katten oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

katten oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 13:15

Wie o wie kan mij helpen.
Ik heb 3 katten, 1 moeder en een zoon en dochter daarvan.
Ik had eerst een oude kat en de moeder poes, toen was alles goed. Moeder poes kregen we toen ze 1 jaar oud was en ontsnapte voor we haar konden laten stelleriseren. Gevolg was 4 kleine poesjes, erg leuk allemaal, 2 kleintjes konden we een goed huis voor vinden en de andere 2 nier dus die hebben we zelf gehouden, tot zover nix aan de hand.
Maar nu komt het. We lieten moederpoes steleriseren en daana blies en gromde ze naar alles wat in de buurt kwam. Ook naar de kleintjes die toen nog respect voor de hadden. Toen ging helaas onze oude poes dood. Hadden ze volgens mij weinig mee van doen. Toen de kleintjes ongevver 7 maanden waren hebben we ze ook laten helpen (kater en poes) en vanaf toen is het misgegaan. De kater is heel dominant, zodra die ze moeder of zus ziet jaagt ie ze met een hoop geblaas en gegrom weg. Poesje jaagt alleen moederpoes weg. Moederpoes blaast gromt en slaat naar de andere en is nu zo bang dat ze niet meer in huis durft te komen, en als ze dat al wel doet sluipt ze echt en blaast wat om zich heen voor het geval dat ze 1 van de andere mocht tegenkomen.
Dit is dus geen fijne situatie.
Wie o wie kan mij helpen met dit probleem, ik heb al geprobeert om moeder poes binnen te halen en de andere naar buiten te doen maar dan nog blaast en gromt ze om zich heen.
Ze komt van een boerdeij en was dus geen mensen gewend en erg schuw. Dit ging opzich verder erg goed met mesnen wennen toet ze goholpen werden.
Zo ik hoop dat jullie er iets van snappen en mij kunnen helpen.
Alvast bedankt.

SummerRemedy

Re: katten oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:20

Ik zou het niet weten, wij hebben ook een moederpoes en een zoon ervan, en de moeder blaast en gromt ook steeds naar hem, maar de moeder is heel erg een buitenpoes en de zoon heel erg een binnenkat, dus komen ze elkaar niet vaak tegen. Ik denk eigenlijk dat de enige oplossing is ze uit elkaar halen..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 13:37

Maarja je katten wegdoen...
Moederpoes is al zo bag dus die kun je het niet aandoen weer een ander huis te geven en die andere 2 zijn verder fijne en lieve huiskatten. Ik heb er wel eens over gedacht hoor maar ik weet het niet, het is allebij zielig
Thanx voor je reactie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:40

is t geen hormonenkwestie door het stereliseren?
vraag anders de dierenarts es wat die daarvan denkt?
met eventueel een hormoonprik zou t misschien over kunnen gaan?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:51

hmm... het kan zijn dat het weinig zin heeft, maar is een her-introductie geen oplossing?

Dan moet je wel in staat zijn van ze eerst 14 dagen compleet van elkaar af te zonderen...
Dus elke kat in een andere kamer, en als je met de ene geknuffelt hebt, je handen wassen voor je aan een andere komt, zodat ze absoluut geen geur meer vinden van de ander.
Daarna gewoon weer knuffelen en je handen niet wassen (na een week of 14 dagen) zodat iedere kat de geur van de andere ook krijgt.
Dan twee katten in een kooitje en ze bij elkaar in de kamer zetten zodat ze elkaar kunnen zien. Als ze gewoon op hun gemak eten, deurtje open en ze 'laten kennismaken'. Als dit goed gaat, 1 van de katten de kamer uit, de andere in zijn kooitje en de derde erbij halen in zijn kooitje. Opnieuw hetzelfde doen, tot elke kat even 'kennis' heeft gemaakt met de twee andere.
Dan alledrie in een kooitje en in dezelfde kamer. Eten ze vlotjes, deurtjes open en bij elkaar laten.
Met een beetje geluk zullen ze elkaar dan gaan aanvaarden. Ze zullen geen beste maatjes zijn, maar ze zullen elkaar niet meer naar de keel vliegen.

Ik weet natuurlijk niet of dit gaat werken in jouw situatie, aangezien er familie-banden zijn. Maar misschien lukt het.

Anders bestaat er ook een soort katten-feromonen-parfum die er voor zorgt dat katten zich op hun gemak voelen (zelf ruik je het niet). Dit kan je zeker krijgen bij je dierenarts. Je moet eens vragen naar 'Feliway' of 'Felifriend' Ik weet nu niet meer precies welk middel welke werking heeft, maar je dierenarts zal dit wel weten.
Dan moet je gewoon dit aparaatje in het stopcontact steken en met een beetje geluk ben je binnen de kortste keren van je kattenoorlog verlost.

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:23

Ik vrees dat er niet veel aan te doen is. Het gebeurt zeer vaak dat de moeder poes de kater zoon afstoot en niet meer in de buurt wil hebben. Het komt veel voor (het kan soms goed gaan hè!!). Misschien kan je een gedragstherapeut vragen te helpen ofzo, maar ik wilde gewoon laten weten dat het in zulke situatie wel vaker voorkomt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:10

Ik denk zelf eerlijk gezegd niet dat een herintroductie zin heeft, omdat ze elkaar wel herinneren na 2 weken. Het zou kunnen natuurlijk, maar ik denk het niet. Dan lijkt zo'n parfum een betere oplossing Ja Het is idd wel vervelend om een paar van je katten weg te moeten doen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 20:22

Ik ga van de week dat luchtje ff halen bij DA.
Heb er ook al aan zitten te denken om naar een homeopaat te gaan, baat het niet dan schaad het niet.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:46

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:47

thanx rosita

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:07

In het dierenleven zijn vrouwtjes altijd dominanter.
Sterilliseer je vrouwtjes; maak je ze NOG dominanter. Dit is het geval bij jouw kat (idd een hormonenkwestie dus).

(in tegenstelling tot: mannetjes zijn recesief, castreer je mannetjes; worden ze nog recessiever)

Ik weet zo geen goeie/leuke oplossing...je zou de andere poezen ook kunnen laten steriliseren, maar dat lijkt me geen goed idee. Dan zet je ze qua dominantie op 1 lijn en krijg je alleen maar meer gevechten.

Een oplossing zou kunnen zijn: De dominanste kat weg doen. Maar dat is natuurlijk nooit iets wat je wilt......

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:22

Zidaantje schreef:
In het dierenleven zijn vrouwtjes altijd dominanter.
Sterilliseer je vrouwtjes; maak je ze NOG dominanter. Dit is het geval bij jouw kat (idd een hormonenkwestie dus).

(in tegenstelling tot: mannetjes zijn recesief, castreer je mannetjes; worden ze nog recessiever)

Ik weet zo geen goeie/leuke oplossing...je zou de andere poezen ook kunnen laten steriliseren, maar dat lijkt me geen goed idee. Dan zet je ze qua dominantie op 1 lijn en krijg je alleen maar meer gevechten.

Een oplossing zou kunnen zijn: De dominanste kat weg doen. Maar dat is natuurlijk nooit iets wat je wilt......

Ze zijn allemaal geholpen, we willen geen kleintjes omdat we er geen goed huis meer voor kunnen vinden.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:05

Dat betekend dat ze qua dominantie zich erg op 1 lijn bevinden...gevechten dus...

Erg jammer...nu heb je contstant heibel in de tent...en waarschijnlijk is de enige oplossing, er een weg doen. Maar dat wil je niet... Je zou een kattengedragstherapeute langs kunnen laten komen...

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 13:00

Maar het probleem licht niet echt bij 1 kat, ze blazen en grommen en slaan alle 3 naar elkaar, maakt niet uit wie wei tegenkomt, als ze elkaar zien moet er gevochten worden, hoewel de twee kleintjes nu soms wel eens op dezelfde bank kunnen liggen zonder elkaar in de haren te vliegen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:59

Mijn katten doen dus precies hetezelfde! Ik heb dan alleen een moeder en 2 dochters. Houd dit ook even in de gaten.