Hamsters vechten :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Hamsters vechten :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:41

hoi allemaal,

ik en m'n vriend hebben 2 maanden geleden 2 dwerghamstertjes gekocht, in de dierenwinkel zaten ze samen met nog 10 andere ofzo in een kooi. We hebben dus ook een hamsterkooi gekocht en ze speelden leuk samen enzo,tot vorige week. Ik ging ff kijken en ik zag dat de witte bloed op z'n rug had hangen! Ik heb em een beetje beter bekeken en hij had duidelijk 2 wondjes van tandjes.ik dacht dus,ja,die andere (de grijze) heeft dat gedaan en ik die grjize erbij gepakt,maar zo gauw ze echt dicht bij elkaar kwamen viel de grijze de witte aan! echt agressief,direct proberen te bijten en heel hard piepen. ik heb ze dus maar uit elkaar gezet,de ene in het kooitje ,de andere in een wasmand. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen : of nog een kooitje kopen en ze allebei apart houden, of 1ne echt grote kooi kopen met 2 huisjes,... omdat ze wel samen in het kooitje konden,maar van zo gauw ze binnen 5 cm van elkaar komen de grijze de witte aanvalt.Als ze verder van elkaar zijn,bv 10 cm is er dus gaan prbleem!Wat is nu het beste?

Jolandaa_

Re: Hamsters vechten :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:44

een hamster mag nooit met z'n 2e in de kooi. Dat moeten ze bij de dierenwinkel zeggen. Hamsters zijn echte dieren die alleen moeten zitten. In een winkel zitten ze meestal voor een paar weken in een kooi. Zelfs dan gaan ze vechten. Het beste is of een hamster weg doen of een nieuwe kooi er bij..

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:45

Heei
Mijn nichtje had vroeger ook 2 hamstertjes in 1 kooi gekregen, de volgende dag was eentje dood en half opgegeten. Komt dus vaker voor blijkbaar..
Ik zou een tweede kooi aanschaffen. Dat is toch het veiligste lijkt mij.
Succes! Groetjes

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:45

Uit elkaar halen die handel.. Stomme dierenwinkel dat ze dat niet hebben gezegd zeg! Bij ons in de winkel zitten er ook wel wat bij elkaar, maar dat is maar heel even..

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:48

Je hebt waarschijnlijk 2 vrouwtjes hamsters gekocht (dat gebeurt meestal want dan krijg je geen jonkies). Twee vrouwtjes (dwerg)hamsters kunnen echter bijna nooit samen gehouden worden. Zelfs zusjes kunnen met elkaar gaan vechten!

Dit komt omdat ik de dierenwereld de vrouwen de baas zijn. (dit geldt niet voor alle dieren!) Beide vrouwtjes zijn dus dominant, en willen de baas zijn. Hierover gaan ze vechten.
Dat vechten gaat altijd net zolang door totdat 1 van de 2 dood is.

De enige oplossing voor je hamsters is: Een nieuw hok erbij kopen, en beide hamsters apart huisvesten.

(Tip voor alle hamster-eigenaren of mensen die van plan zijn een hamster te kopen: koop nooit 2 hamsters en zet deze niet samen in 1 hok. Alleen man en vrouw gaat samen, maar dan krijg je contstant nestjes...)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:48

Hamsters komen in de dierenwinkel als ze nog jong zijn. Dan gaat het ook nog wel goed als ze samen zitten. Wanneer hamsters ouder worden hebben ze meer behoefte aan een eigen territorium en zien een andere hamster dan als een bedrijging en gaan dan vechten tot soms wel de dood aan toe.

Mijn advies is dan ook de hamsters uitelkaar halen en of één terug brengen naar de dierenwinkel of weggeven ofzo. Of een extra kooi kopen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:58

ok,dat wordt dus een extra kooitje..in de dierenwinkel zeiden ze dat het wel kon..ik had ook al op het internet gekeken en daar las ik dat het wel eens kan dat ze vechten,maar dat je ze gemakkelijk samen in een kooitje kon stoppen...niet dus!bedankt voor jullie anwtoorden!

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:33

Vraag me af van welke site je die info hebt..
De informatie op www.dehamster.nl is heel betrouwbaar & daar wordt het ten zeerste afgeraden om (dwerg)hamsters bij elkaar te houden. De enige soort die wel samen kan zitten zijn Roborovski-dwerghamsters, maar ik denk niet dat jij die hebt want Robo's zie je niet zo vaak in dierenwinkels. Haha!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:42

Zinn schreef:
ok,dat wordt dus een extra kooitje..in de dierenwinkel zeiden ze dat het wel kon..ik had ook al op het internet gekeken en daar las ik dat het wel eens kan dat ze vechten,maar dat je ze gemakkelijk samen in een kooitje kon stoppen...niet dus!bedankt voor jullie anwtoorden!

Pff dit vind ik echt belachelijk! zowel de mensen als in de dierenwinkel, als op Inetsite's, als van jouzelf...lijkt me dat het toch echt algemeen bekend is dat hamsters echt alleen moeten!?! Verward
De reden dat hamsters in dierenwinkels bij elkaar zitten is omdat ze nog jong zijn, ze hebben nog dat nestgevoel, en zelfs in dierenwinkels gaat het lang niet altijd goed.
Goed lezen voor je ergens aan begint he, dit is ontzettend zonde zo!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:51

Mischa schreef:
Zinn schreef:

Pff dit vind ik echt belachelijk! zowel de mensen als in de dierenwinkel, als op Inetsite's, als van jouzelf...lijkt me dat het toch echt algemeen bekend is dat hamsters echt alleen moeten!?! Verward
De reden dat hamsters in dierenwinkels bij elkaar zitten is omdat ze nog jong zijn, ze hebben nog dat nestgevoel, en zelfs in dierenwinkels gaat het lang niet altijd goed.
Goed lezen voor je ergens aan begint he, dit is ontzettend zonde zo!

Dit is voor jou algemeen bekend maar dat geld zeker niet voor iedereen. Het is een feit dat internetsite's niet altijd even betrouwbaar zijn. In dierenwinkels werken helaas nog teveel mensen die geen verstand van dieren hebben waardoor foute informatie wordt gegeven met als resultaat dat in dit geval twee hamsters in 1x belanden en elkaar aanvallen.

Ben het wel eens dat je voor je aan een dier begint je eerst daarin moet verdiepen en dan liever niet via internet aangezien daar niet altijd juiste informatie staat.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:56

Daar heb je gelijk in, veel internet pagina's maar zélfs ook veel boeken verstrekken foute informatie en dat vind ik erg jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:00

Het is zo ontzettend jammer dat er vrijwel altijd verkeerde informatie wordt gegeven over hamsters. In winkels, boeken, op internet sites en helaas ook in dit topic..
Ik ken geen één boek over hamsters die de juiste informatie geeft en daarom wil ik er zelf een boek over gaan schrijven.

Wat voor dwerghamsters heb je? Alleen Roborovski's en Campbelli's kun je samen houden. Roborovski's word je hier mee doodgegooid in de winkels.
Zelf koop ik nooit dieren uit een dierenwinkel maar alleen bij erkende fokkers. Dieren uit dierenwinkels komen bij broodfokkers vandaan en dat wil ik absoluut niet steunen.

Ik gok dat jij Russische dwerghamsters hebt. Van nature zijn dit groepsdieren amar in de praktijk is gebleken dat het in huis in de meeste gevallen fout gaat. Uit voorzorg kun je ze dus beter alleen houden. Je zit nu eenmaal niet 24 uur per dag bij een kooi om de boel in de gaten te houden.

Als je chinese dwerghamsters hebt, direct uit elkaar halen!! Ook supersolitaire dieren!

Dat het twee vrouwtjes zijn hefet er echt niks mee te maken. En dat mannetje/ vrouwtje goed gaat is ook absoluut niet waar. Syrische hamsters vermoorden elkaar bijv. echt ook al heb je een man en vrouw in een hok. Dit komt omdat ze alleen elkaar maar opzoeken om te paren en daarna wordt het mannetje direct weer weggejaagd.

Ik kan er nog wel uren over doorgaan en advies geven, maar het enige wat jij kan doen is nog een kooi erbij kopen want dit gaat absoluut verkeerd. En nu je ze al bij elkaar weg hebt gezet kun je ze al absolúút niet meer samen zetten!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:57

Ongeloofelijk zeg, daaruit blijkt wel weer de gebrekkige kennis van sommige personeelsleden van dierenwinkels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:14

Van sommige? Van verreweg de meeste. Knipoog

Ik ben dus ook strict tegen het verkopen van dieren in dierenwinkels. Als je een dier wilt haal je die bij een fokker met veel kennis en ervaring is mijn mening. Lachen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 11:56

ik heb dus ook in de bibliotheek in een paar boeken gekeken hoor,maar het enige wat ik daar vond waren meer kinderboeken!dus geen echte professionele info.ok,ik heb ook heel de bib niet nagekeken,maar wie verwacht nu dat dat nodig is?zeker als ze in de dierenwinkel ook zeggen dat het wel gaat! En het feit dat hamsters niet bij elkaar mogen behoorde echt niet tot mijn algemene kennis hoor!nu dus wel...En nu zet ik ze ook apart in een eigen kooitje,dus probleem opgelost!Dan doe ik het toch zoals het hoort?

@ wuis : het zijn idd russische dwerghamsters.

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:03

Ik wou vroeger ook nog een hamster bij mijn hamstertje zetten, want ik dacht dat ze alleen was.. Niet dus. Hamsters kunnen het prima alleen af, zoals al gezegt is een vrouwtje en een mannetje zoeken elkaar alleen op om te paren. Als bijvoorbeeld broertje en broertje bij elkaar in de kooi zit gaat het eerst goed, maar laten gaan ze vechten om het 'leiderschap'. Een vriendin van mij heeft twee langharige teddyhamsters, vrouwtjes, die doen het prima met elkaar, die 2 zijn onafscheidelijk. Maar je moet maar net zo'n geluk hebben.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:06

bij ons is het ook gebeurt, wij hebben ze toen gescheiden, eentje boven en eentje beneden.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:34

In dierenwinkels werken mensen die net zo goed in supermarkten kunnen gaan werken....
In dierenSPECIAALzaken lopen (meestal) mensen rond met een opleiding dierverzorging, dus die wel verstand van dieren hebben.

Maar goed, daar is het bij jou nu al te laat voor. Zonde idd! Die diertjes hebben ontzettend veel stress...en jij moet extra geld uitgeven aan een extra kooi.

Ik ga ervan uit dat je een nieuwe kooi koopt? Hoe ga je ze nu huisvesten? Boven of naast elkaar is geen goed idee... Dit kan alsnog stress veroorzaken, omdat ze elkaar wel ruiken en zien, maar niet van elkaar weg kunnen gaan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:41

Zidaantje schreef:
In dierenwinkels werken mensen die net zo goed in supermarkten kunnen gaan werken....
In dierenSPECIAALzaken lopen (meestal) mensen rond met een opleiding dierverzorging, dus die wel verstand van dieren hebben.

Vergeet dat maar. Ook in dsz lopen mensen die nog nooit een dier van dichtbij hadden gezien voor ze solliciteerden. En wat is volgens jou het verschil tussen een dierenwinkel en dierenspeciaalzaak? En zelfs op een opleiding dierverzorging lopen mensen rond die bijvoorbeeld alleen hengelsport leuk vinden of die zielige diertjes in Australie willen gaan helpen. Zegt dus helemaal niets. En dan ook nog, aan het einde van een opleiding dierverzorging aan een Helicon heb je nog steeds geen verstand van dieren als je het van te voren ook niet had.

Weer even on-topic
Heel slecht van de dierenwinkel (of dierenspeciaalzaak, zit geen verschil in) dat ze je zo 2 hamsters hebben verkocht. Je wil niet weten hoe vaak die dieren ook in de winkel al knokken en hoeveel doden er vallen. Hamsters zijn geen dieren om gezellig samen te houden.

Marieketje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:47

wij hadden 2 jaar geleden ook twee dwerghamsters,Dat ging ook niet helemaal goed
Ze beten elkaar en op het laatst had de ene gewoon een pootje van 1 afgebeten Verdrietig Was echt zielig maar die was toen ook doodgegaan..Naar een paar dagen was de andere ook doodgegaan Misschien miste die hem toen toch wel want hij at niet en dronk niet zoveel..Bij ons in de winkel zeiden ze dat ze wel bij elkaar in de kooi konden..Maar geloof er niks van!

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:47

Een dierenwinkel is een winkel wat spullen verkoopt over en van dieren.

Een dierenspeciaalzaak is een zaak waar mensen werken met een opleiding dierverzorging, die dus uitleg en informatie moeten kunnen geven over de dieren die zijn in hun winkel hebben (of het voer daarvan). Klanten kunnen hier terrecht voor uitleg of voor het nagels knippen van hun knaagdieren, etc.

Voldoet de dierenspeciaalzaak niet aan personeel wat goede uitleg kan geven (of zonder opleiding) dan kan de zaak zijn naam als dierenspeciaalzaak verliezen.

Je mag je pas een dierenspeciaalzaak noemen als je aan die bepaalde eisen voldoet.

En dát is dan het verschil tussen dierenwinkels en dierenspeciaalzaken.

Ik begrijp en weet dat veel dierenspeciaalzaken er niet aan voldoen. En dat daar nog steeds mensen rondlopen zonder goede opleiding, of mét opleiding, maar nog geen bal verstand van dieren. (Alleen ben ik dat zelf nog niet tegengekomen.)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:04

@wuis: jij zei dat je doodgegooit wordt met Roborovski's in de dierenwinkel, maar hier koop je eigenlijk alleen maar gewone russische dwerghamsters. Wij hebben er ook eentje(een robbie), maar via een particulier die er teveel had. In de dierenwinkel zijn wij ze nog niet tegengekomen. Wel van die grote hamsters (niet die dwergjes dus). Verder weet ik er ook niet veel van. Dochter anouk is van de hamsters en van haar krijg ik allerlei info over die hammies.
@Zinn; het is wel duidelijk nu he, gewoon nog een kooitje er bij kopen. Hammies kunnen niet samen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:41

dwerghamster kunnen nooit samen, ook geen vrouwjtes,

Robruskie's kunnen wel samen mits in een grote kooi zitten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:36

@Willeke16: Roborovski's moet je juist niet in een te grote kooi doen. Wel in een grote, maar niet in een té grote.

Nu noemt de gemiddelde mens tegenwoordig een kooi van 30x30 al groot. Rolleyes Maar met een goed formaat groot bedoel ik minimaal 80x50. Dát is pas een kooi.

Ik ken wel mensen die een hele grote zelfgemaakte kooi hadden voor de robbies maar dat ging fout. Dan heb ik het over afmetingen van 2 meter bij 1 meter. de robbie's wilden ieder een eigen territorium omdat het hok zo groot was en gingen dus vechten.

@Sheela: Ja hier kom je roborovski's tot in den treure tegen. Helaas want het zijn absoluut geen dieren om mee te spelen. Maarja daar worden ze wel voor verkocht helaas.
Ook moeten ze perse een zandbad kunnen nemen omdat hun vacht anders vet wordt maar dan weet ook vrijwel niemand.. Het is treurig hoe verkeerd de meeste hamsters gehouden worden. Er wordt alleen gekeken naar hoe leuk een kooi er voor de mens uitziet. Plastic rommel.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:27

ik heb ondertussen een kooi gekregen (dus gelukkig geen extra kosten moeten doen,maar ja,als dat moet ,dan moet dat,daar had ik nu nie zoveel over ingezeten)Dit is een redelijk grote kooi,maar er zit wat roest aan de tralies,ze is al wel redelijk oud, ik vermoed dat het een goed idee is om de kooi eerst wat op te knappen?Maar zolang zit er dus nog 1 hamster in een wasmand.

en over de dierenwinkel/speciaalzaak : het was wel een speciaalzaak.