De kont van een konijn schoonmaken(zit vol met stront)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jipseflips

De kont van een konijn schoonmaken(zit vol met stront)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 15:40

Hallo

Mijn konijn is waarschijnlijk 8 jaar(weet ik niet zeker omdat hij van de kinderboederij komt).Ze is in iedergeval wat ouder daardoor maakt ze haar kont niet schoon.Op de kinderboederij(waar ik een tijdje heb geholpen) zeiden ze dat je die dan zelf schoon moest maken.Ik zou niet weten hoe dat moet.gewoon met een bakje water en dan zijn kont erin?Weet 1 van jullie het mischien.

En ohja ze een stuk dunner dan een tijd geleden maar ze eet goed hoe kan ik er voor zorgen dat ze weer wat dikker wordt?

Jip

laura1987

Re: De kont van een konijn schoonmaken(zit vol met stront)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:41

Mijn konijn heeft het ook dat hij het zelf niet schoon kan maken.
1 keer in de zoveel tijd als het echt nodig is gooi ik hem gewoon in bad.
Klein laagje water in bad en hij gaat gewoon vrolijk om zich heen kijken.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:42

Babbel, mijn oude konijn is 9 geworden en die deed ik op het laatst gewoon in bad... warm water & badderen maar!
hij vond het niet erg..
hij had ook allemaal poep op z'n kont...
maar als je dat doet, moet je echt wachten tot alles wel weer droog is! ik ging dat meestal voor de tv zitten, hij was toch oud en ging dan meestal slapen Lachen
succes! ik hoop het beste voor je konijn Ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:43

gewoon met een nat washandje?

je konijn is ouder en wordt mager... kijk even of zijn tanden niet te lang zijn (dan kunnen ze niet meer goed eten) kan je bij de DA laten knippen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:46

Langs de DA gaan, die kan je konijn nakijken en misschien de boel scheren, zodat het gemakkelijker schoonmaken is? Als het lang vies is kan de huid er onder ook gaan irriteren van de amoniak in de mest en omdat er geen lucht bij kan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:51

Wat wij altijd deden is het meestel haar eromheen weg knippen (bij scheren kregen we een panisch konijn haha). En dan even in een emmer met lauw water laten weken en met washandje even het ergste nog weghalen.
Ik kan je wel aanraden om dit op zijn tijd te doen, ook al word het nu wat kouder, om maden te voorkomen.

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:51

Heeft de konijn idd niks meer, lange tandjes, natte oogjes, of bij de ooghoeken haar weg?

Dat dunnere poep is normaal voor konijnen, echter is dit wel belangrijk voor ze. Dit eten ze nml meestal op omdat daar hun vitamine in zitten. Dit is niet zo'n grote ramp als ze dit niet binnen krijgen want ze krijgen ook nog brokjes. het is alleen vervelend dat dit aan ze kont blijft hangen en kan zelfs gevaarlijk zijn omdat vliegen er eitjes in kunnen leggen en die maaien vreten het konijn dan van binnen op.

Mijn advies is daarom ook om eventjes langs de dieren arts te gaan, die kan je konijn na laten kijken of die verder nergens last van heeft. Die ka zn kontje schoonmaken en als je vraagt leert die dat ook aan jou. Dat je dat voortaan zelf kan.

Succes

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:57

tamary schreef:
Langs de DA gaan, die kan je konijn nakijken en misschien de boel scheren, zodat het gemakkelijker schoonmaken is? Als het lang vies is kan de huid er onder ook gaan irriteren van de amoniak in de mest en omdat er geen lucht bij kan.

Ja

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:00

Ik had eerder 15 konijnen en daar zat ook 1 bij die dat had, ik deed gewoon zo'n plastic handschoentje aan en haalde het er gewoon weg. maar erg leuk vond ik het niet dus heb ik het konijn verkocht ... Bloos
Groetjes,
lietjuh_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:20

Lietjuh_ schreef:
Ik had eerder 15 konijnen en daar zat ook 1 bij die dat had, ik deed gewoon zo'n plastic handschoentje aan en haalde het er gewoon weg. maar erg leuk vond ik het niet dus heb ik het konijn verkocht ... Bloos
Groetjes,
lietjuh_

met recht die smiley erachter. Met zo'n instelling ben je geen beesten waard

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:33

Knippen moet je erg mee oppassen, ze hebben een heel dun huidje en voor je het weet knip je daar in. Gewoon even lekker weken en eventueel scheren als ze erg lange haren hebben.
Wat voer je je konijn trouwens?

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:39

ik had ook konijn die dit wel eens had...gewoon in badje stoppen..en goed afdrogen daarna!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:42

Een aanrecht is minder groot dus minder eng,beetje sop erin en weken maar.

jipseflips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:42

Ik voer mijn konijn die saaie brokjes want met al die kleurige dingen erin at hij dat alleen op en de brokjes niet.Hij krijgt ook altijd genoeg hooi.Ook krijgt hij soms wat snoepjes(van die groene vierkantjes).Ohja af en toe wat groente.
Laatst bijgewerkt door jipseflips op 22-10-06 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:44

Ik geloof dat je dat niet echt met water schoon kan krijgen.. Ik heb gezien dat mensen dat gewoon afknippen met een gewone schaar. Je kan haar wat dikker maken door speciaal 'oudere' voer. Dat is best prijzig maar je hebt maar 1 zakje nodig, dat is genoeg! Knipoog

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:48

Ik knip het gewoon af Vork
Zet hem daarna met zijn kont in het water, droog hem af en laat hem opdrogen.

Dit in het water zetten doen ik ook alleen maar als het buiten hoger dan 25 graden is, omdat ik een buitenkonijn heb.

Ik zou het bij jouw konijn gewoon even flink eraf knippen, succes Lachen

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:53

Kijk alsjeblieft uit met knippen...Je zal niet de eerste zijn die met zijn konijn naar de DA moet omdat je in zijn velletje geknipt hebt...Ik heb dit namelijk regelmatig gehoord...Mensen denken oh dat doe ik even...Als je hier geen ervaring in hebt...niet doen..
Ik zou hem iig wel even na laten kijken...Gewoon even tandjes...kiesjes...algehele controle...Da kan je ook advies geven over het hoe en wat met zijn vieze kontje...

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:02

ik was het eerst onder de kraan eraf..zijn de haren te lang dan kun je ze knippen..pas er wel op (net wat andere zeggen) dat je het konijntje niet in zijn huid knipt..maar omdat je het eerst onder de kraan schoonmaakt kun je wel beter zijn huid zien dan als hij daar een bol stront voor heeft hangen