Wanneer poes steriliseren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Wanneer poes steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:49

Ik las hier een topic over een katertje, maar nu mijn vraag, op welke leeftijd kan ik mijn poes het beste laten sterriliseren?
Ze is nu 6 maand en woont nog bij schoonouders op boerderij, waar ook een paar katers rondlopen en ik heb absoluut geen zin in een nestje.
Bij mijn andere heb ik gewacht tot ze krols werd en na de krolsheid gesterriliseerd, maar ik ben bang als ik dat nu ga doen dat ze al gedekt is voor ik er erg in heb. Heb ook geen idee op welke leeftijd dat gaat gebeuren haha...
Per 1 dec. woont ze wel bij mijn vriend en mij in en dan kan ik haar ook beter in de gaten houden natuurlijk...

smit_ilse

Re: Wanneer poes steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:55

Ik heb ze laten doen dat ze een half jaar waren. Bel anders even je da hoe die erover denkt. Ik heb namelijk gehoord dat het per da nog wel is kan verschillen wanneer ze het willen doen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:36

Ja, het liefst doe ik het als wij net verhuist zijn, dan wil ik ze toch 2 weken binnen houden en kan ze in die tijd mooi herstellen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:48

hopen dat ze voor 1 december geen uitstapje met een kater doet, dan is er nog geen man overboord want steriliseren kunnen ze dan nog wel als ze nog maar net zwanger is. Of het wenselijk is is een andere discussie maar de pil kan nu ook (nog) niet. het is al bijna 1 dec.....
Overleg inderdaad even met je DA

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 13:02

Nouja dat uitstapje is zo gemaakt gezien dr broer ook in huis daar is en ook niet gecastreert. Maar ze heeft groei achterstand omdat ze 2x ziek is geweest, dus ik hoop dat daardoor die krolsheid ook nog minimaal een maand op zich laat wachten.

Ik zal binnenkort even mijn DA bellen Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:07

het zal niet de eerste keer zijn dat een jonge poes zonder zichtbaar krols te zijn geweest een nestje fabriceert....
mn collega had ook een broer en zus in huis van amper 6 mnd oud, na 9 weken had ze er nog meer.... Lachen 5 extra om precies te zijn...

Misschien kun je dr apart houden tot 1 dec (lastig op een boerderij maar een nest jong katten extra is nóg lastiger)

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:13

Mijn dierenarts vertelde me dat het slecht is om een poesje snel te laten sterilliseren. Hij raadde het aan bij ongeveer een jaar. Mijn katertje is al wel sneller gecastreerd. Ik geef haar nu elke week de poezenpil Knipoog Ze is nog geen jaar, maar dan wordt ze niet krols en kan ze ook geen kleine poesjes krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:42

Daffene: en de DA vondt de pil wel veilig voor jouw katje? daar zijn ook risico's aan verbonden hoor. En ook bij katten is de pil niet 100% veilig. Als jouw poesje verder niet buiten komt en je katertje is geholpen zou ik lekker stoppen met de pil en dan wachten tot ze oud genoeg is voor de sterilisatie. Hoe oud is ze nu?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:02

Ze is nu bijna een jaar, maar ik ben pas begonnen met de poezenpil toen ze voor het eerst krols werd. Was in het begin wel grappig om haar zo te zien, maar toen het typische miauw en "kontjegedraai" Clown begon toch maar met die pil begonnen. We maken deze strip nog af en dan wordt ze geholpen. Heb hem nu nog omdat ze wel eens naar buiten gaat.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 14:31

Aan de kattenpil begin ik niet, daar hoor ik alleen maar slechte verhalen over.

Apart houden is écht heel moeilijk, 1 van de katers, dr broertje, komt namelijk ook in huis. Ik kan haar ook niet nu zelf mee naar huis nemen want dat komt niet goed met de hond denk ik (die heeft het niet zo op katten, met mijn andere gaat het wel goed maar wil het risico niet nemen).

Ik weet niet eens meer hoe oud die andere was toen ze gesterriliseerd werd. Maar dr moeder word binnenkort ook gesterriliseert dus dan moeten ze beide maar meteen, zal even rondbellen wat de prijzen bij andere DA's zijn, heb soms het gevoel dat de mijne veel duurder is dan anderen...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:13

Onze poes is geholpen toen ze zeven maanden was. Zes lijkt mij dus ook een prima leeftijd. Helemaal als er ook nog een open katertje rondloopt, zou ik zeker niet langer wachten.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 18:01

Ik heb een aantal telefoonnummers en ga maandag bellen wanneer ze kan! Heb niet echt zin in kittens van een kitten Haha!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:49

Het is nogal verschillend wat dierenartsen aangeven, veel zeggen er geloof ik tussen de 7 en 9 maanden ofzoiets.
Je hebt ook een aantal dierenartsen die ook vroegsterilisatie doen. Zijn de meningen nogal over verdeeld. Mijn Maine Coon is nog bij de fokster gesteriliseerd toen ze 11 weken oud was. Heeft ze eigenlijk geen last van gehad en is allemaal prima gegaan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 23:10

Wow 11 weken!!! Dat is dus een vroegsterilisatie. Gossie wat is daar nou het voordeel van dan?

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:34

Aan de pil zijn énorm veel nadelen, zoals tumors enzo. Door haar groeiachterstand zou het kunnen dat de DA liever even wacht. Maar in het algemeen kan een poes op 3 maanden al geholpen worden. Omdat het voor een poes wel een zwaardere operatie is dan een kater, ben ik voor 5/6 maanden. Mijn eigen poesje is op 5,5 maanden gesteriliseerd. Maar toen was ze al wel 2 weken krols (zij komt NIET buiten), dus een poes kan wel al op 4 maanden vruchtbaar zijn!

(Dat van 1 jaar is van de oude stempel en al lang achterhaald.)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:47

Heb hier net ook een topic over geopend, had deze niet gezien. Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb drie maanden geleden een kitten bij een boer meegenomen, meer dood dan levend. Ze heeft het gelukkig gered en is nu ruim 5 maanden maar kan zo voor 3 maanden doorgaan, zo'n groeiachterstand heeft ze. Ik denk dat ik nog een maandje wacht en haar half december laat steriliseren, heb ook geen zin in kittens.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:22

Juultje is nu 6 maand en begint op zich haar achterstand al heel goed in te halen (ze dronk tot vorige week ook nog steeds bij moeders, maar moeders heeft er inmiddels niet meer zoveel zin in).
Als de DA het er mee eens is dan wil ik haar begin december als wij helemaal gesetteld zijn in ons huis laten steriliseren. Dan wil ik haar toch een week of 2 binnen houden en kan ze in die tijd mooi rustig herstellen.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:27

Ja is zeker vroegsterilisatie!
De fokster had hiervoor gekozen. Zij had afspraken met de katereigenaar dat de kittens niet voor de fok zouden zijn. Op het moment dat je ze verkoopt heb je daar natuurlijk nog weinig zicht op ook al heb je dat afgesproken. Ook wilde ze voorkomen dat er dan toch nestjes zouden komen met per ongeluk de kater van de buren, waar de mensen dan weer bakken vol met geld voor vragen.
Het schijnt bij raskatten steeds meer voor te komen omdat blijkt dat gewoon afspraken maken niet voldoende is. Dan steriliseer/ castreer je dus voordat de kittens naar de nieuwe eigenaar gaan en voorkom je dat dus.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:14

Haha, mijn kat heet ook Juultje en iedereen lacht me er altijd om uit. Blij om te horen dat er toch nog mensen zijn die het kennelijk wel een leuke naam vinden Haha!

Oja, die van mij is op advies van de dierenarts met 7 maanden gesteriliseerd.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:15

Ze lachen mij er ook om uit Verdrietig Mijn andere poes heet Pientje haha valt ook al niet in de smaak bij anderen....

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:49

Die van mij is morgen aan de beurt! Ze is nu 6 maanden en 3 dagen