Seniorenbrokjes voor de kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Seniorenbrokjes voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:54

Ik heb twee katten, een van 10 en een van 13 jaar.
Nu weet ik van het bestaan van seniorenbrokjes voor katten en ik vraag me het volgende af:

- waarom zou je deze brokjes geven
- wanneer en in welke gevallen
- wat is het nut c.q. toegevoegde waarde òf wat is de onzin van de seniorenbrokjes
- welke merken zijn goed en welke minder of niet zo goed

Wat zijn jullie ervaringen met wat oudere katten en wel/geen seniorenbrokjes?

Meavey

Re: Seniorenbrokjes voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:00

Senioren voer bevat betere eiwitten, dat is beter voor de nieren, waar ze op oudere leeftijd vaak last van krijgen dus.
het bevat bepaalde vitamines en anti oxidanten wat een gunstige invloed heeft bij oudere dieren en het bevat vaak wat minder energie omdat oudere dieren vaak minder actief worden en bij hetzelde voer dan vaak te dik worden.
Dat zou seniorenvoer dus moeten doen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:53

Ik gaf onze katten vanaf dat ze ongeveer 8 jaar oud waren seniorbrokjes. Voor hun gezondheid toch iets beter. En kwa prijs maakt het niets uit. Ik voer meestal de seniorbrokjes van Hills. Goed spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:04

Bedankt voor jullie reactie!

Wat zijn 'betere' eiwitten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:10

ik heb er hier een van 15 rond lopen Haha!
zelf vind ik de seniorenbrok van Hills het beste. als ik ander voer ga geven merk ik duidelijk verschil in de vacht.
bij een goedkoop supermarkt merk zie ik dat de kat veel meer verhaard, en de vacht doffer van kleur word word. geef ik hills dan knapt dit echt weer op.
maar verder merk ik eigenlijk geen verschil ze blijft vrolijk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:47

'betere' eiwitten zijn de natuurlijke eiwitten uit vlees en dan vooral uit gevogelte (en niet de eiwitten die in de whiskas zitten)
die eiwitten zijn voor een oudere kat beter verteerbaar en een mindere aanslag op zn nieren.

kijk hier anders eens, daar zijn diverse topics over katten en voeding: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,18.0.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:56

Bedankt voor de link, cissy!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:35

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:26

Het zijn naar verhouding minder eiwitten, maar de eiwitten die erin zitten zijn van betere kwaliteit en daadoor minder belastend voor de nieren.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:02

Dus als een kat wat ouder wordt dan moet hij ineens betere en gezondere eiwitten krijgen? En de eiwitten in de normale brokjes zijn dus eigenlijk van een minder goede kwaliteit? Zou je, om problemen op oudere leeftijd te voorkomen dan niet beter van jongs af aan kwalitatief goede eiwitten kunnen voeren?

Vind dit gewoon geen logisch verhaal. Een kat zou imo zijn hele leven lang optimaal gevoed moeten worden met voeding waarvan de bouwstoffen van een goede kwaliteit zijn.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:01

Oprtalj schreef:
Dus als een kat wat ouder wordt dan moet hij ineens betere en gezondere eiwitten krijgen? En de eiwitten in de normale brokjes zijn dus eigenlijk van een minder goede kwaliteit? Zou je, om problemen op oudere leeftijd te voorkomen dan niet beter van jongs af aan kwalitatief goede eiwitten kunnen voeren?

Vind dit gewoon geen logisch verhaal. Een kat zou imo zijn hele leven lang optimaal gevoed moeten worden met voeding waarvan de bouwstoffen van een goede kwaliteit zijn.

Ja eigenlijk raar maar dat voer is vaak duurder om te maken.
En het is meer om bij nierproblemen verlichting te geven en jonge katten hebben daar meestal geen last van.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:01

Ik sluit me helemaal aan bij Cissy ! het heeft zeker nut. De meeste katten overlijden (uiteindelijk) aan hun nieren- dus die moet je in goede conditie proberen te houden.

Verder, Hills !! al mijn katten krijgen dat (ook degene die ik van het asiel opvang) en je ziet binnen een week of 2 het verschil al, het is duur voer, maar wel supervoer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:08

Mist schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Cissy ! het heeft zeker nut. De meeste katten overlijden (uiteindelijk) aan hun nieren- dus die moet je in goede conditie proberen te houden.

Verder, Hills !! al mijn katten krijgen dat (ook degene die ik van het asiel opvang) en je ziet binnen een week of 2 het verschil al, het is duur voer, maar wel supervoer !

Kun je aangeven waar het verschil aan te zien is?

En wat zijn de signalen van de beginnende nierproblemen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:19

Nierproblemen bij oudere katten

Wat zijn de verschijnselen van een (beginnend) nierprobleem bij de kat:
meer gaan drinken en plassen
minder eetlust
vermageren
slechte adem
overgeven en/of diarree
lusteloosheid en zwakte
Bij een gezonde kat zie je geen van bovenstaande verschijselen. Indien er een nierprobleem aanwezig is kun je die verschijnselen juist wel waarnemen bij je kat.
Het is niet normaal als een kat meer drinkt dan vroeger, het is juist normaal als je je kat bijna nooit ziet drinken.

We kunnen de kat nakijken op een aantal kenmerken die kunnen duiden op een nierprobleem:

De kat kan vermageren doordat er minder eetlust aanwezig is.
De kat kan meer gaan drinken en plassen ten gevolge van vochtverlies via de nieren.
De kat kan uit de bek gaan stinken doordat afvalstoffen via het speeksel uitgescheiden kunnen worden.
De kat kan gaan overgeven en/of diarree krijgen doordat het zichzelf aan het vergiftigen is. Normaal worden deze giftige stoffen door de nieren uitgescheiden.
De kat kan uitgedroogd raken, ondanks dat hij of zij veel drinkt. Dit kun je testen door de "turgor" te bepalen. Als je de huid optrekt en deze loslaat dan kan de huid in een kam blijven staan. Als dit gebeurd dan is de kat uitgedroogd.
De kat kan door uitdroging en vergiftiging van het bloed lusteloos en zwak worden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:35

Onze poes heeft ook nierproblemen, alleen wij merken er niets van (poes ook niet). Bij de Da zijn ze er erachter gekomen door een bloedonderzoek te doen, toen ze onder narcose moest voor een gebitsreiniging. Volgens de DA moest poes direct op dieet. Volgens mij valt het wel mee. Juist bij beginnende nierproblemen zie je er niets van. Pas als de nieren echt minder werken ga je het merken. Poes heeft ook een tijdlang haar dieetbrokjes slecht gegeten. Toen ze weer haar Hills senior kreeg werd ze weer levendig en vrolijk. Nu kijk ik het gewooon een tijdje aan. Momenteel heeft ze weer dieetbrokjes, maar zodra ik merk dat ze slecht gaat eten, haal ik weer Hills.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:58

het vervelende is dat als je gaat merken dat je kat nierproblemen heeft het vaak al te laat is. het enige waaraan je het op tijd kunt merken is regelmatig bloedonderzoek laten doen maar dat is vrij prijzig Lachen

Citaat:
Zou je, om problemen op oudere leeftijd te voorkomen dan niet beter van jongs af aan kwalitatief goede eiwitten kunnen voeren?
precies! alleen jonge katten hebben weer andere eiwitten nodig dan oudere katten... voor de groei bijvoorbeeld, daarom zijn er dus ook zoveel verschillende soorten premiumvoeders.
De meeste mensen 'hebben' een kat en voeren het de goedkoopste brokken en maken zich verder niet zo druk om of het voor de kat ook goed voer is. Heel veel voeders zijn veel te zout en dus slecht voor de nieren!
De 'echte liefhebbers' kopen dus wel de duurdere brokken, maar dan nog heb je geen garantie dat de kat later geen nierproblemen krijgt.
Men denkt dat de premiumvoeders zoveel duurder zijn maar ga het maar eens uitrekenen, ik weet niet wat whiskas bijv kost, maar ik voer RC32 en dat kost me 49,- voor 10 kg, ze mogen 60gram per kat per dag = 0,29 euro, lijkt mij sterk dat je daar een blik whiskas voor kunt halen.... Lachen

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:58

Wij geven ook seniorenbrokjes omdat daar minder zout in zit. Volgens mijn moeder in ieder geval.
Onze kat dronk vroeger echt abnormaal veel, maar nu ze deze brokjes krijgt niet meer. Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:13

sheela schreef:
Onze poes heeft ook nierproblemen, alleen wij merken er niets van (poes ook niet). Bij de Da zijn ze er erachter gekomen door een bloedonderzoek te doen, toen ze onder narcose moest voor een gebitsreiniging. Volgens de DA moest poes direct op dieet. Volgens mij valt het wel mee. Juist bij beginnende nierproblemen zie je er niets van. Pas als de nieren echt minder werken ga je het merken. Poes heeft ook een tijdlang haar dieetbrokjes slecht gegeten. Toen ze weer haar Hills senior kreeg werd ze weer levendig en vrolijk. Nu kijk ik het gewooon een tijdje aan. Momenteel heeft ze weer dieetbrokjes, maar zodra ik merk dat ze slecht gaat eten, haal ik weer Hills.

Hills houdt juist rekening met de nieren bij hun seniorenbrokjes, het werkt preventief !

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:01

Tipje:
als ze hun dieetvoer niet lekker vinden en ze zijn weer redelijk "op de rit" qua gezondheid, dan kan je het ook wel mengen met voer dat ze wel lekker vinden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:51

cissy schreef:
precies! alleen jonge katten hebben weer andere eiwitten nodig dan oudere katten... voor de groei bijvoorbeeld, daarom zijn er dus ook zoveel verschillende soorten premiumvoeders.

Ik geloof eerlijk gezegd totaal niet in het nut van al die verschillende voeders. Voor mij is dit puur commercie. Het meest ideale kattenvoer is in mijn ogen het natuurlijke voedingspatroon van de kat, prooidieren dus. En er lopen geen seniorenmuizen rond en er vliegen evenmin kittenvogeltjes in m'n tuin. Iedere kat kan imo probleemloos hetzelfde eten, jong of oud, mits de kwaliteit van de voeding maar goed is. Al die speciale voeders heb je alleen maar nodig als er al iets wezenlijks niet klopt aan het voedingspatroon.
Citaat:
De meeste mensen 'hebben' een kat en voeren het de goedkoopste brokken en maken zich verder niet zo druk om of het voor de kat ook goed voer is. Heel veel voeders zijn veel te zout en dus slecht voor de nieren!
De 'echte liefhebbers' kopen dus wel de duurdere brokken, maar dan nog heb je geen garantie dat de kat later geen nierproblemen krijgt.

Ik ken heel wat echte liefhebbers die helemaal geen brokken kopen. Geen dure en geen goedkope. En volgens mij heb je ook al kennis met ze gemaakt, gezien de link die je hier eerder gaf. Knipoog