hond eet kat z'n eten en andersom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

hond eet kat z'n eten en andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 12:00

Sinds enkele maanden hebben we er een kat bij, toen kitten, nu al vrij groot. De kat leeft normaal gezien niet in huis maar heeft een hele ruimte voor haar apart. Soms komt ze binnen met de bedoeling dat dat vaker zal zijn in de toekomst. Dus dat ze naar binnen (huis) verhuisd.

Nu is het probleem het volgende:
De kat begint van de hond zijn brokjes te eten (of al wat in z'n eetbak ligt) en de hond drinkt van de kattenmelk en eet van die brokjes. Hoe kan ik ze dat "afleren"? - en kan het veel kwaad? Katten eten zou wel minder gezond zijn voor een hond vanwege het vet.

Ook eet de kat alles op wat eetbaar is en op haar pad komt. Zo springt ze op de keukenkast als daar iets ligt of als ze iets anders weet te vinden.. Mijn ouders zijn daar niet echt van gediend aangezien ze mijn moeder haar zelfgemaakte croissants al eens heeft opgepeuzeld en ook wel eens van mijn vader z'n pint bier durft slurpen( Clown ), wat doe ik hier aan? Lachen Als ik het zie neem ik hem meestal direct bij z'n nekvel en zet hem op de grond maar dat helpt helaas niet echt..

Elles

Re: hond eet kat z'n eten en andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:00

Een kat die bier drinkt? Haha!

Of het kwaad kan dat ze elkaars voer eten, zou ik niet kunnen zeggen. Het zijn allebei vleeseters, maar het spijsverteringsstelsel van een hond is wel anders dan dat van een kat. Je merkt het vanzelf, denk ik. Als de hond aan de diaree is van de kattenmelk Knipoog

Hier heb ik een soortgelijk probleempje: twee katten die ik apart voer geef. Ze hebben wel samen dezelfde brokjes, maar de rest voer ik apart. Is ook makkelijk voor als ik één van de twee eens medicijnen door het voer doe.
Ik heb ze geleerd dat de oude haar voer op de grond krijgt en de jonge poes op de krabpaal. Zodra ik met het voer de keuken uit kom, vliegt de ene naar de paal en de andere gaat op de grond zitten wachten Lachen
Wanneer de jonge het lef zou hebben om ook het restje van de oude op te eten, ga ik er met de plantenspuit bij zitten. Ik heb dat een paar keer moeten doen en sindsdien loopt ze er wel naartoe, maar steekt haar neus er niet meer in.

Ik kan me voorstellen dat je het je kat op die manier in ieder geval kunt afleren hondenbrokken te eten. Ik weet niet hoe je hond op water reageert? Clown

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 13:34

Hij eet echt alles wat hij vindt, of proeft ervan.

Het probleem is dat de kat nogal gevoelig is qua eten. Minst dat er wat verandert heeft hij last van diarree, ik wil dus graag dat hij 't bij z'n eigen eten houdt en niet dat van een ander of afval.

Plantenspuit ofzo wordt moeilijk. Kat loopt meestal weg zo gauw hij mij ziet komen omdat hij weet dat hij iets doet wat niet mag en de hond ja, die kijkt niet op van wat water. Lachen Komt bij dat voor beide gewoon de ganse dag brokjes en water op de grond staat en omdat nu telkens helemaal weg te stoppen als er 1 van beide in de buurt is..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:17

hondenvoer is heel slecht voor een kat... dus snel afleren Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:30

Die van ons deden dit ook, maar hebben jullie permanent hondenvoer open staan?

Wij hebben het kattenvoer op tafel gezet, zodat de hond er niet bij kan komen, en het hondenvoer staat er alleen als hij eten krijgt. Dus onze katten krijgen de kans niet om het op te eten.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 17:21

Ja, de hond heeft altijd een bakje op de grond staan met wat brokjes en drinken voor als die daar zin in heeft.

Dat het afgeleerd moet worden weet ik ook wel, ik vraag om tips omdat ik niet weet hoe. Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:08

Dito schreef:
Ja, de hond heeft altijd een bakje op de grond staan met wat brokjes en drinken voor als die daar zin in heeft.

Dat het afgeleerd moet worden weet ik ook wel, ik vraag om tips omdat ik niet weet hoe. Knipoog

Als ik iets weet van katten, dan is het wel dat het erg moeilijk is om ze iets af te leren. En waarschijnlijk als je er niet bent, doen ze het toch. Je kan wel continue met de plantenspuit gaan wachten, maar ik denk niet dat het veel nut heeft. De beste oplossing is gewoon die voerbak niet hele dagen laten staan, dan heb je zekerheid.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 12:34

Als we er niet zijn zitten ze niet bij elkaar. En voerbak niet laten staan is bij mijn ouders geen optie denk ik. Dan hebben geen van beide te drinken. + de hond is al 12 jaar gewend door de dag/ 's nachts brokjes te eten en 's avonds 1x van de doos te krijgen. Net zoals de kat gewend is van in haar ruimte altijd brokjes en drinken te hebben en 1x per dag krijgt die ook van een doosje.. Hm, moeilijk. Vork

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:47

hier eet de kat ook de hond zijn brokken.... de hond kan echter niet bij het katte eten dat staat in de gang en in de deur zit een luikje... dus dat probleem is opgelost Knipoog en de kat ? sja nouja als hij het lekker viond om af en toe een brokje te pikken van de hond ? lekker doen dan....ik heb vrij grote brokken dus hij moet er echt moeite voor doen en dan is de lol er zo af Clown

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 12:53

De brokjes van de kat kan ik misschien wel in of op de krabpaal zetten, zodat de hond daar in geen geval bij kan, maar andersom wordt het een stuk moeilijker. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:56

Het is ook niet goed voor een hond om continu brokjes te hebben staan, dus misschien gewoon voeren en wachten tot hij klaar is met eten en dan zorgen dat de kat er niet bij kan?

Kattenmelk, lijkt me heel slecht voor een hond, waarom drinken de katten niet gewoon water?

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:05

Plantenspuit pakken? Ipv bij de nekvel pakken..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 13:21

@ charos: hij eet daar niet constant van, denk aan ongeveer 5 à 6 per dag, hangt er ook vanaf hoeveel honger hij heeft en soms krijgen ze omwille van niet thuis zijn op normaal "etensuur", later eten en dan neemt hij daar iets van.

De kat drinkt water maar krijgt 1x per dag beetje kattenmelk bij 't eten en daar is die helemaal gek van. Vingers aflikken
Overigens zijn we er achter gekomen dat de kat ook niet bang is van water, moeder was de auto aan het wassen en beest liep vrolijk door de spuit heen. Scheve mond

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:02

Ik zal oproberen om het zo snel mogelijk af te leren.

katten voer is volgens mij veel en veel zouter dan honden voer,

Hondenvoer is niet gezond voor een kat. Ze kunnen het aan hun nieren krijgen of blaasgruis krijgen. Iedergeval volgens mij DA.

Want die vna ons deed dat ook (de kat) van het hondenvoer eten.
Vertelde dat en dat moest ik gelijk afleren.

Ik leg altijd ene bord op de bak van de hond als deze klaar is met eten. Zodat de kat er niet bij kan.

Het kattenvoer staat bij ons boven waar de hond niet bij kan.
Probleem op gelost.