Stampend konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Stampend konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:11

Mijn konijn heeft wel vaker gehad dat ze 's nachts ineens begon te stampen. Dan is het "stamp"... 3 sec later... "stamp" en dat gaat dan maar zo door.
Vannacht heb ik er drie uur wakker van gelegen en daarna heb ik haar in de schuur gezet.

Wat is de reden dat ze dit doet en kun je het ook 'afleren'? Lachen

doerakje

Re: Stampend konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:13

als ik het goed heb zijn ze dan opgewonden.. afleren denk ik niet, maar is zei gestereliceerd?dat kan wel helpen dacht ik

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:18

Ik ken het ook van ons konijn, maar die doet het te pas en te onpas, eerst dacht ik onzekerheid, angst, spannend.. maar hij doet hij ook als ie het gezellig vind volgens mij.. En als ie eten krijgt.. Gewoon een maf beest eigenlijk..haha

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:53

Ja mijn konijnen doen dat ook, denk niet dat je het echt kan afleren. 1 Van me konijnen doet het 's nachts ook heel veel maar dat komt omdat ze van zichzelf al heel angstig is en dus geeft ze zegmaar een soort van waarschuwing. Verder doet de andere het ook vaak als ze bijvoorbeeld eten krijgt of als ze een dagje druk is gaat ze buiten rondjes rennen en stampen te gelijk.
Denk dat je er weinig tegen kan doen. Misschien als je hok (of een ren etc.) vrij op een open gebiedje staat kan het zijn dat hij bang is, dus misschien kan je dan zorgen voor meer beschutting. Verder weet ik het ook niet echt Knipoog Ik ben er nu aangewend dus hoor mijn konijn niet meer stampen 's nachts.
Succes er verder mee!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:56

das gedrag van n konijn als ze t volgens mij ergens nie mee ens zijn mijne doet t als ie net verschoond is en weer kooi in moet

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:58

De mijne doet het ook als tie boos is vooral. Ik heb ook nog een ander konijn gehad maar die deed het de hele dag door. Volgens mij kan je het ook niet afleren idd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:15

In de meeste gevallen is het als er gevaar dreigt dus angst. Sommige konijnen doen het om andere redenen vooral rammen kunnen het nog wel eens doen als ze boos zijn en x aantal voedsters. Af te leren is het niet en zomaar in schuur zetten vanuit binnen lijkt me geen strak plan.
Een vriendje zou misschien kunnen helpen. Samen staan ze sterker en neemt de angst af. Zo hadden wij toen ik klein was jarenlang een konijn alleen altijd bang, stampen etc. toen kregen we er nog 1 bij en werd dit veel minder. Meerdere ogen die opletten.
Een ander probleem bij jou konijn kan zijn dat die slecht kan zien misschien wel blind?

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:23

mijn konijn deed het ook altijd alleen snacht. me moeder gad hem altijd een winterpeen dan en dan stopte die weer even.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:28

Mijn konijn deed het ook. Vaak ook als er een kat langsliep (ze zitten buiten). Denk dat het idd met angst ofzo te maken heeft Lachen

ELINEXTIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:31

Doen de mijne ook. Konijnen stampen eigenlijk in 't wild als er gevaar is, zo laten ze de andere konijnen weten dat er gevaar is. Ik denk dat je konijn dat ook denkt ofzo? Tong uitsteken

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 00:22

Faniek schreef:
In de meeste gevallen is het als er gevaar dreigt dus angst. Sommige konijnen doen het om andere redenen vooral rammen kunnen het nog wel eens doen als ze boos zijn en x aantal voedsters. Af te leren is het niet en zomaar in schuur zetten vanuit binnen lijkt me geen strak plan.
Een vriendje zou misschien kunnen helpen. Samen staan ze sterker en neemt de angst af. Zo hadden wij toen ik klein was jarenlang een konijn alleen altijd bang, stampen etc. toen kregen we er nog 1 bij en werd dit veel minder. Meerdere ogen die opletten.
Een ander probleem bij jou konijn kan zijn dat die slecht kan zien misschien wel blind?

Ja idd!
Mijne had t vooral toen hij voor t eerst hier was.
Ook doet hij het als ie boos is Clown Als ie weer eens zich niet laat pakken en ik m te pakken heb gekregen Tong uitsteken

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:50

Mijn vorige konijn heeft het ook gedaan! Ik denk ook dat het gewoon iets gezelligs moet zijn.. Ik denk dat het bij mij oude konijn meer iets met speeld was. Hij deed het namelijk nooit als er niks met hem werd gedaan (Als hij in z'n hok zat). Maar ik denk niet dat je dit kan afleren.. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:56

Toevallig ben ik hiervan op de hoogte:

Een konijn stampt niet voor de lol en zeker niet voor de gezelligheid.
Als een konijn stampt ruikt hij gevaar en is hij dus duidelijk niet op zijn gemak.

Afleren kun je het dus niet en ik zou het zeker ook niet proberen. Het is natuurlijk gedrag van het beestje en ze wil andere (die er in dit geval waarschijnlijk niet zijn) waarschuwen voor naderend gevaar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:08

@ Silence
Ik ben blij dat jij het ook nog even benadrukt er word hier zomaaar ik denk, ik denk gezegt. Wat jij zegt en wat ik gedaan heb is gewoon de waarheid.

@ lOiisJee
Natuurlijk doet je konijn het niet als er niks met hem gedaan word, dan voelt hij zich veilig in zijn hokje. Een konijn houd namelijk niet van opgepakt worden. Als ik bij mijn konijnengroep kom stampt er ook altijd wel 1 of meerderen.

TS... omdat het 's nachts is kan het best zijn dat je konijn slecht kan zien. Een maatje zou denk ik een goeie optie daarvoor zijn. Zoiezo voelen ze zich dan veiliger.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:10

Mijn konijn stampt eigelijk nooit.. hij heeft van mijn hond leren grommen denk ik want dat kan die wel als hij t ergens niet mee eens is Tong uitsteken

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:12

Dat doen konijnen volgens mij alleen maar als ze bang/boos
zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:13

Kimmie_Paard schreef:
Mijn konijn stampt eigelijk nooit.. hij heeft van mijn hond leren grommen denk ik want dat kan die wel als hij t ergens niet mee eens is Tong uitsteken

Een konijn hoeft dat niet te leren dat kan een konijn. Een konijn gromt inderdaad als deze kwaad is, maar dat is alleen in extreme gevallen.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:24

Hij gromt ook als hij eten krijgt en als hij met zijn balletje speelt. Als je hem borstelt. Als je hem aait.. hij gromt zo vaak maar bijten doet hij nooit

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:26

Het kan ook grommen van genot zijn dan ligt het aan hoe het grommen is. Ik neem aan dat het een ram is?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:54

ja het is een ram

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:54

Ons konijn deed dat altijd als hij bang was!!..

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:56

Mijn konijn doet het ook.
Heb 3 vrouwtjes, maar één is het dominantst, en die stampt als er gevaar dreigt. Inderdaad ook in een vast 'stamp-ritme', elke keer een paar sec ertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:59

Hier ook,bijna elke nacht,word er ziek van. Scheve mond

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:39

Gelukkig doet die van mij het niet s'nachts Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 21:49

Faniek schreef:

Ik denk dat het buiten in de schuur niet veel kouder is als buiten in het hok. Knipoog

Mijn konijn hééft met andere konijnen gezeten, 3 verschillende. Maar elke keer kwam mijn konijn er uit met bloed. Sorry, maar dan zet ik haar liever alleen.