Schildpadden, hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Schildpadden, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:09

Nou schildpadden kenners kom maar los haha.
Wij gaan voor een half jaar in het huis van mijn zwager wonen, hij wil het liefst zijn schildpadden laten staan en dit vinden wij niet erg. Maar ik heb er echt geen verstand van.

Moeten ze nou in een laagjes water, diep genoeg om te zwemmen en een hoekje hebben om droog te kunnen zitten of juist niet? Er zit wel een temperatuur regelaar in maar hoe warm moeten ze?
En gewoon die gedroogde larven (ofzoiets) zijn goed genoeg (zag er een pot van staan..)?

Waar moet ik verder nog op letten?
Oh ja het zijn gewone euh geelwang schildpadjes die je ook in een klein formaat in de dierenwinkel kan kopen, alleen deze zijn 3x zo groot Clown

mirre

Re: Schildpadden, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:45

Kan je zwager dat je niet allemaal uitleggen? Ik neem aan dat hij het het beste weet allemaal....

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:20

Nou ik geloof niet dat die beesten hem echt interesseren Nagelbijten / Gniffelen
Maar kan hem natuurlijk altijd wel vragen, zal ik ook wel doen. Dacht misschien heeft hier iemand handige tips en weetjes voor me Knipoog

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:21

Wij hebben er 2 gehad, gewoon een bak mat water waar ze in kunnen zwemmen maar nog wel met hun hoofdje er boven uit kunnen komen. Verder hadden we zo'n nepblok van hout er in waar ze op konden. Verwarming weet ik even niet meer, misschien even googlen?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:49

Ten eerste wat voor een soort schildpadden zijn het?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:57

Anna-Jelly schreef:
Oh ja het zijn gewone euh geelwang schildpadjes die je ook in een klein formaat in de dierenwinkel kan kopen, alleen deze zijn 3x zo groot Clown

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:19

Onze dierenarts raadde het volgende aan:

(Ligt eraan hoe groot ze zijn) Gewoon een groot aquarium, daar zet je bv een buro lamp boven op, en een eiland leg je erin waar ze op kunnen klauteren. Onder de lamp waar ze moeten kunnen zitten moet het rond de 35 graden zijn, (niet warmer want dan verbranden hun schilden! dat heeft ook nog eens als voordeel dat je het water zelf niet hoeft op te warmen want dat is dan juist rond kamer temperatuur. Zorg er wel voor dat allebei de schildpadden op het eiland kunnen en allebei onder de lanp hebben gezeten. Wat je ze voeren is heel simpel. Katten brokken. Je kan wel zo'n dure bus met van zo'n kleine garnaaltjes en zo kopen, maar dat voer is niet totaal, terwijl dat er in de katten brokken wel alle vitaminen in zitten voor een schildpad. Hij gaf ons ook nog een tip om guppies in het water van de schildpadden te doen. De guppies leven van de poep van de schildpadden, en de schildpadden eten juist weer de guppies op waar door het nooit over bevolkd aan guppies raakt!

Succes

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 15:01

Maar.. kan ik dan niet elke week 10 guppies kopen omdat ze ze allemaal zo snel opeten?
Een eilandje hebben ze nu niet, liggen wel wat stenen in maar die vormen geen eiland waar ze op kunnen. Dus dan moet ik nog maar wat stenen erbij kopen dat ik een eilandje kan maken, nu zwemmen ze alleen.
Kattenbrokken is wel makkelijk.
Bedankt Lachen

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:10

ik heb een schildpadden boekje te koop......
misschien handig?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:52

Van de guppen hoeft ook niet persee, maar is maar een tip... is niet noodzakelijk

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:11

Guppies... die fokken zichzelf zo snel door... daar hoef je maar 1 keer een paar van te kopen (let er wel op dat je ongeveer 3 vrouwtjes op 1 man hebt anders raken de vrouwtjes te snel achter elkaar telkens zwanger).. die fokken zo snel door.. binnen de kortste keren zit het aquarium vol.
Ik geef mijn schildpadden verder ook kattenbrokjes, zorg dat ze onder een lekkere warme lamp kunnen zitten op het droge als ze dat willen. enn sja.. verder zijn die beestjes niet zo veeleisend!

Owjah.. let er in de winter wel op dat ze soms minder honger krijgen!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:25

Oh ja daar zat ik laatst nog aan te denken, gaan ze ook in winterslaap? Ze staan in huis en aquarium is warm dus zal wel niet maar stel ze gaan wel, hoe weet ik dat dan? Straks denk ik dat ze dood zijn en blijken ze nog te leven. Of andersom haha!

Lamp zit er niet in het aquarium, moet ik even kijken of er wel 1 in de deksel kan zeg maar, met mijn katten wil ik wel de deksel erop laten.

Bitterbal, jij hebt ook guppies bij de schildpadden in? Die kan ik dan het beste kopen denk ik als ik ze net verschoond heb. en als ik goed begrijp eten de schildpadden dus eigenlijks alleen de jongen (anders raken de vrouwtjes ook niet te snel achter elkaar zwanger lijkt me Haha! ).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:29

Ik heb ook een schildpad, maar dat van die gups wist ik niet. Is dat echt waar??? Kan iemand dat niet eens natrekken?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:44

schildpadden gaan niet in winterslaap zolang het verblijf waar ze in zitten op temperatuur is. Schildpadden die buiten gehouden worden gaan wel in winterslaap