Benthe heeft een teek, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Benthe heeft een teek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:05

Ja misschien ben ik blond..
Benthe is mijn eerste hond. En gisteravond ontdekte mijn zusje dus ook gelijk onze eerste (ervaring met een) teek.

Hij zit op haar keeltje, bij dat kruintje onder haar bek zeg maar.
Hoe verwijder ik die op de juiste manier? Hoe voorkom ik volgende teken?
En hoe doe ik dat het beste, Benthe ligt niet automatisch of op commando op haar rug. Ik ben bang dat als ik dat ding verwijder, zij heel erg gaat spartelen omdat het op zon lastige plek zit. Klein hondje dat spartelt is niet erg maar ze is inmiddels een volgroeide en érg sterke lab

(hier heb ik dus totaal geen ervaring mee he)

danamuts

Re: Benthe heeft een teek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:09

gewoon een tekentang halen bij een da, of een dierenspeciaalzaak! dan is hij er zo uit.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:31

je kunt m vrij gemakkelijk verwijderen met n teken tang, zo als hier boven is vermeld Lachen
Ook kun je natuurlijk even naar de dierenarts gaan, die kan het dan even voor doen en dan kun je het in de toekomst zelf doen.
Lachen vaak is dit gewoon gratis hoor Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 16:00

Ok maar ik ben bang dat ik dan te lang wacht.
tekentang heb ik. Erop zetten en gewoon trekken?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:58

zit er geen gebruiksaanwijzing bij de tekentang? Kijk anders even op internet. Is er niemand in de buurt die er wel ervaring mee heeft?
Wat ik dacht is dat je hem met een draaiende beweging er uit moest halen, maar dat weet ik niet 100 procent zeker.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:14

Pam schreef:
Ok maar ik ben bang dat ik dan te lang wacht.
tekentang heb ik. Erop zetten en gewoon trekken?

Nee draaien, laat ie zo los.
Goed opletten dat alles mee komt, en dus goed 'vastzetten' , dicht op de huid.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:27

goed dicht op de huid, een kwartslag draaien en hij is er zo uit. Je hebt ook van die tangetjes, waar zo'n v-vorm uit is, als je die een hebt, ook om de teekheen zetten en je schuift hem er zo uit.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:15

Iemand anders laten vasthouden zodat hij niet kán spartelen, en dan met een tekentang LINKSom draaien en dan heb je hem er zo uit Lachen
succes

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:57

NOOOOOOI alcohol gebruiken bij een teek verwijderen... als je dat doet kan de teek gif uitspugen in je hond en kan hij ernstig ziek worden

gewoon een tekentangetje pakken en dan tegen de klok indraaien en trekken

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:31

Tekentang kopen en als je he tniet durft omdat je denkt dat de teek blijf zitten, naar een dierenwinkel gaan, die doen het vaak gewoon gratis!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:58

Mijn vader doet het altijd zelf met de vingers, stukje naar links draaien en dan er uit halen, niks aan de handje.. Succes

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:24

Gewoon eruit draaien ja. Ik doe 't met mijn vingers, maar met een tang kan ook. En het maakt niet uit hoor welke kant je op draait!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:40

Rechtsom draaien mag ook gewoon, als je maar draait.
Die tekentangen zijn inderdaad erg handig.
Inderdaad nooit alcohol oid gebruiken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:42

Gewoon eruit draaien ja. Ik doe 't met mijn vingers, maar met een tang kan ook. En het maakt niet uit hoor welke kant je op draait!

Maakt wel heel degelijk uit!! Je moet altijd tegen de klok in draaien anders komt hij er niet heel uit!!! Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 09:05

Vind t nog steeds eng en we kwamen er niet bij ze was te wild. Ze kreeg de dag dat ik het postte, jeuk, en heeft de teek er half uitgekrabt en die is daarna er zelf afgevallen. Maar wat een rotplek zat die zeg!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:07

Hm vervelend als ze niet rustig blijft dan. Mss eens droog oefenen, altijd handig voor een volgende keer. Haha!
[Ik heb 1 keer gehad dat ik er ook niet bij kon, was onder voetzooltje en dat deed 'm zo pijn, er kwam gewoon gekrijs uit, heel eng. Nagelbijten / Gniffelen]

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:11

Zorg ook dat je de teek groot genoeg laat worden. Dan is ie makkelijker te pakken en is het ook duidelijker of je alles mee hebt gepakt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:17

Siebjelover schreef:

Maakt wel heel degelijk uit!! Je moet altijd tegen de klok in draaien anders komt hij er niet heel uit!!! Knipoog

Dat was de gedachte een aantal jaar terug. Tegenwoordig is bekend dat het niet uitmaakt welke kant je opdraait.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:19

fjordnina schreef:
Zorg ook dat je de teek groot genoeg laat worden. Dan is ie makkelijker te pakken en is het ook duidelijker of je alles mee hebt gepakt.

nadeel daarvan lijkt me dat als je zolang wacht en het beestje besmet is met lime dat de hond dan al ziek is Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:02

HorseGurl13 schreef:
fjordnina schreef:

nadeel daarvan lijkt me dat als je zolang wacht en het beestje besmet is met lime dat de hond dan al ziek is Knipoog

Klopt. Ook bij een hele kleine teek (die nog geen bloed heeft gezogen) kan je zien of de kop en pootjes er nog aanzitten.

Miss_happy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:52

Pam schreef:
Vind t nog steeds eng en we kwamen er niet bij ze was te wild. Ze kreeg de dag dat ik het postte, jeuk, en heeft de teek er half uitgekrabt en die is daarna er zelf afgevallen. Maar wat een rotplek zat die zeg!

Maar is hij er nu wel helemaal uit dan? En niet alleen het bovenste gedeelte, als ze hem er heeft afgebrabt? Want als er iets blijft zitten kan dat wel gevaarlijk zijn...
Wel vervelend dat ze zo wild was en dat jullie er niet bij mochten komen. Ik zou toch de volgende keer proberen hem er zelf uit halen hoor, want als er wel iets blijft zitten.... Je weet maar nooit.
Succes in ieder geval verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:54

Ik hoop dat hij er helemaal uit is voor je.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:15

In ieder geval geen alcohol van te voren, dat verdoofd idd de teek waardoor deze eventuele ziektenkiemen in de hond spuugt.

Tekentang erop of met je vingers en ronddraaien tot hij los laat.

Daarna kun je de plek nog even deppen met alcohol.

Als de teek langer dan 24 uur op je hond zat kan het zowieso zijn dat hij ziektekiemen in je hond gespuugd heeft. Plek even in de gaten houden, ontstaat er een rode ronde vlek om de plek waar de teek zat dan even naar DA voor antibioticakuur.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 18:22

nee hij is er helemaal uit hoor mn zusje had t nagekeken anders waren we naar de da gegaan. Maar onder haar bek kunnen we niet komen dan moeten we dr bek vasthouden en dan spartelt ze tegen omdat t zon pijn deed en omdat we haar op zon gevoelige plek vasthouden (dominerend)
Verder kunnen we overal komen. We zeiden al, dat ze volgende keer geen teek meer onder haar bek mee moest nemen Clown