Tatoeëren konijnen, Franse hangoren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Tatoeëren konijnen, Franse hangoren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 17:53

Ik heb enkele vraagjes over het tatoeëren van konijnen. En dan voornamelijk over het tatoeëren van Franse hangoren.
Wanneer wordt er getatoeërd en door wie? Ik weet in okt. nov. en dec. niet. Met welke reden is dit?
Moet je ergens bij aangeloten zijn om je konijnen te laten tatoeëren en wat houdt getaoeërde oren nou precies in?
Ook wil ik weten hoe het zit met het fokken van konijnen zonder getatoeërde oren.
Is het beter om te fokken met konijnen die wél getat. zijn?
Wie kan mij meer vertellen?!?

Faniek

Re: Tatoeëren konijnen, Franse hangoren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:12

Om al je vragen te beantwoorden:
Wanneer word er getatoueerd en door wie: Het hele jaar door op dus okt. nov. dec. niet. Dat is om de voedsters rust te geven en het is dan ook niet echt de periode. Door wie het gedaan word is door iemand van de vereniging.
Je moet dus aangesloten zijn bij een vereniging bij bijv. jou in de buurt. Ik ben bijv. lid van de P.K.V. Steenwijk & Omstreken. Dit kost me 10 euro per jaar lidmaatschap van de club zelf, maar daar komt nog zo'n dacht ik 40 a 50 euro overheen voor fokkerskaarts etc.
Bij een getatoueerd oor kun je zien bij welke vereniging die getatoueerd is, hoevelste konijn van die maand, geboortedatum.
Tatoueeren kost zo'n 50 cent per konijn en gebeurd tussen de 6 en 8 weken.
Het grote punt waarom fokken met getatoueerde dieren is anders mag je niet naar shows. De meeste fokkers zullen toch fokken om rasverbetering en gaan naar shows. Ook weet je dan dat het dier (in principe dan je hebt er rare gevallen tussen) raszuiver is.
En voor mensen die er een diertje kopen kunnen natuurlijk altijd de geboortedatum zien en weten waar zo'n diertje weg komt.

Op http://nkb.nu/ kun je zien bij contactadressen welke vereniging bij jou in de buurt zit.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:28

Super!
Je beantwoord een hoop vragen!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:11

Faniek schreef:
Om al je vragen te beantwoorden:
Wanneer word er getatoueerd en door wie: Het hele jaar door op dus okt. nov. dec. niet. Dat is om de voedsters rust te geven en het is dan ook niet echt de periode. Door wie het gedaan word is door iemand van de vereniging.
Je moet dus aangesloten zijn bij een vereniging bij bijv. jou in de buurt. Ik ben bijv. lid van de P.K.V. Steenwijk & Omstreken. Dit kost me 10 euro per jaar lidmaatschap van de club zelf, maar daar komt nog zo'n dacht ik 40 a 50 euro overheen voor fokkerskaarts etc.
Bij een getatoueerd oor kun je zien bij welke vereniging die getatoueerd is, hoevelste konijn van die maand, geboortedatum.
Tatoueeren kost zo'n 50 cent per konijn en gebeurd tussen de 6 en 8 weken.
Het grote punt waarom fokken met getatoueerde dieren is anders mag je niet naar shows. De meeste fokkers zullen toch fokken om rasverbetering en gaan naar shows. Ook weet je dan dat het dier (in principe dan je hebt er rare gevallen tussen) raszuiver is.
En voor mensen die er een diertje kopen kunnen natuurlijk altijd de geboortedatum zien en weten waar zo'n diertje weg komt.

Op http://nkb.nu/ kun je zien bij contactadressen welke vereniging bij jou in de buurt zit.

fokkers kaart 40 tot 50 euro???

ik ben iets van totaal kwijt(lidmaatschap en fokkerskaart) 15euro ofzo....

wel erg duur bij jullie

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:19

Niet alleen de fokkerskaart etc. staat er. Lidmaatschap NKB, kleindiermagazine etc. zit er allemaal bij in. Preciese prijs kan ik straks meer over vertellen heb acceptgiro nog niet binnen voor 2007. Maar kleindiermagazine is verplicht en kost ook wat.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:23

Apart dat tatoeeren bij andere dieren verboden is en bij konijnen dus nog steeds gebeurt...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:15

Kleindierenmagazine is pas sinds kort verplicht Aniek, en degenen die voor die tijd lid zijn geworden van de NKB hoeven die er volgens mij niet verplicht bij te nemen.
Al weet ik wel zeker dat ik niet zo goedkoop uit ben als Melanie20!

@ gabyfedde: er wordt al tijden gedacht over een ander systeem, maar vroeger werden de konijnen geringd en knelde het pootje dus af. En dat het hele leven lang. Tattoeren is dus in elk geval minder erg dan dat, aangezien dat niet een heel leven pijn doet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:51

Nu verplicht is verplicht toch voor nieuwe leden zoals Ylana Knipoog Ik weet dat het sinds kort is, is me allemaal vertelt.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:28

Tja maar het komt een beetje raar over als de ene zegt dat ze maar 15 euro betaald en de ander veel meer, daarom wilde ik het even rechtzetten.