Wennen aan dove kater....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Wennen aan dove kater....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 11:05

Sinds nog niet zo lang woon ik samen en hebben we de zorg op ons genomen voor een 12 jarige heilige birmaan (x siberische langhaar) Dit gaat hardstikke goed, het is een schat van een beest.
Nu kregen we een paar weken terug een kat aangeboden op m'n werk, aangereden. Meestal hebben we in no time in zulke gevallen de eigenaar boven water en lappen we zo'n kat als het mogelijk is op.
We hebben nu anderhalve week gezocht en de eigenaar is nog niet gevonden. Het beestje heeft een flinke klap gemaakt, zijn evenwicht was in het begin erg slecht, hij heeft diverse kneuzingen, een gebroken onderkaak en een beschadigd oog. Hij moet nu zoiezo nog 4 weken benchrust.
Uiteraard ben ik zo dom geweest me aan dat beestje te gaan hechten en omdat ik perse niet wilde dat hij naar het asiel zou gaan (omdat ze daar niet de hele dag op hem kunnen letten en dat daar dieren worden ingeslapen als ze niet binnen een bepaalde termijn een baasje hebben) heb ik een bench geregeld en ligt hij bij mij boven in een kamer.
Tot nog toe heb ik de deur dicht, omdat de aangereden kater rust moet hebben. Maar ik wilde over een tijdje deze twee heren aan elkaar voor stellen.
Nu mijn vraag: hoe doe ik dat het beste.
De aangereden kater is ongeveer 2 jaar en doof.
Alle tips zijn welkom!!

_MV_

Re: Wennen aan dove kater....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:20

Wat ik heb gedaan met mijn volwassen je-weet-wel-kater en onze nieuwe kitten kater (misschien niet helemaal hetzelfde maargoed) is het volgende:
Eerst de kitten aan het huis laten wennen zonder de andere kat erbij, zo weet hij een beetje waar hij heen kan vluchten en waar wat staat enzo. Gewoon een beetje met rust gelaten en na een uurtje ofzo de volwassen kat erbij gehaald. Die wist niet wat hij zag, keek even in de richting van het kitten en liep door. Hij was helemaal gepikeerd dat we een ander in huis hadden gehaald. Kitten wilde later wel contact maken, dat ging ook wel maar niet van harte. Hij kreeg gelijk een mep op zijn neus. Die grote heeft hem nog wel vaker te grazen genomen. Ik deed ze een weekje ofzo alleen bijelkaar als ik er zelf bij was, 's nachts deed ik de kitten in de keuken. Na een weekje lagen ze bijelkaar in de mand en nu zijn ze onafscheidelijk. Af en toe vechten ze nog wel eens maar dat hoort erbij. Ze zijn nu echt aan elkaar gehecht.

Ik hoop dat het je lukt! Ik vind het echt geweldig dat je zo iets wil doen voor een dier. Een dove kat is wel wat anders dan een kitten! Ik denk dat je hem wel wat meer moet begeleiden omdat hij niets hoort, die ander kan hem als ware zo bespringen. Maa ik denk dat ze na een tijdje wel eens goede vriendjes kunnen worden wanneer ze eenmaal de rangorde hebben bepaalt!

Heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:36

Imerose schreef:
(omdat ze daar niet de hele dag op hem kunnen letten en dat daar dieren worden ingeslapen als ze niet binnen een bepaalde termijn een baasje hebben)

Hoe kom je daar nou in godsnaam bij?

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:50

Dat zijn hun eigen woorden, Wuis. En daarbij is er in een asiel niet voldoende mogelijkheid zieke dieren te verzorgen omdat zij er maar een uur of 8 per dag aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:21

Bij ond asiel zijn er ook zo'n 8 tot 9 uur per dag mensen aanwezig. Maar daarom is er nog wel een ziekenboeg, een aparte afdeling voor de zieke dieren.
Dieren blijven net zo lang en worden net zo lng liefdevol verzorgd totdat ze een baasje hebben gevonden. Dat kan 1 dag, een week, een jaar of 10 jaar zijn.

Ik vind het een zeer slecht asiel als ze dieren zomaar laten inslapen vanwege tijd of ruimtegebrek. Wissel dan dieren uit nar andere asielen.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:50

Tja ik denk dat dat in elk asiel anders werkt. Wij hebben wel diverse stichtingen die katten opvangt. Daar werken wij over het algemeen heel goed mee samen, maar deze mensen vangen dieren thuis op. Hun hele huis zit vol met katten die evenals in de asiels op zoek zijn naar een nieuw baasje.
Ik weet hoe intensief het is om voor alleen deze kat te zorgen, dus de zorg voor zo'n dier erbij zorgt er voor hun voor dat ze helemaal geen tijd meer voor zichzelf hebben.
Daarbij vind ik het niet erg en heb ik maar 1 kat die veel zorg nodig heeft.
Maar goed, dit was niet de aanleiding voor het topic. De vraag is hoe ik de mijn eigen kat het beste kan laten wennen aan de dove en andersom.