Konijn vriendje geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Konijn vriendje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:45

Ons konijn zit al een jaar alleen nu, volgens mij is ze ongeveer 4 jaar. Ze had eerst een ander maatje maar ze hadden altijd ruzie, dr maatje was op gegeven moment bijna helemaal kaal.
Maar dat was ook niet zo gek, ze hadden de 2 nijns in een hok voor misschien 1 heeeeel klein dwergje, echt een klein hokje. Toen zijn ze in een groot hok gegaan maar bleef helaas niet goed gaan en toen apart gezet, op gegeven moment is die ander dood gegaan en nu zit ons nijn sinds een jaar alleen.
Ik wil altijd al graag een cavia en denk er dus over om straks een cavia erbij te kopen. Maar zou dat wel goedkomen?
Ik meende wel dat konijnen en caafs over het algemeen erg goed met elkaar kunnen?
En cavia's kunnen toch ook prima buiten leven? (winters hebben ze hok op poten, denk dat die zo'n 1.10 bij 50 cm is. En zomers een ren, maar denk dat ik ze daar winters met mooi weer overdag ook regelmatig in zal zetten).

En hoe zit het dan met voer? Cavia moeten meer vit. C hebben maar in cavia brok zit denk voor een konijn weer teveel. Dan konijnenvoer + druppels voor cavia?

Wie o wie kan mij helpen Haha!

mystery1980

Re: Konijn vriendje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:55

konijnen en cavia's kan wel samen, maar ik zou het zelf niet doen, konijn hoeft maar te stampen en het cavia'tje kan de ribbetjes gebroken hebben, bovendien is het met voer ook niet ideaal. Konijnen vinden caviavoer vaak heel lekker en worden gauw te dik. Konijnenvoer geeft geen vitamine C aan je cavia. Zou een konijnenvriendje zoeken, kijk eens op www.konijnen.nl voor hoe je konijnen goed kunt koppelen zodat ze geen ruzie krijgen. Succes. PS. Voor konijnenvragen mag je altijd mailen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:02

Nouja konijnenvragen heb ik niet, wij hebben jaren thuis een konijnenfokkerij gehad. Maar juist in mijn ervaring daarin dacht ik liever te kiezen voor een cavia, vooral omdat dit konijn al vrij 'dominant' is...

Kwa het voer zeg ik dus al, dan zou ik de caaf vit. C druppels geven. Ik ben gewend om de konijnen 2x per dag gepast voer te geven en niet 1x per week een dikke bak vol (zoals nijn nu dus wel krijgt omdat ik er als enigste voor zorg, nu doet ie wel netjes een week met zo'n bak voer maar dit is niet mijn ideaal, maargoed ieder ander vergeet het beestje..).

Een caaf is dus ook niet ideaal..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:33

Cavia's kunnen niet de hele winter buiten blijven. Als het echt gaat vriezen moeten ze naar binnen...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 15:18

Nee joh? Oh dan is dat geen optie, dan toch maar een konijn proberen.

[edit] Ik zie dat een asiel hier in de buurt veel konijnen heeft waaronder ook gecastreerde mannetjes, dan zal ik tzt daar wel gaan kijken. Heb zelf een vrouwtje dus hoop dat een mannetje dan het beste gaat.
Al zou hij misschien niet eens gecastreert hoeven te zijn want we hebben haar meerdere malen drachtig proberen te krijgen maar is nog nooit gelukt, maar we houden het zekere voor het onzekere Knipoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:46

Ik zou toch wel gaan voor een gecastreerde. Ook al kan ze niet drachtig worden, dan zal het mannetje het toch steeds proberen. Bij een gecastreerde zijn de hormonen ook weg, dus heb je er geen last meer van dat hij de hele tijd loopt te dekken.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 15:54

Ik ga ook voor gecastreerde, heb asiel even email gestuurd met vraag of ze een volwassen (gecastreert) mannetje hebben zitten.
Dan kan hij die eerste paar weken in een hok naast/tegenover dr staan, als ons huis klaar is kunnen ze elkaar dan wel leren kennen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:00

Nou weet je dat wel zeker
Mijn moeder heeft een reu en wij hebben een teef maar die reu loopt onze teef de hele tijd te dekken ookal is hij gecastreerd en dat op jonge leeftijd al.
Of is dat bij honden anders??

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:13

Cavia's en konijnen kunnen wel samen,als je er maar goed op let en der af en toe even uithaald zodat ze lekker kunnen rennen.
En het voer: neem gewoon een zak voer dat voor alle knaagdieren is daar zit alles wel in.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:19

Konijnen en cavia's gaan echt wel goed samen hoor wij hebben thuis altijd konijnen en cavia's bij elkaar gehad en hebben nu ook een cavia bij 2 konijnen en het zijnn alle drie beste maatjes !
Wij hebben gewoon konijnenvoer (in een pot)met een klein zakje cavia voer erdoorheen , omdat daar vitamine C in zit.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:47

Nouja uit mijn tijd dat ik in de dierenwinkel heb gewerkt, heb ik dat meegekregen vandaar dat ik in eerste instantie een cavia wil.

Maar ze moeten wel het hele jaar door buiten kunnen. Natuurlijk winters dus in een winterhok en met erg slecht weer hangen wij er altijd een plastic zak met balkje voor om de scherpste wind tegen te gaan. Ik wil ze niet in huis hebben daar heb ik geen ruimte voor en ook al 2 katten, ben bang dat dat gewoon vervelend gaat worden en voor mijn allergie ook niet goed.

Ze zullen zeker regelmatig los komen, zoals ik in mijn eerste berichtje al schreef doe ik ze dan met goed weer gewoon in de ren overdag of voor een paar uurtjes.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:03

kritegirl schreef:
Cavia's en konijnen kunnen wel samen,als je er maar goed op let en der af en toe even uithaald zodat ze lekker kunnen rennen.
En het voer: neem gewoon een zak voer dat voor alle knaagdieren is daar zit alles wel in.

Tja maar een konijn is geen knaagdier he! Voor een konijn is teveel vit. C slecht, een cavia heeft juist snel te weinig. Verder zal een konijn snel de lekkere dingen uit het voer zoeken als ze knaagdiervoer krijgen..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:06

Ik gaf al aan dat het voor mij geen probleem is om de cavia zijn benodigde vit. C te geven in andere vorm, bijv. druppels.
Dan zou gewoon konijnenvoer wel kunnen toch?

En over hele jaar door buiten, weet iemand daar nog meer van? JN zegt dat en op internet vind ik het tegenovergestelde dus vraag me af wat nou wel goed is..?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:51

Heeey!
Geen cavias bij konijnen, zou ik echt nietdoen! Vooral als het konijn dominant is, als die erop gaat rijden (ja, vrouwtjes doen dit ook Knipoog) kan een cavia zijn rug breken! Ook hebben ze een hele andere lichaamstaal, eten ze andere dingen. Ookal lijkt het goed te gaan, het is nou niet echt ideaal voor allebei. Ze kunnen niet met elkaar communiceren, zien het maar als noodoplossing, dus ze zullen er wel mee knuffelen enzo, maar dat omdat er gewoon niks anders is. Verder kunnen ze vrij weinig met elkaar beginnen.

Als het tussen 2 konijnen niet zo goed gaat tijdens het koppelen, ligt het er vaak aan dat er verkeerd gehandelt wordt. Of ze hebben te weinig ruimte, waardoor ze elkaar niet uit de weg kunnen gaan (110 cm op 50 cm is zeker te klein voor konijnen!).

Maar wat ik je dus aan zou raden is om een konijn erbij te nemen (kan prima, ik heb ook 6 konijnen bij elkaar zitten!), genoeg ruimte maken en ze op neutraal gebied bij elkaar zetten.

Als je nog meer tips nodig hebt om te koppelen wil ik je best helpen Lachen.
Gr.
Naatje

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:52

Ik heb net een email van het dierenasiel gehad en de prijs valt me reuze mee. Zodra het huurcontract e.d. rond is van ons huis dan zal ik er heen bellen voor een gecastreert rammetje.

Ik zal het hok nog eens nameten, wij hadden thuis hokken voor de konijnen die waren 70 bij 90, dit hok is veel groter dus zal nog wel even nameten Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:32

De ideale ruimte voor een konijn, die niet los mag lopen, is 2qm ... Dus voor 2 konijnen 4qm ... En als het kleiner is, moet het konijn minimaal 12 uur per dag los lopen. In een hok van 110 bij 50 cm kan een konijn geen sprintje trekken Knipoog en kunnen 2 konijnen zich niet uit weg gaan wanneer ze elkaar even niet kunnen ruiken Knipoog ...
Dus ik vind je hok eerlijk gezegd nog te klein, vooral die van 70 bij 90 cm ...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:24

Oh maar je moet wel goed lezen Knipoog Er staat hadden, wij hebben jaren een fokkerij gehad, en vergeleken bij wat ik bij veel andere fokkers zag waren onze hokken nog erg ruim.

Het liefst zou ik meteen een grote buitenren maken maar het huis is van mijn zwager en die wil dat niet. Zijn kippen moeten ook blijven, anders had ik ze in dat hok gedaan maarja...

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:30

Jah k las wel goed Knipoog k heb t verkeerd neergezet, mijn excuses. Ik bedoelde dat ik die van 90 bij 70 zowiezo te klein vond gewoon ... En dat het goed is dat jullie die hokken niet meer hebben Knipoog ... Maar die 110 bij 50 vind k nog steeds te klein Lachen.
Gr.
Naatje