Jonge hond goed voor oudere hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Jonge hond goed voor oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:54

Ik heb onlangs gehoord dat het goed is voor je oudere hond om er een pup bij te nemen. Klopt dit? Mijn lieverd word dit jaar alweer 8 en oke het is niet echt oud, maar het lijkt wel alsof mevrouw nergens meer zin in heeft. Zou een pup haar op kunnen peppen, of is dit gewoon een fabel?

MaraYvette

Re: Jonge hond goed voor oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:03

ZIk denk dat dat per hond verschillend is hoor.... Sommige honden houden van rust andere leven er wel van op...
Hoe reageert jouw hond normaliter op andere (jonge) honden??

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:07

Wij hebben een hond van 12 jaar en sinds de zomervakantie een hondje uit Spanje erbij genomen van een jaar. Deze is klein onze oude hond is groot. En ze zijn zo ontzettend leuk samen. Onze oudste hond wordt inderdaad weer wat speelser en ze heeft natuurlijk gezelschap. Ik heb ook getwijfeld, maar ik ben er achteraf erg blij mee dat we er nog een jongere hond hebben bijgenomen. Het was trouwens in het begin wel even wennen hoor, aan elkaar. Maar ze zijn nu zo leuk samen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:16

toen onze hond 10 was namen wij er een jonge hond bij, hierdoor kreeg de oudere veel meer beweging en is nu al 16 en nog heel fit en speels.. echt dankzij het jonge hondje want voor we die hadden zakte hij al een beetje in.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:18

Ik heb altijd 2 honden een oudere en een jongere.
En dat gaat altijd goed en de oudste hond is veel speelser en leert de jonge hond ook gelijk dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:20

Ligt eraan hoe oud je hond zich gedraagt. Als het echte een hoog bejaard hondje is zou ik liever ven wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:40

Ik ben van mening dat die stelling zeker klopt.
Onze oudste hond is 13 en die is nog harstikke actief omdat ze gewoon blijft meerennen/spelen/zwemmen met de jonge honden Ja
Mensen willen eigenlijk nooit geloven dat ze al zo oud is Haha!
Ook onze 10 jarige is nog superfit en is vorige week nog mee geweest om wat demo's te geven op de nationale politiedag (ik ben hondengeleider bij de politie) en heeft afgelopen donderdag samen met mij nog een biathlon gelopen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:43

tjah, denk idd dat het verschillend is qua hond. toen onze hond 12 jr was hebben wij er een pup bijgekregen en onze oude hond is nu 15 en is geloof ik nog steeds blij met onze 3 jarige. ondanks dat hij af en toe geplaagt wordt is hij ook weer een stuk vrolijker geworden met haar.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:36

wij hadden een hond van 15, had ook nergens meer zin in en wilde zowieso al nooit met mij mee wandelen
pupje erbij genomen, eigenlijk voor de rest van het gezin omdat we aan 'wolf' niet veel hadden als hond zeg maar hihi hardstikke leuk dier verder hoor
maar toen de pup erbij kwam wilde ze ineens wel wandelen en was ze zelfs af en toe speels, dat is ze haar hele leven bij ons niet geweest, was een zwerfhond en had waarschijnlijk nooit leren spelen..
ze moest niet veel van de pup weten maar stiekem hadden ze wel een band en konden ze ook niet echt zonder elkaar
helaas hebben we dr een paar maanden geleden in laten slapen, maar dat heeft de pup, inmiddels bijna 1,5 al haha goed opgepakt, wel een tijd stilletjes geweest, maar ben blij dat we haar toen genomen hebben, oude hond kreeg echt een opkikker zeg maar..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:55

mijn hond houd normaal niet echt van andere honden, behalve als ze ze goed kent. De honden van mn tante kunnen prima met dr, met andere honden heeft ze nooit zoveel. Al dnek ik dat een huisgenoot wel geaccepteerd word.

Ik lees goede berichten Ja Mijn hoop is dus ook dat ze dan wat speelser en wakkerder word. Ik ga nog es bij mn pappie zeuren Schijnheilig

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:34

bij mijn schoonouders hebben ze ook een oudere hond en hadden er ook een pup bij genomen
en dat gaat hardstikke goed Haha!
hondje is inmiddels 13 dacht ik en nog springlevend Haha!
alleen ouderdomskwaaltjes

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:54

Ik wil je toch even waarschuwen, want een oudere hond en een pup, dat gaat echt niet altijd goed. Natuurlijk heel vaak wel, maar soms ook niet, en wat dan? Wij hebben een hond gehad die bij een mevrouw vandaan kwam die een pup had aangeschaft voor haar andere oudere honden. Dat was alleen maar haat en nijd, de pup wist soms van geen ophouden en de oudere honden hadden hun rust nodig. Dus de pup moest weer weg en die kreeg meteen een onzekere start in haar leven. Ik heb zelf 2 'oudere' honden, een Friese Stabij teef van 9 die ik 4 jaar geleden uit het asiel gehaald heb en sinds ruim een half jaar een ongeveer even oude Friese Stabij reu. Deze twee honden hebben heel veel plezier van elkaar en zijn actiever dan ze in hun eentje zouden zijn, maar in huis zijn ze allebei lekker rustig en dus werken ze elkaar niet op de zenuwen. Een pup is erg leuk, maar er gaat onwijs veel tijd in zitten. Kortom, als ik jou was en ik wilde er graag een hond bij, dan ging ik een leuke jonge hond, maar geen pup, uitzoeken in het asiel. Eentje die qua karakter bij je andere hond past. Is het dan geen succes, dan kun je hem nog terugbrengen, helemaal niet leuk natuurlijk, maar altijd nog beter dan een pup die op jonge leeftijd al meer dan eens moet verhuizen. Veel succes met het overhalen van je vader! Knipoog

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:13

Met name met 2 teefjes kan het lastig zijn, 2 reuen zonder teven erbij gaat vaak beter en hoe groter het leeftijdsverschil hoe beter ook weer voor de duidelijkheid in rangorde.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:22

Toen mijn hond 7 was was ie erg down. Daarvoor was ie samen met 2 andere honden en nu was ie alleen. We hebben er een hond bijgenomen en hij bloeide helemaal weer op. Helaas overleefd hij ze allemaal en vorige maand heeft ie weer afscheid moeten nemen van zijn vriendje. Bob is nu 15 en weer hebben we besloten om toch een hond erbij te nemen. Dit keer hebben we een pup erbij genomen. De 1e 3 dagen waren wat moeizaam. Nu mag de pup al op zijn rug slapen of lekker tussen zijn voorpoten. Als ze heel druk is krijgt ze op haar donder. Even spelen dat vind bob nog wel grappig maar niet heel de dag door.Bij ons is t dus goed uitgepakt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:13

Het is volledig afhankelijk van de hond. Sommige honden vinden pups vreselijk en die kwel je als je een pup erbij zet. Dan kan je beter voor een wat oudere herplaatser kiezen als je er persé een hond bij wilt. Ook honden die op hun rust zijn gesteld vinden het niet zo leuk en dan kan je het beter niet doen of zorgen dat die regelmatig rust en ruimte krijgt.
Maar er zijn ook genoeg honden die het wel leuk vinden als er een pup bij wordt geplaatst.
Wel moet je er voor waken dat je de pup niet vanaf het begin meer aandacht geeft dan de oude hond. Dat geeft wrijving onderling en de oude hond zal dan de pup op de plaats zetten. Voor vele bazen vaak om onduidelijke redenen waardoor die ingrijpen en corrigeren wat weer meer spanning meebrengt. Helaas iets wat best vaak fout gaat.
Maar als je het goed aanpakt kan het een voordeel zijn dat de hond al wat ouder is. Pups kijken heel veel gedrag af en kunnen dus veel dingen leren van hun oudere soortgenoot. Zeker als deze goed is opgevoed een groot voordeel.