Vraagjes over goudvissen :+

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Vraagjes over goudvissen :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:20

- Is zo'n vierkante plastic bak met zo'n deksel met gaatjes geschikt voor goudvissen?
- Welke afmeting moet zo'n bak dan hebben?
- Moet je goudvissen met soortgenoten houden, of zijn ze in hun eentje ook gelukkig?

gabyfedde

Re: Vraagjes over goudvissen :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:30

Als je goudvissen op een diervriendelijke manier wil houden moet je een rechthoukig aquarium nemen. Stelregel is dat je per centimeter vis 1 liter water hebt. Ook is het aan te redan om een zuurstofpompje in het aquarium te doen. Een goudvis alleen houden is ook niet goed. Het zijn wel echte slopers, dus heel mooie plantjes kan je er niet inzetten.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:36

Hmm, zijn er ook andere vissoorten die ik in een koudwaterbak kan houden? Ik heb namelijk geen zin om een fortuin uit te geven aan verwarmingsdingesen enzo. Nagelbijten / Gniffelen
En moet je zo'n bak vaak schoonmaken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:44

Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 05-11-06 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:46

Hmm die vind ik niet zo lief Ach gut
Ik vind die hemelkijkers oid ook cool, zijn die moeilijk te houden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:48

Ze hebben dezelfde verzorging nodig als gewone goudvissen, hemelkijkers. Ik heb trouwens de link even gewijzigd, dan zie je een afbeelding van een chinese danio erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:49

of guppies, zijn ook leuk.
danio's zijn ook in verschillende kleurtjes te krijgen tegenwoordig, idd makkelijk visje.
sluierstaarten zijn ook mooi en wat rustiger dan goudvissen.
ik raad je aan als je met vissen begint en je het leuk vindt om dan gelijk een goed aquarium met een zuurstofpomp of filter te kopen, dat bespaard je een hoop ergernis en dode vissen. viskommen e.d. zijn geen geschikte huisvesting voor een vis.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:50

Sooff schreef:
Hmm, zijn er ook andere vissoorten die ik in een koudwaterbak kan houden? Ik heb namelijk geen zin om een fortuin uit te geven aan verwarmingsdingesen enzo. Nagelbijten / Gniffelen
En moet je zo'n bak vaak schoonmaken?

Ik schrijf niets over verwariming. een goudvis kan prima leven in koud water. Voor iedere soort vis geldt: een constante temperatuur (en dat is geen kamertemperatuur, want die schommelt) is wenselijk.
Ik heb het over een zuurstofpompje. En ook dat is iets wat eigenlijk niet mag ontbreken. Zoveel kost dat echt niet.
En ook een verwarmingselement is helemaal niet duur. Hiermee houd je de temperatuur constant.
Hemelkijkers en andere sluierstaarten zijn erg doorgefokt en daardoor zwakker dan normale goudvissen of, zoals genoemd, danio's of guppen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:02

Oh ja, het schoonmaken van een aquarium houdt in: 1x in de 2 weken een kwart van het water met een slang eruit hevelen, met de slang ga je langs de bodem van het aquarium om het vuil dat er ligt te verwijderen. Daarna weer bijvullen met water dat zoveel mogelijk dezelfde temperatuur heeft als het aquariumwater. Alg kun je van de ruiten verwijderen met speciale krabbers of bijvoorbeeld een nylonkous. De aquariumpomp moet ook regelmatig verschoond worden, de dode planten moeten verwijderd worden en dat is het. Kost je geen uren werk.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:55

Goudvissen zijn heel makkelijk te houden,
Ze zijn met een aquarium mét zuurstofpompje en wat plantjes al gauw blij. Wel zou ik er een andere bij nemen en niet alleen houden. En absoluut niet in een kom houden!
Verder is een filter wel handig... Knipoog
Even een vraagje aan de andere bokkers hier;
chinese danio's , kunnen die ook bij goudvissen in gehouden worden? Kunnen die gewoon goed op kamertempratuur en wat voor voer moeten die hebben?
Alvast bedankt Ja

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:29

Linnie13 schreef:
chinese danio's , kunnen die ook bij goudvissen in gehouden worden? Kunnen die gewoon goed op kamertempratuur en wat voor voer moeten die hebben?
Alvast bedankt Ja

Nee, die kunnen niet bij goudvissen gehouden worden. Dikke kans dat de goudvissen de danio's als lekker hapje zien. En ook zijn danio's tropische vissen.
Kamertemperatuur (nooit constant, wisselt voortdurend) is zelfs voor goudvissen niet goed (bij een constante temperatuur van 20 graden doen ze het veel beter). En voor een tropische vis als een danio al helemaal niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:07

De aquariumhouders verschillen over temperatuurwisselingen van mening, voor niet al te kwetsbare soorten goudvissen en chinese danio's kan een klein temperatuurverschil geen kwaad, er worden zelfs chinese danio's buiten gehouden, alleen van mei tot september. Sommige aquariumhouders (ook van tropische vissen) zetten bewust de thermostaat 'savonds een graad of 2 lager, omdat ze het idee hebben dat je dan de natuur beter nabootst. De optimale temperatuur voor een danio is tussen de 18 en 22 graden, hoger is niet goed, dat komt de levensduur niet ten goede, en ook de goudvis kan beter niet te hoge temperaturen hebben, al hebben kwetsbare soorten (leeuwenkop, blaasoog enz) beter een constante temperatuur. Google maar eens op "aquariumvereniging" bijvoorbeeld.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:13

Misschien ligt het aan mij, maar ik zou geen sluierstaart kopen, ik heb er ongveer 4 gehad die na een week of iets langer zijn doodgegaan aan een lekker zwemblaas ofzoiets..
ik zou dan een gewone goudvis kopen, maarja ik ben meer van de guppies, alleen heb je er dan na een tijdje wel een stuk of 100...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:19

ik heb goudvissen in een kom gehad. 2 in totaal, ging prima je moet met het water verversen het water een tijdje laten staan zodat het opwarmt verder hoef je geen speciale apperatuur te kopen. en een deksel? ben je bang dat die vissen eruit springen ofzo? dat is niet nodig hoor! enne een tip voor iedereen met vissen is je vis niet lekker (ligt die op de zij ofzo) gooi een paracetemol in het water en het werkt echt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:14

Verwarmingselement is nog geen 15 euro hoor Knipoog bovendien blijft de temperatuur constant en gaat hij pas verwarmen als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt Knipoog
Maar goed per centimeter vis (staart telt ook mee!!!! ) heb je inderdaad 1 liter water nodig.
Goudvissen maken hun aquarium wel snel vies Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:51

ff opgezocht:
Bodemgrond kan het beste bestaan uit middelgroot korrelig grint. Fijnbladige waterplanten zijn ongeschikt voor goudvisaquaria, omdat goudvissen graag in de bodem wroeten en daarmee stukken vuil blijven opwerpen die in de planten terechtkomen. Als decoratiematerialen kunnen kienhout, wortelhout, bamboe en steen zonder scherpe randen worden gebruikt. Het water moet helder en schoon zijn. Wekelijks water wisselen van ongeveer 25% van de inhoud wordt aanbevolen. Temperatuur: 10 - 20º C; aanbevolen minimumaquariumlengte: 80-100 cm

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:19

neem gewoon goudvissen die zijn het makkelijkst om mee te beginnen!!!