struviet/uraatstenen bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

struviet/uraatstenen bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 12:07

Helaas is bij mijn dalmaat geconstateerd dat hij uraatstenen heeft.

Tot van de week is eigenlijk alles goed gegaan. Helaas is het tij gekeerd en bleek er een steen ter grote van een kraal vast te zitten, waardoor hij niet meer kon plassen.
Omdat zelfs de kathether er niet in ging is er besloten om hem te opereren.

Donderdag is hij gelijk geopereerd en alles is goed gegaan. Hij is nu nog een beetje lusteloos, maar het gaat de goede kant op.

Zijn er nog meer mensen die een hond hebben met struviet/uraatstenen en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Olle

Re: struviet/uraatstenen bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:01

Hoe gaat het ondertussen met skip??
Gelukkig is de operatie helemaal goed gegaan..

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:56

Gelukkig geen ervaringen mee, maar nu krijgen mijn honden dan ook geen brok waardoor de kans verhoogt op dat soort problemen.

Ik zou aanraden om je hond op vers voer over te zetten, dit om problemen in het vervolg tegen te gaan.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:39

Ik krijg vandaag mijn bestelling vers voer binnen. Ik ben van de week begonnen met zuivel en groente, omdat ik toch al wilde stoppen met brokken. Hij doet het er in ieder geval goed op en vindt het erg lekker.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:49

Mistic schreef:
Ik krijg vandaag mijn bestelling vers voer binnen. Ik ben van de week begonnen met zuivel en groente, omdat ik toch al wilde stoppen met brokken. Hij doet het er in ieder geval goed op en vindt het erg lekker.

Dat is mooi om te horen!
Beterschap voor je hondje!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:25

Voor uraatstenen geldt een ander advies dan voor struviet. Struviet ontstaat in een urine die niet zuur genoeg is en uraat in een urine die juist te zuur is. Dalmaten hebben aanleg voor uraatstenen omdat ze een enzym missen en daardoor purine in de voeding niet kunnen afbreken. Ze krijgen dan vaak een te zure urine en daarin kunnen zich dan uraatkristallen gaan vormen.
Versvlees is absoluut een hele gezonde voeding, maar het heeft wel de neiging de urine nog meer aan te zuren. Vandaar dat het wordt gezien als preventief tegen het ontstaan van struviet (de meest voorkomende vorm van gruis/stenen), maar het werkt dus niet preventief tegen uraat. Toch kun je een dalmaat prima vers geven, sterker nog, ik ken heel veel dalmateneigenaren die vers geven, maar het is dan wel zaak er extra groente bij te geven. Groente maakt de urine dan juist weer minder zuur.
Ik zou, om problemen in de toekomst te voorkomen, de zuurgraad van de urine voorlopig regelmatig blijven controleren. Bij de apotheek kun je teststrips bestellen waarmee je dat gemakkelijk zelf kunt doen. Rond de 6,5 is een goede zuurgraad.
Op het forum www.barfplaats.nl vind je veel dalmateneigenaren die vers geven en daar is dan ook veel info over dit onderwerp te vinden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:31

Klopt idd hierboven. Alleen zijn er verschillende soorten dieetvoeders die de zuurgraad verlagen en zo dit probleem voorkomen.
Royal Canin heeft zo'n voer, Hill's en specific.
Vraag het eens bij je dierenarts Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:57

Ik ben juist expres over gegaan op versvoer in plaats van dieet brokken. Mijn dalmaat eet brokken maar 3 dagen en daarna laat hij het gewoon staan.

Op advies van iemand van de dalmaten club ben ik overgegaan op de samenstelling die ik nu geef. Dus voer met een laag purinegehalte. Onderandere kwark en diverse groente en fruit.

Zijn ph-waarde hou ik in de gaten en tot nu toe zit deze nog goed.