konijn doet raar(verlamming)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

konijn doet raar(verlamming)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 16:45

hallo

heb zin 2 dagen een jong konijn zo 3 weken oud denk ik.
de moeder gaf geen melk meer,er was al 1 dood en de andere had geen ogen dus die is ingeslapen.
nu heb ik amy(konijn)dus mee genomen om veder op te voeden met de fles.ze begint zins gister al wat aan brood te knabbelen,maar veder eet en drinkt ze nog niet zelf.
ze krijgt nu koffiemelk met water is dat goed???
dit is der trouwens
Afbeelding

ze drinkt goed en is actief,maar toen ik haar vanmorgen optilde om der de fles te geven trilde ze een beetje...dat was snel weer over.vanmidag kwam ik thuis en zou haar ff beethouden weer begon ze wat te trillen en in 1 wat te schokken zette der ff op de grond en leek wel dat ze verlamt was,ze deed erg raar met der pootjes en ze valt dan bijna om.ik heb haar toen snel gepakt en ff geaaite,binnen paar sec was het weer over en was ze weer een actief konijntje...heb haar toen de fles gegeven en een kruik voor der warm gemaakt.Nu net toen ik bij me paard weg kwam pakte ik der weer en weer eerst ff trillen en weer schokken en toen weer hetzelfe als hierboven.

weet iemand wat dit is?ze is voor de rest nu weer actief en drinkt goed.
de àanvallen`die ze heeft duren echt maar zo paar sec echt heel raar.
heeft iemand dit ooit mee gemaakt?

XxSultanxX

Re: konijn doet raar(verlamming)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:01

weet niemand het?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:07

Misschien heb je hier iets aan?

Konijnen kunnen drager zijn van Encefalitozoon cuniculi zonder daar zelf ziek van te worden, maar wel andere konijnen besmetten. Voedsters kunnen hun jongen al in het nest besmetten. Bij konijnen die een verminderde weerstand hebben kan de parasiet zich snel vermeerderen en voor diverse ziektebeelden zorgen. Wanneer uw konijn(tje) met een wat slepend pootje gaat lopen, of het is wat struikelig, en het rolt te makkelijk om wanneer het zich wil wassen, moet u rekening houden met het feit dat hier E.cuniculi in het spel kan zijn. Dit zijn namelijk de duidelijkste symptomen die in de richting van deze parasiet wijzen.

Wanneer niet snel actie ondernomen wordt bij de eerste symptomen, kan het konijn volledig verlamd raken. Wordt dan alsnog een behandeling gestart dan kan de parasiet wel een halt toegeroepen worden, maar neurlogische schade die al is aangericht kan niet hersteld worden. In de meeste gevallen zal het konijn niet of niet goed meer kunnen lopen. Blijft het konijn verlamd en misschien ook incontinent, dan ziet het er slecht uit voor het dier. Hoe sneller een behandeling gestart wordt, hoe groter de kans is dat de parasiet overwonnen wordt en het konijn volledig herstelt.

De behandeling start met het inzetten van meloxicam, cisapride en fenbendazol gedurende de eerste drie dagen. Meloxicam en cisapride worden elke 12 uur toegediend. De dosering van fenbendazol is 20 mg per kg. lichaamsgewicht 1x daags, dus elke 24 uur. Het wordt aangeraden om tussen de verschillende middelen een tijdspanne van een half uur tot een uur aan te houden. Doel van de behandeling deze eerste drie dagen is het lichaam aan te zetten tot optimaal functioneren. Na deze drie dagen wordt de behandeling nog vier weken voortgezet met enkel fenbendazol. Het is belangrijk de kuur niet te stoppen voordat de vier weken om zijn, zelfs al zijn de klachten schijnbaar verdwenen. De behandelingsduur kan eventueel verlengd worden naar 60 dagen als de klachten nog niet helemaal verdwenen zijn.

Veel konijnen zijn met deze behandeling weer op de been gekomen. In ernstige gevallen herstelde het konijn niet volledig en bleef sloffend lopen. Maar belangrijk is dat de dieren zich weer kunnen voortbewegen en een goede kans hebben om oud te worden.

Voor de (toch wel behoorlijk heftige) behandeling van jonge konijntjes is vooraf goed overleg met de dierenarts nodig. Helaas staan veel dierenartsen nog sceptisch tegenover E.cuniculi als oorzaak van de kwaal. Sommige dierenartsen hebben zelfs nog nooit van E.cuniculi gehoord. Via de Stichting KonijnenBelangen (knop Stichting/Adresgegevens) kunt u in contact komen met dierenartsen die ruime ervaring hebben met het behandelen van E.cuniculi-konijnen. Deze dierenartsen zijn ook altijd bereid om overleg te hebben met en uitleg te geven aan uw eigen dierenarts.

En ik denk dat de melk die je nu geeft ook niet goed is, omdat dat niet voor konijntjes geschikt is, daar stond ook nog een stukje over:

Weeskonijntjes krijgen van hun verzorgers vaak gewone melk of kattenmelk voorgeschoteld. Hoe goed bedoeld ook, dit is ongeschikt voor konijnen en leidt veelal tot gasophopingen en diarree. Onderzoek heeft uitgewezen dat een mengsel van 2 speciale melkpoeders met water de beste resultaten biedt. Deze poeders, geheten MultiMilk en KMR (Kitten Milk Replacer) waren tot voor kort zeer moeilijk verkrijgbaar in ons land. KMR werd alleen aan dierenartsen geleverd en MultiMilk leverde alleen aan de Stichting Eekhoornopvang Nederland, die dit poeder gebruikte om jonge eekhoorntjes groot te brengen. Goed nieuws voor konijneneigenaren en iedereen die een nest jonge konijnen met de hand groot wil brengen: beide poeders zijn bij dé Konijnenstichting te verkrijgen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:21

bedankt voor de info.

maxx_whiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:18

Wij hebben ook een nest jonge konijntjes gehad (vader, moeder, 7 kleintjes) de vader is er aan overleden, de moeder en 6 kleintjes.. we waren te laat voor de anderen deze van mij konden we nog redden en met antibiotica is alles weer goed gekomen en veel medicijnen natuurlijk..

Wij zijn er mee naar de dierenarts geweest om te onderzoeken.. maar het was een soort van ziekte.. ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:01

maxx_whiss schreef:
Wij hebben ook een nest jonge konijntjes gehad (vader, moeder, 7 kleintjes) de vader is er aan overleden, de moeder en 6 kleintjes.. we waren te laat voor de anderen deze van mij konden we nog redden en met antibiotica is alles weer goed gekomen en veel medicijnen natuurlijk..

Wij zijn er mee naar de dierenarts geweest om te onderzoeken.. maar het was een soort van ziekte.. ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

maar wat voor ziekte is dat dan?hoe heeft ze dat kunnen krijgen of weet je dat niet?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:21

Heeey!
Het zou ook daardoor komen wat je haar te eten geeft. Koffiemelk met water verdund is heel slecht voor je konijntje, aangezien het heel vet is. Beter kan je naar de dierenwinkel en speciale opvoed melk halen, het liefst zonder lactose, aangezien ze dit niet nodig hebben. Bovendien is het belangrijk dat ze meteen leert om hooi te eten.
Brood zou ik persoonlijk ook niet geven, is niet bepaald goed voor haar maagje.
Ook zou ik naar de dierenarts gaan, want we kunnen je wel tips geven van wat het zou kunnen zijn, maar alleen de dierenarts kan zeggen wat je konijntje precies heeft.
Veel succes!
Gr.
Naatje

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:24

dankej wel voor je tip,ben bij de dierenwinkel geweest maar die hebben alleen maar voor kittens en pups vervangend melk,naar de da kan ik jammer genoeg niet...ze is namelijk niet egt van mij maar van iemand anders ik voed haar op.die heeft het er niet voor over om naar de DA te gaan Huilen en aangezien mijn paard deze week ook weer heen moet en ik niet zoveel geld heb kan ik het niet betalen...maar het gaat in iedergeval nu ff goed met der.ze heeft geen aanvallen meer gehad.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:30

Heeey!
Er bestaat ook geen vervangende melk voor konijnen Knipoog dus zal je het met de puppy/kitten melk moeten doen. Het beste kan je gewoon naar een melksoort vragen waar geen lactose in zit. Of bij de dierenarts heb je ook speciale melk, maar die is een stuk duurder.
Als ik heel eerlijk mag zijn, denk ik dat het beestje niet zal overleven als je niet naar de DA gaat ... Vind ik nogal onverantwoordelijk van die persoon van wie zij is, als je een dier/nestje neemt, moet je ook de verantwoordelijkheid ervoor nemen! Maar goed, dat is mijn mening Knipoog.
Gr.
Naatje

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:32

nouwjah daar kan die man ook niet aan doen,hij krijgt 2 konijnen aangesmeert(vrouwtjes zeiden ze)
jah hoor mannetje en vrouwtje...daarom had die jongen was ook nog inteelt.dus die anderen waren niet goed alleen deze zat alles er op en der aan Tong uitsteken
die man heeft geen geld voor de da dus daarom kan die niet heen...

NathaljaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:37

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:39

dankje wel Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:15

Ik denk dat ze gewoon hetzelfde antwoord zal krijgen, namelijk naar de dierenarts gaan Knipoog ...
Maar goed, als hij geen geld heeft om naar de dierenarts te gaan, vind k dat je geen huisdieren moet nemen ... Ookal was het nest een ongeluk Knipoog.
Gr.
Naatje

maxx_whiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:22

Sorry, ik weet niet meer wat voor een ziekte het was.. En bij mij zeiden ze ook dat het 2 vrouwtjes waren terwijl het een mannetje en een vrouwtje waren..
Gr. Inger

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 15:15

Nathachou schreef:
Ik denk dat ze gewoon hetzelfde antwoord zal krijgen, namelijk naar de dierenarts gaan Knipoog ...
Maar goed, als hij geen geld heeft om naar de dierenarts te gaan, vind k dat je geen huisdieren moet nemen ... Ookal was het nest een ongeluk Knipoog.
Gr.
Naatje

sorry maar dat vind ik een heele banketstaaf opmerking!!!
die man doet alles voor zijn dieren,en als hij dan 2 konijntjes kijrgt die hij niet wil,en dat het dan een mannetje en een vrouwtje is terwijl ze zeggen dat het 2vrouwtjes zijn kan hij daar niks aan doen dat er een nest is gekomen!
hij gaat altijd met zijn beestjes naar de dierenarts maar heeft het geld er niet voor over voor zo klein konijntje...

bedankt allemaal voor de tips,maar jammer genoeg is het konijntje gister avond in een aanval overleden....

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:19

echt snel naar DA gaan!! En geschikt voeding voeren.
Ik hoop dat t lukt! Succes!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 15:20

rakni schreef:
echt snel naar DA gaan!! En geschikt voeding voeren.
Ik hoop dat t lukt! Succes!

zoals je in me vorige bericht hebt gelezen kan je zien dat ze overleden is...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:15

waren het dus inteelt konijntjes? Die zijn sowizo niet zo sterk. En koemelk is heel slecht voor konijntjes, maar daar ben je nu niets mee. Toen wij een nestje hadden, zijn we direct met de kleintjes naar de DA geweest om te sexen, doet hij gratis en je hebt geen onverwachte nesten. Misschien een tip voor als hij het zelf niet kan?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:31

onze da doet het niet gratis or Knipoog maarjah de konijnen zitten nu apart,dus komen nu geen jongen meer