Onze poes gaat steeds in de kattebak slapen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Onze poes gaat steeds in de kattebak slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 16:08

Waarom doet ze dit?
Lijkt me ook niet al te fris, hihi.
Ze is 3 jaar en sinds een half jaartje blind.
Nou hebben we ook 2 kinderen en ze voelt zich dan wel eens bedreigd, dus ik kan me voorstellen dat ze daarom in de kattebak gaat zitten, een soort van veilig plekje.
Wil het niet dat ze er ook vaak inligt als er niemand thuis is of 's avonds als de kids in bed liggen.
Dus als iemand anders nog een andere reden weet?

ellepel

Re: Onze poes gaat steeds in de kattebak slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:16

je zegt al dat ze blind is?
waarschijnlijk gaat ze op de geur van de kattenbak af, die is voor haar veilig waar ze durft te slapen. die geur kent ze, en kan ze makkelijk heen lopen omdat ze blind is.

zet anders wat dozen neer,met een oude handdoek erin ofzo,net groot genoeg voor de kat om in te liggen.
belangrijk is wel dat je de kinderen gaat leren dat als de kat in de doos zit zij er absoluut niet bij mogen komen omdat dat de kat haar "bed"is. ik denk dat de kat dan na een tijd zich daar dan ook wel veilig gaat voelen en daar in gaat slapen..
en dan de doos natuurlijk niet gaan verplaatsen,anders word het weer erg verwarrend voor de poes...

ik denk dat t zo ongeveer zit Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:19

In het asiel waar mijn kat vandaan komt, sliepen (of lagen) veel katten overdag in hun kattenbak. Ze hadden wel een kussentje ofzo in hun 'kooi' liggen, maar veel katten kozen er blijkbaar toch voor in om de bak te gaan liggen. De mijne heeft dat thuis nooit gedaan, maar daar viel het me op. Ik koppelde het ook aan een 'veilig' gevoel. Een bruikbare tip heb ik niet echt, alleen dat het dus blijkbaar vaker voorkomt. Ik kan me wel vinden in de reactie van ellepel.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 16:20

het klinkt wel logisch ja.
Maar een andere avond komt ze bijv. gewoon weer bij ons zitten op de leuning van de bank.
Ook kan ze nog heel hard naar haar voerbak rennen en die staat helemaal aan de andere kant van de kamer.
Ik had ook al een poezenmandje neergezet, maar daar wil ze niet in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:24

ja met katten weet je het eigenlijk nooit he? Tong uitsteken
ik heb 2 katten, en vier verschiilende slaapplaatsen voor ze..zo liggen ze een week lang in de ene doos en verhuizen de week er na weer naar een ander plekje...

ik ken t wel van jonge katten die gingen ook prinsheerlijk in de kattenbak liggen slapen..dan zette ik de doos er naast,.tilde ze op en zette ze daarin..soms hielp t wel en hadden ze snel door dat ze daarin moesten slapen en dat dat andere ding voor hun behoefte was Haha!

beetje uitproberen denk ik wat bij jouw kat t beste werkt...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:28

Zoals Karin zegt, wij hebben ook een kat uit het asiel gehad en die lag inderdaad ook in haar kattenbak, thuis nooit meer gedaan.

Is het misschien een idee om de kat een plekje te geven waar de kinderen niet bij kunnen? Zo hadden mijn ouders vroeger, toen wij nog klein waren, een doos met kussen erin op de droger staan (die stond weer op de wasmachine) en daarnaast stond dan de vriezer, ze konden zo op de vriezer springen en dan op de droger bij hun doos.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:38

Dat is idd ook een idee. Ja

Zo ken ik meerdere katten die hun eten op een verhoginkje krijgen om te voorkomen dat bijvoorbeeld de hond het opeet of de kinderen erbij komen. Op die manier kunnen ze veilig eten. De kat van mijn ouders krijgt zijn (avond)eten op een hoekje van het aanrecht, de kat van kennissen in de bijkeuken op de wasmachine. Zoiets zou je met een slaapplek ook kunnen doen - zolang de kat tenminste nog kan springen en klimmen natuurlijk, kan me voorstellen dat dat lastiger wordt nu ze blind is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:47

Ik koop ook weleens mandjes voor mijn katten, maar ze zijn zeer kieskeurig. Het is nooit goed. Vaak is iets simpels veel fijner om in te slapen dan iets wat je voor ze koopt.
Wat wel goed bevallen is zijn die mandjes die je aan de verwarming kunt hangen, juist omdat het dan ook lekker warm is Knipoog
Succes!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:31

onze kat woonde eerst bij andere mensen en van die mensen hebben we de bovenkant vane en kattenbak gekregen en daar moet dan zijn mandje (een ronde) ingepropt worden en dan blijft er nog een heel klein plekje over en dan gaat sanka er in liggen (hij is zelf al erg groot) je kan je mischien wel voorstellen hoe opgepropt het er uit ziet Tong uitsteken.
mischien is dat een idee? dan heeft je kat toch een dakje boven zn hoofd (je hebt ook van die vierkante doosjes met een rond gat er in die je kan kopen, maar dan zou ik als ik jou was het eerst met een doos en een kussentje erin proberen 9voordat je veel geld uitgeeft zonder dat het nodig is omdat katten best eigenwijs zij)
suc6 iniedergeval!