Katten en oud & nieuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Katten en oud & nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:53

Binnenkort is het weer Oud & Nieuw. Best gezellig, maar voor de dieren een ramp.

Daar heb ik een vraag over, speciaal met betrekking tot katten. Wat geven jullie je katten tegen de paniek? Hoelang van te voren beginnen jullie daarmee? Vorig jaar heb ik de katten 'opgesloten' in de badkamer (van 21.00 uur tot 02.00 uur ofzo), omdat daar geen ramen inzaten en het aardig geluidsdicht is, helemaal met de ventilator aan. Dat ging helemaal prima, met wat Bach Bloesem kwam ze die nacht redelijk goed door.
Maar omdat ik verhuisd ben, zitten in elk vertrek ramen, en kan ik ze niet opsluiten. Dat klinkt wel cru, maar nu kunnen ze echt alles zien, en denk ik dat ze heel erg gestressed daarvan worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar toch iets homeopatisch, waar ze niet al te suf van worden. Iemand ideeen/tips?

Anoniem

Re: Katten en oud & nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:55

Ik gaf niks, als je ze juist gaat behandelen van ow dit is totaal niet eng, dan gana ze juist ban gworden.
Doe gewoon normaal en dan gaat het vaak wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:57

Ik heb niet echt meer tips dan dat je hier boven al geeft. Mijn kat gaat meestal in de inloopkast van mijn zus. Nee dat is niet zielig, daar wil ze altijd graag in, vindt ze leuk. Haha! Clown Daar hoor je ook vrij weinig.

Ik maak me meer zorgen om mijn tamme parkietjes in de voliere, ik zal ze wel weer in het nachthok moeten opsluiten (en dat willen ze niet) met een tl buis erin, anders zien ze niks als ze in paniek gaan rondvliegen.
Vorig jaar had ik er nog mar twee en alles s toen prima gegaan, maar ik weet niet hoe mijn twee nieuwe gaan reageren, die zijn namelijk heel anders dan de eerste twee. Vooral een van de twee mannen, Povertje, is vrij snel gestrest..

Oja, en verder wbt de katten, niet extra aandacht gaan geven of anders doen dan anders als ze bang zijn. Op die manier krijgen ze juist de bevestiging dat er inderdaad iets engs aan de hand is.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:57

Wij geven de katten ook niets hoor
Één van de twee is zelfs niet binnen te houden, dus die loopt waarschijnlijk weer vrolijk buiten met oud en nieuw... Nagelbijten / Gniffelen
En de ander verstopt zich met grote ogen achter de bank... Ze is dan wel bang, maar daar komt ze wel weer overheen Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:02

Dat vind ik wel risicovol Shaar. Er zijn genoeg van die rotjongens die rotjes gooien naar dieren. Dat zie je elk jaar weer.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:13

Mijn tip is:
Gewoon zegmaar op oudjaarsdag je katten binnenhalen, en de deur/kattenluikje dicht houden. Als het vuuurwerk begint vinden ze vanzelf wel een plekje waar ze zich veilig voelen. Bijvoorbeeld achter de onder de kast, achter de bank. En helemaal met z'n tweeen. Wij doen dit ook zo. Wij geven ze ook verder niets. De een gaat achter het aanrecht, de ander achter de kast. Maar iig laten we ze niet buiten. Ik weet zeker dat ze dan uit angst ergens heen rennen en de weg niet meer terugvinden. Oja, en niet al te veel aandacht, zoals aaien, kroelen enzo, want naar mijn idee gaan ze daarvan denken van: Er is iets aan de hand. Gewoon rustig hun gang laten gaan.
Succes! Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:15

Onze katten moeten de hele dag binnen blijven. Anders zijn we ze kwijt. Verder geven wij ze absoluut niets. Ze kruipen weg in een hoekje van de trap. En zijn met niets van de plek af te krijgen.

Geen aandacht geven vind ikzelf belangrijk, anders ga je de kat nog een gevoel geven van; Er is écht iets aan de hand. En dat is precies wat we niet willen hebben.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:17

ik geef ze niets..maar mijne vinden t ook niet eng gelukkig:)

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:19

Je kan er dan een soort CD kOpen !!
Die kalmert de poesen/Katten ( heb k ook Tong uitsteken)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:23

Wat grappig, mijn kat geeft er echt helemaal niks om, die maft rustig door.

Hmm, hebben je katten een plek waar ze zich veilig voelen ofzo? Want die van mij kroop altijd in de kast als er werd gestofzuigd.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:28

Wij laten de katten ook altijd binnen.. We laten wel veel deuren binnen open maar de katten gaan altijd naar hun vaste plekken of ze gaan zelfs voor de ramen zitten zoals vorig jaar..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:12

Dit wordt de eerste oud en nieuw voor mijn bengaaltjes bij mij thuis en zoals je weet hebben ze dan nog een nest ook....

Blijf dus sowieso thuis. Maar voor de rest? Ik vermoed dat ik gewoon doe alsof mijn neus bloed. Gistermiddag werd er namelijk voor de deur een 100-klapper afgestoken en de dames reageerden verder niet. Als zij niet bang zijn, en ik niet bang ben, kunnen ze het ook moeilijk overbrengen op de kittens denk ik.

Ik ga het even aankijken in de week voor oud en nieuw, dan zie ik vanzelf hoe ze gaan reageren bij het serieuze werk Ja

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:14

Wij geven onze kat niks en doen net of er niks aan de hand is, ze kan wel wegkruipen en dat doet ze ook weleens (kamerkast, onder de tafel). En we zorgen dat ze binnen is en vooral binnenblijft. Evt radio/tv aanzetten en de gordijnen dicht.
Laatst bijgewerkt door mirre op 30-10-06 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:14

Ik sluit mn kat op in mn kamer, rolgordijn dicht, zorgen dat dr eten en drinken staat en verder niks. Owja vergeet geen kattenbak neer te zetten.. dat was ik vorig jaar dus vergeten en op mn kleed lag een mooi plasje zeg maar... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:24

Ik heb niet eens een kattenbak. Tong uitsteken Mijn kat doet nóóit iets binnen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:28

ik heb morgen op mijn stage een vuurwerk training bij dieren dus dan hoor ik het ook bij de katten misschien

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:43

Onze jongste trekt er zich niet veel van aan van al dat gedonder. De oudste daarintegen denkt dat de wereld vergaat...

Ik probeer ze binnen te houden. Meestal doe ik de deur al dicht nog voor het donker wordt, maar dat betekent dan dat de katjes een paar uur binnen moeten blijven en dat vinden ze niet zo leuk. Met als resultaat dat ze beginnen te blèren om buiten te mogen.

Ik negeer ze gewoon, wetende dat als ik ze buitenlaat dat ik ze niet terugzie voor de volgende ochtend. Helaas beseffen men ouders dit niet echt en zetten dan doodleuk de deur open.
Laat ons zeggen dat ze de afgelopen jaren veel buiten hebben gezeten met oud en nieuw Sigaar

voor de rest, als het me gelukt is om ze binnen te houden: gewoon doen alsof men neus bloedt. De jongste ligt dan gezellig te slapen in de zetel. De oudste gaat onder de kast gaan liggen en zit te beven als een rietje Ach gut En hoewel ik hem negeer... ik heb het gevoel dat het elk jaar erger wordt. Hij kruipt al onder de kast wanneer er onweer aankomt (zo'n uur voordat er werkelijk een donderslag te horen valt) Ohja... het is een watje en het blijft een watje Clown

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:50

Ik begin al een week voor oudjaarsavond met binnenhouden.. En dan een paar dagen erna mogen ze pas weer naar buiten..
Zoals hierboven al een paar keer is aangegeven, niet al te veel aandacht aan besteden, en zeker niet meegaan in de angst..

Mimi, die kruipt in de trapkast, en die komt pas weer naar buiten als ze echt niets meer hoort..

Ik heb sinds augustus 5 katten in huis genomen, heb nog geen enkel idee hoe die op vuurwerk reageren, dat zien we tegen die tijd dan wel.. Die komen ook helemaal niet buiten..

Onze hond geeft geen krimp..

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:34

We geven ze niks, Resa heeft een paar jaar het hele huis voor,
zich alleen gehad als wij buiten waren dan zat hij onder 't bed van me broer.
Maar nu is het gewoon een rustige kat vindt het nu wel allemaal prima Ja
En Bram heeft toen ie 16 weken oud was gewoon naar 't vuurwerk gekeken of het gewoon regen was..
Als wij rustig waren waren zij ook rustig en als Resa rustig was,
was Bram 't ook..
Dus we geven ze eigenlijk niks voor 't vuurwerk!!!

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:54

Wij geven de kat niks zit gewoon voor het raam te kijken,en vind het helemaal niet eng Clown

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:04

Wat ik afgelopen jaar heb gedaan...

We waren niet thuis maar heb de kat dus de uiteraard binnen gehouden, lichten aan gelaten (zie je de flitsen minder goed) en de radio aangedaan.

Zo is de overgang om twaalf uur van donker en relatief stil naar hel verlichtte flitsen en knallen wat minder groot.