Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Coccidiose
Cocciden zijn eencelligen, die het darmstelsel en de lever van konijnen zowel als andere dierenleven . Cocciden zijn de meest voorkomende parasieten in het darmstelsel van een konijn en een veel voorkomende oorzaak van ziekte van jonge konijnen.
De symptomen van coccidiose treden meestal op tijdens of vlak na stress, bijvoorbeeld door weersveranderingen, omgevingsveranderingen, een lange autorit, een zeer vieze kooi of bij koorts. In het algemeen wordt het darmkanaal het eerst aangetast, wat soms resulteert in diarree. In ernstige gevallen is de ontlasting waterig, met stukjes ontlasting en kan er zelfs bloed in de ontlasting voorkomen. Het konijn droogt hierdoor snel uit, verliest gewicht, wordt lusteloos en wil niet meer eten en/of drinken.
Alle konijnen-cocciden zijn leden van dezelfde familie, de Eimeria. Er zijn 12 soorten konijnen-cocciden gesignaleerd, maar slechts een paar hiervan zijn belangrijk genoeg om een konijn ziek te maken en verder moet de weerstand van het konijn verminderd zijn, of er moeten twee of meer verschillende cocciden aanwezig zijn om ziekte te veroorzaken.
Daarom is de precieze rol van de verschillende soorten cocciden in het veroorzaken van een ziekte niet helemaal bekend. Intussen hoeft bij de aanwezigheid van slechts een paar coccide oocysten (het stadium dat de cocciden zich in de uitwerpselen van het konijn genesteld hebben) bij een parasitair onderzoek van de keutels niet perse de diagnose coccidiose gesteld te worden.
Eimeria stiedae
Slechts een soort, Eimeria stiedae, die in de lever parasiteert, wordt buiten het darmstelsel gevonden. Eimeria stiedae kan in elke grote groep konijnen gevonden worden, van fokkerij tot opvangcentrum.
Er kunnen lichte infecties zijn zonder symptomen, of er kan lichte of vertraagde groei van de cocciden zijn, maar de ziekte kan fataal verlopen, vooral bij jonge konijnen. Bij baby-konijntjes kan de leveraantasting zo snel gaan, dat ze van het ene op het andere moment dood omvallen! Zwaar geinfecteerde konijnen vertonen tekenen die wijzen in de richting van storing van de leverfunctie en blokkering van de galwegen. Deze konijnen stoppen met eten en verzwakken: op het laatst van de ziekte hebben ze diarree of verstopping. Soms is de (onder)buik vergroot en de huid kan een gelige kleur krijgen. Rontgenfoto’s kunnen uitwijzen dat de lever vergroot is en dat er veel vocht in de buik zit.
Als medicijn zijn sulfamiden het meest geschikt gebleken.
Faniek schreef:Ik denk ook coccidiose, maar dat is niet met ontsmettingsmiddel weg te krijgen en ook niet met wachten.
Deze bacterie kan 800 dagen in leven blijven! Daarnaast is deze bacterie enkel te bestrijden met uitbranden met brander o.d. of stomen met 120 graden. Mijn advies zorg voor andere hokken.
Leo_American schreef:Ik was al bang voor zoiets, maar het rare is dat ze niet allemaal doodgaan? Is de ene er dan beter tegen bestand als de ander?
En als we de hokken een maand leeg laten, is die coccidiose er dan wel uit? Mn baas ziet me aankomen als ik begin over nieuwe hokken.. Nu is hij ontzettend begaan hoor daar niet van, maar er staan ook nog mensen boven hem die dat niet zijn..
Citaat:(her-)besmetting voorkomen
Coccidiose is erg lastig te bestrijden. Gesporuleerde oocysten kun je niet vernietigen met ontsmettingsmiddelen. Ze zijn alleen te vernietigen met vuur en stoom van minstens 120 gr. Celcius.
Maak het konijnenhok, en overal waar het konijn is geweest, grondig schoon met schoonmaakmiddel. De bodembedekking kun je het beste verbranden. Kan dat niet, stop dan de bodembedekking in een vuilniszak, bindt het dicht en zet het buiten bereik van je konijn.
Daarna ontsmet je het hok met een ontsmettingsmiddel zoals Halamid, Dettol of alcohol. Ontsmettingsmiddelen doden geen oocysten, maar doden wel eventuele andere bacteriën.
Dan kun het hok, en overal waar het konijn is geweest, grondig reinigen met een goede stoomreiniger.
Verschoon het hok extra vaak, zodat het echt onmogelijk is dat er ergens een spoortje van de Coccidiose is achtergebleven.
Alleen zo voorkom je dat het konijn zichzelf en andere konijnen (opnieuw) besmet.
sindbad schreef:Ik denk dat ze wel wat meer nodig hebben dan biks.
Ze hebben ook gewoon goed konijnenvoer voor de jonge konijntjes. Daar zitten bouwstoffen in en andere vitamine. De biks is gemaakt voor het paard, niet voor konijn.
Ze kunnen wel wat hebben, maar er zit niet al hun benodigde stoffen in.
Faniek schreef:Uhm met biks bedoelen we uiteraard speciaal konijnenbiks geen paardenbiks ^^