Kat voor 't eerst naar buiten, hoe aanpakken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Kat voor 't eerst naar buiten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:52

Ik heb een kat van zo'n 6 maand jong, is vorige week gecastreerd en voordien nooit los buiten geweest (wel aan zo'n lijbandje van 5-6 meter).
Nu is het wel de bedoeling dat die overdag naar buiten gaat (deels om wat kalmer te worden in huis want meneer heeft energie op overschot) maar hoe pak ik dit het best aan? Er is nl. genoeg afleiding in de buurt en ik zou 'm toch graag 's nachts binnen houden.. Lachen

tante_trien

Re: Kat voor 't eerst naar buiten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:56

De eerste keer dat spikey naar buiten ging zijn we met de andere katten gegaan (die kwamen mee op het teken van het fluitje Vork dat ze aangeleerd is) me moeder en ik. Spikey vond het toen nog heel erg eng, ja een hele nieuwe omgeving, is gewoon een beetje spannend. En bleef daarom bij ons in de buurt, als ie het daarna eenmaal een beetje kent kan je hem alleen laten gaan. Hoe je hem daarna 's nachts binnen moet houden weet ik niet, dat weet vast wel een andere bokker.

Succes.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:00

Heb je geen vaste voertijden? Onze kat krijgt bijv. 's ochtends rond half 8 eten en 's middags rond 5 uur. Beide keren een prakje vlees. Minimaal een uur van te voren is ze aanwezig, want ze zal die maal maar eens moeten missen zeg Knipoog
Zo hadden wij haar dus 's avonds weer binnen, maar van te voren vond ze het ook veel te spannend om alleen buiten te zijn dus als 1 van ons weer naar binnen ging dan wilde zij ook. Had even zijn tijd nodig voor ze helemaal alleen de grote, boze wereld in durfde Ja

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 17:03

Andere katten heb ik niet (maar onze buren dus wel, dus hoop dat die daar niet mee naartoe gaat) 's avonds rond 8uur krijgt die inderdaad wel blikvoer dus misschien is dat een idee.. Hij heeft ook wel een kattenluikje dus kan altijd binnen. Ben eerder bang dat ik em meteen niet meer terug zie, hij's namelijk érg geïnteresseerd in al wat er buiten te zien valt. Scheve mond

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:07

Nou je moet er niet gek van opkijken dat hij inderdaad de eerste nacht weg blijft of pas heel laat binnen komt. Dat hebben wij ook wel met vorige katten gehad.
Ik zou gewoon rond 8 uur, als hij er nog niet is, even buiten met een mes op het blikje o.i.d. tikken. Onze kat kent dat geluid maar al te goed en komt over het algemeen dan meteen aanrennen! Je zou dan daarna het kattenluikje kunnen afsluiten om hem voor de nacht binnen te houden Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:44

Nog iemand tips?

Ik heb hem nu net met 't brengen van eten buiten los bij me laten lopen als begin.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:51

Die van ons was ook vreselijk geïntresseerd in wat er buiten allemaal te zien was, maar toen hij dat in het echt mocht beleven was het toch allemaal wel errug groot en eng Haha!

Wij lieten hem in het begin er alleen aan de achterdeur, bij de omheinde achtertuin, eruit, hij snapte namelijk niet dat de wereld verder ging achter de schutting en bleef dus lekker in de buurt. Later is hij zelf steeds meer op onderzoek gegaan en nu maakt 'ie half Hoorn onveilig Haha!

Binnenhalen deden wij met het geluid van zo'n rammelende speelgoedmuis waar 'ie helemaal gek van was en het geluid van brokken in z'n voerbak.

Niet bang zijn dat 'ie niet meer thuiskomt, want over het algemeen weten ze dondersgoed de weg naar huis Haha! Misschien kun je hem voor je eigen idee een bandje omdoen met je naam + adres?

Succes!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:54

Net voor 8en even meenemen naar buiten, daarna voeren en die tijd steeds iets verder uitbouwen... Wat je nu eigenlijk al aan het doen bent lees ik Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:59

_Nikki_ schreef:
Die van ons was ook vreselijk geïntresseerd in wat er buiten allemaal te zien was, maar toen hij dat in het echt mocht beleven was het toch allemaal wel errug groot en eng Haha!

Wij lieten hem in het begin er alleen aan de achterdeur, bij de omheinde achtertuin, eruit, hij snapte namelijk niet dat de wereld verder ging achter de schutting en bleef dus lekker in de buurt. Later is hij zelf steeds meer op onderzoek gegaan en nu maakt 'ie half Hoorn onveilig Haha!

Binnenhalen deden wij met het geluid van zo'n rammelende speelgoedmuis waar 'ie helemaal gek van was en het geluid van brokken in z'n voerbak.

Niet bang zijn dat 'ie niet meer thuiskomt, want over het algemeen weten ze dondersgoed de weg naar huis Haha! Misschien kun je hem voor je eigen idee een bandje omdoen met je naam + adres?

Succes!

Hij heeft een vlooiebandje om waaraan mijn naam en telefoonnummer komt, voor het geval dat.. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:01

Ik ben erg anti bandjes... Plus dat die kokergevalletjes om de één of andere manier altijd verdwenen toen ik ze nog wel gebruikte. Ik hou er niet zo van om een kat met een bandje om buiten neer te zetten, vind ik veel te link.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:02

Sylvia schreef:
Net voor 8en even meenemen naar buiten, daarna voeren en die tijd steeds iets verder uitbouwen... Wat je nu eigenlijk al aan het doen bent lees ik Lachen

Aha da's wel een idee! hem gewoon even buiten laten net voor hij eten krijgt en dat dus uitbouwen! Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:25

tuin afzetten, dan is hij altijd binnen én buiten. Verder levert hij dan geen gevaar op voor anderen (weggebruikers, vogelbezitters, tuiniers bv)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 12:32

Rosita schreef:
tuin afzetten, dan is hij altijd binnen én buiten. Verder levert hij dan geen gevaar op voor anderen (weggebruikers, vogelbezitters, tuiniers bv)

Tuin afzetten is geen optie. Dan kan ik gelijk een draad erover spannen, is immers een kat. Daarbij is onze hele tuin omheind vanwege onze hond. Lachen

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:43

Sylvia schreef:
Ik ben erg anti bandjes... Plus dat die kokergevalletjes om de één of andere manier altijd verdwenen toen ik ze nog wel gebruikte. Ik hou er niet zo van om een kat met een bandje om buiten neer te zetten, vind ik veel te link.

Beetje nagellak op de schroefdraad en hij blijft zitten hoor.
Als kattebandje moet je er een gebruiken met een stukje elastiek ertussen zodat ze er altijd uit kunnen als ze vast zitten (in struiken ofzo).
Maar zou ze toch zeker een bandje omdoen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:44

De keren dat ik 'm met een tang dichtgedraaid heb was het hele kokertje na een dag al spoorloos... Verschillende malen gedaan. Koekie heeft me één keer vastgezeten met een halsbandje met elastiek, maar die houdt d'r gemak. Elmo wordt helemaal gek dan, die krijgt dat ding ook niet af om wat voor reden dan ook. Ik heb 'm wel eens in de houdgreep moeten nemen en het door moeten snijden.

Ik zie de toegevoegde waarde van bandjes niet zo eigenlijk.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:47

Sylvia schreef:
De keren dat ik 'm met een tang dichtgedraaid heb was het hele kokertje na een dag al spoorloos... Verschillende malen gedaan. Koekie heeft me één keer vastgezeten met een halsbandje met elastiek, maar die houdt d'r gemak. Elmo wordt helemaal gek dan, die krijgt dat ding ook niet af om wat voor reden dan ook. Ik heb 'm wel eens in de houdgreep moeten nemen en het door moeten snijden.

Ik zie de toegevoegde waarde van bandjes niet zo eigenlijk.

Ik wel, als die eens ergens anders aankomt kunnen ze je bereiken en stel dat die omver gereden wordt, weten ze je ook te bereiken. Ik zie wel of die 't aanhoudt of niet, momenteel loopt hij zo ook met een bandje rond met 't ding aan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:49

Ik heb ze gechipt. Als ie aangereden wordt en hij wordt gevonden (dat is altijd nog maar de vraag) dan weten ze het zo. Ik heb er liever een chip in waarmee ze me altijd kunnen vinden dan een bandje waaraan ze zich op kunnen hangen met een kokertje eraan die vooral Koekie er binnen een dag vanaf heeft.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:52

Sylvia schreef:
Ik heb ze gechipt. Als ie aangereden wordt en hij wordt gevonden (dat is altijd nog maar de vraag) dan weten ze het zo. Ik heb er liever een chip in waarmee ze me altijd kunnen vinden dan een bandje waaraan ze zich op kunnen hangen met een kokertje eraan die vooral Koekie er binnen een dag vanaf heeft.

Maar een gewone mens die de kat al dan niet dood vindt heeft geen chiptoestel, dus dat lijkt me ook vrij onhandig (en overbodig) vermits ik me hier al zeker niet kan voorstellen dat die even de DA belt om te zien of een dode kat van iemand anders een chip heeft.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:54

Die beesten worden meestal, áls ze al op de weg liggen, weggehaald door de politie of de dierenambulance en die kijken het na. Ik denk dat je veel katten niet eens meer terug vind, dan heeft een bandje ook geen nut. Iemand die een aangelopen kat vind zal 'm naar het asiel brengen (en daar chippen ze) of gewoon laten lopen.

Ik zie er gewoon geen voordeel in, wellicht omdat ze dat kokertje er toch binnen een dag vanaf hebben, wellicht omdat Elmo zich al een paar keer bijna opgehangen heeft... Geen idee.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 14:00

Sylvia schreef:
Die beesten worden meestal, áls ze al op de weg liggen, weggehaald door de politie of de dierenambulance en die kijken het na. Ik denk dat je veel katten niet eens meer terug vind, dan heeft een bandje ook geen nut. Iemand die een aangelopen kat vind zal 'm naar het asiel brengen (en daar chippen ze) of gewoon laten lopen.

Ik zie er gewoon geen voordeel in, wellicht omdat ze dat kokertje er toch binnen een dag vanaf hebben, wellicht omdat Elmo zich al een paar keer bijna opgehangen heeft... Geen idee.

Bij ons gaat het anders, katten die langs de weg liggen worden vaak weg gehaald door mensen die in de buurt wonen of blijven er gewoon liggen zeg maar.

Dan nog liever niets, chip vind ik nutteloos hier en bandjes ivm ophangen ben ik dan ook niet voor, hm.

Ninah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:11

Bandjes kunnen inderdaad heel gevaarlijk zijn. Op een kattenforum werden die dan ook ten strengste afgeraden. Daar was ook een vrouw die bij de dierenambulance werkt en die vinden dus soms uitgemergelde katten die achter een tak zijn blijven hangen. Ook bandjes met elastiek zijn niet betrouwbaar. Helemaal geen bandje is de enige oplossing. Maar ik begrijp wel je probleem. Mijn katten zijn ook gechipped. Maar ik heb ook wel eens begrepen dat chippen in België nog niet zo veel voorkomt en dat er dus ook niet zo veel afleesapparatuur aanwezig is als in Nederland.

Ik zou er in het begin in ieder geval even bij blijven. Vindt je kat misschien ook best prettig. Is toch allemaal best eng in het begin. Succes ermee in ieder geval.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:25

Die van mij lopen midden in de stad los (met kattenluikje) en ondanks mijn aanvankelijke ongerustheid gaat dat al vier jaar zonder echte problemen. Ik kom ze soms op het voetpad wandelend tegen in het centrum Haha!
Gezien hier veel katten lopen (huiskatten en verwilderde) zijn ze goed ingeënt, en hebben ze zowel een chip als een bandje met adreskoker. Ik wil namelijk dat van ver te zien is dat het katten zijn met een thuis in de buurt, en geen verwilderde exemplaren. De naam en mijn gsm nr. staat ook op het bandje geschreven gezien ze die kokers regelmatig kwijtspelen en ik van mijn buren weet dat die het tof vinden dat ze de naam kunnen lezen en zo weten hoe de katten heten. Beiden zijn al verschillende malen opgesloten geraakt, of een paar dagen vermist geweest, en ze zijn iedere keer terug thuis gekomen door de adreskoker of het telefoonnummer op het bandje. Ik kan het dus echt aanraden.
@ bandjesgevaar: koop gewoon een goed bandje, eentje met een stukje elastiek er in of een kliksysteem, en laat dat redelijk los (ik kan mijn katten hun bandjes uitdoen door ze gewoon zo over hun hoofd te trekken, dat ze het alsnog aanhouden is een eigenlijk gewoonte). Op die manier kunnen ze zich er uit wurmen als ze vast komen te zitten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:29

Bandida, dat had ik bij Koekie en Elmo ook, maar Elmo raakt er echt van over de zeik. Hij krijgt dat bandje niet over z'n kop af, hoe los ik 't ook doe. Mijn katten zijn gewoon raar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:32

Werkt zo'n stijf vlooienbandje niet? daar hebben ze wat meer grip op.
Nu ja, het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze het aan houden, tenzij in een noodgeval.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat ik bij een van de twee katten toch wel een dag of twee op mijn tanden heb moeten bijten toen ze net een banje om had. Die accepteerde het ook niet. Ondanks dat het zielig is om te zien, en de kat er uiteraard niks van snapt kan je best toch gewoon doorbijten en ze negeren. Uiteindelijk geven ze het geworstel op en dan is het geen punt meer.

Of je beslist om ze geen bandje om te doen uiteraard, maar dat vond ik hier midden in de stad niet echt een optie. Uiteindelijk zijn die twee loslopende huisdieren mijn verantwoordelijkheid, en vind ik dat ik te bereiken moet zijn als ze iets uitsteken.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 16-11-06 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:36

Sinds onze kat een keer in stukjes van de weg is geraapt door iemand die ons heeft gebeld omdat Floris een bandje met kokertje om had geloof ik heilig in het nut van bandjes Ja