[Foto] Mijn nieuwe konijntje (nog een vraagje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

[Foto] Mijn nieuwe konijntje (nog een vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 18:29

Ik heb sinds maandag een konijntje, een pools dwergkonijn,
t is een vrouwtje, en ze groeit niet meer Tong uitsteken want ze is al 1,5 Lachen

ik had ook nog een vraag, want ze staat buiten (in een buitenhok dus) maar nou pak ik haar dan wel eens op en neem ik haar mee naar binnen, zet ik haar na 15 min weer terug ongeveer.
is dit slecht voor een konijn? vanwege het temperatuurverschil (gaat vooral om de winter) want dat ze dus van het koudere buiten naar warmer binnen gaat? (of ze dan niet ziek word of verkouden ofzo, want als konijnen ziek worden zijn de snel dood)
dit is haar;
Afbeelding
Afbeelding

Lachen Haha!

Maartje1990

Re: [Foto] Mijn nieuwe konijntje (nog een vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:32

een vriendin van mij zei dat ze dan maar 5 minuten binnen mogen, maar ik deed mijn konijn ook gewoon 15 of 30 minuten binnen en die had nergens last van!

wel een sgatje zeg! zo wit met rode oogjes *kwijl* Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:44

Nooit doen, dat is echt heel erg slecht voor je konijnen! Misschien is het bij anderen goed gegaan, maar dat is dus lang niet altijd het geval. Ze kunnen ernstig ziek worden of een temperatuurschok krijgen, dus laat haar beter buiten! In de zomer kan het wel, maar in de winter is het temperatuur verschil te hoog!
Gr.
Naatje

P.S.: Wel leuk beestje btw Lachen!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:29

Leuk beestje Lachen Heeft ze ook gezelschap?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:55

Buffy schreef:
Leuk beestje Lachen Heeft ze ook gezelschap?

nee jammergnoeg niet, dat had ze al niet het hok vind ik daar ook te klein voor.
Nathachou; oke ! voortaan in de winter pak ik hem wel en dan ga ik wel buiten of in de schuur ofzo met haar zitten Knipoog Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:12

Jah dat is beter voor haar, als ze gewoon buiten blijft!
Een partner en een ruim, groot hok is belangrijk in de winter: een partner om mee te knuffelen, zodat het lekker warm is en voldoende ruimte, om zichzelf warm te kunnen lopen! Ik heb zelf 5 konijnen, een groepje van 3 en een groepje van 2, die zitten constant met elkaar te knuffelen!
Is er geen mogelijkheid om een partner voor haar aan te schaffen? Zou denk ik toch een heel stuk leuker zijn voor het beestje zelf, aangezien konijnen heel sociale dieren zijn en altijd in een groepsverband leven! Konijnen die te weinig ruimte en geen partner hebben, kunnen gedragsstoornissen ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld zichzelf kaal plukken, etc.
Gr.
Naatje

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:19

ja het hok is opzich wel groot (groter dan waar ze eerst bij haar oude baasje inzat) ze zat nml in een best wel klijn hok nu deze is toch wel bijna 2 keer zo groot Lachen ik kan misschien wel kijken voor een konijntje erbij maar denk niet dat mn ouders dat goed vinden

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:34

als je konijntje altijd al alleen is geweest is het niet verstandig om er eentje bij te doen(wegens vechten). het is beter voor het konijn om inderdaad buiten te blijven. hoewel ik mijn konijnen met oud en nieuw wel altijd binnen zet, dit vanwege het vuurwerk. vergeet trouwens niet om je konijn te laten inenten in mei.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:58

Het is inderdaad beter dat het buiten verblijft, maar erg veel ernstige dingen hoor je er niet van. Natuurlijk komt het wel eens voor, maar zijn ook veel buitendieren die naar shows moeten en dan zitten ze ook opeens binnen en naar paar dagen weer buiten. Als het echt schokkend zou zijn hadden ze dat zo niet gedaan shows zijn juist meestal in de winter.
Toch zou ik zelf het dier gewoon buiten laten als ik die mogelijkheid had hoor Lachen

Een maatje is trouwens wel het leukst voor haar. Leeftijd maakt echt niet uit. Heb 2 Franse hangoren bij mijn groep ingezet die nooit met elkaar hebben gezeten. Dat zijn de dikste maatjes met de andere 5 ze likken elkaar en liggen overelkaar heen. Ook mijn pluizenbol van 1 jaar is zo opgenomen niks mee aan de hand. Beste kun je voor zo'n koppeling naar de opvang gana.

Enten moet iedereen voor zich weten. Ik doe het niet.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:16

loop je wel het risico op myxomatose, maar inderdaad ieder voor zich, ik zou het me niet kunnen vergeven als mijn konijnen overlijden aan die ziekte.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:03

Bij mij in de vereniging ent niemand. Het heerst hier niet. Er zijn niet veel fokkers die enten of ze doen het zelf. Wij hebben ook geen entdagen in de vereniging. En zijn geen fokkers bij ons die het uit Belgie halen. En ja, er zijn zelfs keurmeesters die gewoon niet enten en zelf ook konijnen fokken. Het moet ook te bekostigen zijn. Daarbij kunnen ze ondanks de enting het nog wel krijgen.
Maar ja daar blijft iedereen altijd nog eeuwig over discussieren.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:08

Leuk konijntje hoor! Ze mag wel iets minder te eten krijgen.. Maar dat komt vast goed! Kijk voor een maatje eens op www.bunnybin.nl, daar koppelen ze de konijntjes voor je!

Van buiten naar binnen halen zou ik echt laten, denk aan hetgeen je zelf ook krijgt als je je winterjas binnen aanhoudt! Binnen warm, buiten koud! Echt niet doen!!

Enten moet je zelf weten, al ben je wel altijd te laat als je niet ent..

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 07:38

Frederika schreef:
als je konijntje altijd al alleen is geweest is het niet verstandig om er eentje bij te doen(wegens vechten). het is beter voor het konijn om inderdaad buiten te blijven. hoewel ik mijn konijnen met oud en nieuw wel altijd binnen zet, dit vanwege het vuurwerk. vergeet trouwens niet om je konijn te laten inenten in mei.

Nee hoor mijn nijnen waren beide ook pas 2 en 3 toen ze elkaar leerde kennen (ze komen uit een konijnen asiel) en beide alleen geweest, maar je moet wel altijd voor de combi als je het later doet ram (gecastreerd) en voedster kiezen. Mijn voedster heb ik van iemandopgevangen, en ben toen naar de opvang geweest om mijn voedster te koppelen. Hun hebben ervaring genoeg om te zien of het een koppel kan worden. Bij mij is er nooit 1 gevecht geweest, thuis ook gelijk samen gezet en is altijd goed gegaan.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:18

Bedankt allemaal voor de info enzo.. OK dan! Pling

Frederika schreef:
loop je wel het risico op myxomatose, maar inderdaad ieder voor zich, ik zou het me niet kunnen vergeven als mijn konijnen overlijden aan die ziekte.

hoe duur is zo'n enting dan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:58

Figo: bij ons kost dat meestal 4o euro,
maar onze dierenarts houdt entingsdagen voor konijnen.
Deze zijn meestal in april en een enting kost dan 15 euro.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:04

Ik ent me konijnen zelf en dan ben ik in totaal 30 euro kwijt Knipoog ...
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:10

Maar dat is wel harstikke illegaal, maar zijn wel veel fokkers die dat inderdaad ook doen. Maar je moet dat natuurlijk ook kunnen.
Maar dan kun je beter naar entdag dat is goedkoper voor 1 konijn.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:45

Nathachou schreef:
Nooit doen, dat is echt heel erg slecht voor je konijnen! Misschien is het bij anderen goed gegaan, maar dat is dus lang niet altijd het geval. Ze kunnen ernstig ziek worden of een temperatuurschok krijgen, dus laat haar beter buiten! In de zomer kan het wel, maar in de winter is het temperatuur verschil te hoog!
Gr.
Naatje

P.S.: Wel leuk beestje btw Lachen!

idd Ja krijgen ze (in de meeste gevallen) longontsteking..
verder wel leuk nijntje! Haha! ik had ook zo 1 Lovers
Withny (neeé hij was niet bruin Haha! ).. hij is helaas overleden.. z'n vader leefde zelf nog langer!

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:46

mensen kinderen!
2 druppels lijkt ie op die van mij!!
Gewoon eng!
hijs hartsikke leuk natuurlijk Haha!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:04

Ik ben mijn vrouwtjes konijn nu ook aan het laten wennen aan haar nieuwe (gecastreerde) partner. Mijn vrouwtje (4 jaar) heeft altijd alleen gezeten. Ze is een beetje dominant. Maar nu heb ik een jonge gecastreerde man erbij gekregen, en dat is een echte goedsul. Eerst heb ik ze op neutraal terrein aan elkaar laten wennen en in de ren met een tussenschot van gaas. Nu delen ze samen de ren en dat gaat gelukkig erg goed. Wel hebben ze nog allebij een hok, waar ze ook eten en zo in krijgen. Het is de bedoeling dat ze ooit helemaal samen komen. Dus er is nog hoop. Bij mij komen ze alleen binnen in de zomer, 's winters ga ik bijvoorbeeld in de schuur zitten als ik wil kroelen en het regent. Anders blijf ik gewoon buiten, met een dikke jas aan.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:04

@ Aniek: maar bij de shows staat geen verwarming aan (ben ik in elk geval nog niet tegengekomen) en de dueren regelmatig open. Het is natuurlijk wel een verschil of je je konijn in huis neemt waar het 20 graden is. Bij de show is het niet warmer dan 5 graden in de winter (dat kun je voelen ook Clown )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:06

@ Marit
Ze gaan ook van binnen dan naar "buiten" en dan weer naar binnen als er maar 5 graden verschil is (binnen is het dan pak hem beet 20 graden). Ook was ik op een show en door kon je in de winter gewoon jas uit ligt denk ik aan het gebouw.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:10

oww daar heb ik dus geen ervaring mee.. waar ik wel ervaring mee heb dat er konijntjes zijn doodgevroren buiten.. gelukkig geen van mij..
ik haal 'm in de winter altijd naar binnen, eerste in de garage.. maar nu staat ie gezellig in de woonkamer, want het hok was een beetje erg versleten dus mar nieuwe gekocht Tong uitsteken haha
njaa ik weet niet of het nu bepaald slecht is Tong uitsteken

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:52

10 tot 15 euro voor een enting. Eénmaal per leven enten lijkt mij wel verstandig. Tuurlijk liever 2 konijntjes dan eentje maar alleen. Misschien in de bijkeuken knuffelen in de winter?

Veel plezier met je Pooltje!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:08

Wat een ontzettend lief konijn. Lovers
En het kan idd gevaarlijk zijn als je haar van buiten naar binnen gaat voor zo'n korte tijd.
Zeker in de winter kan het een enorm temperatuursverschil zijn.
Oppassen dus.