Ervaringen clickertraining katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen clickertraining katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:55

Vandaag weer een gastles trainen dieren.. En ik vind clickertraining toch best wel interessant! Nu leek het mij wel een uitdaging om dit te proberen met katten. Dat zal wel moeilijk zijn gezien het feit dat katten van nature niet zo slaafs zijn als honden en het niet echt in hun instinct zit om dingen te leren.
Toch lijkt het mij erg interessant. Gewoon wat kleine dingen.
Er blijkt een engelstalig forum over te zijn en die wil ik zeker nog gaan lezen. Maar misschien zijn hier ook wel mensen die het geprobeerd hebben of doen.

_Rianne_

Re: Ervaringen clickertraining katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:57

Ik heb het gedaan met mijn Moortje en ben langzaam bezig met Joey ook, maar die snapt er niet zo heel veel van. Ik heb moor zo in een week leren komen op commando. een week of twee later kende hij het zit...! Is erg leuk om te doen, maar je hebt wel heel veel geduld nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:01

Ik ben gelukkig in het bezit van veel geduld. Haha!

Nu komt mijn kat zowieso naar me toe als ik haar naam roep. Maar dingen als zitten ofzo is ook wel leuk (en in sommige gevallen misschien zelfs handig).

Wat ben jij nog meer van plan ze te gaan leren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:02

Volgens mij zwerven er ergens over het internet ook filmpjes van behendigheid met katten, dus het zal best kunnen. Het lijkt mij alleen veel moeilijker om de motivatie te behouden bij een kat, ookal werk je met voer.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:05

Wuis schreef:
Ik ben gelukkig in het bezit van veel geduld. Haha!

Nu komt mijn kat zowieso naar me toe als ik haar naam roep. Maar dingen als zitten ofzo is ook wel leuk (en in sommige gevallen misschien zelfs handig).

Wat ben jij nog meer van plan ze te gaan leren?

Ik wil moor heel graag aanleren te gaan liggen, maar dat wil hij absoluut niet... en pootje geven, maar dan zónder nagels Knipoog
Ooit heb ik moor zover gehad dat hij zit en wacht deed, net als de hond, maar dat is nog niet echt betrouwbaar als oefening. Ik train trowuens nu niet steeds meer met click, omdat Bonnie (de hond) dat kent en steeds denkt dat zij dan de beloning krijgt.. ik heb er een woord aangekoppeld; "Good boy!" en daar reageert hij nu op.

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:11

Ik heb mijn kat gewoon met snoepjes getraind, elke keer als ze iets goed deed kreeg ze een snoepje. Ze kan inmiddels zitten op commando, pootjes geven op commando (zonder nagels Tong uitsteken), Ze kan een rondje draaien op commando maar dan nog wel met behulp van mijn hand om aan te geven wat ze moet doen en ze kan omhoog komen op commando. En ze komt natuurlijk wanneer ik haar roep. Ik ben nu bezig om haar ''blijf'' te leren. We hadden vroeger nog een kat en die kon ook nog ''af'' op commando.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:16

Ik heb mijn kat getraind op arrogant kijken, ze reageert eigenlijk op alle commando's daarmee Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:29

Ik train mijn kat ook gewoon met snoepjes. Werkt het best bij ons. De onze kan daarmee inmiddels:

-komen
-zitten
-draaien
-zwaaien met pootje
-high five
-blijven op de poef
-springen van stoel naar stoel

Zo nu en dan laten we het snoepje weg, dan kijkt ze echt van "waar is dan dat snoepje? " haha

Ik zou het eigenlijk niet goed weten hoe katten reageren op de clicker, ze zullen het zeker wel begrijpen, maar ik denk dat het voor honden (die net iets meer gericht zijn op de baas dan op beloning) makkelijker is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:36

ik clicker met de katten van mijn vriend... Haha!

de een is er gevoeliger voor als de ander, en de een is ook wat sneller van begrip... Lachen

Ze kunnen apporteren, zit, pootjes geven, High Five, ... Haha!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:39

Wat leuk zeg, dat wil ik mijn katten ook aanleren.
Waar kan je zo'n clicker halen dan?

mijn jongste kat kan trouwens wel apporteren. Ik had gehoord dat maine coons daar goed in zijn. Als ik een muisje of ander speeltje weg gooi, komt ze die 9 van de 10 keer terug brengen. De 10e keer gaat ze zo op in het spelen dat ze het vergeet, of ze komt zonder speeltje terug. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:04

@Samantha; Je kunt een clicker bij vrijwel alle dierenwinkels wel krijgen.

Wat ons nog nadrukkelijk uitgelegd is en wat in dit topic ook weer naar boven komt is het lokken met snoepjes. Je bent je kat in feite niks aan het leren maar alleen aan het lokken.

Ik kan mijn kat ook van stoel naar stoel lokken met een snoeje en hier een commando bij zeggen. Maar zeg je alleen een commando en laat je het snope weg dan doen ze het niet meer. Je hebt je kat dus alleen maar zitten lokken en hebt hem niks geleerd. Knipoog

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:08

Ok, zal eens kijken.
Dat over die snoepjes is inderdaad waar.
Mijn kat heb ik ook min of meer aangeleerd bij me op schoot te springen als ze een snoepje krijgt.
Dus als ik het laatje opentrek waar de snoepjes inzitten, zit ze meteen op schoot. Maar als die snoepjes daar niet zouden liggen doet ze het vast niet. Tong uitsteken

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:09

Ik werk niet met clicker maar commando's beginnen met hun naam -- zijn ze direct attent -- en dan de commando voor de actie. De dames zijn 10 jaar en de heer is 3 jaar oud. Zit, poot, staan, volg, op en komen is geen probleem. Wel willen ze alleen werken voor een beloning, ik gebruik blikvoer op een sate prikker *LOL* Ik maak vooral gebruik van wat ze aanbieden, meestal is 2 a 3x herhalen voldoende om het ze aan te leren.

Overigens kennen ze de commando's dondergoed, ze proberen er namelijk ook mee te bedelen *LOL*
en ik gebruik het commando zit ook om de poes af te leren aan de deur te krabben als ze eruit wil, als ze 'zit' doe ik de deur open.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:22

Die twee van mij (oudere boederijdames) gaan gewoon naar me zitten staren alsof ik een marsmannetje ben als ik ze iets wil leren, alleen de term 'eten' begrijpen ze heel goed Clown . Maar in Rusland , geloof ik, is een heel kattenccircus. Heb er wel eens stukjes van op tv gezien, dat was echt knap wat ze die katten allemaal geleerd hadden. En dan ging het dus niet om leeuwen en panters, maar echt om huiskatten Ja .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:35

Heb ooit mijn kat ook wat willen leren, verder dan: kom hier, ben ik nooit gekomen Clown

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:38

Ooit een poging gedaan bij mijn katten, maar het is bij hen niet zo'n succes. Er zijn zo wie zo weinig snoepjes die ze lekker genoeg vinden om voor te werken. Verder duurt het al snel te lang voor een kat. Bovendien zijn ze te eigenzinnig en gaan ze liever hun eigen gang.
Als ze iets willen doen ze het wel uit zichzelf. Zo apporteer 1 van mijn katten een balletje. Maar alleen op eigen intiatief en als ik boven achter mijn pc zit.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:20

Als wij geen snoepje bij hebben, doet ze wel degelijk wat wij vragen, maar dan moet je met een vinger wijzen alsof je er wel één vasthebt. Dan foppen we ze eigenlijk Lachen
Onze is een halve maine-coon en apporteren doet ze idd ook als ze in een goede bui is. Dan brengt ze dat muisje eindeloos terug Lachen Wel lief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:35

AstraGirlie schreef:
Als wij geen snoepje bij hebben, doet ze wel degelijk wat wij vragen, maar dan moet je met een vinger wijzen alsof je er wel één vasthebt. Dan foppen we ze eigenlijk Lachen

Precies, lokken dus. Knipoog

Als jij aan de andere kant van de kamer zit als je kat en je geeft een commando dan zal hij het niet opvolgen. Het rusultaat van lokken. Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:43

Inderdaad. Komen zal ze wel, maar owee als ze ziets dat je niets bij je hebt... Lachen

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:20

Ik ben met Joey ook weer aan de slag gegaan, m,aar hij is bang voor het geluid van de click. ik heb hem dus als "goedzo"signaal nu "yes" aangeleerd (ben ik nog mee bezig dat te conditioneren) en dat gaat redelijk! Al vindt Moor dat maar stom :p

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:23

mijn vriend heeft een videoband gezien op school over katten die behendigheid konden. dus ik denk dat je ze wel veel kan leren met veel geduld

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:27

Smeejj schreef:
Ik heb mijn kat getraind op arrogant kijken, ze reageert eigenlijk op alle commando's daarmee Ja

Haha!

Mijne kent dr wel een paar, zit, blijven, dingen met zn pootje aanpakken en kusjes geven. Hij leert erg snel. Zitten heeft ie binnen 5 min geleerd. kont naar beneden drukken en een snoepje dr in duwen dit een aantal keer herhalen en tadaa het ging vanzelf Haha!
Jammer dat ik geen filmpjes kan maken want het is echt een leuk gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:30

moet je op die clicker drukken als die het goed of als die het fout doet ?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:50

Olifant schreef:
moet je op die clicker drukken als die het goed of als die het fout doet ?

Je moet klikken als beloning, dus als hij het goed doet.
Maar je moet eerst de clicker aan leren.

click en geef de kat meteen iets lekkers. herhaal dit een aantal keren, zonder dat het dier er iets voor moet doen.
als je denkt dat hij het heeft begrepen dan klik je, maar geef je neit gelijk iets lekkers. kijkt het dier je verwachtingsvol aan waar het snoepje blijft... dan heeft hij het begrepen! dan kun je verder.