Beest is verschrikkelijk lief en iedereen die door de straat loopt of zijn auto parkeert wordt aangerand door hem

Deze kat is van een man en vrouw 3 huizen verderop. Nu is het stel uit elkaar en mevrouw is weg en meneer weigert ervoor te zorgen. De overbuurjongen heeft vorige maand aangebeld dat ie zijn kat eens te eten moest geven en meneer deelde mee dat het niet zijn kat was maar van de ex en dat hij er helemaal niks aan ging doen.
Mevrouw heeft wel haar andere (binnen-)kat meegenomen maar blijkt geen interesse voor dit exemplaar te hebben; ze is al 4 maanden weg en hij loopt er nog steeds dus ik vraag me af of ze hem ooit nog komt halen.
De overbuurvrouw heeft de afgelopen tijd de kat dus maar eten gegeven (gewoon bij haar voor de deur waar ie steeds zit).
Nu belde mijn moeder dat het al dagen niet goed gaat met de kat; hij blaast nu opeens tegen iedereen (en dat is echt niks voor hem), is kortademig en heeft moeite met opstaan.
Kortom; beest moet naar de DA!
Ik zit er nu heel sterk over te denken om het beest gewoon mee te nemen naar de DA te brengen en dan te herplaatsen.......
Brengt me op het dillema; ga ik dat meneer vertellen of niet? Doe ik een briefje door de bus met de mededeling of pik ik gewoon zijn kat?
Ik woon heel ergens anders dan mijn ouders dus erachter komen doet ie toch niet.....maar kan ik het wel maken?
Als ik eerst aan ga bellen ben ik bang dat ik gezeik krijg als ik toch besluit het beest mee te nemen....maar aan de andere kant moet ik moreel gezien eigenlijk wel eerst aanbellen dat het beest naar de DA moet (al zal hij zich daar weinig van aantrekken ben ik bang, maar zeker weten kan ik dus niet).
Wat zouden jullie doen?