Dikke hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

Dikke hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:58

Hee Lachen

Ik heb een heeeel leuk hondje Tong uitsteken..
Alleen er is 1 probleem.. ze is (heel veel) te dik..
Wat raden jullie aan om te doen?
Het is een beagle.. dus een vrij klein hondje..
Hoeveel voer moet ze ongeveer hebben?

benangelique

Re: Dikke hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:59

overleggen met de dierenarts, niet zelf gaan rommelen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 22:00

noujah.. dat is dus het probleem..
Mijn vader vind het onzin en geld verspilling om naar de DA te gaan Boos!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:01

benangelique schreef:
overleggen met de dierenarts, niet zelf gaan rommelen.

Mee eens, maar ook geen tussendoortjes en een stukje extra wandelen als je hem uitlaat. Tegenwoordig wordt er ook light voer verkocht. Een goede dierenwinkel kan je ook helpen. Maar vooral beweging zal helpen om je hondje af te laten vallen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:03

overleg met een goede dierenspeciaalzaak is inderdaad een optie.
wij geven 1 van onze honden ook light-voer aangevuld met sperziebonen. Die bonen vullen namelijk ontzettend, waardoor geen hongergevoel ontstaat.
Bij hem is het een levenslang dieet, na zijn castratie heeft hij namelijk erg de neiging om (flink) aan te komen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:05

mischien je hond wat meer beweging geven?

mijn honden zijn perfect op gewicht, geen vetrolletje te zien maar 1 en al spier door springtraining en met de ene ga ik ook wel eens fietsen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:48

Je kunt niet zomaar een hoeveelheid voer zeggen, dit verschilt per merk. Jouw hond krijgt iig te veel ten opzichte van de beweging die ze krijgt. Hoelang en hoe vaak wandelen jullie met haar?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:49

overleggen met de Da hoogstwaarschijnlijk moet ze dan op lam en rijst voer of sperzieboontjes en gewoon meer bewegen..

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:02

Op de meeste zakken brokken staat aangegeven hoeveel je moet geven. Dit moet je toch vaak aanpassen naar de hoeveelheid beweging en de leeftijd. Meer beweging kan natuurlijk nooit kwaad. Zelf geef ik de hond regelmatig sperziebonen of bruinbrood door zijn eten als opvulling, dit geeft hem het idee veel te krijgen terwijl hij toch afvalt.Er kan natuurlijk ook een andere reden zijn voor het overgewicht maar meestal is het toch gewoon veel eten, weinig doen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:50

Mijn dames zijn ook op dieet en wij zijn van brok voer overgestapt op KVV.
(kompleet vers voer)
En ikmoet zeggen datmijn dames best wel al afvallen
Ook wat extra beweging kan geen kwaad natuurlijk
het moet wel samen gaan dat is met mensen net zo
Door beweging val je af
Fietsen is ook goed voor je hondje misschien kanje daar rustig mee beginen???

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:20

Fietsen ben ik mee bezig Lachen..
en we wandelen ongeveer 5 keer per dag een kwartiertje met dr... Soms in het weekend of op een vrije middag langer..
Ik ga toch maar kijken of ik nog naar de da met dr kan gaan..
Ze heeft al 2 vrij pittige buik-operaties gehad... Ik weet niet of het door haar dikte komt, maar ik weet zeker dat dit niet positief mee zal werken..

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:25

voor de gene die het wil weten..
Ze had op een of andere manier 1 jaar terug een grote snee in haar blaas. Ze was hier letterlijk doodziek van.. Ze liep at en dronk niet meer...
Ze was afgelopen zomer ook heel ziek..
Ze had een baarmoeder-onsteking, ze was loops.. Hoe het precies heeft kunnen ontstaan weten we ook niet... Ze was weer dood ziek... haar hele buik was dik..
Als ze een uur later geopereerd was had ze het niet gehaald...

Het gaat nu gelukkig weer helemaal geod met dr.. en ze is weer even vrolijk als altijd Haha!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:14

bezoekje bij de DA word dat denk ik Lachen wel zielig dat ze doodziek was Boos!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:29

5 keer per dag een kwartiertje is te weinig. Probeer van één van die rondjes een rondje van een uur loslopen te maken of 2 keer 30 minuten loslopen ofzo. Dat zal al een heleboel schelen Knipoog

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:32

Wij hebben een mannetjes beagle en sinds we hem gecastreerd hebben is ie ook veel te dik geworden. Ik denk ook wel dat het een beetje aan het ras ligt dat ze zo 'geobserveerd' door eten zijn...

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:31

ja.. ze is zeker geobsedeerd door eten...
Los lopen gaat helaas niet.. Tong uitsteken.. dan loopt ze rustig naar huis.. terwijl ik overal aan het zoeken ben Tong uitsteken..
Heeft denk ik te maken met het ongelovelijke jachtinstinct..

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:32

Ze gaat btw elke dag wel een uurtje bij ons los in de tuin/weiland.. dat is afgezet Tong uitsteken.. maar ze rent een kwartiertje.. en dan gaat ze ergens liggen te slapen ofzoo...

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:35

Meer laten bewegen ? Wanneer je hem/haar gaat uitlaten op de fiets gaan en een wat blokje om inplaats van het dichtsbijzijnde hondentoilet

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:05

ktink schreef:
Ze gaat btw elke dag wel een uurtje bij ons los in de tuin/weiland.. dat is afgezet Tong uitsteken.. maar ze rent een kwartiertje.. en dan gaat ze ergens liggen te slapen ofzoo...

Elke dag naar dezelfde wei is voor een hond niks aan. Daar zijn geen nieuwe luchtjes en als niemand je komt vermaken is er ook niks te beleven.
Als ze echt niet loskan zou ik een hele lange rollijn kopen (je hebt ze van 10 meter) en lekker naar het bos gaan. Ondertussen lekker een balletje weg gooien, beetje trainen enz.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:09

Mijn dierenarts raadt altijd aan, half voer half sperciebonen.
Bonen wel even goed afspoelen omdat ze anders te zout zijn.
Veel beweging geven en geen andere dingen dan hondenvoer!

Succes ermee!!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:16

Wij hebben thuis 2 beagletjes die ook heel snel te dik zijn.
Zijn allebei teefjes en allebei volledig gesterelisseerd (ook omdat ze allebei baarmoederontsteking hadden).
Ze hebben ook heel lang op een sperziebonendieet gestaan, maar ze gaan daar allebei heel erg veel poep van eten, ook niet echt lekker dus Tong uitsteken
Nu krijgen ze light-voer *weet t merk ff niet zo snel* 50 gram 's ochtends en 50 gram 's avonds. Verder krijgen ze vaak nog wel wat tussendoor, maar ze blijven nu wel aardig op gewicht!! Beagles zijn gewoon gemaakt om dik te zijn volgens mij Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:08

K1RsT3N schreef:
Wij hebben thuis 2 beagletjes die ook heel snel te dik zijn.
Zijn allebei teefjes en allebei volledig gesterelisseerd (ook omdat ze allebei baarmoederontsteking hadden).
Ze hebben ook heel lang op een sperziebonendieet gestaan, maar ze gaan daar allebei heel erg veel poep van eten, ook niet echt lekker dus Tong uitsteken
Nu krijgen ze light-voer *weet t merk ff niet zo snel* 50 gram 's ochtends en 50 gram 's avonds. Verder krijgen ze vaak nog wel wat tussendoor, maar ze blijven nu wel aardig op gewicht!! Beagles zijn gewoon gemaakt om dik te zijn volgens mij Knipoog

haha volgensmij ook Tong uitsteken

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:09

Lysette schreef:
ktink schreef:

Elke dag naar dezelfde wei is voor een hond niks aan. Daar zijn geen nieuwe luchtjes en als niemand je komt vermaken is er ook niks te beleven.
Als ze echt niet loskan zou ik een hele lange rollijn kopen (je hebt ze van 10 meter) en lekker naar het bos gaan. Ondertussen lekker een balletje weg gooien, beetje trainen enz.

Die heb ik Clown

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:29

Zoals al gezegd, meer bewegen, ook als het kan los rondrennen, aangepast dieetvoer, geen snoepjes meer en koekjes...
Ik ken zelf een beagle, en die is juist redelijk dun door enorm te crossen en achter balletjes te lopen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:09

Meer bewegen, minder voer! Inderdaad een light voer. Lam en rijst, zoals hier boven genoemd wordt, is geen light voer. Het helpt bij darmproblemen en vachtproblemen, niet bij afvallen.

Bij sommige dierenartspraktijken kan je meedoen aan een afvalprgramma. Ze krijgen dan speciaal voer (Hills R/D heet het) en in een boekje wordt bijgehouden hoeveel ze afvallen en wegen en hoeveel voer daarbij hoort. Afgezien van de prijs van het voer, zitten er bij onze praktijk geen extra kosten aan verbonden. Eens in de zoveel tijd langskomen, wegen en dan rekent de assistente voor je uit wat je aan voer mag geven.

Je hoeft niet meteen met je hond naar de DA toe, een belletje kan altijd toch? Misschien heeft je DA een telefonisch spreekuur, dan kan je het vragen.

Succes!