Dier met fles groot gebracht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

Dier met fles groot gebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:17

Ik heb zelf een aantal dieren groot gebracht waar van de moeder was overleden of niet meer voor der kindertjes kon zorgen.
Vooral mijn eend en mijn schaap waren totaal anders dan een normaal eendje of lammetje zou doen.

Nu moest ik voor school een onderzoeks vraag beantwoorden die we zelf mochten verzinnen.
Mijn vraag: Welk soort vreemde gedragingen komen voor bij dieren die door de mens zijn groot gebracht.

Ik ben dus op zoek naar mensen die zelf ook een dier hebben groot gebracht. En wat er zo speciaal aan is.
Is het dier totaal anders dan waneer het door de moeder groot gebracht zou zijn?

Dus als je een leuk verhaal over je dier heb die je zelf hebt groot gebracht zou ik dat graag willen horen! (met foto´s)

Hoe kom je aan je dier?
Hoe oud was die toen je hem kreeg?
Hoe heb je het groot gebracht?
En natuurlijk wat is er zo speciaal aan hem?

Het verhaal van Lambo mijn schaap staat in me profiel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soprano

Re: Dier met fles groot gebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:27

Ik ben vrijwilgster in een dierenasiel. En daar was ook een "gevonden" (beestje kon al amper lopen, dus zo gevonden was het niet denk ik..) kittentje binnengebracht. Enkele weekjes oud maar nog veel te klein om van de moeder weg te gaan. We hebben ze toch een kans gegeven om ze op te voeden maar veel hoop hadden we niet. Ze heeft tot 3x toe in een soort coma gezeten maar.. momenteel is het een superkat! Ze woont bij mijn zus maar komt elke week nog eens langs naar hier.Echt abnormaal dat ze alles hier nog kent, ze gaat op de kattenbak, gaat direct eten, slaapt op haar lievelingsplekjes, loopt binnen en buiten en komt super overeen met onze honden (die normaal alleen onze eigen kater van 17 accepteren) De DA zei dat het niet veel voorkomt dat een kat op 2 totaal verschillende plaatsen zich zo thuis kan voelen en dat dit gedeeltelijk komt doordat ze met de fles is opgevoed. Doordat onze oudste hond haar mee heeft opgevoed (Muisje, de kat dus hing altijd aan de hond haar tepels te zuigen hoewel er geen melk uitkwam, de hond accepteerde dat gewoon Haha! ) is ze ook niet zo sociaal met katten maar meer met honden.

Muis enkele dagen bij ons:
Afbeelding

Aan de 'melkbar'(enkele dagen later) Haha!
Afbeelding

Muisje enkele maanden geleden : (in een boom in onze tuin Haha! )
Afbeelding

Momenteel is ze 1 jaar en steld ze het heel goed!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:20

Ik heb 3 kittens met de fles groot gebracht!
we hebben ze gevonden toen ze een dag oud waren, in duitsland. wij waren in de buurt op vakantie.
Ik heb de de fles gegeven, was best zwaar, om de 2 uur de eerste 2/3 weken.
Maar ben zo bij dat ik dat gedaan heb!
Het zijn de liefste peosjes van de hele wereld
ze zien mij als hun moeder, ze slapen altijd bij me, en als zeme een tijdje niet heb gezien, worden ze helemaal gek en wordt ik bedolven onder de katten Haha!
ze zijn nu 15 weken oud!

ik met alle drie:
Afbeelding

Afbeelding

ik met 1 van mijn kinderen Clown turbo
Afbeelding

diesel in mijn vriend zn hand:
Afbeelding

luna aan de fles:
Afbeelding

heb nog een hele boel foto's, vanaf dag 1 fanatiek foto's gemaakt Haha!
wil je meer pm me dan maar

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:25

legio kittens, geit, mereltje (was nog kaal)

grootste nadeel is dat ze geen manieren leren van hun soortgenoten: dus bij kittens ongeremdheid in "spelen" bij de merel: geen angst voor mensen...of katten geit: tja, daar kan ik eigenlijk niets voor bedenken...die was gewoon gestoord ! (en heel lief)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:35

Mist schreef:
legio kittens, geit, mereltje (was nog kaal)

grootste nadeel is dat ze geen manieren leren van hun soortgenoten: dus bij kittens ongeremdheid in "spelen" bij de merel: geen angst voor mensen...of katten geit: tja, daar kan ik eigenlijk niets voor bedenken...die was gewoon gestoord ! (en heel lief)

hmm
de kittens hadden bij ons heel veel aan elkaar
die weten van elkaar wel wat hun grenzen zijn nu

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:44

umh ik heb best wel veel dieren grootgebracht kitten lammetjes,kraaien,eenden,kippen,duiven konijn en cavia
en heb op dit moment een valkparkiet die ik met de hand voed.
maar zal het wel even over mij duif hebben

vorige jaar was ik hem een vriendin mee naar een boerderij waar zij altijd kwam.
zij hadden daar aardig wat duiven en wouden er van af!nou ging deed die man dus een helle koppel duiven naar een markt en had niet gezien dat er nog een klein kaal baby duifje in het hok zat.dat zag ik dus en heb gevraagt of ik hem mogt hebben.
dat mogt en zou ben ik aan kailo gekomen.
kailo was nog erg klein en ik bracht veel tijd met hem door,voeren en aandacht geven
daardoor werd kailo heel erg tam.
zelf zo tam dat meneer niet in ze buiten hok wou maar steeds als hij weer los mogt vliegen(wij hebben hokken dat de duiven snachts vast zitten en overdag los buiten vliegen)
weer bij ons in huis ging en bij de cavia in de bak ging
ook kon hij niet met andere duiven omgaan,ik dagt dat het wel leuk zou zijn om voor hem ook een vrouwtje er bij te halen maarjah daar was kailo het niet mee eens.hij heeft het vrouwtje alle hoeken van het hok laten zien Ach gut gelukkig ging het naar een tijdje wel goed,maar kailo gaat nog steeds achter katten aan en loopt nog steeds het huis in als de deur open is.

echt veel fotos van kailo heb ik niet.wij hadden toen hij klein was nog niet een digitale camera.en heb dus niet veel fotos van hem op de pc

Afbeelding
hier was kailo nog wat kleiner

Afbeelding

Afbeelding
en dit is hij nu

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:55

en ik wil jullie ook nog even graag vertellen over mijn cavia stuart Haha!

de man waar ik mijn ponys nicky en fungai had is 2 jaar geleden overleden...
hij had schulden dus ik moest heel snel met de paarden ergens anders heen.
ik kon natuurlijk in 2 dagen niet zo snel een plek vinden dus mogt van de buurvrouw van die man mijn ponys eerst wel bij haar stallen.
toen wij daar kwamen zagen we dat ze net jonge cavias had waren die dag net geboren.
het ging niet goed met het nest er waren al 2 jongen dood gegaan en er was nog maar 1 over...hij piepte de helle tijd en de moeder had heen intresse in hem.
ik daarom heb ik hem mee genomen,mijn kleine stuart Lachen
ik moest hem om de 2 uur de fles geven en daarna ze buikje wrijven.
maar we hadden al lang door dat stuart niet hellemaal deugde hij was scheef en blind.
hij is nu groot en is een helle leuke lieve cavia geworden die het liefst de helle dag op schoot ligt.hij trekt echt hellemaal naar mensen toen en andere cavias vind hij niet zo supper Lachen
meneer is ook erg zinnig en wil alleen ze brok vla en wortel hapje hebben
voor de rest lust hij niks
vorige week is stuart geopereerd aan ze gebit hij had ze tanden hellemaal verkeerd in de mond en ze kiesje zijn getrokken.
alles is goed gegaan en stuart is nu hellemaal weer de oude Lachen

ook van stuart heb ik niet heel veel fotos op de pc....

Afbeelding
stuart paar dagen oud samen met mijn andere cavia

Afbeelding
stuart al weer wat ouder

Afbeelding
stuart nu

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:34

Wij hebben zelf een babyeendje opgevoed, hij/zij (was nog geel Nagelbijten / Gniffelen) ging gezellig mee in bad met ons. Helaas is hij/zij slechts 3/4 maand oud geworden: de vakantieoppas ging er op staan Nagelbijten / Gniffelen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:21

Onze dwergpincher was enigste pup ,dus de moeder gaf niet genoeg melk omdat die niet genoeg gestimuleerd werd door 1 pup.
Toen ze geboren werd woog ze 89 gram (nog geen ons !!) en de fokkers hebben haar ook met de hand groot gebracht.
Toen ze 9 weken weken oud was mochten we haar meenemen.
Het nadeel is dat ze niet heeft geleerd om met andere honden te spelen, ze vind hier niks aan en is zelfs vaak bang voor andere honden.
Een ander nadeel was dat ze een hele slechte eter was omdat ze nooit heeft hoeven vechten voor haar eten, ze had altijd tijd genoeg met haar brokken,en ik moest het gewoon na 5 minuten wegzetten en dan s'avonds of zelfs (als ze dan nog niet at ) de volgende dag weer proberen.
Gelukkig gaat dat nu voort goed.
Verder is ze een hele lieve gezellige hond die heel goed met mensen overweg kan.
Ik zal nog even kijken of ik een foto kan downloaden van haar.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:25

Dit is dus mijn dwergpincher Bora, ze is nu 4,5 jaar oud en weegt 4 kilo.

Afbeelding

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:34

Dier: 2 reeen
Hoe kom je aan je dier? Moeders had een auto-ongeluk gehad en de 2 kleintjes van 2 dagen oud werden gevonden
Hoe oud was die toen je hem kreeg? Jaar of 8 denk ik
Hoe heb je het groot gebracht? Eerst met de fles, daarna achter het huis een gigantische ren geplaatst met veel beschutting (bewust laten verwilderen dus). Na enige tijd lieten we de ren af en toe open, steeds vaker en langer totdat ze op een dag ineens weg waren. Mijn vader is ze ooit nog tegengekomen in het bos waar ze in een groep waren opgenomen. De rest vluchtte er snel vandoor, de "onze" bleven nog even 3 secondes kijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:45

ik heb een stokstaartje met een spuitje melk gevoerd, en later meelwormen leren eten.
ik was niet de enige verzorger, 's nachts voerde de eigenaar hem.
met was echt een heel lief diertje, hij maakte lieve geluidjes naar me, kroop tegen mn nek aan, dat soort dingen.
hoe het afgelopen is weet ik niet want ik ben toen verhuist.
er was ook een jonge ree, die ook de fles kreeg, en later gewoon voer, we deden ons best om te voorkomen dat ze teveel aan mensen zou wennen, dus ze liep in een hele grote ren, met muntjaks, en walibi's, en alleen om te voeren waren we bij haar, op het laatst kwam ze niet meer om melk, dus speende ze zichzelf als het ware gewoon af.
verder, ja lammetjes, maar dat is vrij veel voorkomend, bijvoorbeeld als een wit schaap twee lammeren krijgt, een witte en een zwarte, dan wordt de zwarte wel eens verstoten, dus die krijgt de fles.
wordt echt super tam, dat is wel heel leuk, altijd achter je aan lopen en mekkeren en als ze je ziet heel hard uit het land naar je toe rennen Lovers

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:49

Hoe kom je aan je dier? Mocht voor mijn verjaardag mijn fjordmerrie laten dekken
Hoe oud was die toen je hem kreeg? kreeg hem niet, werd dus geboren
Hoe heb je het groot gebracht? Poedermelk en een witte emmer. Helaas is zijn moeder 7 dagen na de geboorte overleden.
En natuurlijk wat is er zo speciaal aan hem? Ik heb de eerste dagen veel speciale momenten met hem gehad, hij liep mij overal achterna (deed hij nu nog) ging liggen met zijn hoofd in mijn schoot, hinnikt altijd en als hij een witte emmer ziet flipte hij een jaar later nog altijd voor melk. Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:04

Zo'n 7 jaar geleden vond mijn dochter op de stoep twee kleine vogeltjes die uit het nest waren gevallen. De ene was dood, de andere niet. Dus die kwam in huis. In een kartonnen doos in de badkamer en zo kwam Tweety bij ons wonen. Met een pincet en een pipetje werd hij gevoerd. Elke twee uur hoorde we vanuit de badkamer: twiet twiet! en dan had tie weer honger. Tweety werd een mooi vinkje en is uiteindelijk bij een kennis in de volieire gaan wonen. Tweety was zo tam dat hij niet meer losgelaten kon worden. Ook kon hij niet zelf zijn eten zoeken. Had tie niet geleerd. Later wel hoor.
Verder hebben we een aantal nestjes kittens opgevoed voor het plaatselijke dierenopvangcentrum. Mijn ervaringen waren hetzelfde als MissToseland: het grut zag mij als moeder. Nadat ze hun flesje hadden gehad werd er gespeeld (op mij!) en daarna vielen ze 1 voor 1 in slaap op mijn schoot. En dan kan het gebeuren dat je op de bank zit en je niet meer kan bewegen omdat je 6 kittens op schoot hebt liggen! Of als ik niet thuis was, waren ze aan het schreeuwen en niemand kreeg ze stil, totdat ik mijn neus om de deur stak en iets zei als; wat maken jullie een herrie en stil waren ze! Ooit hadden we een nestje en een van de kittens hadden we Piep genoemd. En als ik riep : Piepje, pieperdepiepje kwam die hard aangerend. En toen was tie 6 weken oud of zo. Mijn ervaring met kittens is wel dat als ze met de fles worden groot gebracht, ze veel meer op mensen gericht zijn, dan wanneer er nog een moederpoes bij is. Logisch, want als je ze met de fles moet voeren, heb je ze om de twee uur (ongeveer) in handen.