Getatoueerd konijn hoe lezen? En FH van 2,5 jaar kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Getatoueerd konijn hoe lezen? En FH van 2,5 jaar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:52

Nou ja de eerste vraag is duidelijk. Ik heb een Franse Hangoor op het oog van waarschijnlijk 2 en half jaar... er staat in haar oor 504 volgens de eigenaar. Dit betekend toch 5e maand van 2004?
Dan zou ze nu dus 2 en half zijn en een Franse Hangoor word gemiddeld 4/5 jaar.

Nu twijfel ik een beetje of ik dit wel zou doen. Een zuiver FH nestje erbij fokken en een jong ervan houden.. Maar andere kant is 2 en half niet erg oud? Zal ik niet gewoon 2 jongen Franse hangoortjes kopen? Het is ook de bedoeling dat ze in het koppel van mijn 9 konijnen komt (zitten nu 5 konijnen bijelkaar, 1 konijn apart ivm dracht en 3 jongen nog apart dus ze zitten nog niet allemaal bijelkaar).

Het is wel een blauwbonte *twijfel*twijfel*

Toess

Re: Getatoueerd konijn hoe lezen? En FH van 2,5 jaar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:09

Dit staat dus in 1 oor en in het andere oor letters+cijfers?
Zoja dan zou dit inderdaad betekenen dat ze van mei 2004 is, is het een voedster? Als je ermee wil fokken dan zou ik het niet doen. Onze voedsters gingen op die leeftijd juist weg, rammen bleven iets langer als ze goede nakomelingen gaven.

Wat ik dus zou doen is een goed jong kopen.. Wat weet je verder van deze? Behaalde resultaten? Als er nog niet mee gefokt is en wel getatoeerd dan zou ik eerder gaan denken dat ze rastypisch niet goed genoeg is, een goed jong gaat namelijk niet weg..

De tatoeage moet je als volgt lezen.
Ene oor staat bijv. SP58
SP = letters van vereniging
58 = welk nummer zij was die getatoeerd werd die maand
Andere oor bijv. 806
8 = maand
06 = jaar

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:17

Ok dank je dan is ze denk ik inderdaad van mei 2004. (andere oor weet ik niet wat er staat hoor straks meer)
Ze is volgens mij niet naar tentoonstellingen geweest voor mij ook niet zo van belang. Het is een voedster en ze heeft 2 keer eerder een nest groot gebracht.
Ik heb op moment wel 4 nestjes op het oog... 3 in Nederland en 1 in Belgie. Die in Nederland worden alleen niet meer getatoueerd en die in Belgie wel (geld dit dan ook voor Nederland?)
Nou is het tatoueeren niet zo voor mij van belang ik wil gewoon een leuke Franse Hangoor en waarschijnlijk een keer een zuiver FH nestje erbij waarvan ik een aantal jongen aanhou... want dat met die bont van fokkers en konijnen ik word me de wijs er niet uit en aangezien ik ook al in de haflingers zit en dan ook nog konijnen tentoonstellingen etc. (waar ik nog niet veel verstand van heb hoe het met rasstandaard etc. zit).
Verder is deze voedster van een particulier, maar 2 en half is dus al een beetje oud nog kans op dat ze niet meer dragen kan?

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:26

Ik heb geleerd dat het iets ander zit, zo zit het namelijk bij mijn konijne: van 3 verschillende fokkers:

linker oor = 424
Rechteroor = 6 BV

ik weet in ieder geval zeker dat ze van april 2006 is (eerste cijfer links en rechts)
BV is als ik het goed heb de code van de fokkerijvereniging
24: ze is het 24e konijn van die fokker uit de maand

hier een stukje van http://www.hetkonijn.nl/Konijn/aanschaf-g.htm:
Nederlandse konijnen hebben in beide oren 3 letters of cijfers. In het rechteroor staat 1 cijfer en 2 letters. Het cijfer geeft het geboortejaar aan. Een 1 staat bijvoorbeeld voor 2001. De letters zijn een afkorting voor de fokkersvereniging waar de fokker bij aan is gesloten. Hiermee is te achterhalen wie de fokker is geweest.
In het linkeroor staan 3 cijfers. Het eerste cijfer geeft de geboortemaand aan. 3 is bijvoorbeeld maart. Konijnen die in oktober, november en december worden geboren, worden niet getatoeëerd. De laatste twee cijfers geven aan hoeveel konijnen er zijn getatoeëerd bij die fokkersvereniging. 536 is dus het 36e konijn uit de maand mei.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:11

Faniek schreef:
Ok dank je dan is ze denk ik inderdaad van mei 2004. (andere oor weet ik niet wat er staat hoor straks meer)
Ze is volgens mij niet naar tentoonstellingen geweest voor mij ook niet zo van belang. Het is een voedster en ze heeft 2 keer eerder een nest groot gebracht.
Ik heb op moment wel 4 nestjes op het oog... 3 in Nederland en 1 in Belgie. Die in Nederland worden alleen niet meer getatoueerd en die in Belgie wel (geld dit dan ook voor Nederland?)
Nou is het tatoueeren niet zo voor mij van belang ik wil gewoon een leuke Franse Hangoor en waarschijnlijk een keer een zuiver FH nestje erbij waarvan ik een aantal jongen aanhou... want dat met die bont van fokkers en konijnen ik word me de wijs er niet uit en aangezien ik ook al in de haflingers zit en dan ook nog konijnen tentoonstellingen etc. (waar ik nog niet veel verstand van heb hoe het met rasstandaard etc. zit).
Verder is deze voedster van een particulier, maar 2 en half is dus al een beetje oud nog kans op dat ze niet meer dragen kan?

Pff wij hadden een voedster van 1 die gewoon niet drachtig wilde worden, zelf heb ik mijn konijn wel eens laten dekken op 3 jarige leeftijd. Maar over het algemeen begonnen wij met dekken op 1 jaar en kregen ze dat jaar 1 nestje (en als goeie waren nog 1) en dan het volgende jaar ook weer en dan gingen ze weg, tenzij ze érg goede jongen gaven. Maar meestal waren de jongen alweer beter dan mams dus bleven er daar 1 of 2 van over.

Konijnententoonstellingen is niet zoveel werk, kwestie van je konijn in goede conditie houden en keurmeesters waarderen het wel als je de nagels knipt. Wij deden bij de tan's ook wel de pootjes epileren als er wat teveel tanharen inzaten. Maar op zich niet veel, je brengt ze heen en haalt ze eind van de dag of na een aantal dagen weer op. Bij het ophalen wel goed op tijd zijn want er word nog wel eens een konijn 'per ongeluk' in de verkeerde kist gestopt Knipoog

Maar eens een nestje fokken, ja hoor dan kan je deze wel gewoon nemen, die kan als ze beetje gezond is e.d. best volgend jaar een nestje hebben. Drachtig worden is kwestie van vruchtbare ram en vruchtbare voedster.

Hoe het nu met tattoeeren zit weet ik niet, we hebben sinds 2 maand geen konijnen meer (ja ik nog een oudje bij mn vriend thuis).

Enn.. Laura verfrist mijn geheugen weer, ze heeft inderdaad gelijk haha, ik twijfelde al want er staan inderdaad maar 3 tekens in een oor.

Haha!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:35

Van tatoeages bij konijnen heb ik geen verstand, maar mijn voedster is nu 5 en heeft vorig jaar haar laatste nestje gehad.
Ze is nog in topconditie, dit jaar is het niet gelukt, maar ik had een nog oudere ram uitgezocht.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:24

Bedankt voor alle info nu ben ik weer up to date.
Ik ga morgen bij haar kijken, want ze is dus nog maar anderhalf en ze doen haar weg wegens ruimte en tijdgebrek.

@ Anna-Jelly
Wat zijn de kosten van lid zijn etc. dan?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:53

Geen idee Haha! Zal ik aan mijn vader moeten vragen.

djonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:56

wat wel vaak gebeurd als je die hangoor zwanger maakt als ze ouder is en ze is nog nooit zwanger geweest heb je grotere kans op complicaties dan heb je de kans dat die dood gaat. De 1e keer dat dhet best is om gedekt te worden is tussen 7 tot 10 maanden.