Hulp gevraagd aan konijnenkenners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpiedSkeet

Hulp gevraagd aan konijnenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:54

Hallo bokkers,

Bij ons in de winkel verkopen we oa konijnen, wat tot een tijdje terug altijd erg leuk was. Helaas, nu niet meer..

Het begon ongeveer een half jaar geleden. Het gebeurde steeds vaker dat een konijntje aan de diarree raakte en de pijp uit ging. Na een paar keer waren we er flauw van en zijn we op zoek gegaan naar iemand anders waar we onze beestjes weg konden halen.

Inmiddels hebben we een nieuw adres. Maar helaas zijn de problemen niet opgelost. Vorige week is er een konijn naar een klant gegaan die vandaag belde dat hij dood was gegaan. Volgens de DA konijnenziekte..

De konijntjes die bij hem in het hok zaten lijken echter nergens last van te hebben. Ook vertonen ze geen symptomen van de ziekte.

De hokken worden regelmatig ontsmet met halamid en we zijn overgestapt van knaagdiervoer op konijnenkorrel.

De lol is er wel heel erg af zo. Je doet je best om goed voor die dieren te zorgen en dan steeds dit.. Is er iemand die weet waar het aan kan liggen??

Wij zijn ten einde raad!

Anoniem

Re: Hulp gevraagd aan konijnenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:46

Zijn de konijntjes wel oud genoeg?

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:01

We vragen specifiek aan de leverancier om ze niet jonger als 8 week te leveren. Bij sommigen heb ik idd het idee dat ze jonger zijn, maar ja, hoe valt dit te controleren?

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:16

Zoals je al weet had ik dit voorjaar zelf ook een konijntje bij jullie uit de zaak en na 1,5 week al dood. Maar dat was al een tijdje terug. Ik zelf vermoed dat het coccidiose is.

Citaat:
Coccidiose
Cocciden zijn eencelligen, die het darmstelsel en de lever van konijnen zowel als andere dierenleven . Cocciden zijn de meest voorkomende parasieten in het darmstelsel van een konijn en een veel voorkomende oorzaak van ziekte van jonge konijnen.
De symptomen van coccidiose treden meestal op tijdens of vlak na stress, bijvoorbeeld door weersveranderingen, omgevingsveranderingen, een lange autorit, een zeer vieze kooi of bij koorts. In het algemeen wordt het darmkanaal het eerst aangetast, wat soms resulteert in diarree. In ernstige gevallen is de ontlasting waterig, met stukjes ontlasting en kan er zelfs bloed in de ontlasting voorkomen. Het konijn droogt hierdoor snel uit, verliest gewicht, wordt lusteloos en wil niet meer eten en/of drinken.
Alle konijnen-cocciden zijn leden van dezelfde familie, de Eimeria. Er zijn 12 soorten konijnen-cocciden gesignaleerd, maar slechts een paar hiervan zijn belangrijk genoeg om een konijn ziek te maken en verder moet de weerstand van het konijn verminderd zijn, of er moeten twee of meer verschillende cocciden aanwezig zijn om ziekte te veroorzaken.
Daarom is de precieze rol van de verschillende soorten cocciden in het veroorzaken van een ziekte niet helemaal bekend. Intussen hoeft bij de aanwezigheid van slechts een paar coccide oocysten (het stadium dat de cocciden zich in de uitwerpselen van het konijn genesteld hebben) bij een parasitair onderzoek van de keutels niet perse de diagnose coccidiose gesteld te worden.
Eimeria stiedae
Slechts een soort, Eimeria stiedae, die in de lever parasiteert, wordt buiten het darmstelsel gevonden. Eimeria stiedae kan in elke grote groep konijnen gevonden worden, van fokkerij tot opvangcentrum.
Er kunnen lichte infecties zijn zonder symptomen, of er kan lichte of vertraagde groei van de cocciden zijn, maar de ziekte kan fataal verlopen, vooral bij jonge konijnen. Bij baby-konijntjes kan de leveraantasting zo snel gaan, dat ze van het ene op het andere moment dood omvallen! Zwaar geinfecteerde konijnen vertonen tekenen die wijzen in de richting van storing van de leverfunctie en blokkering van de galwegen. Deze konijnen stoppen met eten en verzwakken: op het laatst van de ziekte hebben ze diarree of verstopping. Soms is de (onder)buik vergroot en de huid kan een gelige kleur krijgen. Rontgenfoto’s kunnen uitwijzen dat de lever vergroot is en dat er veel vocht in de buik zit.
Als medicijn zijn sulfamiden het meest geschikt gebleken.

http://www.knuffelkonijn.konijnen.be/ziekten.htm

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:18

ik denk ook coccidiose. advies: zoek een andere leverancier voor je konijntjes!

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:18

mijn enig advies is ontsmet de hokken, desinfecteer ze er na, en hou er dan een maand geen dieren in...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:22

Ik denk ook coccidiose, maar dat is niet met ontsmettingsmiddel weg te krijgen en ook niet met wachten.

Deze bacterie kan 800 dagen in leven blijven! Daarnaast is deze bacterie enkel te bestrijden met uitbranden met brander o.d. of stomen met 120 graden. Mijn advies zorg voor andere hokken.

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:24

Faniek schreef:
Ik denk ook coccidiose, maar dat is niet met ontsmettingsmiddel weg te krijgen en ook niet met wachten.

Deze bacterie kan 800 dagen in leven blijven! Daarnaast is deze bacterie enkel te bestrijden met uitbranden met brander o.d. of stomen met 120 graden. Mijn advies zorg voor andere hokken.

ik schrijd daarom ook door te desinfecteren, is iets anders als ontsmetten...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:27

Desinfecteren helpt ook niet. Dat zijn de enige 2 manieren om het uit je hokken te krijgen. Heb me er de laatste dagen heel erg in verdiept, omdat ik hier een kleintje heb met coccidiose.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:33

Ik was al bang voor zoiets, maar het rare is dat ze niet allemaal doodgaan? Is de ene er dan beter tegen bestand als de ander?

En als we de hokken een maand leeg laten, is die coccidiose er dan wel uit? Mn baas ziet me aankomen als ik begin over nieuwe hokken.. Nu is hij ontzettend begaan met die diertjes hoor daar niet van, maar er staan ook nog mensen boven hem die dat minder zijn..
Laatst bijgewerkt door SpiedSkeet op 30-10-06 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:41

Hoe oud zijn de konijntjes als jullie ze binnen krijgen? Vaak zijn ze pas net 4 weekjes oud, ze moeten minimaal 6 weken oud zijn, het liefst 8 weken.

Ik denk dat daar het probleem zit, de konijntjes kunnen zo jong nog niet tegen alleen maar brok. Ik zou ook over gaan op een particuliere fokker die er niet aan wil verdienen en verstand heeft van konijnen. Is even zoeken maar dan heb je ook iemand die ook aan het moederkonijn denkt. Bij de broodfokkers krijgen ze achter elkaar nestjes en dat is natuurlijk niet goed voor de jonkies.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:45

je kunt tegenwoordig van die stoom machines kopen om je huis mee schon te maken. Die hebben stoom van 120 graden. daar kun je prima mee desinfecteren. Om zeker te zijn van een schoon hok doe je dat een paar keer die maand, en spuit je de hokken schoon met sterillium. Daar maak je ook de huid mee schoon voor je een dier (of mens) open snijd voor een operatie.
Succes, dit is een ellende die bacterie!!!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:46

Leo_American schreef:
Ik was al bang voor zoiets, maar het rare is dat ze niet allemaal doodgaan? Is de ene er dan beter tegen bestand als de ander?

En als we de hokken een maand leeg laten, is die coccidiose er dan wel uit? Mn baas ziet me aankomen als ik begin over nieuwe hokken.. Nu is hij ontzettend begaan hoor daar niet van, maar er staan ook nog mensen boven hem die dat niet zijn..

Daar ben ik het mee eens.
Pas na een week of 10/12 zijn de darmen van een jong konijntje helemaal goed en kunnen ze groenvoer verteren. Veel mensen die even een konijn kopen voor de kindjes ofzo weten dan helemaal niet. Geven een jong konijntje groenvoer en daar kan het konijntje niet tegen en kan daar erge diarree van krijgen.
Soms zit je als winkelier denk ook met het probleem, wanneer konijntjes ouder zijn, zijn ze niet meer altijd schattig. En wel als ze nog te jong zijn en zijn ze makkelijker te verkopen. Maar dit is niet zo bij de welkoop.
Mijn vader werkt daar namelijk ook, en hij wil het liefst geen konijntjes meer die te jong zijn.

Mijn konijntje dit voorjaar, had mijn vader voor mij mee genomen. Toen ze bij ons kwam was ze wel wat mager, en had een beetje een opgezwolle buikje. Mijn moeder zei ook: 'Ze groeien eerst in de hoogte en daarna pas in de breedte.'
Ze kreeg speciaal voer voor jonge konijnen en geen groenvoer.
Maar na 1,5 week werd ze wat lustelozer en at en drink niet echt meer. Die avond kreeg ze diarree en de oren waren erg koud. Ik heb nog geprobeert met een speciaal pipetjes water toe te dienen omdat ze veel vocht verloor maar helaas.
Laatst bijgewerkt door Sindbad op 30-10-06 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:47

Niet allen hoeven het te krijgen nee... het ligt er ook maar net aan natuurlijk. Ik heb hier een nijn met hele erge coccidiose.. een ander uit dezelfde bak is beetje niet fit en de ander is zo fit als een hoentje.
Geef ze ook altijd 24/7 hooi trouwens.

Hier heb ik nog wat voor je gevonden:
Citaat:
(her-)besmetting voorkomen
Coccidiose is erg lastig te bestrijden. Gesporuleerde oocysten kun je niet vernietigen met ontsmettingsmiddelen. Ze zijn alleen te vernietigen met vuur en stoom van minstens 120 gr. Celcius.

Maak het konijnenhok, en overal waar het konijn is geweest, grondig schoon met schoonmaakmiddel. De bodembedekking kun je het beste verbranden. Kan dat niet, stop dan de bodembedekking in een vuilniszak, bindt het dicht en zet het buiten bereik van je konijn.
Daarna ontsmet je het hok met een ontsmettingsmiddel zoals Halamid, Dettol of alcohol. Ontsmettingsmiddelen doden geen oocysten, maar doden wel eventuele andere bacteriën.
Dan kun het hok, en overal waar het konijn is geweest, grondig reinigen met een goede stoomreiniger.

Verschoon het hok extra vaak, zodat het echt onmogelijk is dat er ergens een spoortje van de Coccidiose is achtergebleven.

Alleen zo voorkom je dat het konijn zichzelf en andere konijnen (opnieuw) besmet.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:51

De konijnen niks anders geven dan: Biks en Goed hooi!
DAt doe ik!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:52

Beperkt biks Knipoog

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:52

Je hebt tegenwoordig van die stoomreinigers, Faniek, zou dat enigsinds helpen?

Ik houd dit topic ook even in de gaten omdat ik ook een erg jong konijntje uit een winkel heb gehaald en ik weet dat deze ziekte momenteel toch behoorlijk rondwaard.

Edit, en zojuist plaats je dat dat apparaat ook goed helpt Lachen

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:53

Ik denk dat ze wel wat meer nodig hebben dan biks.
Ze hebben ook gewoon goed konijnenvoer voor de jonge konijntjes. Daar zitten bouwstoffen in en andere vitamine. De biks is gemaakt voor het paard, niet voor konijn.
Ze kunnen wel wat hebben, maar er zit niet al hun benodigde stoffen in.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:57

Ze krijgen bij ons onbeperkt hooi en beperkt biks. Die stoomreinigers, zijn die ergens te huur? Dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

Maar hoe kan ik zien of de konijntjes die er zitten besmet zijn of niet? Het heeft natuurlijk weinig nut om de boel schoon te maken en te reinigen terwijl de bacterie nog bij de konijnen is..

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:59

@ Rochelle, kan je Emiel niet vast een beetje voorbereiden op de stoomreiniging van de hokken? Kan hij zich vast voorbereiden en er een nachtje over slapen. Lijkt me geen strak plan om daar morgen ochtend gelijk over te beginnen, heeft ie straks een ochtendhumeur Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:01

sindbad schreef:
Ik denk dat ze wel wat meer nodig hebben dan biks.
Ze hebben ook gewoon goed konijnenvoer voor de jonge konijntjes. Daar zitten bouwstoffen in en andere vitamine. De biks is gemaakt voor het paard, niet voor konijn.
Ze kunnen wel wat hebben, maar er zit niet al hun benodigde stoffen in.

Uhm met biks bedoelen we uiteraard speciaal konijnenbiks geen paardenbiks ^^

Wat symptomen van deze ziekte:
- Diarree, ergere gevallen waterig met zelfs bloed of slijm
- Droogt heel snel uit
- Verliest gewicht
- Lusteloos
- Wil niet meer eten/drinken
- Doffe opstaande vacht

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:02

Ik zal het even aan hem vragen of hij er over na denkt Knipoog

Faniek schreef:
Uhm met biks bedoelen we uiteraard speciaal konijnenbiks geen paardenbiks ^^

Ok, dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen Bloos

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:07

We hebben idd vaak gevallen met ernstige diarree. Ze gaan dan (net als de paarden Knipoog ) direct op water en hooi en worden apart gezet. Soms komen ze er weer bovenop, soms ook niet. Het lusteloze zie ik er dan ook wel in terug en het gebrek aan vocht ook, maar dit komt natuurlijk door de diarree.

Voor de rest zie ik eigenlijk geen van deze symptomen terug. Wel hebben sommigen naar mijn idee een wat opgezette buik die wat hard aanvoelt.
Ik heb ook al zitten denken aan VHS maar ook die symptomen komen niet geheel overeen.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:10

Mijn vader heeft het er denk morgen met jullie verder wel over. Hij vind het denk wel een optie en was ook benieuwd naar de simptonen.
Maar verder hebben jullie glazen hokken, dus met die stoommachine misschien makkelijk te doen. De bacterie kan misschien wel in de hoekjes achter blijven waar ook het kit zit zei mijn vader.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:12

biks is alleen een woord voor de vorm waarin je een voeder perst. Je hebt paardenboks, konijnenbiks, caviabiks,geitenboks, varkenbiks, schapenbiks en ga zo maar door.
Vervelend hoor, ik hoop dat je baas even wil stoppen met konijnen verkopen.
Maar zo kun je ze toch ook niet verkopen....