Wat zijn de mogelijkheden voor poes met slecht gebit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Wat zijn de mogelijkheden voor poes met slecht gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:58

Ons oudje had al een gruwelijk slecht gebit toen ze bij ons kwam een jaar geleden, alles is bruin en ze ruikt ook niet al te fris uit d'r bekkie
Bij haar oude eigenaar at ze alleen maar natvoer, geen brokjes. Bij ons at ze vrijwel direct ook brokjes, hoewel het niet voldoende was om haar op gewicht te houden. We voerden haar dus 1 keer per dag bij met blikvoer.
De laatste weken merken we dat ze minder brokjes begint te eten. Ben dus bang dat we zeer binnenkort toch definitief op natvoer moeten overgaan, we voeren nu al meerdere keren per dag nat.

Maar bestaan er ook brokjes speciaal voor dit soort gevallen? Hele kleine, zachte brokjes bijvoorbeeld, net als voor kittens? Want anders moet ze wachten tot wij thuis zijn met eten, omdat de andere kat het anders opeet. Kan dus niks de hele dag laten staan.

JustNanno

Re: Wat zijn de mogelijkheden voor poes met slecht gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:03

Hills A/D zou ik zeggen...Blikjes zijn bij de dierenarts verkrijgbaar

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:05

JustNanno schreef:
Hills A/D zou ik zeggen...Blikjes zijn bij de dierenarts verkrijgbaar

Die voer ik al regelmatig Lachen Het is eigenlijk bedoeld om zieke dieren weer op de been te helpen, maar ik hou Millie er al een half jaartje mee overeind.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:25

er bestaat een verband met slecht gebit en nierproblemen. Dus het allerbeste wat je kunt doen is de tanden laten behandelen (kost 50-100euro)

Begin dit jaar heb ik 2 oude katten (18 en 17) opgevangen. Minet woog nog maar 900gram, was kompleet uitgedroogd wilde niet eten en had nieren zo groot als mijn vuist. Ik heb toen eerst nierwaardes laten bepalen (zodat ik wist of het chronisch was of een ontsteking) ze bleek dus gelukkig alleen een ontsteking te hebben. AB natuurlijk en daarna gebit laten schoonmaken, ontstoken kiezen getrokken etc. Toen was dwangvoeding niet meer nodig, sindsdien is het een vreetzak ! en ze weegt bijna 5kg. Met Charley ging het bijna net zo !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:54

Ik ga met het advies van Mist mee, eerst bloedwaardes bepalen en langs de tandarts. Succes met het ouwetje!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:04

laat haar gebitje behandelen zou ik als eerste doen. Je kan ook altijd de harde brokjes weken in warm water zodat ze wat zachter worden. Misschien wat makkelijker voor haar om naar binnen te werken.