5 jarige Corgy overnemen van schoonouders...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

5 jarige Corgy overnemen van schoonouders...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:15

Hallo,
Ik wil jullie graag iets voorleggen.
Mijn schoonouders hebben al 20 jaar welsh corgy honden,zo ook nu,Boyke.
Boyke is vijf jaar en al vanaf pup aan in het bezit van mijn schoonouders.
Nu woon ik al een tijd samen met m'n vriend en nu vragen zijn ouders of wij de hond niet willen 'hebben'.
Ik vindt het een hele leuke hond,goed,hij heeft wel een gebruiksaanwijzing in het chinees.
Dit dankzij een ietwat gebrekkige opvoeding.
Ik heb echter totaal geen problemen met de hond.
Zo ben ik degene die elke week moet komen om Boyke te borstelen,hij grijpt namelijk iedereen die hem wil borstelen.Met wandelen valt hij steeds honden aan,en mijn schoonmoeder reageert dan heel paniekerig,met als gevolg dat de hond steeds honden aanvalt als zij er mee loopt.
Ik schenk er geen aandacht aan als hij naar een hond gromt,en zo komt het dat de hond wél met andere honden speelt als ik met hem loop.
Mijn vriend en ik denken zelf dat we de hond een beter leven kunnen bieden.
De hond is nu een beetje uitgeblust zeg maar;
hij wil niet wandelen,is knorrig en eet slecht.

We hebben hem een weekje bij ons laten logeren,waarbij hij helemaal opbloeide naar de hond die hij vroeger was.

We zitten nu met een dilemma;
moeten we de gok wagen,en een vijfjarige hond in huis nemen?
Wat als de schoonouders hem ineens terug willen?
En,in maart verwachtten we een baby,zal dit wel goed gaan?

Er is verder niks mis met de hond,maar ik vind hem nu eigenlijk een beetje zielig,hij wordt niet begrepen en dus verkeert behandelt.Maar ik wil hem ook niet in huis nemen uit medelijden.
Wat vinden jullie ervan?
Hebben jullie wel eens een oudere,niet opgevoedde hond in huis genomen?
Ik heb wel veel ervaring met honden,we hebben altijd herders gehad,en ik heb 5 hondencursussen gevolgt.Ik denk zelf dat we met de juiste discipline en liefde,deze hond kunnen helpen.

_Rianne_

Re: 5 jarige Corgy overnemen van schoonouders...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:32

dnek je de hond te kunnen bieden wat hij nodig heeft?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:02

het klinkt alsof jullie weten waaraan jullie beginnen. Super ! Eén ding echter : je verwacht een baby...
een volwassen hond die jullie als zijn 'redders' kan beschouwen moet ineens jullie aandacht delen met zo'n kleine schreeuwlelijk (in de ogen van de hond hé). Wees voorzichtig, héééééél voorzichtig want ik weet uit ondervinding hoe verkeerd dat kan aflopen. De hond was bij ons zelfs na ons (= de kinderen, op dat moment) gekomen, maar was zodanig bezitterig tegenover onze mama dat ik en mijn zussen niet eens meer in haar buurt mochten komen. Ondanks alle waakzaamheid van mijn ouders, konden we toch met mijn zus naar het ziekenhuis spurten door een jaloerse aanval van de hond. (is gelukkig goed afgelopen hoor).

Maar het heeft mij geleerd om nooit meer een hond "met verleden" in huis te halen zolang er kinderen in huis zijn.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:08

Toch denk ik dat je de gok moet wagen. Over schoonouders die de hond misschien in de toekomst terug willen... Tjah, misschien een probleempje maar je hebt die hond wel een fijne tijd kunnen bieden en je ziet hem dan nog regelmatig.
Je bent zwanger, honden weten dat. Betrek de hond bij jou en de kleine, uiteraard nooit met zijn tweetjes alleen laten, maar betrek hem erbij vanaf dag 1. Laat hem weten dat de baby bij de familie hoort.
Oudere honden in huis nemen geeft vaak problemen doordat de meeste mensen de achtergrond van de hond niet kennen en vreemd zijn voor de hond (andersom natuurlijk ook). Deze hond ken je, hij kent jullie en kent ook de omgeving waarin jullie wonen. (uiteraard zijn er uitzonderingen op alles wat ik zeg)
Ik zou zeggen durf de stap te nemen, maar spreek wel af met je schoonouders dat als het niet gaat, hij wel weer terug naar hun zou kunnen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:29

wij kenden die hond ook van jongs af aan... Kwam van bij mijn grootouders.
Ik riskeer het niet meer, maar ik wens je alle succes !

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:34

Zoals ik jouw bericht lees, dan heb je er terdege over nagedacht en heb je de hond goed begrepen, ik denk dat de hond bij jullie een goeie kans van slagen heeft.. Als je maar voor ogen blijft houden dat je altijd de hond moet beschermen tegen kinderen (jouw kind) om te voorkomen dat het later andersom is... Maar ik schat zo in dat je dat zelf al heel goed hebt ingecalculeerd.. petje af voor het alleen maar er over nadenken!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 01:35

Ik zal wat meer info geven over de situatie van de hond.
Boyke kwam als puppy bij mijn schoonmoeder emt twee kleine kindjes.Hij groeide heel leuk op,altijd vrolijk en actief.
Nu een jaar geleden heeft mijn schoonmoeder een nieuwe man leren kennen en zij zijn gaan samenwonen.De hond woont nu dusin een huis met tien mensen.
Deze tien mensen zijn een samengevoegd gezin.
Het ene gezin had ook al een hond,een echte hartensteler laten we zeggen.
Zo kwam het algauw dat de 'lieve hond' meer aandacht kreeg,dat ging natuurlijk niet goed.Boyke werd jaloers en viel de andere hond steeds aan.
Het gevolg is dat hij elke dag in de bijkeuken moet blijven,in een mandje.3 x per dag gaan ze met hem lopen [lees;riem om,naar de hoek van de straat lopen,en weer terug]
Als er bezoek is,moet de hond in de tuin.De hond mag niet meer in huis komen en heeft zich zodanig bij z'n lot neergelegt dat hij niet meer om aandacht komt vragen.
Zo ligt hij de hele dag in zijn mand,de enige tijd dat hij mensen ziet is als er iemand door de bijkeuken loopt of met hem wandelt.

Wij,daarentegen...zijn gewent dat deze hond altijd vrolijk was,heerlijk bij de bank kon liggen slapen en graag mee ging wandelen.Als wij de hond nemen,wordt hij weer gewoon betrokken in een gezinsleven;
Een warme huiskamer met gezelligheid en aandacht.
Er wordt lang en vaak met hem gewandelt [wij zijn echte natuurmensen]
Kleine kinderen is de hond dus wel gewent van vroeger uit,daar ben ik niet zo bang voor.
Wij denken zelf dat als deze hond weer het gezellige gezinsleven krijgt,hij een heel eind opknapt en weer vrolijk wordt.
Morgen gaan we met de schoonouders overleggen over een evt. proeftijd en mogelijkheid tot terugkeer als het mis gaat met de baby.
Hoewel we met 'teruggeven' voorzichtig zijn;ik wil niet de hond drie maanden goede hoop geven en vervolgens weer in zijn oude situatie terugstoppen.

De mensen willen de hond overigens dus wegdoen omdat hij hun nieuwe hond aanvalt en ze het niet leuk vinden dat hij zo verandert is in karakter... [vindt je het gek,ze hebben er zelf om gevraagt...]

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:56

Als ik het zo lees, heb je eigenlijk de beslissing al gemaakt. Je wilt die hond na al die tijd gewoon een fijn leven geven en zijn leven teruggeven. Ga ervoor! Zoals ik al zei als de baby komt, betrek hem erbij!
Even een korte ervaring: Hele goede vrienden van ons hebben een Anatolische Herder, schat van een hond, alleen agressief naar meerendeel van het bezoek en andere honden. (Hij is in zijn puppytijd vaak bij ons geweest dus hij accepteerd ons en onze hond wel.)
Vrouw werd zwanger, en nu 9 maanden later, trotse moeder van een zoon. In het begin waren ze heel bang dat de hond ook naar de baby zou uithalen, omdat hij immers al 'hun' kindje was... Hond erg nieuwsgierig toen ze thuis kwamen, maar nog niet echt bij de baby gelaten. Wij zijn toen op kraamvisite geweest (eerst de hond aandacht gegeven uiteraard zoals normaal) en hebben direct gezegd dat ze Omar (de hond) moesten laten wennen aan de baby. Dus babydoekje erbij, en later tijdens "baby voedertijd" de hond ook eens laten kijken en ruiken. De hond is nu zelfs zover dat hij het bezoek met rust laat (wat normaal niet het geval was) en goed op de baby past!
Het kan dus ook goed gaan!
In ieder geval veel sterkte en succes!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:13

euhm Turbotinker... dat is zo ongeveer exact het verhaal van de hond die wij van mijn grootouders in huis hebben gehaald. Oorspronkelijk lief dier, ook achteruitgesteld voor nieuwere "leukere" hond.
Ik wens jullie alle geluk - en vooral het hondje, dat ie een mooi aangenaam leven mag hebben verder. Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt, dat ik bij mijn eerste standpunt blijf. Lachen

Proficiat met de zwangerschap trouwens Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 12:46

jokari....
Zo kan je elke hond wel afschrijven...geen enkele hond kan je garanderen dat hij niet verandert als je een kind krijgt.
Ik neem het je niet kwalijk,maar voor mij gaat het 'gevaar' niet alleen op voor déze hond in de buurt van een kind,in mijn ogen moet je bij élke hond opletten.

De beslissing is nog niet gemaakt,we willen het wel graag,maar we willen niet te overhaast doen en eerst alles goed overdenken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:51

TT daar heb je natuurlijk gelijk in, en daar ligt wss voor een groot stuk het probleem. Onze ouders hielden de hond wel altijd in de gaten als ie bij ons was, maar op dat moment is hij gewoon zonder enige waarschuwing en enige aanwijzing op mijn zus gevlogen. Als mijn ouders ook maar het idee hadden gehad dat het zo diep zat, bij dat beestje, zouden ze nog voorzichtiger geweest zijn neem ik aan.
Niemand van ons heeft dat de hond trouwens ooit kwalijk genomen, we waren allemaal kwaad op mijn grootouders dat die de hond zo verpest hadden. Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:05

Goed,daar heb je wel een punt.
Maar het blijft zo in mijn ogen dat élke hond zomaar opeens op een kind af kan vliegen.
Ik ben zelf opgegroeit met vijf honden in huis,herders.
4 jaar lang is dat goed gegaan met alle vijf,en toen ik vier was heeft 1 ervan mij ook opeens gegrepen.
Dat terwijl hij mij al 4 jaar kent,en ik kon bij wijze van spreken zijn staart eraf trekken voor hij wat deed.
Elke hond blijft een hond,ik durf van geen enkele hond 100% zeker te zeggen dat hij NOOIT zal bijten.

Maargoed,het blijft een probleemhond,waar wij nu over nadenken.Hoewel ik denk dat eht probleem simpel op te lossen is door hem gewoon weer hond te laten zijn...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:00

Ik geef je 1 tip!
Als je in het ziekenhuis gaat bevallen,
laat dan je vriend af en toe poepluiers meenemen en aan de hond laten ruiken *LOL*
Dit hebben mijn ouders ook gedaan bij de 1e hond en eerste baby
Hem overal bij betrekken, voeden ed helpt ook al een eind op weg.

Succes ermee!