Hoe honden aan katten laten wennen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe honden aan katten laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:16

Wij hebben 2 jackrussells.
Ze zijn vaker bij katten geweest en dat was geen enkel probleem.
Daarom hebben we zonder moeite 2 kittens gehaald.
2 hele schuwe boerderij poesjes die anders naar een asiel gingen.
Nu leek ons dat ze daar geen kans maakte, als blazende, grommende katjes en heb ik me om hen ontfermd.

In het begin opgesloten in de stal, omdat ik ze anders niet te pakken kreeg en ze toch moesten leren dat aanraken niet erg was.
Ondertussen zijn het 2 knuffelpoesjes, echt heerlijk scheetjes.
Ze zitten ondertussen bij het hooi, maar kunnen nog niet buiten.
Wat bij ons dus wel de bedoeling is om overal wat muizen te gaan vangen. (geen discussie daarover, we wonen erg landelijk en hebben zelf ook heel wat grond)

Maar de hondjes willen ze echt opvreten, een groot probleem dus.
Eentje is er ooit in de stal geschoten en greep zo een poes, zonder pardon.
Omdat ik er bij was, was er met de poes niets aan de hand, maar ik was wel enorm geschrokken van hun aktie.

We zijn al met de hondjes aan de riem bij de poezen geweest, om ze te laten wennen aan elkaar.
maar zo gauw het zou kunnen willen ze bijten.

Dus nu mijn vraag, welke manieren zijn er nog meer om de hondjes aan de poesjes te laten wennen?
want zo zie ik nog maar 1 uitweg, die lieve knuffelpoesjes naar een goed tehuis brengen.

Anoniem

Re: Hoe honden aan katten laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:22

Misschien kun je de katten in een stevige bench doen (wel opletten dat ze echt niet tussen de spijlen door eruit kunnen) en de honden gewoon loslaten in dezelfde ruimte. Het mooist zou het zijn als je dit de eerste keren op een voor de honden neutraal terrein kunt doen.

Omgekeerd zou ik niet doen (honden in de bench en rondvliegende katten door de ruimte). Dan raken ze alleen nog maar gemotiveerder om er zodra het mogelijk is achteraan te gaan.

Anoniem

Re: Hoe honden aan katten laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:25

OOk dat hebben we al gedaan.
Vergeten te melden.
Dat was namelijk de eerste paar keer kennis maken.

Dan staan de honden piepend en kwispelend bij de bench.
De katten blazend en grommend Haha!

Maar daardoor ha ik ook al niet verwacht dat ze ze zouden grijpen als ze los zouden zijn.

Ook aan de riem staan ze eerst te kwispelen en te piepen.
Is de kat binnen bereik happen ze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:28

Vreemde russels, muilkorven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:31

Daar heb ik nog niet aangedacht, zou misschien wat zijn voor de eerste paar keer, al zou dat natuurlijk oo extra agressie op kunnen wekken.

Maar als de poezen later echt los zijn, kan ik de honden niet steeds gemuilkorfd hebben.

Het rare is verder, dat het helemaal geen felle hondjes zijn en erg rustig, vooral als je soms hoort hoe JR's zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:33

Nee, ik snap dat je je honden niet altijd gemuilkorfd rond kunt en wilt laten lopen, dat zou ik ook niet willen. Ik bedoelde inderdaad voor het wennen.

Het zou trouwens ook maar zo kunnen dat het makkelijker gaat als de katten uitgegroeid zijn. Dan zijn ze ongeveer net zo groot (misschien zelfs groter) dan je honden. Wellicht maken ze dan meer indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:35

Ondertussen zijn ze nog maar een beetje kleiner dan de honden.
En ik hoopte dat ze eens een keer flink uit zouden halen naar de honden zodat die er wat respect voor zouden krijgen
Maar helaas gebeurd dat tot heden nog niet.

Het rare is, dat ze voorheen nooit zo tegen poezen gedaan hebben.
Ik baal nu dus echt... Verdrietig

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:36

Ik heb hetzelfde meegemaakt met één van onze jack-russels thuis bij mijn kat.
De Hond accepteerde het niet dat de kat bij m in huis kwam (deze kat zit meestal 75% van de dag binnen). De hond wou elke keer als de kat bij m in de buurt kwam, en vooral toen de kat er net was, hem grijpen!

We hebben de hond dit afgeleerd door ook met hem aan de riem, op neutraal gebied (dus niet thuis) aan de kat te laten wennen.
Elke keer als de hond hem wou grijpen (want dat wou die echt nog steeds!) hebben we de hond gestraft.
Dit straffen bestaat dan uit; Verheffen van stem, en als tie niet luisterd, een tik op de snuit.

Op een gegeven moment heeft de hond de kat geaccepteerd als een nieuwe huisgenoot. Hij weet nu, dat als hij de kat iets aan wil doen, hij gestraft wordt.
Hij negeert de kat nu, waarschijnlijk om zich te kunnen beheerzen! Knipoog
(btw. deze hond van ons is wel een extreem opgevoede Jack-russel, omdat we anders een ongehoorzame hond en huis hadden, en dat wil niemand...ik weet niet hoe jouw Jack-russels zijn opgevoed?)

Als ik jou was zou ik per hond én per kat, de diertjes op neutraal gebied aan elkaar laten wennen. En eerst wel de hond de riem om doen.
Dus dan houd jij de kat vast (jij bent dan dus ook de baas van de honden?) En dan laat iemand anders één van de honden dichterbij komen. Zo voelt de kat zich ook veiliger, omdat jij de hond onder controle hebt (samen met degene die de riem van de hond vast houdt).
De hond leer je de kat te accepteren door hem te laten weten dat deze kat een nieuwe huisgenoot wordt.

Ik hoop dat het misschien gaat lukken op deze manier! Succes, en hou ons op de hoogte Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:00

Heb je ook al geprobeerd om de katten met de geur van de JR's in te wrijven?
Dit zou je kunnen doen en dan op neutraal terrein kennis laten maken.

Het is een moeilijk iets en de kans bestaat dat het niet gaat klikken, wat je ook probeert.
Maar geef het niet te snel op!

Geur wrijven doe je door een dekentje of andere doek over de honden te halen, ook langs de mond en (ja, vies) kont. Daarna het katje er grondig mee wrijven, zodat de geur over gaat op de kat.

Misschien de moeite waard!

Ik denk zelf dat het jaloezie en extreme territoriumdrift is. Hoe reageert Beer er op?