dan ook de reden geweest zijn dat het bij mij wel goed ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:03

Cinnepin schreef:
Maarja ik ben erg dominant en concequent ingesteld, zou dat dan ook de reden geweest zijn dat het bij mij wel goed ging?

Dat weet ik wel zeker Haha!
Iemand die dat niet is zal het ook met cursus nooit echt overtuigend op de hond kunnen overbrengen.
Bepaalde honden passen nu eenmaal goed bij bepaalde mensen, net als met paarden.
De een kan nu eenmaal beter overweg met een fjord dan met een heethoofdige kwpn'er.
Dat er meer reuen in de problemen raken heeft volgens mij te maken dat als die niet goed genoeg zijn voor de sport ze geen enkel ander nut meer hebben.
Met een teef met een goede bloedlijn kun je dan nog steeds gaan fokken zodat ze toch nog wat opbrengt.
Teven komen sowieso een stuk minder in de sport omdat de meesten het te lastig vinden ivm loopsheid en karakter.

Jouw hond komt ook uit werklijnen, heb je haar hier al eens opgezocht?:
www.bloedlijnen.nl

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:04

Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat mechelaars niet voor iedereen zijn weggelegd.

Bekenden van mij hebben een mechelaar teef van ruim een jaar oud. De enige die hij nog niet gebeten heeft is de eigenaresse zelf, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Haar echtgenoot en 9 jarige zoon zijn inmiddels doodsbenauwd voor dat dier, want die heeft hij al wel te pakken gehad. Ook de trainer waar ze nu inmiddels een half jaar loopt (traint zelf politiehonden) heeft hij inmiddels te pakken gehad.
Deze mensen vinden zo'n beetje alles zielig voor die hond en doen alleen de slipketting om als de trainer in de buurt is. De overige tijd heeft hij een leren halsband, want van de slipketting breken de haren Slapen .
De hond blaft en springt naar alle auto's die voorbij komen en krijgt alleen een 'foei' te horen. Uiteraard gaat hij gewoon door en heeft dat geen consequenties.
Kortom, de familie doorsnee met een voor hen totaal verkeerde hond.

Ze vraagt mij regelmatig om advies omdat wij een loeierd van een duitse herder hebben die geen vlieg (lees kip, want ik zag hem gisteren nog met één van onze kippen uit één bak hondebrokken eten Clown )kwaad doet. Helaas volgt ze dat advies ook niet op, want ook dat is zielig.
Mijn advies was dus: op marktplaats zetten en verkopen aan iemand voor de bewaking en anders de spuit er maar in. Nee, afwachten tot het goed mis gaat, dat is verstandig!
Ik kom in mijn werk hondenbeten tegen dat wil je echt niet weten, zoals mensen toegetakeld kunnen worden! Bloos!

Maar Cinnepin, kennelijk is jouw hond bij jou wel goed terecht gekomen en dat kan dus ook. Knipoog

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:18

toen ik jou topic zag, moest ik meteen denken aan een aantal jaren terug toen ik nog bij een tuinder de ponys verzorgden.
de buren hadden ook een mechelse herder, die liep altijd los over het terrein.
en dat was echt zo'n lief dier, altijd kwam die even kijken en natuurlijk in voor een spelletje.
maar ja dus als ik denk aan een mechelse dan heb ik toch het beeld van die ene hond in me hoofd.
een superlief dier die ik dan toch best wel mis.
niet dat ik nou zo'n hond wil, wil helemaal geen hond Tong uitsteken

maar ik ben blij dat jij net zo'n lieverd heb als diegene die ik gekent heb Knipoog

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:26

Ik be n opgegroeid met mechelse herders mijn vader traint politiehonden.

Het zijn stuk voor stuk schatten van honden en een die was afgekeurd is nu lekker bij mij, slaapt in bed en is de grootste vriend voor iedereen. tja ze is fel maar als je daar mee kunt omgaan is er niks aan de hand.

Altijd die domme vooroordelen over rassen een ding is zeker: JE KUNT EEN HOND MAKEN EN JE KUNT EEN HOND BREKEN. Mensen voeden de hond op en het ene ras heeft een iets sterker iemand nodig dan het andere ras, maar uiteindelijk maken wij de hond zoals hij is!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:30

Een herder met werklijnen in een gezin gaat vaak fout. Ik blijf vinden dat die lijnen niet in een gezin horen.
Mensen als stelletje is vaak nog goed te doen maar wanneer er kids komen (en dus minder tijd voor de hond) zie ik het vaak fout gaan. Maar je hebt natuurlijk ook zat voorbeelden van waar het goed gaat hoor!
Maar als gewoon gezin een werklijn-herder nemen vind ik een risico en snap ook niet zo goed waarom mensen dat willen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:36

Wij hebben ook twee mechelaars.

Eén al vanaf pup, dat is net een poes. Luistert zéér goed, naar iedereen en is een allemansvriend. Ken weinig honden die zo snel en precies luisteren. Wel wat te druk voor kinderen, echt een loophond. Doet geen vlieg kwaad. Komt uit bewezen werklijnen.

De ander hebben we als éénjarige hond gekregen omdat hij te druk en lastig was voor de eigenaren (nota bene ook de fokkers).

Die hond luisterde in het begin totaal niet, maar na een paar weken is het omgeslagen en ze luistert nu echt heel scherp. Dat sterk corrigeren heb ik nog nooit gemerkt, als ik één keer zeg dat het klaar is, dan kruipt ze al in elkaar.
Ze is wel zéér fanatiek met stokken en andere spelletjes, en komt dan ook uit een echte werklijn.
Daarbij loopt ze bij het uitlaten altijd los, waardoor ze haar energie goed kwijt kan.
Naar vreemden is ze erg achterdochtig en als ik er niet bij ben en mensen komen het erf op, dan deinst ze niet terug om die mensen echt het erf af te jagen. De hond is echt extreem beschermend naar de bazen en de paarden toe.

Ben ik erbij en zeg ik dat het goed is, is het ook klaar. Dan laat ze zich aaien door die mensen en luistert ze daar ook redelijk naar. Maar komen ze een dag later terug, begint het verhaal weer opnieuw.

De hond is zozeer op mij gericht, dat ik me soms wel eens god voel Haha!. Zonder enige cursus, luistert ze heel precies, gaat overal mee naartoe en is super erfvast, zou nooit weglopen.

Beide honden zijn perfecte honden, maar de hond die we als éénjarige hebben gekregen is duidelijk niet voor mensen die niet sterk in hun schoenen staan, dan heeft ze te weinig leiding en wordt ze vervelend.

Overigens zijn we begonnen met een mechelse herder die de rustigste uit het nest was, dat was wel een hond voor iedereen. Het is maar net welke je treft, zoals met alle beesten.

Maar als je een onzeker typje bent dat twijfelt, neem dan geen mechelse herder want die honden worden daar onzeker van. Dat heeft nog niet eens met straffen te maken, je kunt nog zo consequent willen zijn, als je geen natuurlijk leiderschap kunt uitstralen zullen ze nooit de perfecte hond voor je zijn.
Heb je dat leiderschap wel dan hoef je geen cursus te volgen, dan is er geen trouwere hond dan de mechelaar, is onze ervaring.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:39

ik vermoed dat het vaker fout dan goed gaat, en je daarom die opmerking hebt gekregen TS. Super dat het bij jou wél goed gaat.

Bij mijn bijrijdpaardjes lopen ook 3 mechelaars rond. Enneuh... ik loop er niet graag bij hoor, zelfs niet met de eigenaresse erbij.

Kijk, van rottweilers wordt ook vaak gezegd dat het gevaarlijke honden zijn. Ik heb ooit de (nog jonge) rottweiler van mijn zus haar toenmalige vriend gewoon aan zijn staart uit onze bloemen gesleurd. En het enige dat 't beestje deed, was omkijken van "huh ??". Haha!

Dus 't kan best, die "gevaarlijke" rassen omtunen in knuffelaars. Lachen Maar als er later nog een kindje moet bijkomen, zou ik het toch niet betrouwen (enfin, bij geen een ras dat eerder in huis zou zijn dan het kindje).

Het feit dat jij dominant bent, is zeker een goede zaak voor de hond !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:00

De werkhonden van de laatste jaren zijn al wel een heel stuk socialer geworden als je ze vergelijkt met de honden uit de jaren 70/80.
Toen hadden we ze echt in kennels zitten met op een meter afstand nog een hek.
Zulke gestoorde als je toen nog wel in de sport zag kom je nu eigenlijk nog zelden tegen.
Hoewel mijn honden buiten erg sociaal zijn in omgang (ik loop dagelijks met ze in het hondenlosloopbos en ze spelen met alle honden) moet ik ze toch veel meer in de gaten houden dan een "gewone" hond.
Kom ik bijv. hardlopers of moutainbikers tegen moet ik ze goed bij me houden omdat ze al gauw het beeld van een vluchtende pakwerker zien.....
Binnen zijn ze toch een stuk gecompliceerder omdat ze het huis echt als hun territorium beschouwen en snel tot "bewaking" over gaan, je kan bij ons echt niet zomaar achterom komen lopen
Ik weet zeker dat als Kira/Jesse/Zilver in een "normaal" gezin terecht zou komen dat finaal fout gaat, ze zijn gewoon te dominant en sterren in het testen en uitbouwen van hun grenzen.
Vooral Jesse geeft weinig om correcties, die komt terug en grijpt je gewoon als het haar niet aanstaat.
Ik ben met haar regelmatig letterlijk in gevecht....
Maar ondertussen heeft ze wel PH1, PH2, Objectbewaking en het certificaat Diensthond Ja
Een hond met minder karakter haalt dat toch een stuk minder makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:10

Zoals al gezegt is maakt het ras weinig uit maar de baas bepaald vrijwel alles.

Tuurlijk het karakter van een hond speelt mee, maar opvoeding is het belangrijkste. Wij hebben ook werkhonden en tot nu toe eentje gehad die niet helemaal normaal was. Heeft een keer een lam gebeten en we hebben haar daarna gelijk weg gedaan. Zij had ook een vader die politiehond was.

Lia_, eerlijk gezegd vind ik dat een raar idee, een moutinbiker of hardloper als pakwerker zien. Dan denk ik dat er toch echt iets fout is gegaan in het leerproces. Ik ben pakwerker, en ik kan over al heen rennen om de honden heen ect. zelfs met de mouw om. Blaffen mag, maar bijten mag pas als het commando is gegeven. Alle honden hier zien in geen enkel ander mens een pakwerker. Zou toch verkeerd zijn.

Overegens, de meeste bijt gevallen zijn van golden retrievers en labradors. Simpel weg omdat zij vaak door mensen worden gehouden die er geen verstand van hebben en omdat ze vaak als huishond worden gezien.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:16

Helaas zien ook een boel mensen het níet goed gaan met bepaalde hondenrassen. Wees blij dat het allemaal zo goed gaat en jullie een keuke, lieve en gehoorzame hond hebben. Lachen

Mensen reageren vaak uit eigen oogpunt, 1 negatieve ervaring en de mening is er al.

Toch, vind ik het terecht dat er veel zijn die hun twijfels toendertijd hebben uitgesproken. Het heeft je aan het denken gezet en je bent er dus echt bewust mee bezig geweest Lachen

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:18

Ik heb een mechelse herder hier thuis zitten. Wij hebben hiervoor wel een kruising mechelaar gehad en dat was ook een schat.

Deze die ik nu heb was een allemans vriend.. TOTDAT een dronken man hem aanfietste vanaf de achterkan terwijl mijn hond aangelijnd was, mijn hond heeft van schrik hem gebeten en toen hij dat had gedaan lag die plat op de grond met zijn oren in zijn nek, hij wist dat het niet goed was, maar heb hem niet gestraft dit was niet zijn schuld. Mijn hond is niet meer de oude, hij vertrouwd geen onbekende mensen meer en kijkt heel erg uit. Hij kijkt nu eerst de kat uit de boom als hij denkt dat het goed is dan gaat hij pas rustig erop af. Helaas moeten wij al komen er mensen binnen een muilkorf omdoen. Die man heeft zo onze hond beschadigd.

Ik denk dat iedereen wel goed moet lezen en nadenken als je een pup neemt en welk ras het is, kom er eerst achter hoe ze een beetje zijn en ga dan goed nadenken en overleggen of het allemaal gaat lukken

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:23

Heel veel mensen DENKEN een hond te kunnen opvoeden. Termen als roedel en rangorde zijn velen onbekend. En daar gaat het erg vaak in mis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:26

Judith_ schreef:

Lia_, eerlijk gezegd vind ik dat een raar idee, een moutinbiker of hardloper als pakwerker zien. Dan denk ik dat er toch echt iets fout is gegaan in het leerproces. Ik ben pakwerker, en ik kan over al heen rennen om de honden heen ect. zelfs met de mouw om. Blaffen mag, maar bijten mag pas als het commando is gegeven. Alle honden hier zien in geen enkel ander mens een pakwerker. Zou toch verkeerd zijn.

Mijn honden werken ook in de praktijk en we draaien dus ook erg veel praktijk oefeningen zonder "herkenbare" pakwerker waarbij van de hond een hoop zelfstandigheid wordt verwacht.
Ik moet er niet aan denken dat ik mijn hond bij elke inzet voor elke actie een commando moet geven, als ik bijv. aan het afschermen ben verwacht ik dat hij gewoon zelfstandig bijt/overbijt naar de mensen die te dicht bij komen.
Dat is echt compleet anders dan trainen op een IPOhondenveld Knipoog
Ik kan bijv. mijn honden rustig alleen een pand in sturen en rustig bij de deur afwachten, al naar gelang van het gedrag van de verdachte zal de hond of bewaken of in de aanval gaan.

Zoals ik al zei, ben ik in het bos en ze zien '"actie" moet ik ze dan gewoon even bij me roepen dan is er niets aan de hand maar roep ik ze niet terug zullen ze gewoon gaan....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:28

gabyfedde schreef:
Heel veel mensen DENKEN een hond te kunnen opvoeden. Termen als roedel en rangorde zijn velen onbekend. En daar gaat het erg vaak in mis...

Precies!

Veel mensen denken honden op te kunnen voeden, maar ze hebben er totaal geen verstand van en kunnen de hond niet de baas en ja, dan gaat het vaak mis. Maar dit is niet alleen bij mechelse herders zo hoor! Ik denk dat dit bij heel erg veel honden zo is!
Of ze denken het op te kunnen lossen met slaan, nou dit is toch echt fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:29

LiNdA1986 schreef:
Of ze denken het op te kunnen lossen met slaan, nou dit is toch echt fout!

een beetje "gebarentaal" doet voor sommige toch echt wonderen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:58

bedankt voor alle reacties Lachen erg interessant, leuk om te lezen ook dat erook mensen goede ervaringen hebben hahaha hoor zoveel negatief.
Ik ben erg dominat dus en dat weet mijn hond ook, ze probeert mij ook niet te dominieren ( andere mensen trouwens ook niet ) maar ze is echt super, slaapt ook in bed, maar alsik zoiets heb van ze ligt in de weg en stuur haar weg gaat ze ook netjes in haar mand liggen zonder gemiep enzo Lachen dus ik denk dat ik het wel goed voor elkaar heb met d'r Lachen

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:06

Ik heb 3 mechelse herders. 1 heb ik al 11 jaar en daar heb ik bij de KNVP mee getraind en hij heeft met politiehond 1 gehaald. Daarnaast heb ik nog een 8 jarige en een 1,5 jarige uit het asiel. De honden zijn totaal op mij gericht. Als er mensen komen die ze niet kennen, dan lopen ze ook niet los. 's nachts lopen ze wel los, want dan mag er gewoon niemand op het terrein komen. De 11 jarige is een reus van een hond en megalief, maar toch zeer goed waaks.
In het verleden heb ik puppy's gefokt en deze verkocht aan particulieren of trainers en er altijd bij vermeld, gaat het niet, breng de pup dan aub terug! Er is nog nooit een hond teruggekomen en ze deden het in de bewaking en sport best wel goed. Ik heb altijd veel plezier gehad in het trainen, maar door mijn werkzaamheden ben ik er 6 jaar geleden mee gestopt. Maar de mechelaars blijven wel trekken Haha! , volgens mij is het wel zo eenmaal een mechelaar, altijd een mechelaar Knipoog
Veel plezier met je hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:09

ja waaks is mijn dame ook. als mijn vriend nachtdienst heeft en ik dus alleen ben komt ze niet de slaapkamer uit om dat te drinken ofzo ze blijft strak naast me. Hoort ze wat ( als de paarden weer feest hebebn ofzo Tong uitsteken ) staat ze op gaan d'r tanden bloot en d;r haren omhoog...geef ik een teken dat het ok is , is het ook afgelopen en gaat ze weer verder slapen Lachen

en ik denk ook idd eens een mechelaar altijd een mechelaar...mijn hart gaat echt uit naar deze honden Ja

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:13

Mijn ouders hebben ook ooit een mechelse pup gehad. Wat niet zo slim was, aangezien ik net geboren was en mijn moeder dus 2 babys in huis had. Op een gegeven moment hapte de hond naar mij en toen moest ze weg. Ik denk niet dat de fout bij de hond lag, alleen het moment was goed fout. Als ik zelf een hond zou kiezen zou ik zeker naar een mechelse gaan kijken. Vind het iig erg mooie honden en bij elke hond is een consequente opvoeding erg belangrijk.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:24

Onze eerste eigen hond was ook een Mechelaar. Een teefje van toen 14 maanden, die naar achteraf bleek voor de KNPV-sport was aangeschaft (en ook uit werkhondenlijnen) en niet voldeed. In het begin was het erg moeilijk, ze vertrouwde alleen mij maar Eric vond ze doodeng, en vreemden al helemaal. Later kreeg ze meer vertrouwen, ging ik met haar trainen en heeft ze 3 clubdiploma's gehaald en GG1 en GG2 van de FHN. Ook behendigheidswedstrijden heb ik met haar gelopen. In de loop van de tijd is ze uitgegroeid tot de meest sociale en lieve hond die je je kunt wensen, maar niet nadat ze het een en ander in huis gesloopt had (waaronder 5 paar schoenen) en uit angst een vriend van ons in zijn neus heeft gehapt.
Wij hebben er een hele fijne hond aan gehad, maar het had net zo goed verkeerd af kunnen lopen. Ik zou het niet snel nog een keer zo doen, we wisten destijds nog niet zo heel goed waar we aan begonnen. Maar ook dan kan het dus wel goed gaan.

Via de Mechelaar zijn wij bij de Laekense uitgekomen, een ras wat over het algemeen net wat rustiger en minder scherp is dan de Mechelaar, en wat ons helemaal prima bevalt!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:28

Hmm, dat slopen komt me bekend voor.
De mechelaar die bij ons in de stal zit sloopt ook regelmatig wat. Vindt ze prachtig. Vooral dingen die sterk naar mij ruiken, of naar een paard. Bijvoorbeeld handschoenen. Ook een zweep is populair.

Maar het ergste tot nu toe was één mooie Indra 3 in 1 beschermer a 80 euro, aan flarden.

Nou ja, verder is het een lieve hond.
Meestal heeft ze ook een stuk hout.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:45

Lia_ schreef:
Cinnepin schreef:
waarom dan toch altijd veel negatieve reacties op mensen als ze een pupje nemen?

Omdat het gewoonweg heel vaak wel fout gaat....
Ik wordt zeker 2 a 3x per maand gebeld met de vraag of ik nog ruimte heb voor een herder of iemand weet die er wat mee kan.
Als pups goed opgevoed worden is er niets aan de hand maar niet iedereen heeft dat in zich.
Wat ik "gevaarlijker" vind dan een pup is een jonge hond die al wel in de africhting heeft gezeten maar net niet goed genoeg was en via via terecht komt bij mensen die er geen bal verstand van hebben.
Dat gaat gewoon erg vaak fout als hond van nature een dominant karakter heeft en de nieuwe baas niet doorpakt en consequent is.
Herders uit de KNPV africhting worden in de training vaak vrij hard gecorrigeerd en zijn dus niet snel onder de indruk van een simpel "FOEI".
Ik merk dat mensen dat vaak onderschatten.
Een getrainde, maar niet luisterende, herder kan nu eenmaal meer schade aanrichten dan een onopgevoede Beagle.

jij hebt het best wel mooi verwoord.

wij hebben een witte herder, gingen we vroeger met hem naar het veldje toe en andere mensen met hun honden ook om te spelen.
kwam er iemand met een hond aan, ging die onze hond aanvallen.

zeiden hun dat het aan onze hond lag Verward Boos!
dus eerst flink ontkennen dat hun hond beet.

en toen had die me vader ook nog bedreigd dat die onze hond kapot zou trappen om die reden, terwijl ik er toch echt mee kan rollebollen en knuffelen en slapen op de grond Haha! Vingers aflikken

later greep die een andere hond, en toen mocht die van de rest ook niet meer komen.
eerst de hond opvoeden.
die mensen zeiden tegen hun dat het hun speet dat ze zo te keer waren gegaan tegen ons.
maar anderen zeiden, als het echt spijt, ga je gewoon persoonlijk naar hun toe en vertel je het persoonlijk.
(nog nooit gebeurd trouwens, dus geloof er ook niks van)

en steeds als onze hond die hond tegenkomt, kun je beter wegwezen, want zijn haren staan recht overeind en wordt hartstikke fel/agressief tegen de hond.

zou je zoiets er ook uit kunnen krijgen.
als hij ons ziet is het gewoon een schat.

is alleen tegen die ene mensen trouwens Tong uitsteken
maar ja, eigen schuld dikke bult