Konijn niet meer de oude...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Konijn niet meer de oude...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 22:05

Ongeveer 1,5 maand geleden is één van mijn konijnen dood gegaan. Hij stond altijd binnen samen met mijn andere konijn. Ze zaten niet in 1 kooi, maar hadden aparte kooien. Ze konden elkaar wel altijd zien enzo..

Nou is mijn konijn dus in zijn eentje. Ongeveer 1,5 week geleden merkte ik dat hij bijna niet meer at en dronk. Ben dus naar de DA gegaan en die zag gelijk dat ie haken op zijn kiezen had. Die heeft hij toen weggehaald. Verder voelde hij veel vastzittende ontlasting in zijn buikje. Dit moest er dus uitkomen en daarvoor kreeg hij laxeermiddel toegediend.

Nu zijn we dus 1,5 week verder, maar toch is mijn konijn nog steeds niet de oude. Hij eet nu wel, maar heeft nog maar weinig ontlasting. De enige keer dat hij echt keutelt, is als ik hem los laat lopen. Dan komen ze er opeens allemaal uit, maar in zijn hok ligt dus niks. Verder eet hij alleen een beetje hooi, maar geen hard voer. Drinken doet hij ook heel weinig. Verward

Hij geeft geen zieke indruk, maar is gewoon niet zoals ie altijd was. Hij lijkt gewoon somer en teruggetrokken. Wanneer ik hem uit zijn hok laat, dan loopt hij gelijk naar de plek waar mijn andere konijn altijd stond.

Nu is mijn vraag, zou het zo kunnen zijn dat mijn konijn verdriet/onbegrip heeft doordat mijn konijn is dood gegaan? Ik weet namelijk niet in hoeverre konijnen die aanvoelen, maar ik weet niet waardoor hij anders zo kan zijn. Medisch lijkt er verder niets aan de hand te zijn, of het moet zo zijn dat die ontlasting nog steeds niet goed uit zijn darmen is. In dat geval zou ik terug moeten gaan naar de DA...

Wie heeft enig idee wat het zou kunnen zijn?

Sting

Re: Konijn niet meer de oude...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:03

Ik denk zeker dat konijnen hun maatje kunnen missen. Heb je de mogelijkheid om hem weer een nieuw maatje te geven, dan zou ik dat zo snel mogelijk doen.
Verder zou ik zijn ontlasting idd goed in de gaten houden, en veel nat voer geven, zodat hij wel wat vocht binnenkrijgt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:11

Het kan heel goed zijn dat hij het andere konijn mist. Konijnen zijn groepsdieren en hebben het heel sterk als er een ander konijn dood gaat of weg is o.d.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 23:27

Ik heb al een nieuw konijn erbij gekocht, maar hij moest er niks van hebben. Hij werd juist heel erg agressief van hem. Het was zo erg dat hij zijn hele hok overhoop haalde. Ik heb toen uiteindelijk mijn nieuwe konijn in een buiten verblijf gezet, dus hij ziet em niet vaak meer. Toen kwam hij wel weer tot rust. Maar ongeveer 2 weken nadat ik mijn nieuwe nijn gekocht had, kreeg hij dus deze klachten...

Ik ben idd wel bezig om hem nat voer te geven. Ik geef hem wortels en was deze ook nog eens met water af, zodat er ook nog wat vocht op zit. Verder kreeg ik van de DA als tip om hem, af en toe van dat olvarit wortelpap voor babys te voeren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:37

Dit is dus een ram was het vorige konijn een ram of voedster? en wat is het recente konijn?

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 23:51

Faniek schreef:
Dit is dus een ram was het vorige konijn een ram of voedster? en wat is het recente konijn?

Dit konijn is idd een ram. Het vorige konijn was ook een ram en het nieuwe konijn ook. Ze zijn beide niet gecastereerd.

Mijn overleden konijn en mijn huidige konijn waren niet echt maatjes. Ze konden nooit echt heel goed samen zijn, maar ze stonden wel altijd dicht bij elkaar en er was altijd wel een soort van aantrekkingskracht tussen die twee. Ik weet zeker dat ze het wel fijn vonden dat ze niet alleen waren...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:00

Hmmm het kan zijn dat hij een andere ram simpelweg niet accepteert wat ook zeer logisch is.. rammen met elkaar gaat bijna nooit goed. Met die ander had hij waarschijnlijk zoiets van ok, maar deze accepteert die niet. Slimmer ideetje misschien een voedstertje? en misschien hem castereren? Weet niet hoe ou die is hoor ^^

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:37

zet ze allebei eens op een onbekende plaats, konijnen willen wel graag een maatje maar het hok is ook hun eigen plekje, misschien was jou konijn wel bang dat het nieuwe konijn zijn plekje kwam inpikken.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:25

ik denk ook dat hij zijn maatje mist

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 10:11

Faniek schreef:
Hmmm het kan zijn dat hij een andere ram simpelweg niet accepteert wat ook zeer logisch is.. rammen met elkaar gaat bijna nooit goed. Met die ander had hij waarschijnlijk zoiets van ok, maar deze accepteert die niet. Slimmer ideetje misschien een voedstertje? en misschien hem castereren? Weet niet hoe ou die is hoor ^^

Het kan heel goed zijn hoor dat hij hem gewoon niet accepteerd. Ik wil wel een voedster erbij nemen, maar op dit moment heb ik daar de ruimte niet voor. Dus ik denk niet dat dit ervan gaat komen.

Hij is 1,5 jaar oud. Ik wil hem wel laten castereren, maar hij heeft al zoveel meegemaakt qua ziekten enzo. Toen ie nog maar een paar weken oud was, had hij een schimmel infectie, waardoor hij heel intensief behandeld moest worden. Hierdoor is ie erg angstig geworden. Ik vind het dus zielig om hem nog een keer die stress te bezorgen van een operatie.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 10:13

mystery1980 schreef:
zet ze allebei eens op een onbekende plaats, konijnen willen wel graag een maatje maar het hok is ook hun eigen plekje, misschien was jou konijn wel bang dat het nieuwe konijn zijn plekje kwam inpikken.

Dat is misschien wel een goed idee. Misschien ziet hij het nieuwe konijn wel als een bedreiging. Ik denk dat ik dit wel ga proberen! Bedankt voor de tip Lachen

_JenJen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:59

Konijnen kunnen er erg aan lijden, als hun vriendje dood gaat. Ze kunnen dan zelfs aan eensamhijd doodgaag ( maar dan is het geval wel héél erg! )

Zoms gaat het verdriet na een poosje weer over, maar als ze lang zamen waaren, kan het wel zijn, dat een konijn nooit meer écht bijkomt...(maar dat is duzz weer het ergere geval...)

Sterkte!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:13

idd z'n maatje.. sterkte met je konijn! wens 'm beterschap Knipoog
edit: ik zou nog wel even langs de DA gaan.. als het niet beter word..
oja; ik heb ook een keer gelezen dat je je dier naar het dode dier moeten laten ruiken enzo.. maar weet niet of ze het snappen Knipoog

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 23:13

Ik heb idd ook wel eens gehoord dat ze aan het dode dier moeten ruiken. Ik was alleen op dat moment zo van slag dat hij dood was, dat ik daar toen niet aan gedacht heb. Maarja, misschien had het ook wel niets uitgemaakt hoor...

Ik heb vandaag bij de dierenwinkel wat kruidenhooi gehaald. Hij begon er gelijk van te eten, dus dat is wel een goed teken. Maar hij heeft nog steeds heel weinig ontlasting. Alleen als ik hem beneden rond laat lopen, komen er dus steeds wel wat kleine keutels uit. Ik hou het iig dit weekend nog even goed in de gaten en anders word het toch maar weer een bezoekje aan de DA...