[Foto]Het zieke konijntje van de dierenwinkel...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

[Foto]Het zieke konijntje van de dierenwinkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:12

en een betere titel wist ik niet Knipoog
Maar ik heb even speciaal met foto's. Het zijn geen kwalitatieve hoogstandjes, want mijn eigen camera is nog steeds niet terug. Dus een indrukje van dit schatje.

Ze heeft nu bij haar een bruin broodje (zitten veel vezels in), gewoon brokjes op aanraden zodat ze maar iets eet als ze het eet, hooithee, hooi en 2 kruiken. Om de 3 uur krijgt ze dwangvoer (ook midden in de nacht), 3 maal daags iets tegen diarree en 1 maal daags een speciaal medicijn. Ze weegt 600 gram (mag niet lichter) en moet binnen 5 dagen er bovenop zijn..

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Het geheel van bovenaf..
Afbeelding

4. Scherp is die niet, maar hoopgevende drinkmomenten
Afbeelding

Nathachou

Re: [Foto]Het zieke konijntje van de dierenwinkel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:24

Heeey!
Leuk beestje Lachen maar mag ik je een tip geven? Je kan het beste geen brood geven en maar weinig korrels totdat ze van de cocciodose af is, aangezien brood en korrels een prima voedsel is voor de cocciodose en ze zich daardoor nog erger gaan vermenigvuldigen ... Als ze er eenmaal vanaf is is het best om weer aan te sterken, maar een konijn met cocciodose kan je beter vrijwel alleen hooi voeren, dit heeft ook een reinigende werking op haar maag en darmen (zo komt ze dus sneller van de cocciodose af, omdat ze allemaal afsterven). Brood zou ik niet geven, is slecht voor ze, hun maag is daar niet op in gesteld, ookal zeggen dat zoveel mensen.

Veel succes met haar, ik hoop dat ze het redt!
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:30

Dank je voor de tips. Ik kreeg van andere mensen de tip van brood, omdat ze misschien ook wel darmimmobiliteit kan hebben en dan moet ze voldoende vezels binnen krijgen en die zitten in brood. Biks staat er heel klein laagje voor als ze wat wil eten, want op moment eet ze niks ze moet wat binnen krijgen ze is zo mager. Het is in ieder geval op advies van de DA. Ik hoop ook dat ze het red we doen ons best Lachen Bedankt Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:37

Mhm, zoveel ik weet zit er in brood niet veel wat konijnen eruit kunnen halen behalve energie en dikmakend spul. Brood werd door de broodfokkers gegeven omdat brood goedkoop was, de konijnen daar snel dik van werden en dus snel geslacht konden worden (waardoor ze geen last hadden van de gevolgen die brood met zich meebrengen ...). Brood is eigenlijk heel slecht voor een konijnenmaag, want er zit vrijwel niks in wat ze echt nodig hebben ... In hooi daarintegen zitten echt vezels die ze nodig hebben en die die darmimmobiliteit stop kan zetten. Brood zou er eerder voor zorgen dat ze darmimmobiliteit kan krijgen Knipoog ...
Wat ik eigenlijk zou doen is haar van die baby prut kopen, die wortelpap en dan met hooi vermengen (hooi wel even met een schaar wat kleiner maken). Zo went ze meteen aan hooi ook Lachen en krijgt ze dat wat ze nodig heeft binnen. Een konijnenvoeding hoort eigenlijk 80% uit hooi te bestaan, rest is dus maar een soort "toetje" voor erbij ...
Als ik haar zo bekijk ziet ze er wel ziek uit, maar toch ook "wakker" zeg maar, niet heel afwezig, dus ik denk eigenlijk wel dat ze het redt Lachen.
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:40

Ok dan haal ik het brood weg bedankt voor de tip.
Ik heb wortelpapje ook ja, dat voer ik haar ook samen met recovery nog wat spul om de 3 uur. Ze vind het alleen allemaal niet zo lekker met de keer word ze wel sterker met tegen stribbelen goed teken Haha!
Ze ligt nu languit met de pootjes en kopje op het voerbakje.. een goed teken dus dat ze niet meer inelkaar gedoken zit. Het klopt dat haar ogen helder zijn en dat ze nog best wakker is.. ze huppelt wel wat rond als je haar ergens neerzet (ivm dwangvoeding) en waste net zichzelf ook. Zeker verbetering sinds gisteren dus laten we hopen dat ze het red ik doe er in ieder geval alles aan Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:47

Dat recovery is goed spul Lachen maar dat is ook meer een diktemaker, dus ik zou ook gewoon hooi erbij doen voor haar maag, hooi spoelt namelijk de cocciodose bij wijze van spreken eruit.
Maar dat is heel mooi dat ze al zo wakker is, als k dat zo lees heeft ze een goede kans van overleven, al weet je zoiets nooit van te voren helaas ...
En ik vind het toppie dat je het brood eruit haalt Lachen!
Veel succes verder!
Naatje

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:13

Niet erg hoopgevende foto's moet ik zeggen...ik ken dit beeld, de vacht staat helemaal op etc....

Brood heb ik ook slechte ervaringen mee. Gewoon op hooi en water houden. Dat ze zelf drinkt is wel hoopgevend. Spuit ook af en toe wat water in het bekje met een drinkflesje.
Mijn ervaring is verder dat zulke dieren niet meteen teveel moet worden toegestopt, ze kan het beste alles nog met mate krijgen (behalve hooi en water uiteraard)

Als het konijntje wat opknapt mag ze wel eens de pootjes strekken hoor. Het lijkt dan misschien een zielig hoopje, maar soms worden ze van rondrennen ineens heel enthousiast, goed voor de doorbloeding etc. en knappen ze daardoor ook weer een stukje op. Natuurlijk wel op het zicht doen, dus als je ziet dat ze er niet aan toe is wel in het kooitje houden.