Kat met blaasontsteking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Kat met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:56

Vanmorgen is mijn kat naar de dierenarts geweest. Hij ging elke keer op de kattenbak zitten en plaste maar een beetje. Was erg onrustig etc.
Bij de dierenarts is dus geconstateerd dat hij blaasontsteking heeft. Hij heeft nu antibiotica en speciaal voer. Ik zit nu dus met een probleempje.
Hij mag dus naast dit voer totaal niks anders. Maar ik heb nog een andere kat. En die krijgt dat speciale voer niet. Als ik nou overdag niet thuis ben, ik werk gewoon hele dagen, dan kan ik dus eigenlijk geen voer neerzetten. En om ze nou de hele dag geen voer te geven lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Hoe doen jullie zoiets?
Zou mijn andere kat ook dit voer kunnen eten?
Zou ik overdag al het voer weg kunnen halen en alleen voor vers water zorgen?

Ik weet even geen raad hoe ik dit het beste moet doen...

Graag jullie advies??

Thanx!!

Toess

Re: Kat met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:41

Of jouw andere kat dat voer ook kan eten zou je denk ik even aan de DA moeten vragen. Ik weet niet hoe lang je overdag weg bent maar ze kunnen best een paar uurtjes zonder eten..
En anders kun je misschien de 1 apart doen? Als die van ons niet naar buiten wil dan mag ze ook niet in de woonkamer blijven en gaat dus naar de bijkeuken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:55

Ik zou ze 's ochtends voeren met het speciale voer, en als je weggaat de bakjes weghalen. 's Avonds wederom met het speciale voer voeren.
Bij ons krijgen onze beide meides trouwens speciale brokjes tegen blaasgruis e.d.. De oudste van de twee had zo'n beetje ieder jaar wel een keer een blaasontsteking. Sinds deze brokken is ze al vier jaar ontstekingsvrij (en ze is nu 16!). De jongste (inmiddels ook alweer 8, zie avater) eet die brokken gewoon mee. 's Ochtends brokjes dus (Struvite, gemengd met Adult, beiden van Prins) en 's avonds ieder een half blikje Gourmet Gold (zo'n klein blikje). Maar dit heeft verder niets met je vraag te maken. Succes en beterschap!

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:55

Er zit niks anders op dan jouwn katten de dagelijkse normale hoeveelheid op vast tijdstippen te voeren. Bijvoorbeeld: s' ochtends de helft van de dagelijkse hoeveelheid, en s' avonds de andere helft. Op internet of in de informatie die op de voerzak staat, kun je wel vinden welke hoeveelheid je kat mag eten per dag.

Als je katten gewend zijn, de hele dag zoveel te mogen eten als ze willen, zullen ze in het begin niet naar de voerbak toe komen op het vaste tijdstip. Maar hier wennen ze snel genoeg aan. Als de katten s' ochtends hun porsie niet hebben gegeten in het begin, geef je ze s'avonds de hele hoeveelheid. In het begin lijkt dit inderdaad wel zielig, maar ze krijgen het gauw genoeg door.

Mijn kat heeft ook een blaasontsteking, en hierdoor struvietkristallen in zijn urine. Ik voer hem s'ochtends en s' avonds op vaste tijdstippen. I.v.m. de honden die bij ons thuis lopen, is hij niet anders gewend (de honden krijgen tegelijk met de kat te eten)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:00

Het speciale voer wat je hebt is dat gewoon tegen blaasgruis?

Ken namelijk iemand die had een kater die op het strengste dieet hier tegen zat en haar andere kat ( poes ) at gewoon deze brokken mee, was totaal geen probleem volgens de dierenarts. Het voer is alleen meestal wel duurder als normaal voer, mij zij werkte ook de hele dag en dit was de makkelijkste oplossing. Vooral omdat de kater de poes aanviel als hij zag dat zij wat anders kreeg..

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:43

twinducklin schreef:

Ken namelijk iemand die had een kater die op het strengste dieet hier tegen zat en haar andere kat ( poes ) at gewoon deze brokken mee, was totaal geen probleem volgens de dierenarts. Het voer is alleen meestal wel duurder als normaal voer, mij zij werkte ook de hele dag en dit was de makkelijkste oplossing. Vooral omdat de kater de poes aanviel als hij zag dat zij wat anders kreeg..

Dit is wel een probleem!
Een kat met struviet kristallen heeft urine met een verhoogd PH. Deze verhoging is meestal het gevolg van een blaasontsteking.
Katten met een normaal PH in de urine (oftewel een gezonde kat), mag vooral geen dieetvoer voor struviet-katten eten, omdat hier een urine verzuurder in zit!!
De urine verzuurder zorgt ervoor dat het PH verlaagd en de struviet oplost.

Bij gezonde katten gaat dan de PH omlaag, en kunnen er oxalaat kristallen ontstaan. Oxalaat zijn kristallen die ontstaan uit een urine met een verlaagd PH, als deze kristallen niet snel verholpen worden kunnen er kleine steentjes ontstaan en moet de kat geopereert worden. Deze kristal-variant is dus nog hardnekkiger dan struviet!

Laat dus een gezonde kat nooit een dieetvoeding eten!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:05

Mijn ene kat heeft ook blaasgruis gehad en zit op dieetvoer. Mijn andere twee katten eten dit ook al 2 jaar mee. Volgens de dierenarts was dit geen probleem. Nou moet ik wel zeggen dat mijn kat oxalaatkristallen had, dus heeft ze waarschijnlijk voer daarvoor.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:18

spokie79 schreef:
Mijn ene kat heeft ook blaasgruis gehad en zit op dieetvoer. Mijn andere twee katten eten dit ook al 2 jaar mee. Volgens de dierenarts was dit geen probleem. Nou moet ik wel zeggen dat mijn kat oxalaatkristallen had, dus heeft ze waarschijnlijk voer daarvoor.

Dus je laat je andere 2 katten, het voer tegen oxalaat kristallen, mee eten?

BTW: Onder blaasgruis verstaan we kristallen in de urine en in de blaas (dus alle kristalsoorten!)...

Ik zou even naar de dierenarts gaan, en kijken of die andere 2 katten van jou geen verhoogd PH hebben, (omdat voer tegen oxalaat kristallen...idd...het PH van de urine weer verhoogd)

Nog een keer: Laat een gezonde kat niet van een dieetvoeding mee eten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:25

wat hebben veel katten toch blaasgruis, de mijne ook al. ik voerde 3 keer per dag, zette ze in aparte ruimtes en voerde de poes haar dieetbrokjes, en de kater zijn eigen brokken. nu de kater weg is laat ik het bakje altijd staan. mag absoluut geen ander voer, maar dat lust of eet ze ook niet meer. Wilde laatst wat vis geven. likte eraan en liep beledigd weg.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:33

Mijn dierenarts heeft mij gezegd dat het echt geen kwaad kon. En ze hebben er ook absoluut geen last van, dat zou anders toch wel moeten na 2,5 jaar. Ik vertrouw erop wat de dierenarts zegt, wie zou ik dan anders nog kunnen vertrouwen. Kan ik net zo goed zelf gaan dokteren.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:45

spokie79 schreef:
Mijn dierenarts heeft mij gezegd dat het echt geen kwaad kon. En ze hebben er ook absoluut geen last van, dat zou anders toch wel moeten na 2,5 jaar. Ik vertrouw erop wat de dierenarts zegt, wie zou ik dan anders nog kunnen vertrouwen. Kan ik net zo goed zelf gaan dokteren.

Ik zou het er nog eens over hebben met jou dierenarts.

Ik studeer voor dierenartsassistent, en weet dat het een feit is dat het niet goed is, en dat dat de gevolgen zijn als je het wel doet....dus ik snap die dierenarts niet helemaal Verward

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:41

Zidaantje schreef:
Ik zou het er nog eens over hebben met jou dierenarts.

Ik studeer voor dierenartsassistent, en weet dat het een feit is dat het niet goed is, en dat dat de gevolgen zijn als je het wel doet....dus ik snap die dierenarts niet helemaal Verward

Er zijn inderdaad meer mensen die dat zeggen. Ik heb het dus bij hem al een paar keer nagevraagd en ook al bij een ander. Ze zeggen allebei dat het geen kwaad kan. Het zou alleen slecht zijn voor jonge katten tot een jaar of 1 omdat er voor hun dan te weinig bouwstoffen in zouden zitten. Ik heb trouwens Urinary van Waltham, misschien zegt dat je wat?

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:29

[quote="spokie79] Ze zeggen allebei dat het geen kwaad kan. Het zou alleen slecht zijn voor jonge katten tot een jaar of 1 omdat er voor hun dan te weinig bouwstoffen in zouden zitten. Ik heb trouwens Urinary van Waltham, misschien zegt dat je wat?
[/quote]

Bij jonge katten is het risico nog groter idd, dat ze blaasgruis krijgen van dieetvoer, dan oudere katten. Maar dat sluit niet uit dat oudere katten dat niet (gauw) kunnen krijgen.

Het is gewoon simpel: Een gezonde kat zet je niet op een dieetvoer, wat ervoor zorgt dat iets in het lichaam anders gaat werken (de PH van de urine in dit geval)...
Dat heeft altijd slechte gevolgen voor de gezonde kat. Want deze heeft die extra stoffen niet nodig. Zet je m op struviet voer: krijgt hij oxalaat kristallen doordat zn urine teveel verzuurd. Zet je de gezonde kat op oxalaat voer: Krijgt hij struviet omdat zijn unrine teveel basis wordt.

Mijn kat met struviet kristallen krijgt ook het voer van Waltham (urinary). Eerst kreeg hij Trovet, dat is meer struviet oplossend, dan prefentief tegen struviet werkende. Na 3 maand moest de struviet-kristal-hoeveelheid verminderd of weg zijn.
Hij kon weer op normaal voer volgend de D'arts. Dit heb ik niet gedaan omdat ik bang was dat het te snel weer terug kwam. heb hem op Urinary gezet.

Laatst hebben we een Urinemonster genomen en gekeken of er nog kristallen aanwezig waren. En idd: hij heeft nog steeds struvietkristallen. Waarschijnlijk heeft hij een ontsteking aan het slijmweefsel in zijn blaas (das weer wat anders dan een blaasontsteking). De ontstekingscellen zorgen ervoor dat de PH van de urine omhoog gaat. En daardoor heeft mij kat nog steeds struviet kristallen, maar nergens last van (drinkt goed, plast goed, eet goed, en is gewoon actief).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:44

ik voer C/D voer, merk weet ik zo snel even iet, heb zak niet bij de hand. ook een merk wat je geloof ik alleen bij Da kan krijgen. ik mocht absoluut niet overstappen, omdat tegen mij gezegt werd dat het niet zou weggaan. Heb een keer geprobeerd om gedeelte te mengen met gewoon voer, aangezien het zo duur is, maar ze plaste weer bloed, had weer een test laten doen en weer heel veel kristallen erin. heb onder microscoop mogen meekijken, en ziet gewoon uit als glasspintertjes

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:18

Klopt...Struviet kristallen lijken op rechthoekige "doodskistjes" (zo noemen wij ze op de praktijk), en Oxalaat kristallen zijn vierkanten "doosjes"....verder zijn er nog 6 andere (en nog wel meer) voorkomende kristalsoorten bij de hond en kat. Maar Oxalaat en Struviet wordt het meest gevonden.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:53

Zidaantje schreef:
twinducklin schreef:

Dit is wel een probleem!
Een kat met struviet kristallen heeft urine met een verhoogd PH. Deze verhoging is meestal het gevolg van een blaasontsteking.
Katten met een normaal PH in de urine (oftewel een gezonde kat), mag vooral geen dieetvoer voor struviet-katten eten, omdat hier een urine verzuurder in zit!!
De urine verzuurder zorgt ervoor dat het PH verlaagd en de struviet oplost.

Bij gezonde katten gaat dan de PH omlaag, en kunnen er oxalaat kristallen ontstaan. Oxalaat zijn kristallen die ontstaan uit een urine met een verlaagd PH, als deze kristallen niet snel verholpen worden kunnen er kleine steentjes ontstaan en moet de kat geopereert worden. Deze kristal-variant is dus nog hardnekkiger dan struviet!

Laat dus een gezonde kat nooit een dieetvoeding eten!

Dit heb je helemaal goed. Er zijn da die zeggen dat je het gewoon aan je gezonde kat mag geven, bel de fabrikant maar eens op die adviseerd je dit voor beslist NIET aan je gezonde kat te geven.

Ik heb 5 katten waarvan 2 met blaasgruis. Deze 2 hebben ook allebei 2 verschillende soorten dieet voer.
Ik geef ze verdeeld over 4 keer per dag de hoeveelheid die ze per dag mogen hebben.
Het is even de kiezen op elkaar en voor politie agentje spelen, maar de volhouder wint; Ieder kat heeft bij mij zijn vaste plek om te eten. Uitgegeten? meteen opruimen. Dit gaat erg goed. Vork

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:46

gewoon als je thuis bent het eten wegzetten en als je er neit bent weghalen dit doen wij ook.......

onze oude kat heeft neirziekte en speciale dure brokken hiervoor maar de kleine kan gewoon voer eten die ga ik niet geven van dat hele duren dus als we thuis zijn staan de voerbakjes er(op 2 verschillende plekken en ze mogen niet aan elkaars voer) en als we weg zijn is het eten ook weg.....

en als we een keer een nacht wegblijven zetten we gewoon 2 bakjes met dat dieet voer neer......

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:04

wil je info over katten met blaasontsteking, blaasgruis of nier problemen?

www.margali.com

heb ik heel veel aan gehad!