kat gevonden (vlooien etc.) wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

kat gevonden (vlooien etc.) wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:29

Zaterdagavond heb ik voor de trap bij ons thuis een klein katje geaaid. Even later bleek hij de trap opgekomen te zijn en zat voor mijn deur. (ca. 21.00u). Hij had het volgens mij koud, maar ja zeker weten deed ik het niet.

Ik heb hem laten zitten en geen eten etc. gegeven. Om ca. 1.00uur zat hij er nog en heb ik een oude krabpaal met zo'n inkruipstuk buiten gezet tegen de kou.
's Ochtends bleef hij zitten en ik zei nog tegen mijn vriend dat hij wrs. wel weg zou gaan als hij honger kreeg.

Om 11.00uur heb ik de politie gebeld en hem binnen gehaald.
Hij liep een rondje door huis, keek eens om zich heen en ging slapen...

Ik heb nog 2 rode katers en het ging wonderwel goed. Geen dikke vriendschap, maar ook geen aanvallen.

Ze hebben nu nog steeds niet gebeld en als niemand hem komt halen mag hij blijven. (hij gaat dan bij een vriendin wonen als ze haar huis heeft)

Maar: hij heeft vlooien en ik vermoed ook wormen. En hij is niet gecastreerd. Volgens mij is hij hier wel oud genoeg voor.
Wat is redelijk om het een en anderte doe??
Vlooienband geef ik hen sowieso om en als hij blijft wil ik hem ook even na laten kijken door een dierenarts.
Ik heb geen zin in sproeiende katers, maar wanneer kan ik hem met goed fatsoen castreren(als de dierenarts hemoud genoeg vind)??

Alshet asiel open is bel ik hun ook nog even, maar ben benieuwd wat jullie er van vinden.

mirre

Re: kat gevonden (vlooien etc.) wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:54

Tegen de vlooien zou ik geen vlooienbandje doen, maar liever een pipetje met vlooienspul. Dit is wel vrij prijzig, maar helpt erg goed (let wel op dat je spul neemt voor het aantal kg dat de kat is).
Je hebt stronghold, dit is ook tegen wormen en frontline, dat is alleen tegen vlooien en niet tegen wormen, dan zou je nog een apart ontwormingsmiddel erbij moeten geven.
Je kan hem ook opgeven bij amivedi, zij registreren vermiste en gevonden dieren.
Castreren kan met zo'n 6/7 maanden.
Goed dat je het diertje hebt opgevangen!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:57

Ja, maar hij is nog niet zo oud denk ik, zo'n 5 á 6 maanden (mogen die druppels dan al) en als het baasje hem nog komt halen heb ik een flinke investering gedaan. Dat geeft niet, als hij blijft.
Mijn vraag is meer wat is een redelijke termijn om een dier te laten zien door een dierenarts/castreren voor het geval ze hem nog komen halen???

Amivedi hier neemt nooit op.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:59

ja hoor, dan mogen die druppels al, je hebt namelijk ook druppels voor kittens en ik weet niet vanaf wanneer je met de volwassen druppels kunt beginnen, dat zou je dan ff moeten vragen bij de dierenarts/dierenwinkel.
Ik zou dat ind. pas doen als je zeker weet dat hij blijft.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:59

Let op met het geven van druppels, banden e.d, er zijn ook goede vlooienshampoo´s ook voor de allerkleinste *LOL*
Ik zou hem nog niet castreren, dadelijk reageert de rechtmatige eigenaar en dan zit diegene ermee te kijken... als het zeker is dat je hem mag houden kun je het nog altijd doen...

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:02

ik zou hem wassen met een vlooienshampoo, en gelijk goed ontwormen. wormen en vlooien gaan altijd samen. als je nu een pipettje alleen geeft, dan kunnen die nog levende vlooien wegspringen, vandaar dat ik hem even zo wassen. Dit doen we in de trimsalon ook altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:02

Heb je de kat gevoerd?

Ik zeg dit maar even want als je namelijk twee weken voor de kat zorgt ben je wettelijk gezien de eigenaar.

Uit je verhala kon ik niet echt duidelijk opmaken of je hem wel of niet wilde houden.
Ik zou in elk geval bij het plaatselijke asiel even doorgeven dat je zo en zo'n kat hebt gevonden.
Na twee weken ben jij dan de eigenaar..

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:05

heb je al op marktplaats gekeken bij vermiste dieren?
uit je verhaal maak ik wel op dat het wel een kater is die gewent is aan mensen, aangezien wij hier in de wijk een hoop zwerfkatten hebben die echt als de dood zijn voor mensen.
Als je echt kan uitsluiten dat de eigenaar het beestje komt ophalen, ik denk dat je dit na 3 a 4 weken wel kunt uitsluiten, kun je hem wel laten castreren.

In ieder geval heel goed dat je hem hebt opgevangen.
Je kunt in ieder geval wel naar de dierenarts gaan om hem te laten onderzoeken als het beestje nog niet oud genoeg is, kun je hem later nog laten castreren.

groetjes,
Leonie

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:07

Eenmaal binnen heb ik hem wel eten gegeven natuurlijk. En hij mag blijven tot ca. mei. Dan krijgt een vriendin de sleutel van haar huis en dan mag hij bij haar wonen. Mijn vriend wil hem ook houden.
Dus dierenartskosten etc. zijn voor mij het probleem niet.

Ik denk dat ik hem nu toch maar ga ontvlooien en ontwormen. Heb er tenslotte 2 schone katten bij zitten en als die 2 weken klopt hem dan naar de dierenarts brengen en laten castreren.
2 weken valt wel mee.

Ik hoop natuurlijk wel dat hij nog opgehaald wordt, maar hij is nu al anderhalve dag minstens niet thuis geweest en ze zouden hem nu toch wel moeten missen.

Hij is trouwens gruwelijk lief en netjes.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:29

het is nu echt de tijd van het jaar een vlooienplaag. Dus ik zou hem goed ontwormen en ontvlooien en even naar de DA gaan

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:34

Bedankt allemaal.
Heb hem ondertussen gemeld bij het asiel.
Het is inderdaad 2 weken. En dan mag je hem houden.
Ik ga hem straks als de winkels open zijn ontwormen en ontvlooien en doe mijn eigen katten dan ook maar even preventief. Volgens de mwvrouw van het asiel loop ik kans dat de eigenaar de kosten niet wil vergoeden, maar als mijn katten vlooien en wormen krijgen ben ik het ook kwijt. Mocht hij niet opgehaald worden gaat hij over 2 weken naar de dierenarts.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:37

Ik zou iig nog een paar keer proberen om Amivedi te bellen.. want die kunnen je misschien helpen de rechtmatige eigenaar te vinden.
Als er niet opgenomen wordt gewoon nog een keer proberen, savonds of wat dan ook.. Mijn moeder werkt ook voor Amivedi (regio den bosch) en dat is gewoon in de thuissituatie dus als iemand net boodschappen is doen bv, dan wordt er niet opgenomen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:39

Heb een tijd terug een katje gevonden.

Heb hem een dag of wat gehouden (wel aangemeld bij asiel en amivedi) en toen naar het asiel gebracht.

Na ruim een week werd ik gebeld door de eigenares die mijn briefje bij de dierenwinkel had gezien. Kat was toen net naar het asiel gebracht.

Je zou toch denken dat ze eerder actie ondernemen maar volgens haar had ze het asiel al direct gebeld maar hadden ze toen gezegd dat er geen katje gevonden was.

Bij ons werkt amivedi nog het best om je kat terug te vinden/eigenaar op te sporen. Heb ik zelf goede ervaringen mee. Als je belt krijg je bijna altijd het antwoordapparaat en dan wordt je binnen een paar uur teruggebeld.

Conclusie het kan dus best langer dan een week duren voordat de eigenaar zich meld. Zou dus niet te snel laten castreren.
Vlooien en women wel gelijk behandelen. Voordat je het weet heb je een vlooienplaag in huis en hebben je eigen katten ook wormen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:40

Afbeelding
Dit is hem. De linkse. Haha! Haha! Haha!

Ik heb al op 6 verschillende dagen/tijdstippen gebeld. Hij staat gemeld bij politie en asiel. ik zal het nog één keer bij amivedi proberen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:42

raket schreef:
Afbeelding
Dit is hem. De linkse. Haha! Haha! Haha!

Ik heb al op 6 verschillende dagen/tijdstippen gebeld. Hij staat gemeld bij politie en asiel. ik zal het nog één keer bij amivedi proberen.

Oh ik vind die rechtse ook wel leuk Knipoog

@Wuis: Is die 2-weken regel echt zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:48

Ja dat is echt zo. Daarom zitten ze in een asiel ook eerst twee weken in quarantaine. Dan kan de eigenaar ze nog komen ophalen. Daarna zijn ze plaatsbaar.

De dierenambulance wordt vaak gebeld door mensen die een 'zwerfkat' rond hebben lopen. In de zomer is het allemaal leuk en aardig en geven we hem maar eten, maar nu wordt het kouder en dan moeten ze er vanaf. Maar ze hebben er wel anderhalve maand voor gezorgd. Dus is het geen zwerfkat meer maar hun eigen kat. Als ze hem kwijt willen moeten ze afstandkosten betalen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:49

Wuis schreef:
Ja dat is echt zo. Daarom zitten ze in een asiel ook eerst twee weken in quarantaine. Dan kan de eigenaar ze nog komen ophalen. Daarna zijn ze plaatsbaar.

De dierenambulance wordt vaak gebeld door mensen die een 'zwerfkat' rond hebben lopen. In de zomer is het allemaal leuk en aardig en geven we hem maar eten, maar nu wordt het kouder en dan moeten ze er vanaf. Maar ze hebben er wel anderhalve maand voor gezorgd. Dus is het geen zwerfkat meer maar hun eigen kat. Als ze hem kwijt willen moeten ze afstandkosten betalen.

Dat leek mij idd ook de keerzijde van de medaille...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:51

Ik ga er nog maar even van uit dat er een lief schattig meisje op hem zit te wachten en dat hij nog opgehaald wordt.
Anders dan is hij over 2 weken van mij,dan ben ik toevallig weer vrij en dan zal ik hem eens laten nakijken door de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:51

Maar je wilt niet weten hoe kwaad iedereen wordt als je dat zegt. Knipoog
Het is logisch dat een kat bij je blijft als je hem eten geeft.
'Ja amar hij zag er zo zielig uit!'. Dat kan wel zijn, maar als je hem eten geeft weet je in ieder geval zeker dat hij blijft en z'n eventuele eigen huis niet weer terug gaat zoeken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:57

Dat hij zijn oude huis niet weer gaat opzoeken wil nog niet zeggen dat hij van jou is. Toen ik het katje dat ik gevonden had naar het asiel ging brengen hebben ze het echt niet over een twee weken regeling gehad. Ook na die 2 weken mag je hem nog naar het asiel brengen.

Denk ook wel dat de eigenaar na die twee weken zijn dier nog wel kan opeisen. In normale omstandigheden is het natuurlijk erg vreemd dat je pas na twee weken reageert maar je zal maar op vakantie zijn en je kat bij een verzorger achterlaten die niet zoveel moeite blijkt te doen als de kat is ontsnapt. Dan kan het toch niet zo zijn dat je dan na je vakantie te horen krijgt sorry je kat is wel gevonden maar je krijgt hem niet terug.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:01

Volgens het asiel niet. Maar hij kan hem wel terug krijgen. Maar over 2 weken wordt hij gecastreerd, ik heb geen zin in 3 sproeiende katers (heb er zelf al 2, sproeien niet). Ik zal de balletjes op sterk water laten zetten zodat de kat compleet blijft.
Als hij na 2 weken komt moet hij dan wel de dierenartskosten betalen. Als ze nu komen niet. Tenslotte hebben ze er niet om gevraagd of ik hen kat wil ontvlooien en ontwormen. En is het ook uit bescherming voor mijn eigen katten.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:59

Bij het asiel is het 2 weken.
Wanneer je zelf een kat gevonden hebt of iets, dan is het volgensmij 1 jaar, tot een jaar kan de eigenaar de kat terugeisen.