Bijtende kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Bijtende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:41

Het is een lekker ding hoor, en een grote knuffel, maar op een leeftijd van 6 maanden ben je natuurlijk behoorlijk speels.. Dat kan ze heerlijk uitzoeken met haar moeder, die ook graag een potje stoeit en ik bied dan graag mijn schoot aan om uit te puffen..

Helaas bijt Belle, en behoorlijk ook.. In je handen, in je voeten, maar ook gerust in m'n been.. Speels, ja vast, maar niet echt gewenst natuurlijk *auw*..

Ik ben behoorlijk consequent: bijten is Doei! Dan niet op schoot.. En heus, als je je gedraagt ben je weer welkom, maar ga je dan vrolijk weer verder met dat ongewenste gedrag, dan kun je uiteindelijk ook vliegles krijgen..

Toch lijkt me dit nu niet per definitie de juiste oplossing.. Het staat ook zo ongezellig. Dus wat is nu de juiste oplossing? Of moeten we gewoon door deze kleuterende fase heen en heb ik maar te accepteren dat ze af en toe haar tanden in mijn vlees zet?

Rosita

Re: Bijtende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:59

Accepteren gaat me wel erg ver. Kun je het aan zien komen? Misschien dan op tijd een alternatief gedrag aanbieden?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:04

ik heb ook een jonge kat van nu 5 maanden
speelt en bijt ook in alles en nog wat
oortjes naar achteren en hap!!
wat ik doe is haar in haar nekvel grijpen met bijvoorbeeld wijsvinger en duim en even knijpen en haar door elkaar schudden
niet keihard maar wel zo van, he dit pik ik niet
en heel hard nee zeggen, meer niet, alleen maar nee
na twee keer weet ze het wel hoor

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 14:09

Ik merk meestal wel aan haar dat ze een 'guitige' bui heeft.. In zo'n guitige bui is ze extreem knuffelig en lief, wat ineens omslaat in 'n speels gebeuren.. En ik loop ook al niet meer op blote voeten door het huis, want dan is het echt feest..

Ze doet het overigens niet alleen bij mij: ook de hond moet er aan geloven.. Die krijgt een uitgebreide wasbeurt (zo zoet!) en wordt ineens in haar neus gegrepen..

Haar eigen moeder heeft ook zo'n periode gehad, maar niet zo extreem eigenlijk. Maar die was ook minder aanhankelijk en wat meer op zichzelf. daarbij wordt Belle wel gecorrigeerd door haar mams als ze het daarbij uitvreet, maar voor zover ik het kan beoordelen lacht Belle haar vierkant uit daarna Koe

Gijs, na 100 keer weet ze het dus nog niet..

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:11

Knijpen of slaan met de hand waarmee je aait? Lijkt me niet.

Probeer eens een plantenspuit, zet die bij de bank. Zodra poezemans maar aanstalten maakt, of je inderdaad daadwerkelijk bijt, spuit je een beetje water op 'm. Schrik! Diervriendelijk toch even laten weten dat je zijn gedrag niet zo apprecieert Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:24

De moederpoes 'corrigeert' toch ook met de bek waarmee ze ook likt? Dat lijkt me niet zo'n probleem, het uitlachen van poeslief wel Knipoog Is datgene waarvan we bij honden zeggen dat het niet goed is misschien wat: Zodra poes gaat happen, oppakken en in een klaar staand reismandje parkeren. Dat wordt vast niet als grappig ervaren en ze kan meteen ff afkoelen? Voor mijn part een speeltje, koekje of snoepje erbij maar ff 'niet los' tot je weer bij je positieven bent.

Ik weet het niet hoor, ik brainstorm maar mee. Misschien is dit wel een goede vraag voor www.kattengedragstherapie.nl Aardige mensen daar.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:26

Ik heb nu een vondelingetje van 2 maanden in huis die van mening is dat mensen erg lekker smaken. Plantenspuit deert 'm totaal niet. De enkele keer dat ie tegen de lamellen aan slaat en ik spuit is het meer van de schrik, maar het water an sich? Neuh... Hij vind het alleen maar leuk Clown

Als Drop bijt stop ik meteen met aaien/knuffelen/spelen/etc of ik pak d'r, als ik de kans krijg, in d'r nekvel en zeg NEE. Het werkt enigzins, maar als ze jolig is gaat ze gewoon enthousiast door. En idd net als bij TS flink hard en vasthoudend. Ik probeer die situaties ook zoveel mogelijk te vermijden. Als ze bij me komt knuffelen en de staart begint te zwiepen, zet ik d'r meteen bij d'r speelgoed neer....

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:30

Hoe oud was de kitten bij de moeder weg? Als dit (ver) onder de 12/13 weken is heb je grote kans op gedragsproblemen...De kitten heeft dan namelijk niet van zijn moeder/broertjes/zusjes geleerd hoever hij precies kan gaan met zijn tandjes en nageltjes.

Slaan heeft absoluut geen zin, negeren wel (plantenspuit evt). Verder: NOOIT spelen met je handen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 14:34

Rosita, brainstormen is juist heel handig!

Ik zal eerst de tip van de plantenspuit maar eens gaan uitproberen (wel jammer dat ik mezelf daarbij nat spuit, want ze ligt bij mij op choot of op de bank als ze bijt Knipoog ), mocht dat niet lukken dan zullen we dat forum eens proberen..

JustNanno, Belle is van 14 mei en blijft lekker bij mij en haar mams wonen, dus daar kan het niet aan liggen..

Ik speel ook niet met m'n handen, daar knuffel ik mee. Spelen doen we met speeltjes..