Onze oudste hond, een 12-jarige Golden Retriever, krijgt een steeds groter probleem met eten. Het probleem is niet dat hij niet wil eten of het niet goed meer kan, zijn gebit is perfect in orde en zijn eetlust is iets té goed. Het probleem is dat hij als een bezetene zijn eten naar binnen schrokt, en echt op een gevaarlijke manier. Brokken kunnen we hem niet meer geven, daar stikt hij zowat in omdat hij ze doorslikt zonder te kauwen. Ander voer (hij krijgt m.n. vers vlees) moeten we ook mee oppassen, daar stikt hij af en toe ook zowat in omdat hij er nauwelijks op kauwt, alles gaat zo snel mogelijk naar binnen. Kauwstokjes etc. hoef ik hem al helemaal niet meer te geven, hij kauwt ze zo snel mogelijk tot 1 grote vieze brok huid en probeert het dan heel door te slikken waarna we het z.s.m. uit zijn keel moeten trekken omdat hij de moord stikt. Kleinere dingen om op te kauwen zijn levensgevaarlijk, die smalle kauwstokjes bijvoorbeeld probeert hij heel door te slikken zonder te kauwen, wat al een trip richting DA heeft opgeleverd.
We hebben al van alles geprobeerd, o.a. in kleine porties geven (erbij blijven dus), maar dat heeft tot gevolg dat hij die kleine porties helemaal als een idioot naar binnen werkt. Vlees echt heel goed fijnhakken zodat hij er niet in kan stikken, maar dan eet hij zó snel dat het er gelijk weer (deels) uitkomt. Hij probeert nu ook het eten van onze andere honden te pakken te krijgen. We hebben 3 honden, die allemaal op een andere plek eten krijgen, het is dus niet zo dat de andere 2 naast hem staan te eten waardoor hij het zo snel op wil eten. Maar zodra hij klaar is probeert hij dus bij de andere bakken te komen, en gaat zelfs vechten met de anderen als het moet (hij is zelf zo'n 45 kg, de andere 2 zijn hondjes van 7-8 kg!) Hij is goed op gewicht, voor zijn leeftijd is hij in superconditie. Wel heb ik het idee dat hij zo dement als een deur aan het worden is en dat dat de oorzaak is van het probleem....
Hij reageert de laatste tijd ook heel anders op eten dan hij gedaan heeft, zodra hij maar denkt dat hij wat zou kunnen krijgen dan begint hij vreselijk te kwijlen, echt druppelen, hele plassen liggen eronder. Hij heeft nooit gebedeld (en ook nooit zomaar wat gekregen), en nu ineens wel.
Heeft iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen?
En als je vlees fijnhakt en er met water een papje van maakt?? En dat in hele kleine porties geeft?? bedoel je eigenlijk echt vers vlees of vlees zoals rodischijven??
Aan het snelle eten weet ik wel iets dat je kan doen, en dat werkt ook heel vaak. Dan moet je zeg maar gewoon water bij zijn eten doen. Water? Ja, gewoon water. Dat zijn brokken zeg maar onder water zijn, en nog iets meer. Dan kan hij de brokken niet meer zo snel naar binnen werken, en het is niet gevaarlijk voor hem. Hij kan dan misschien wel snel naar binnen werken, maar hij kan er niet meer in stikken. Dat kwijlen weet ik neit wat je daaraan moet doen. Misschien hem ergens in een bench doen als iedereen aan het eten is? En zo ook als alle honden eten krijgen. Misschien hem even apart zetten, en dan wachten tot iedereen daar zijn eten op heeft, en hem dan weer erbij laten. Dan kan hij ze iig niet meer aanvliegen. Ik hoop dat je er wat mee kan. Groetjs, mij
misschien heeft je hond een bepaald soort worm en dat hij daarom alleen maar honger heeft. Zou als ik jou was even naar de DA gaan voor een complete check.
Hij is helemaal nagekeken, hij moest pas zijn entingen hebben, toen heb ik dit probleem ook voorgelegd aan de DA. Die heeft hem toen helemaal nagekeken, schildklier (hormonen) is ook gecontroleerd. Lichamelijk is er niets mis met hem, hij is zo gezond als een vis. De DA hield het er ook op dat hij echt dement werd (hij heeft behalve dit wel meer gedragsveranderingen, hij snapt het allemaal niet zo best meer), iets anders is niet aan te wijzen.
Water bij zijn eten hebben we al geprobeerd, maar zelfs dan staat hij te hoesten en te proesten, dan komt hij gewoon in ademnood..... De voerbak op een verhoging ga ik eens proberen.
zo een standaard is gewoon bij de dierenwinkel te koop en het helpt echt. de hond avn mijn ma kon dus echt niet normaal eten.binnen een paar seconde was zijn eten op,en binne 5 min kotste hij het ook weer uit omdat alles gewoon vast zat.
Jeetje wat een vervelend probleem zeg! Iets in zijn bak leggen waar hij omheen moet eten? Grote steen, tennisbal ofzo. Of het over een groot oppervlak verdelen? Weet het anders ook niet zo goed, lastig zeg.