Hoe oud poes steriliseren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Hoe oud poes steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:39

Ik heb 3 maanden geleden bij een boer een verwaarloosde kitten meegenomen. Het gaat nu heel goed met Shadow. Volgens de boer waren ze op 29 mei geboren.
Doordat ze er toen zo slecht aan toe was heeft ze wel een flinke groeiachterstand opgelopen. Ze is nu dus ruim 5 maanden maar zou zo voor 3 maanden door kunnen gaan.

Ik wil geen jonge katten dus wanneer kan ik haar het beste laten steriliseren? Mijn andere twee poezen zijn ook gesteriliseerd maar die waren allebei al een jaar oud en hadden een nest kittens gehad voordat ze gesteriliseerd zijn. Maar ik wil absoluut geen kittens bij Shadow, niet alleen omdat er al genoeg zijn maar ook omdat ze dit lichamelijk denk ik niet aan gaat kunnen.

SevenEleven

Re: Hoe oud poes steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:37

Een kat kan geholpen worden vanaf 3 maanden, maar er zijn nog altijd dierenartsen die dit niet willen (oude stempel dat al lang achterhaald is). Omdat het een zwaardere operatie is voor een poes, ben ik voor poezen liever voor 5/6 maanden. Door haar groeiachterstand kan het zijn dat een DA liever wacht tot ze ok is (minimum 1 kilo etc). Mijn poes is op 5,5 maanden gesteriliseerd, maar ze was al 2 weken zwanger. En een poes kan op 4 maanden al vruchtbaar zijn. Hou haar zolang ze niet geholpen is binnen, maar gebruik de pil ofzo niet want dat is ook gevaarlijk (meer kans op tumors etc).

Oh ja, een nestje mag pas vanaf 1 jaar omdat je anders een kind kinderen laat krijgen. Het lichaam is er nog niet in orde voor. Dus binnen houden en zo snel mogelijk laten helpen ^-^.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 23:43

Binnen houden gaat echt niet lukken ben ik bang want ze zitten bij ons op stal en die deur kan ik onmogelijk de hele dag en nacht dicht houden. Ik denk dat ik nog een maandje wacht en haar dan laat steriliseren. Ik zal haar morgen ook eens wegen maar een kilo red ze denk ik wel hoor.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:45

Mijn poes is 6,5 maand en wordt a.s. woensdag "geholpen", binnenblijven wil ze niet en ik zit niet te wachten op kleintjes.

Ze is goed gezond en al behoorlijk volwassen, mijn andere poes had wat een achterstand, die heb ik met 9 maanden laten helpen Lachen

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:46

Het kan vanaf een vroege leeftijd, maar er wordt 6 maanden aangehouden. Dit omdat dan het hart beter is ontwikkeld en de narcose wat veiliger is.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 23:48

Oke bedankt, ik zag trouwens net het andere topic hierover dus deze mag wel op slot.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:31