Kat met mega wond op hoofd, volgens eigenaar ziekte??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Kat met mega wond op hoofd, volgens eigenaar ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:47

Dit wordt een lang verhaaltje Lachen

Gisteren wandelde ik naar huis langs een drukke weg, rond 2u30 's nachts. Op een gegeven moment, zie ik achter een tuinhek, een kat zitten met een mega grote wond op haar voorhoofd. De wond had een grootte van 3cm op 4 (zonder zeveren) boven haar rechteroog. De wond was vrij diep, ik denk dat het ver tegenaan het been zat. Het leek alsof de huid weggeschoven was, want die was aan de randen als het ware opgehoopt. Door de druk van de huid boven het oog zat deze half dicht en zag er vrij slecht uit. Het was echt zo'n vieze open wond. Ik dacht meteen: die is zonet onder een auto terecht gekomen. Het dier zag, naar mijn mening, duidelijk af, haar ademhaling klonk ook heel zwaar. Ik en mijn vriendin wisten even niet wat doen. Ik zit op Erasmus in Italie, in een vreemd land is het sowieso moeilijker om te weten wat je dan kunt doen.

Optie 1: Ik kon de kat niet mee nemen naar huis aangezien ze achter een hek zat en ze niet van plan was om te komen.

Optie 2: dierenambulance bellen. Als dat al bestaat in Italie... Nu heb ik een Italiaanse simkaart en als je die gebruikt plaatst die automatisch een hoop handige nummers in je telefoon, zoals hoe je je voicemail kunt bereiken, welk nummer om te herladen enz. En ook een nummer TrovaNumeri: een telefonisch telefoonboek zeg maar. Dus ik dat nummer gebeld, de situatie in het italiaans proberen uit te leggen en gevraagd of er dierenambulances bestaan in Cesena. Er waren er blijkbaar 2, de mevrouw zei dat ze me het nummer via sms zou doorsturen... Wat niet gebeurd is... Telefoontje heeft me wel 2.27 gekost...

Even later passeerde een politieauto die we gestopt hebben om te vragen wat we konden doen. Vraagt die agent nog heel leuk: is ze dood of leeft ze nog? Uhm ik zou jullie echt niet in het midden van de nacht stoppen voor een dode kat... Stapt die agent uit, neemt een giga grote zaklamp en schijnt die recht op de kat... Beest rent er natuurlijk half verschrikt een eind vandoor. Hierdoor kon je de wond niet meer goed zien (ze zat uit het licht) en de politieman zei: ah ze kan nog lopen, het is niet erg, iemand vindt die morgen wel, en ze vertrokken...Nja, ik weet natuurlijk niet of het dier in shock was, ze zag er wel vrij "weg" uit, misschien dat ze door instinct weer zo gauw wegrende?

De kat kwam even later terug dichter bij het hek zitten, ik had echt het idee dat ze er slechter uitzag dan eerst.
Sja, de laatste optie was: aanbellen. Het was ondertussen iets na 3, ik had eerlijk geen zin om iemand wakker te bellen, wat als het hun kat niet was?
Maar aan de andere kant, als mijn kat een ongeluk zou gehad hebben mag iedereen mij daarvoor uit mijn bed bellen. Eigenlijk ook voor een kat die niet van mij is. En ja, wat is de kans dat ik die mens ooit nog terugzie? Dus we dachten, we bellen aan.
Na een paar keer aanbellen sloeg de intercom aan. Ik weer de situatie proberen uitleggen, de man klonk gelukkig vriendelijk, hij zei "Ah wat een ellende, ik kom eraan".
Het was een ietwat oudere man, ook zijn vrouw kwam naar buiten. Ik vraag of die kat van hen is, en die man zegt ja. Ik helemaal opgelucht, het waren de eigenaren, dus we hadden hen niet voor niets wakker gemaakt, bovendien zouden ze wel blij zijn dat iemand hen vertelde dat hun kat zo toegetakeld was.

Hum.

Die man kijkt naar de kat en zegt doodleuk: het is een ziekte, er is geen ongeluk geweest. Ze zal sterven, maar nu gaat het goed met haar (letterlijke vertaling van wat hij zei). En hij gaat weer naar binnen en kat blijft buiten zitten. De kat zag er wel vrij levendig uit toen de mensen buiten kwamen, maar ze ging niet naar hen toe of probeerde niet naar binnen te gaan. Maar ik denk dat ze dus niet in shock was. Maar een ziekte? Dit?

Ik kan je verzekeren dat ik me erg slecht voelde bij deze situatie. Ik heb enkele vragen (mensen met veterinaire expertise, graag jullie mening!)

1. Dit zag eruit als een wond en niet als een ziekte. Het was erg groot, werkelijk, het vel zat opgehoopt aan de randen, de wond zag er ook erg vers uit, echt rauw en bloederig zeg maar. Kan dit door ziekte? Ik heb wel gevallen van schruft en zo gezien maar dit zag er volledig anders uit. Het was veel dieper. Nu, enfin, mij leek het een wond en geen ziekte. Is het mogelijk dat ik het fout heb?

2. Als het dan toch mogelijk een ziekte is:

- kun je die wond dan niet beter afdekken met een gaasje of zo? Hier komen toch vliegen in dacht ik?
-Wat doet dat arme beest dan snachts buiten?
-Als ze er toch aan zal sterven, en ze ziet duidelijk af, waarom verlos je het dier dan niet uit zijn lijden?

Als ik een kat zou hebben met deze "ziekte" zou ik het toch heel anders aanpakken! Dit dier zag echt af, haar oog dat half dicht zat en een open wonde van 3 op 4, je gaat me niet wijsmaken dat dat geen ontzettende pijn doet.

En zo kwam ik thuis om 4u snachts, nog steeds heel erg aan het twijfelen of ik echt alles gedaan had wat ik kon, en vooral twijfelend over het idee "ziekte" en waarom het dier dan niet beter verzorgd wordt.

Dus kom op, heb ik me gedragen als een poezenpenny (mijn naam is niet voor niks poes Lachen ) of heb ik gelijk dat dit gewoon niet kan?

DL_

Re: Kat met mega wond op hoofd, volgens eigenaar ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:52

onze kat heeft ook zoiets gehad.. (denk ik in ieder geval dat het zoiets is) en dat was een abces dat open was gesprongen, dan krijg je ook echt een gat (bij onze kat was dat op haar heup) het zag er net uit alsof er op geschoten was. we zijn bij de DA geweest en ze kreeg antibiotica en nu is er niets meer van te zien.. maar idd dat hij er niets aan doet kan gewoon niet.. misschien kan je (het gaat wat ver, maar misschien voor je eigen gemoedsrust) naar de DA gaan en zeggen dat je deze kat langs de kant van de weg zo hebt gevonden en dat je niet weet van wie ze is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:53

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, zo'n soort ziekte.
Erg raar ja.. Arm beest, zal wel pijn hebben inderdaad.
Maar ja, aangezien het hun kat is kan je helaas weinig doen, denk ik, maar ik heb geen idee hoe dat zit in Italie, sorry.
Als het mijn kat was geweest had ik het ook heel anders aangepakt hoor, goed dat je zo je best hebt gedaan! Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:43

DresslOver schreef:
onze kat heeft ook zoiets gehad.. (denk ik in ieder geval dat het zoiets is) en dat was een abces dat open was gesprongen, dan krijg je ook echt een gat (bij onze kat was dat op haar heup) het zag er net uit alsof er op geschoten was. we zijn bij de DA geweest en ze kreeg antibiotica en nu is er niets meer van te zien.. maar idd dat hij er niets aan doet kan gewoon niet.. misschien kan je (het gaat wat ver, maar misschien voor je eigen gemoedsrust) naar de DA gaan en zeggen dat je deze kat langs de kant van de weg zo hebt gevonden en dat je niet weet van wie ze is..

Een abces dat openspringt, nog niet aan gedacht ja. En die mag je wrs niet naaien. Dat zou dus kunnen.
Heeft jullie kat toen alleen antibiotica gekregen?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:03

LZP -> BB

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:12

ja die heeft toen alleen antibiotica gehad, hij ging het ook liever niet hechten omdat hij liever zag dat zoiets uit zichzelf genas, als het na een paar dagen niet minder werd moesten we wel ff terugkomen om te kijken of er misschien toch iets in zat, maar het groeide goed dicht. nu is er niets meer van te zien, alleen de haren op die plek zij nog wel wat dunner..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 23:25

Nou kijk, dus het zou in principe wel kunnen?
Leek me wel niet goed voor dat beest haar oog dat er half door dicht zat...
Hoe groot was het bij jouw kat?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:30

ongeveer 1 cm doorsnede, lang niet zo groot als wat jij beschrijft, maar dat kan per abces verschillen, maar dan nog geld dat die kat ook medische hulp nodig heeft, onze kat was ook doodgegaan als wij er niets aan hadden gedaan, nou weet ik niet hoe warm het nu in italie is, maar vast en zeker broeieriger als hier, bron voor bacterieen dus! mocht je beslissen met die kat naar de DA te gaan, ontsmet je zelf naderhand wel goed, voor je het weet heb je een of andere enge ziekte (gangreen ofzoo bleeghh)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:48

Ok de wond was bij mij idd veel groter, echt waar 3 op 4, iki heb dit heel goed bekeken. Bovendien was het erg diep. Zou me verwonderen als het een abces was, maar het kan mss wel.

Sja, ik heb haar sindsdien niet meer gezien, het is ook mijn kat niet, en helaas heb ik helemaal het geld niet over... Heb ook geen idee hoe ik ze bij ee DA zou moeten krijgen, heb hier geen auto natuurlijk...

Het is hier niet zoveel warmer hoor Lachen 14 graden nog overdag ergens, ver hetzelfde als daar denk ik. Hoewel oktober en het grote deel van november wel elke dag 25 graden hebben gehad ongeveer Knipoog

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:54

ahh gerum... Dat die eigenaren die kat dan buiten laten kan ik met mijn pet niet bij. Ben benieuwd hoe het nu is afgelopen met het poesje..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 23:08

Ik ook, ik kom er elke dag wel een paar keer langs maar heb ze niet meer gezien. Hoe die mensen haar toen niet eens mee naar binnen namen, in Belgie had ik wrs meer uitleg durven vragen, maja het was ook midden in de nacht, ik was volledig overdonderd door die man zijn antwoord...