Hond-Kat samenleven, info gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hond-Kat samenleven, info gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:43

Hallo bokkers!

Vroeger, toen ik nog een heel lief klein meisje was Haha! hadden we een hond EN kat, dit ging prima omdat de kat toch altijd buiten was. Uiteindelijk hebben we de kat weggedaan, naar een boerderij. Omdat het niet echt gunstig in onze buurt was, zo'n buitenkat. De hond is immiddels 8 jaar geleden overleden. We hebben nu al 2 jaar een andere hond, een teefje van 3 jaar. Ontzettend liefe en leuke hond! Ja Het is een kruising van een Golden Retriever en een Witte Herder. Ze heeft wel energie, maar dat kan ze ook weer kwijtraken omdat we op een hele korte loop-afstand van een bosje en het buitengebied wonen. Ze hoeft met het uitlaten eigenlijk nooit aan de riem, en kan gewoon de hele tijd lekker in het bosje en in zo'n 'verlaten' weiland rennen en spelen met andere honden. Ook zijn er enkele speciale 'speel' weides voor de honden. Genoeg ruimte dus! Maar goed, ze wil gewoon met alle honden spelen, en jaagt katten en poesen hier in de buurt letterlijk en figuurlijk de boom in.

Daar hebben we het probleem

Omdat ze dus die katten en poesen hier de boom in jaagd, willen me ouders geen kitten. Onze buurt is niet echt "kat vriendelijk". En onze vorige kat werdt dan ook niet gewaardeerd. Er lopen hier zat katten/poesen rond, maar me ouders willen liever zelf geen kat/poes meer wegens de nare-ervaringen met de buurt-bewoners. Wij zijn trouwens zelf wel echte dierenliefhebbers Ja. Maar goed, de vorige kat van ons was echt zo'n buitenkat en dat is ook de reden waarom we hem weer terug hebben gedaan naar een boerderij (hadden hem ook gekregen van iemand). Nu wil ik zelf héél graag een kitten, niet omdat ze zo klein en schattig zijn (ja ook wel) maar omdat ik het gewoon erg leuk vind om zo'n diertje te hebben en op te zien groeien! Ik realiseer me ook goed dat ze niet altijd zo klein en schattig zijn (en blijven).. Knipoog.

De vraag

Nu is mijn vraag naar jullie wat jullie me aan raden, een kat of een poes? En wat zijn jullie ervaringen?
Dus een kat/poes bij een hond, en vooral hoe jullie dat hebben gedaan.. als je eerder de hond had dan de kat/poes?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Knipoog

Groetjes
Marinke

Melia

Re: Hond-Kat samenleven, info gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:21

ik zou het persoonlijk niet doen.
Niet l.ullig bedoeld Bloos, maar er zitten volgens mij meer nadelen aan dan voordelen.
Je ouders willen het volgens mij niet, je hond kan niet goed met poezen opschieten, natuurlijk is niet elke kat/poes hetzelfde maar dat weet je nooit, dat zul je dan ook eerst uit moeten proberen.
Je zit er ook mee dat als er niemand thuis is, waar laat je ze, want als ze niet bij elkaar kunnen zonder dat er iemand bij is, dan zit je ook alweer.
Je moet het natuurlijk ook nog met je ouders overleggen, en je zit met voer en zo.

Aan de andere kant denk ik, tjah het is een jong katje (tenminste, dat wil je neem ik aan?) en als je ze gelijk met elkaar laat wennen dan zou dat vast wel goed komen.
En kan me voorstellen dat als je gek van poezen bent dat je er dan ook graag eentje wilt hebben.

het belangrijkste: Wat vinden je ouders ervan? Hoe zit het met de kosten, en wat doen jullie als er niemand thuis is enz.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:24

Wij zelf hebben een kat en een poes én een Golden. Knipoog Gaat super, komt waarschijnlijk ook omdat onze hond bang is voor katten. Nagelbijten / Gniffelen (behalve voor die van ons dan.) Daarvoor hadden we 2 goldens en een kat, ging ook super. Heb nooit echt problemen gehad.
De meeste poezen blijven binnen, katers gaan vaker naar buiten. Lachen

bowlegged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:30

wij hebben 2 honden(dalmatier en argentijn)en 2 katten,de dalmatier pakt echt katten van iemand anders,maar zodra hij in de gaten heeft dat het een poes van ons is laat hij ze met rust hij liet zelfs kittens bij hem drinken!dus als je ze aan elkaar laat wennen is het wel super gezellig Haha!

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:35

ik zou het niet doen vooral omdat al je hond niet van katten/poezen houd en als er dan zo'n eentje bij jou thuis, zijn terrein is het helemaal oorlog tussen die twee. Ik zelf had ongerveer een jaar 2 poezen(nu nog steeds) toen we nora kregen onze labrador teefje. Opzich ging het wel goed, het was eerst wel dat ze er achterna rende maar na tijdje ging het super. Nu doen ze heel lief tegen elkaar en geeft er eentje kopjes tegen nora en nora likt dan weer ja echte liefde, maarja je treft het niet altijd en met die situatie die jij hebt raad ik het af. Je kan het misschien proberen maar het is zo zielig als de kitten opeens weer weg moet. Maar misschien lukt het wel want mijn hond gaat ook echt achter alle katten aan maar zelfs in het donker weet ze onderscheid te maken tussen haar poezen en anderen, hopelijk heb je er wat en succes met je keuze!

Gr

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:36

bowlegged schreef:
wij hebben 2 honden(dalmatier en argentijn)en 2 katten,de dalmatier pakt echt katten van iemand anders,maar zodra hij in de gaten heeft dat het een poes van ons is laat hij ze met rust hij liet zelfs kittens bij hem drinken!dus als je ze aan elkaar laat wennen is het wel super gezellig Haha!

Bedankt! Hier heb ik dus echt wat aan Ja Onze hond pakt echt elke kat/poes hier in de buurt.. maar weet dus niet hoe het zit als ze weet dat het één is die op het zelfde terein als haar woont Vork

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:50

_Marinke_ schreef:
bowlegged schreef:

Bedankt! Hier heb ik dus echt wat aan Ja Onze hond pakt echt elke kat/poes hier in de buurt.. maar weet dus niet hoe het zit als ze weet dat het één is die op het zelfde terein als haar woont Vork

Pákt ie echt katten of rent hij er alleen maar achteraan? Wat doet ie als de kat stopt en zich omdraait (die zitten er namelijk tussen)? Overigens zou ik de hond als ie echt pakt wel aangelijnd houden Knipoog
Onze vorige honden renden buiten ook achter katten aan, tenzij het onze eigen katten waren. Hier sliepen ze zelfs samen etc.
Maar, dan kwam de hond wel pas in huis als er al een kat was.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:26

Ik heb zelf 5 katten en een Duitse Herder in mijn eengezinswoning. Toen de hond kwam (als pup) had ik al drie katten. Hij kreeg vrij snel een tik op zijn neus en wist toen dat hij de katten maar beter met rust kan laten. Na de hond zijn er nog twee katten bijgekomen: 1 kat die niks van de hond moet hebben en een kitten die wel met hem speelt. Ging prima, hoewel hij het wel erg vreemd vind dat die ene kat altijd blaast.
Buiten jaagt hij wel op vreemde katten, eigen katten laat hij met rust. Hij loopt altijd aangelijnd.
De katten in huis staan hoger in rang als de hond. De katten krijgen als eerste een begroeting als ik thuiskom en als eerste eten. Hierdoor weet de hond dat hun hoger in rang staan en heeft hij respect voor ze.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:30

als je het echt graag wil, ga naar een asiel, neem een kat die wat ''ouder'' is en die samen kan met honden.. als ik het zo hoor, denk ik dat je hond een kitten heel erg bang kan maken, die kleintjes slaan niet zo snel van zich af.. dat gedrag ontwikkeld zich met de jaren..

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:36

Ik heb ook 3 katten en 3 honden en daarnaast nog vele tijdelijke honden; gaat allemaal goed.
Dat honden buiten op katten jagen zegt echt niks over het binnen niet samen kunnen hoor.
Ik zou in jouw geval een jonge kat/kitten nemen of een oudere kat die gewent is aan honden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 19:35

Leonoor schreef:
_Marinke_ schreef:

Pákt ie echt katten of rent hij er alleen maar achteraan? Wat doet ie als de kat stopt en zich omdraait (die zitten er namelijk tussen)? Overigens zou ik de hond als ie echt pakt wel aangelijnd houden Knipoog
Onze vorige honden renden buiten ook achter katten aan, tenzij het onze eigen katten waren. Hier sliepen ze zelfs samen etc.
Maar, dan kwam de hond wel pas in huis als er al een kat was.

Hij pakt ze niet echt, maar ik bedoel dus dat ze er echt alleen achteraan rent. We hebben nog geen katten hier in de buurt meegemaakt die zich oomdraaiden, wel heeft ze een keer van een kat een krab gehad (die zat in de boom, en onze hond kon er net bij met de snuit en toen opeens hoorde we gejank(krab over de neus gehad)) maar daarna ging ze vrolijk achter de andere aan, maar deze liet ze verder met rust. Ze is wel een hond die "snel bang wordt", eerst ging ze ook achter paarden aan rennen enzo. Maar toen heeft ze een keer een trap gehad (niet hard en ze had verder ook niks) maar hierdoor is ze wel geschrokken en kijkt nu wel uit! Sommige honden weet ze ook van dat ze daar niet mee kan spelen, ze wil het wel maar heeft geen zin in een "gevecht" zegma. En dan doet ze het toch niet, dus ze wil niet naar ons luisteren dan moet ze het maar van de dieren voelen hè Haha! (we kijken natuurlijk wel altijd uit!) Ze is zelf nog behoorlijk jong (3 jaar), en leert nog van alles.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:38

Ik heb 2 honden en 2 katten en die zijn net 1 grote familie Haha! Als ze slapen, dan zie je 1 grote berg haren, met z'n allen bovenop elkaar, tegen elkaar aangekropen.

Mijn honden zijn buiten echte kattenjagers, jagen al het mogelijke de boom in, incl. mijn eigen katten (1 kat is vorig jaar van het balkon gevallen). Maar thuis gaat het dus super Ja

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:43

Wij hebben 3 honden die buiten ook achter katten aan gaan. We hebben ook 2 katten en die laten ze met rust. de katten zijn er pas later bij gekomen. onze oudste hond was toen 9 jaar oud. In het begin vondt hij het niets. hij ging er niet achter aan maar hij liet wel duidelijk merken dat hij het niet leuk vondt als ze hem op zochten. de oude hond draait dan ook heel wijs z'n hoofd de andere kant om om ze te negeren. gaan de katten echt te lang door dan hapt hij in hun richting. hij pakt ze dus niet. de labrador vindt het allemaal wel best. die speelt nog met ze. dan hebben we nog een pup van 5 maanden en die jaagt er wel nog wat achter aan. maar dat is puur spelen. we hebben ook nog een andere hond gehad en die vondt het in begin ook niet echt grappig. die liep met een grote boog om de kat heen. later waren het de dikste maatjes en lagen ze samen te stoeien en te slapen.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:23

Onze hond is altijd een echte kattenjager geweest. Zijn 1e eigenaar was een duivenhouder, en hier moest hij de katten dus echt wegjagen. We hadden al een kat toen deze hond kwam, de kat was te lief voor de hond, en de hond te, 'niet aardig' voor de kat. Het was dus een echte oorlog. De kat overleed, en we durfden eigenlijk geen nieuwe meer aan te schaffen.
Tot een paar maanden geleden, we kregen toch weer kattenkriebels en hadden besloten er, twee zelfs, aan te schaffen. We waren opzich best bang dat het mis zou gaan. Maar de katten lieten meteen zien dat ze zich niet voor de gek lieten houden. Op het moment dat de hond ook maar dichterbij kwam, was het al krabkrab. De hond had al gauw in de gaten dat er nieuwe bazen in huis waren. Tong uitsteken Het gaat nu echt super, en ze liggen saampjes in de hondenmand (als de hond erbij durft te gaan liggen, hihi). Zelf hadden we verwacht dat onze hond ze zou verslinden, en daarom was de hond ook aan de lijn.
We hadden gezegd tegen de fokkers van de kittens, dat als het niet goed zou gaan met de hond, dat we ze terug zouden brengen. Misschien een ideetje? Je zou het toch moeten proberen vind ik.
Succes ermee.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:01

Wij hebben 3 katten en 2 poezen bij een hondje en dat gaat hardstikke goed. Ik lees dat jij de katten liever binnen hebt, onze poezen zitten meer binnen.

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:51

wij hgebben zelf 3 katten en een hond

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:59

en wat ga je doen als het fout gaat? als jullie hond nu al achter de beesten aan zit lijkt het me niet slim.....

wijzelf hebben 2 katers waarvan 1 de hond neit in de buurtwil hebben(niet te dichtbij) maar het verder prima vind en de jonge kater doet niks anders als rollen en spelen met de hond.