Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
twinducklin schreef:Het speciale voer wat je hebt is dat gewoon tegen blaasgruis?
Ken namelijk iemand die had een kater die op het strengste dieet hier tegen zat en haar andere kat ( poes ) at gewoon deze brokken mee, was totaal geen probleem volgens de dierenarts. Het voer is alleen meestal wel duurder als normaal voer, mij zij werkte ook de hele dag en dit was de makkelijkste oplossing. Vooral omdat de kater de poes aanviel als hij zag dat zij wat anders kreeg..
spokie79 schreef:Mijn ene kat heeft ook blaasgruis gehad en zit op dieetvoer. Mijn andere twee katten eten dit ook al 2 jaar mee. Volgens de dierenarts was dit geen probleem. Nou moet ik wel zeggen dat mijn kat oxalaatkristallen had, dus heeft ze waarschijnlijk voer daarvoor.
spokie79 schreef:Mijn dierenarts heeft mij gezegd dat het echt geen kwaad kon. En ze hebben er ook absoluut geen last van, dat zou anders toch wel moeten na 2,5 jaar. Ik vertrouw erop wat de dierenarts zegt, wie zou ik dan anders nog kunnen vertrouwen. Kan ik net zo goed zelf gaan dokteren.
Zidaantje schreef:Ik zou het er nog eens over hebben met jou dierenarts.
Ik studeer voor dierenartsassistent, en weet dat het een feit is dat het niet goed is, en dat dat de gevolgen zijn als je het wel doet....dus ik snap die dierenarts niet helemaal
Zidaantje schreef:twinducklin schreef:Het speciale voer wat je hebt is dat gewoon tegen blaasgruis?
Ken namelijk iemand die had een kater die op het strengste dieet hier tegen zat en haar andere kat ( poes ) at gewoon deze brokken mee, was totaal geen probleem volgens de dierenarts. Het voer is alleen meestal wel duurder als normaal voer, mij zij werkte ook de hele dag en dit was de makkelijkste oplossing. Vooral omdat de kater de poes aanviel als hij zag dat zij wat anders kreeg..
Dit is wel een probleem!
Een kat met struviet kristallen heeft urine met een verhoogd PH. Deze verhoging is meestal het gevolg van een blaasontsteking.
Katten met een normaal PH in de urine (oftewel een gezonde kat), mag vooral geen dieetvoer voor struviet-katten eten, omdat hier een urine verzuurder in zit!!
De urine verzuurder zorgt ervoor dat het PH verlaagd en de struviet oplost.
Bij gezonde katten gaat dan de PH omlaag, en kunnen er oxalaat kristallen ontstaan. Oxalaat zijn kristallen die ontstaan uit een urine met een verlaagd PH, als deze kristallen niet snel verholpen worden kunnen er kleine steentjes ontstaan en moet de kat geopereert worden. Deze kristal-variant is dus nog hardnekkiger dan struviet!
Laat dus een gezonde kat nooit een dieetvoeding eten!