Ik heb hetzelfde meegemaakt met één van onze jack-russels thuis bij mijn kat.
De Hond accepteerde het niet dat de kat bij m in huis kwam (deze kat zit meestal 75% van de dag binnen). De hond wou elke keer als de kat bij m in de buurt kwam, en vooral toen de kat er net was, hem grijpen!
We hebben de hond dit afgeleerd door ook met hem aan de riem, op neutraal gebied (dus niet thuis) aan de kat te laten wennen.
Elke keer als de hond hem wou grijpen (want dat wou die echt nog steeds!) hebben we de hond gestraft.
Dit straffen bestaat dan uit; Verheffen van stem, en als tie niet luisterd, een tik op de snuit.
Op een gegeven moment heeft de hond de kat geaccepteerd als een nieuwe huisgenoot. Hij weet nu, dat als hij de kat iets aan wil doen, hij gestraft wordt.
Hij negeert de kat nu, waarschijnlijk om zich te kunnen beheerzen!
(btw. deze hond van ons is wel een extreem opgevoede Jack-russel, omdat we anders een ongehoorzame hond en huis hadden, en dat wil niemand...ik weet niet hoe jouw Jack-russels zijn opgevoed?)
Als ik jou was zou ik per hond én per kat, de diertjes op neutraal gebied aan elkaar laten wennen. En eerst wel de hond de riem om doen.
Dus dan houd jij de kat vast (jij bent dan dus ook de baas van de honden?) En dan laat iemand anders één van de honden dichterbij komen. Zo voelt de kat zich ook veiliger, omdat jij de hond onder controle hebt (samen met degene die de riem van de hond vast houdt).
De hond leer je de kat te accepteren door hem te laten weten dat deze kat een nieuwe huisgenoot wordt.
Ik hoop dat het misschien gaat lukken op deze manier! Succes, en hou ons op de hoogte