cavia en nacose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

cavia en nacose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:54

mijn cavia zij kiezen groeien de verkeerde kant op,en nu moet hij vanmidag onder nacose om ze te laten trekken.
nacose is voor een cavia heel slecht,vaak worden ze niet meer wakker van de nacose....

ik wil graag weten wie zijn cavia een x onder nacose is geweest en of die het overleeft heeft of niet...

doerakje

Re: cavia en nacose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:03

narcose denk ik dat je bedoelt.. en ja die van ons heeft het overleeft.. gaat vakker goed als fout.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:06

Ik heb zelf geen cavia's ofzo, maar ben al wel aanwezig geweest bij een operatie van een cavia. Die is toch een tijdje onder zeil geweest (tumor in z'n buik) en er goed doorgekomen. Tis wel heel belangrijk om de beestjes warm te houden. Want omdat ze zo klein zijn, koelen ze heel snel af wanneer ze onder narcose zijn. (Bij die cavia met die tumor was dat eventjes een probleempje. Hij was lichtjes onderkoeld. Hij was nochtans geopereerd op een verwarmd matje en toen hij dicht was ging hij meteen onder de lamp)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:07

doerakje schreef:
narcose denk ik dat je bedoelt.. en ja die van ons heeft het overleeft.. gaat vakker goed als fout.

gelukkig maar,hoop zo dat hij het overleeft,maar hij is al erg verzwakt.
ben eerst namelijk bij een dierenarts geweest die niks kon vinden bij hem.nu pas is er gevonden wat hij had en we zijn dan al zo 2a3 maand verder....
hoop zo dat hij het overleeft....

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:24

narcose hoeft geen groot risico te zijn mits goed toegepast door de dierenarts. Veel dierenartsen volgen geen bijscholing voor knaagdieren want er komen vooral veel honden en katten. Zorg dus dat je een goede dierenarts vind. Deze kan het beste een gas narcose kiezen voor een cavia (is veiliger). Na de narcose de cavia goed warm houden en als hij zelf nog niet eet bijvoeren, met een spuitje met voer wat je krijgt van de dierenarts (evt olvarit eerste hapje in wortel smaak als je niks krijgt). Vraag ook om pijnstillers (bv carprofen), want ook al herstelt hij er niet van doordat hij zich beter voelt zal hij eerder gaan eten en dus ook eerder opknappen. Sterkte, hoop dat je er wat aan hebt, mocht je nog andere vragen hebben mag je ook pm en ik heb het al vaker meegemaakt.

Ow dit is misschien ook nog wel even handig om te lezen:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... hesie.html

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:30

mystery1980 schreef:
narcose hoeft geen groot risico te zijn mits goed toegepast door de dierenarts. Veel dierenartsen volgen geen bijscholing voor knaagdieren want er komen vooral veel honden en katten. Zorg dus dat je een goede dierenarts vind. Deze kan het beste een gas narcose kiezen voor een cavia (is veiliger). Na de narcose de cavia goed warm houden en als hij zelf nog niet eet bijvoeren, met een spuitje met voer wat je krijgt van de dierenarts (evt olvarit eerste hapje in wortel smaak als je niks krijgt). Vraag ook om pijnstillers (bv carprofen), want ook al herstelt hij er niet van doordat hij zich beter voelt zal hij eerder gaan eten en dus ook eerder opknappen. Sterkte, hoop dat je er wat aan hebt, mocht je nog andere vragen hebben mag je ook pm en ik heb het al vaker meegemaakt.

haha wat toevallig dat krijgt hij nu ook al Lachen
deze dierenarts heeft wel verstand van cavias,de vorige dierenarts niet die zei het zal wel een erfelijke afwijking zijn...heb me cavia met de fles grootgebracht en hij is niet hellemaal goed blind en wat scheef.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:32

hij komt trouwens wel op zo warmte matje,heb ff gevraagt Bloos

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:42

niet alleen tijdens de operatie moet hij warm gehouden worden, maar ook als hij straks naar huis mag. Ik deed vaak een warme lamp boven de kooi hangen of als je die niet hebt een kruikje maken en naast hem leggen.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 17-11-06 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:44

mystery1980 schreef:
niet alleen tijdens de operatie moet hij warm gehouden worden, maar ook als hij straks naar huis mag. Ik deed vaak een warme lamp boven de kooij hangen of als je die niet hebt een kruikje maken en naast hem leggen.

okej bedankt

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:54

mijn beertjes cavia is gecastreerd(is wel iets anders maar oke) .. tja wel een verhoogt risico.
Maar hij heeft het overleeft en is nu erg gelukkig Lachen
de dierenartsen houden hem echt wel in de gaten Lachen veel sterkte

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:49

heb stuart net weer opgehaalt,alles is goed gegaan maar is alleen nog wat slaperig Lachen

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:50

mystery1980 schreef:
Deze kan het beste een gas narcose kiezen voor een cavia (is veiliger).

Gaskapje gaat een beetje lastig als de kiezen getrokken moeten worden. Knipoog

Maar fijn dat het goed gegaan is, het gaat ook meestal wel goed hoor. Lachen
Ook al is het vaak even spannend, leg m maar lekker in de watten. Knipoog

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:06

XxSultanxX schreef:
heb stuart net weer opgehaalt,alles is goed gegaan maar is alleen nog wat slaperig Lachen

GOed nieuws Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:46

_Mars_ schreef:
XxSultanxX schreef:

GOed nieuws Lachen

jaaah Lachen hij is nu weer hellemaal de oude al Lachen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 01:06

Lindy schreef:
mystery1980 schreef:
Deze kan het beste een gas narcose kiezen voor een cavia (is veiliger).

Gaskapje gaat een beetje lastig als de kiezen getrokken moeten worden. Knipoog

Maar fijn dat het goed gegaan is, het gaat ook meestal wel goed hoor. Lachen
Ook al is het vaak even spannend, leg m maar lekker in de watten. Knipoog

Oei ja niet bij nagedacht, weet eigenlijk niet of dat dat gaat. Weet wel dat ze met een slangetje de keel in kunnen voor zuurstof en gas, misschien kunnen ze dan nog tegelijkertijd bij de kiezen. Kan ook zijn idd dat ze dan te weinig ruimte hebben, ga het eens navragen, of weet jij het zeker lindy?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:33

op zich kan je bij een geintubeerd dier wel de tanden doen, maar ik weet niet eens of er tubes zijn die klein genoeg zijn voor een cavia en ik denk ook dat je dan wel heel weinig ruimte overhoudt. Domitor met ketamine gaat ook prima met kleine knagers, het belangrijkste is idd om het beestje warm te houden.