Poezen plas-probleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mowoah

Poezen plas-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:17

Onze poes ziet ons huis voortaan als haar kattenbak..
Ze plast echt óveral, op tafels, op kussens, op tassen, jassen, schoenen en als ze naar boven kan glippen op je dekbed.. Scheve mond
Dit is natuurlijk super vervelend, mijn moeder heeft heel wat af te wassen en het stinkt.

Haar kattenbak is altijd verschoond, dus daar kan ze makkelijk haar behoeftes doen.
Er is sinds ze in huis plast wel een verbouwing, maar of dat het is?
Voor de rest is ze gesteriliseerd en genoeg buiten.
Ze is nu 1.5 jaar oud.

Wie weet de oplossing, we zitten er namelijk erg mee!!

Anoniem

Re: Poezen plas-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:07

Blaasgruis? Laat haar eens nakijken door de DA.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:39

Blaasgruis komt niet heel veel voor bij poezen, of tenminste het geeft bij poezen niet vaak problemen. Het is inderdaad handig om een plasje langs de dierenarts te brengen, al is het waarschijnlijk om een medische oorzaak uit te sluiten als gruis of blaasontsteking. Stress is vaak een oorzaak van plasproblemen. Probeer ervoor te zorgen dat ze ook een (paar) plaatsen heeft waar ze ondanks de verbouwing rust heeft. Ook het neerzetten meerdere bakken, zonder deksel kan helpen.
Bij de dierenarts wordt Feliway verkocht, daar heb ik zelf goede ervaring mee bij stress. Het kan ook helpen om wat valeriaan in je kattenbak te druppelen, daar zijn katten gek op.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:16

Ja er kunnen vele oorzaken zijn maar zoals Imerose al zegt kun je beter eerst naar de DA gaan, komt daar niks uit dan is een medisch oorzaak in ieder geval uitgesloten en dan kun je verder gaan kijken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:30

Ik denk dat het door de stress komt, katten zijn daar heel gevoelig voor. Ik zou meer kattebakken zetten op plaatsne waar ze zich rustig kan terugtrekken en die ze kent. Als je ze erop ziet, direct belonen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:19

Als je er dan na het da onderzoek etc zeker van bent dat het geen stress en medisch is dan heb ik nog wat tips;

-Strooi een beetje peper op de plekken waar ze vaak plast.
-Leg aluminium folie neer daar waar ze vaak plast.
-Zet haar voerbakje op die plaatsen neer.
-Probeer andere kattebakvulling.

Een van de katten van mijn broer had er ook last van en na veel trucjes geprobeerd te hebben is het bij hun weer opgelost.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:38

Ik had een persachtige kat, zij plaste ook op kleden en zo. Mijn moeder heeft het lang volgehouden maar teon moest ze toch echt weg. Daar waar zenu is doet ze het niet . Waarschijnlijk had ze een verschrikkelijke hekel aan onze andere katten. We hebben nu weer zon soort katje (zon persachtige) hij doet het ook als de kattenbak te vies is (de persjes zijn echte tutjes dus.) amar bij de eerste persachtige zijn we rer ook nog mee naar de DA geweest die dacht aanblaas ontsteking maar dat was het ok niet. dus bij sommige katten kan het ook van chagarijnig heid ofzo komen .

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:41

kan idd door verbouwing komen... tips heb ik veder niet ja ff langs de d.a. want n poes kan wel degelijk last hebben van blaasgruis ik had vroeger ook n poes met blaasgruis zij deed t overigens wel op de bak en had speciaal voer

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:47

Daarom had ik ik ook gezet 'het geeft niet vaak problemen bij poezen' maar het kan wel degelijk. Daarom is het verstandig een plasje langs de dierenarts te brengen, zodat het uitgesloten kan worden. Blijkt er toch gruis te zitten kan inderdaad een dieet helpen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:49

een van onze katten plaste ook overal, deze bleek wel blaasgruis te hebben. ze staat nu op een speciaal dieet en heeft nergens meer last van.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:29

x_sannee: Onze poes is ook een kruising met een pers, alleen haar bak is áltijd schoon, daar letten we nu goed op.

Ik zal het eens bij mijn ouders voorleggen om naar de dierenarts te gaan, we hadden niet van blaasgruis gehoord.

Super bedankt voor jullie reacties, heb er veel aan!

Op onze kattengrind doet ze het altijd goed, alleen vanaf de verbouwing niet meer.
Nu ligt de verbouwing al een paar weken stil wegens opdrogen van plafond, alleen nog doet ze het.
Gister nog op de laars van ons mam..

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:09

Wij hebben hetzelfde met een poes van ons. Ze is gesteriliseerd, maar "sproeit" dus nog. Het is een hele vieze geur die eraan hangt. Blaasgruis moet je natuurlijk eerst uitsluiten, maar dat is het bij ons zeker niet. Op een aantal plekken hebben we aluminium folie neergelegd en wat ook nog wel wil helpen is de plekken waar ze herhadelijk plassen, voerbakjes neerzetten. Dan ziet je kat die plek als voerplek en zal daar niet meer willen plassen.
En verder maar dan moet het echt "sproeien" zijn en aan de hormonen liggen is Fellway ofzo. Ik heb het nog niet geprobeerd, schijnt best duur te zijn, maar zorgt ervoor dat je kat zich meer thuisvoelt en dus geen territorium meer gaat afzetten.

Succes!!!!!