Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Faniek schreef:Witte duitse herder? Daar heb ik nog nooit wat over gehoordOf althans wel van gehoord, maar was voorloper en geschrapt zeg maar min of meer.
Wel de Zwitserse/Canadese witte herder
Ashkerlon schreef:Faniek schreef:Witte duitse herder? Daar heb ik nog nooit wat over gehoordOf althans wel van gehoord, maar was voorloper en geschrapt zeg maar min of meer.
Wel de Zwitserse/Canadese witte herder
witte duitse herders bestaan, maar zijn niet opgenomen in een stamboek (denk ik)
Citaat:Kort overzicht van de geschiedenis
Nadat in 1933 de kleur "wit" uit de standaard van de Duitse Herdershond was geschrapt, verdwenen de witte Duitse Herdershonden bijna volledig van het Europese continent. Slechts dankzij het onafhankelijk verder fokken in Amerika en Canada konden de witte Herdershonden overleven en zich langzamerhand tot een zelfstandig ras ontwikkelen. Uit kruisingen met uit Amerika en Canada geïmporteerde honden werden de Witte Herdershonden langzamerhand over geheel Europa verspreid waar heden ten dage duizenden, al generaties lang zuiver gefokte, exemplaren leven.
Van zijn Duitse "verwanten" heeft de Witte Herder zich in de loop van tientallen jaren anatomisch en qua karakter duidelijk verwijderd. Daarom wordt de hond sinds juni 1991 in Zwitserland als nieuw ras onder de naam "Witte Herdershond" erkend. Ook Nederland, Zwitserland, Zweden, Denemarken, Tjechië ,Noorwegen, Zuid-Afrika en Oostenrijk registreren officieel de Witte Herder.
In Nederland wordt de hond vanaf 1 juli 1992 door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland geregistreerd in een Voorlopig Register als Amerikaans-Canadese Witte Herder en vanaf 1 Januari 1998 als "Witte Herder".
unicorn1980 schreef:Klopt! Wel ernstig dat ze dat beestje meenam in die gekte, beetje aandacht vragen denk ik.