Franse hangoren gestolen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Franse hangoren gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:34

bron: Marktplaats

Citaat:
Vandaag zijn de Franse hangoren van mijn broertje gestolen, echt een laffe daad.
Het moet iemand zijn geweest die wel eens bij ons is geweest, want de konijnen staan
niet in het zicht.

Het gaat om de volgende dieren:

2 oranje voedsters, 1 oranje ram, 1 mignon voedster, 1 fawn voedster, 1 jong ijzergrauw voedstertje en ons hoog bejaard lievelingskonijn; Jean Paul, een ijzergrauwbonte ram.

Ik kan zo niet bij de oornummers komen omdat die op een externe harde schijf staan die ik op het moment niet aangesloten krijg.

De fawn voedster is niet getatoueerd, de oranje ram heeft Duitse oormerken; d.w.z. dat er in ieder geval een D bij in staat tevens heeft de Oranje ram een chronisch traanoog. De overige konijnen hebben in ieder geval de letters AK in de oren.

Een oranje voedster had 6 jongen van 2 dagen oud, deze redden het niet zonder moeder. Als je dus weet waar ze zijn, laat het me alsjeblieft weten. 200 euro voor de gouden tip.

Aan deze diefstal wordt vanavond aandacht besteedt in Hart van Nederland

Nu zit ik niet zo in die konijnenwereld maar ik heb zo'n vermoeden dat deze misschien niet meer levend worden terug gezien... Met die tattoo's worden ze anders ook direct herkend natuurlijk, als ze verkocht worden.
En er zit nogal wat vlees aan. Verdrietig

Toess

Re: Franse hangoren gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:58

Ken je die mensen?
Ik weet van de shows nog wel dat je op grote shows moest oppassen want sommige mensen waren wel jaloers als je een goed konijn had, regelmatig was er dus iemand zijn konijn kwijt.

Als het goeie konijnen waren dan zou diegene ze natuurlijk gestolen kunnen hebben om zijn eigen te verbeteren.

Vlees.. sja als je het doet om aan slager te verkopen dan had ie beter een paard kunnen stelen.. voor konijnenvlees krijg je niet zoveel Nagelbijten / Gniffelen

[edit] lees net dat je het op marktplaats zag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:38

Misschien voor zelfconsumptie?

Ze zijn dan misschien wel wat waard maar als ze getatoeerd zijn merkt iedereen toch dat het om een gestolen nijn gaat?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:35

Aan die tatoo's kan je niet zien dat ze gestolen zijn maar wel dat het ras echten fransen zijn. Dan kosten ze ook meer dan zonder.
Ik ben ook bang dat ze voor de kerst zijn ze kunnen zeker 7 kilo wegen per stuk. Je hoort het nu ook meer dat je extra oppassen moet zijn nu de kerst er weer aan komt. Die van mij zitten gelukkig binnen. De uitzending van Hart van nederland is verplaats naar vanavond 29-10 er was er ook 1 met jongen van 2 dagen oud die hebben ze laten liggen als mams niet gauw terug komt overleven die het niet.
Ik vind het echt verschikkelijk.
Hier een foto van 1 van de gestolen nijnen
Afbeelding

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:38

Anna-Jelly schreef:
Ken je die mensen?
Ik weet van de shows nog wel dat je op grote shows moest oppassen want sommige mensen waren wel jaloers als je een goed konijn had, regelmatig was er dus iemand zijn konijn kwijt.

Als het goeie konijnen waren dan zou diegene ze natuurlijk gestolen kunnen hebben om zijn eigen te verbeteren.

Vlees.. sja als je het doet om aan slager te verkopen dan had ie beter een paard kunnen stelen.. voor konijnenvlees krijg je niet zoveel Nagelbijten / Gniffelen

[edit] lees net dat je het op marktplaats zag..

Ik denk toch dat die mensen ze zelf gaan gebruiken voor de kerst en ze wegen zo 7 kilo dus ben er bang voor . de schoften laat ik ze niet in me handen krijgen.
Als zij ze voor eigenfok gaan gebruiken komen ze in de problemen met die tattoo's je kan daar door zo zien welk konijn dat is omdat ze ingeschreven staan bij een vereniging.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:41

zo wat een mooi konijnis dat zeg

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:44

Nor schreef:
zo wat een mooi konijnis dat zeg

ja ze zijn geweldig heb er zelf ook 3.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:51

Sommige mensen Scheve mond

Echt een super konijn trouwens Bloos!

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:55

Ik heb er ook drie, die bij deze fokster (op de foto) vandaan komen! Ik spreek haar nog regelmatig! Het is toch schandalig dat dat gebeurt!!? Ik houd in ieder geval mijn oren en ogen open, wie weet! Maar het zijn echt hele herkenbare konijnen! Ik dnek dat ze het nog het ergste vindt dat Jean Paul weg is, dat was wel een favoriet!
Ik hoop dat ze ze terug vindt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:46

Sheffie schreef:
Aan die tatoo's kan je niet zien dat ze gestolen zijn maar wel dat het ras echten fransen zijn. Dan kosten ze ook meer dan zonder.

Ja maar wat ik bedoel is at ieder konijn vast een eigen unieke tattoo heeft of niet? Als die nummers bekend worden enz e willen ze verkopen weet iedereen dat het een van die gestolen konijnen is.
Dat bedoel ik.
Ik weet niet of dat zo is want ik ben zelf niet zo geinteresseerd in konijnen dus weet niet wat voor codes ze hebben.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:00

Wuis schreef:
Sheffie schreef:

Ja maar wat ik bedoel is at ieder konijn vast een eigen unieke tattoo heeft of niet? Als die nummers bekend worden enz e willen ze verkopen weet iedereen dat het een van die gestolen konijnen is.
Dat bedoel ik.
Ik weet niet of dat zo is want ik ben zelf niet zo geinteresseerd in konijnen dus weet niet wat voor codes ze hebben.

Ja dat klopt de franse hangoren die echt van een profesionele fokker komen hebben allemaal een tatoo of de fokker wil dat niet inverband met de kosten.
daar om ben ik ook bang dat ze niet voor de verkoop zijn gestolen. Of het zijn mensen die het niet weten, maar dat lijkt me sterk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:53

Op de FHtjes na die in oktober, november of december ongeveer 6 a 8 week zijn na. Die hebben geen tatoo en komen vaak van een fokker vandaan. Verder hoef je ook geen proffessioneel fokker te zijn om een tatoo in je dier te krijgen Knipoog maar dat is allemaal ter zijde.

Ik kreeg hierover ook al een mail en vind het verschrikkelijk voor Mariska. Heb diverse keren contact met haar gehad ivm ik nog jonge Fransjes zoek en denk dat ik mijn grote Fransoos ook maar achter slot en grendel doe.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:29

Ik denk dat ik die van mij ook maar in de gaten houd! Ik heb Mariska gister meteen gesmst om haar sterkte te wensen! Ik hoop dat het allemaal goed komt, maar heb er een hard hoofd in!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:46

Nouja ik weet niet, ook al is dat nummer straks bekend en er 'dekbriefjes' komen met misschien 1 van die nummers erop. Ik denk niet dat dat eruit gepikt word.. Maar laten we maar hopen van wel.

Eigen consumptie is ook nog optie ja.. Ik houd het persoonlijk op een jaloerse fokker.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 02:31

het schijnt dat er al 1 is aangeboden bij een dierenwinkel en kinderboerderij maar die wisten toen nog niet dat er een aantal gestolen waren Boos!
EN die hebben hem ook niet aan genomen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:52

@ Anna-Jelly: Stelen van konijnen op tentoonstellingen is eigenlijk niet meer mogelijk, omdat er bij elke grote show wel iemand bij de deur zit die in de gaten houdt of je zonder konijn de deur uit gaat.
In het verleden is het wel gebeurd ja.

Zelf zit in de konijnen fokkers wereld en ik denk dat de dieren zijn gestolen door iemand die denkt daarmee goede jongen te kunnen fokken. Ik denk dit vooral omdat Franse hangoren nog wat op kunnen brengen. Daarom is het opvallend dat juist dit ras zo vaak gestolen wordt (ik ken nl. meer FH fokkers waarbij de dieren zijn gestolen) en lijkt het er dus op dat de persoon die ze jat er geld aan wil gaan verdienen. Ik denk niet dat dit iemand is die aangesloten zit bij een vereniging, omdat er nogal wat sociale controle is binnen een vereniging. Iedereen weet echt wel van elkaar wat ie thuis heeft zitten, want het is gebruikelijk dat je bij elkaar over de vloer komt, bv om konijnen uit te wisselen e.d.
Insturen naar een tentoonstelling of jongen laten tattoeren zal ie zeker bij door de mand vallen, omdat het echt wel opvalt als 'Jan' (bv) ineens precies deze kleurslagen fokt die gejat zijn. Het is nl. gebruikelijk (bij de FH trouwens wat minder, maar in de andere rassen zeker wel) om niet veel meer dan 3 kleurslagen te fokken als ras fokker. Ik weet zeker dat er in de Franse hangoor fokkers wereld nu heel goed opgelet gaat worden welke fokker ineens deze kleuren fokt. Jongen verkopen zal de persoon die ze gejat heeft ook niet meer lukken, want niet alleen alle FH fokkers maar ook de liefhebbers zijn nu via TV etc. op de hoogte.